extreem moe, kan dat een teken van uitzaaiingen zijn?

dinsdag 4 augustus 2009 om 13:32
Mijn moeder (al 68 jaar een ontzettende bezige bij) heeft een aantal weken geleden te horen gekregen dat er een tumor op haar blaas zit. Eind augustus wordt ze geopereerd, haar blaas, baarmoeder en eileiders worden verwijderd. Haar lever is goed, dat heeft de echo uitgewezen. Nu is ze (eigenlijk sinds ze het te horen heeft gekregen) extreem moe. Ik ken haar niet meer terug. Als ze een boodschapje heeft gedaan (met de auto) dan moet ze echt gaan liggen. De trap oplopen en ze is uitgeput. Ik ben ontzettend bang dat dit een teken is dat er toch uitzaaiingen in haar lichaam aan het woekeren zijn. Ik kan me niet voorstellen dat die moeheid veroorzaakt kan zijn doordat ze zich druk maakt over de operatie e.d. Graag wil ik jullie mening, niet om gerustgesteld te worden, maar om uit ervaringen te horen of mijn angst reeel is.

zaterdag 29 augustus 2009 om 12:47
Na de opluchting van vandeweek beginnen nu de kriebels voor de operatie er te komen. Ze is best wel wat aangesterkt door de sondevoeding maar nog steeds een schim van wat ze ooit was. Ze praat niet over de operatie, zegt alleen: het moet nou eenmaal en als dat er voor nodig is om nog een paar jaartjes langer mee te gaan dan doen we dat! Ik wil niet eens denken aan de operatie, ik wil de opluchting van vandeweek vasthouden. Tijdens de operatie worden de lymfeklieren bekeken en als dat foute boel is dan wordt de operatie niet eens verder uitgevoerd. Maar daar ga ik niet vanuit..
zaterdag 29 augustus 2009 om 13:28

zondag 30 augustus 2009 om 09:15
Bianca, ik wou je even heel veel sterkte wensen. Kanker is echt een rotziekte en die onderzoeken met al het wachten, zijn echt verschrikkelijk.
Fijn dat je familie en je vader en stiefmoeder allemaal zo goed met elkaar omgaan. Dat is ook erg belangrijk.
Ik snap alleen niet helemaal waarom de operatie niet zou worden uitgevoerd als er uitzaaiing is naar de lymfeklieren. Ik weet niks van blaaskanker, maar wel van een ander soort kanker. Uitzaaiing naar de lymfeklieren is natuurlijk niet goed, maar het hoeft niet direct een reden te zijn om het niet te proberen te opereren. Als de scans schoon waren betekent dat dat er in ieder geval geen mega-grote uitzaaiingen zijn.
Succes ermee.
Fijn dat je familie en je vader en stiefmoeder allemaal zo goed met elkaar omgaan. Dat is ook erg belangrijk.
Ik snap alleen niet helemaal waarom de operatie niet zou worden uitgevoerd als er uitzaaiing is naar de lymfeklieren. Ik weet niks van blaaskanker, maar wel van een ander soort kanker. Uitzaaiing naar de lymfeklieren is natuurlijk niet goed, maar het hoeft niet direct een reden te zijn om het niet te proberen te opereren. Als de scans schoon waren betekent dat dat er in ieder geval geen mega-grote uitzaaiingen zijn.
Succes ermee.

zondag 30 augustus 2009 om 12:34
quote:swissie schreef op 30 augustus 2009 @ 09:15:
Succes ermee.Dat weet ik eigenlijk ook niet, heb ik ook niet over nagedacht. Ga ik zeker ff navragen. Nou had mn moeder zelf wel aangegeven da ze zowiezo die blaas eruit wil hebben omdat dat voor haar gevoel de boosdoener is.Thanxxx voor het meedenken.
Succes ermee.Dat weet ik eigenlijk ook niet, heb ik ook niet over nagedacht. Ga ik zeker ff navragen. Nou had mn moeder zelf wel aangegeven da ze zowiezo die blaas eruit wil hebben omdat dat voor haar gevoel de boosdoener is.Thanxxx voor het meedenken.
zondag 30 augustus 2009 om 23:34
Tijdens de operatie worden er klieren uitgehaald en in het lab onderzocht (de operatie ligt dan even stil) als ze schoon zijn gaat de operatie door en zoniet dan stoppen ze er mee. In dat geval kun je chemo's krijgen en als je daar goed op reageert opereren ze opnieuw. Althans zo is het bij mij gegaan. Ze gaan niet door met opereren omdat ze dat niet zinvol vinden want je prognose is dan eigenlijk te slecht. Heel veel sterkte Bianca,ik ben al een paar jaar verder dus het kan ook goed gaan. Houd moed en blijf er in geloven.

maandag 31 augustus 2009 om 21:40
Heel fijn om te horen dat het goed met jou gaat Truly, zal ook een hele zware tijd voor jou en je omgeving zijn geweest. Woensdag wordt voor ons een spannend dag, een heel veel toekomstbepalende dag. En dat vind ik zo raar, dat 1 dag, 1 lab, eigenlijk uitsluitsel geeft over de toekomst van mn moeder. Het gaat nu weer wat slechter, ze heeft een voedingssonde en waarschijnlijk is haar slokdarm geirriteerd want ze kan nauwelijk slikken, water drinken is al teveel en doet enorm pijn. Al die dingetjes erom heen maken het zo moeilijk. Ze heeft de afgelopen weken meer last van bijkwaaltjes dan van de tumor zelf. Ze heeft eigenlijk niet eens de tijd en de energie om aan het idee van de operatie te wennen, ondanks dat deze al een week is uitgesteld. Maar we hopen het beste, en de moed erin houden doe ik zeker! Dankjewel voor je berichtje.
dinsdag 1 september 2009 om 12:58

dinsdag 1 september 2009 om 21:54
dank jullie wel. Ze kreeg nu ook zelf de kriebels bij het idee van de operatie morgen (eindelijk.. ze lijkt altijd zo'n koele kikker). Hopen dat wij... en vooral dat zij vannacht nog ff lekker slaapt/slapen. Mn broer gaat morgen om 7 uur al in het ziekenhuis zijn om haar nog ff te knuffelen voordat ze naar de ok gaat. Ik wacht in mn winkeltje het telefoontje af...

woensdag 2 september 2009 om 07:09
Vandaag de Grote Dag! Moederlief had lekker geslapen en gaat om 08.30 onder het mes... pffff. Raar idee hoor, dat vandaag eigenlijk bekend wordt of ze straks 'alleen' maar van de operatief hoeft te herstellen, of dat er nog een heel medisch traject op gaat volgen met chemo e.d. Vanmiddag weten we meer, het zal een lange ochtend worden!
woensdag 2 september 2009 om 08:01
Mijn "grote" dag is sterk in herinnering vandaag en ik zal ws de hele dag aan jullie denken. Heeeel veel sterkte. Het valt niet te beschrijven hoe een mens zich dan voelt. Dat koele kikker zal wel een beetje buitenkant zijn Bianca. Het zwaarste vond ik zelf de pijn v an mijn kinderen en om de een of andere reden probeer je je zelf goed te houden omdat iedereen het er zo moeilijk mee heeft. liefs truly

woensdag 2 september 2009 om 09:25
Ik denk dat dat bij mn moeder ook het geval is Truly. Mn broer was vanmorgen al om 7 uur in het ziekenhuis en heeft haar samen met een verpleger naar de ok gebracht.
We hebben voor na de operatie een maatschappelijk werker voor haar geregeld zodat ze toch tegen iemand haar ei kwijt kan want voor ons houdt ze zich groot.
Heb jij veel pijn gehad vlak na de operatie(s)?
We hebben voor na de operatie een maatschappelijk werker voor haar geregeld zodat ze toch tegen iemand haar ei kwijt kan want voor ons houdt ze zich groot.
Heb jij veel pijn gehad vlak na de operatie(s)?
woensdag 2 september 2009 om 09:47
Er zijn ook zgn inloophuizen speciaal voor mensen met kanker waar je zowel in groepsverband of individueel gesprekken kunt hebben. Is heel persoonlijk of je dat iets vindt, maar ik vond het heel prettig. Je angsten bespreken met je dierbaren is een onmogelijke opgave dus goed idee van maatsch werkster.
Ik heb eigenlijk helemaal geen pijn gehad na de operatie, ze houden je nl nog een paar dagen onder de pijnstillers middels een draadje met infuus. Heb je al eens op de site van kanker-aktueel gekeken?
Ik heb eigenlijk helemaal geen pijn gehad na de operatie, ze houden je nl nog een paar dagen onder de pijnstillers middels een draadje met infuus. Heb je al eens op de site van kanker-aktueel gekeken?

woensdag 2 september 2009 om 10:11
nee die site ken ik niet, ik ga gelijk even kijken. Heel fijn om te horen dat je na de operatie eigenlijk geen pijn hebt gehad. Mn moeder krijgt ook een drain in haar rug om de pijnstilling te regelen. Mijn grootste angst is eigenlijk dat ze pijn heeft... maar als ik dit van jou zo lees dan word ik daar een beetje rustig van. Jedem zeg... ik in mn winkeltje achter de pc... mn moeder die op DIT moment onder het mes ligt.. is echt heel raar. Ik denk dat ik om 1300 de winkel dichtgooi en alvast naar het ziekenhuis ga, al is het maar om bij mn broertje (van 1.97 meter haha) te zijn.

woensdag 2 september 2009 om 10:47
Thanxxx Truly, ik denk niet dat jij vanachter je pc kunt inschatten hoe belangrijk het voor mij is om jouw positief geeindigde verhaal te horen. En vooral om te horen over die pijnstilling na de operatie, de arts had dat ook wel al verteld, maar ik hoor het liever vanuit de ervaring. Had jij na de operatie ook een sonde in je neus voor de voeding? Mn moeder heeft die nu al 2 weken omdat ze heel slecht at en aan moest sterken voor de operatie en ze heeft knap last van dat ding.
woensdag 2 september 2009 om 11:03
Ik heb overal positivieve verhalen vandaan gehaald in die tijd en sloot me totaal af voor alle negatieve dingen,zonder overigens mijn kop in het zand te steken, want ik wist precies van de hoed en de rand. Moeilijk uit te leggen hoe je dat doet. Een soort van overlevingsdrang tot op het bot. Ik heb geen sondevoeding gehad, had wel een zuurstofslang in mijn neus. Heel belangrijk (vind ik) om heel gezond te eten en ik nam (en neem nog) supplementen. Dit om mijn weerstand te verhogen want als je je niet beroerd voelt en slap ben je vanzelf positiever. Ook kan je lijf zelf genezend werk doen om je er bovenop te helpen. Voor jezelf opkomen en je eigen weg uit stippelen (ook in het ziekenhuis) is heel belangrijk. Ik heb uren op internet gestruind om van alles erover te lezen en nam mijn eigen beslissingen, uiteraard ook in overleg met mijn arts. X

woensdag 2 september 2009 om 11:36
Heb ik gevraagd Truly... maar de uroloog belt me pas na de operatie omdat ie dat eerst rustig af wil ronden. Ik heb dat ook hoor dat ik heel veel positieve verhalen wil horen en lezen. Gezond eten is inderdaad belangrijk, mn moeder heeft diabetes en moet dus zowiezo regelmatig en gezond eten en dat doet ze ook. Alleen de afgelopen weken niet, ze hield niks binnen en had nergens trek in.
Robo, dankjewel... de operatie is nu in volle gang en ik geloof dat ik het geen half uur meer uithou in mn winkeltje, ik ga de boel afsluiten en richting ziekenhuis.
Robo, dankjewel... de operatie is nu in volle gang en ik geloof dat ik het geen half uur meer uithou in mn winkeltje, ik ga de boel afsluiten en richting ziekenhuis.

woensdag 2 september 2009 om 22:24
Wat een vreselijke dag weer. UUUUUUren zitten wachten en eindelijk om 15.15 uur belde de uroloog. De operatie is goed gegaan, alles naar wens. De tumor was behoorlijk groot maar heeft alles goed weg kunnen halen. De uitslag van de lymfeklieren krijgen we pas over 10 dagen, dus dat is wel weer balen. Weer een misschien... weer een maar...
Moeders nog even gezien op de intensive care... vreselijk, wat een hoopje ellende. Ze lag te kreunen van de pijn, heb een washandje in water gedrenkt en op haar mond gedept, dat vond ze onwijs fijn. Ze haalt het zelfs in dr hoofd om tegen mn broer te zeggen (die was al vanaf half 7 s morgens in het ziekenhuis en heeft mn moeder naar de ok gebracht) dat ie nu maar lekker moest gaan slapen.... blijft een moeder he.
Vanavond laat nog even gebeld naar de ic... het ging goed, ze is stabiel, heeft af en toe wel pijnscheuten maar krijgt daar morfine voor.. als ze de nacht goed doorkomt mag ze morgen alweer naar haar 'eigen' kamer.
Nu lekker slapen en vanaf morgen elke dag een stapje beter worden.
Moeders nog even gezien op de intensive care... vreselijk, wat een hoopje ellende. Ze lag te kreunen van de pijn, heb een washandje in water gedrenkt en op haar mond gedept, dat vond ze onwijs fijn. Ze haalt het zelfs in dr hoofd om tegen mn broer te zeggen (die was al vanaf half 7 s morgens in het ziekenhuis en heeft mn moeder naar de ok gebracht) dat ie nu maar lekker moest gaan slapen.... blijft een moeder he.
Vanavond laat nog even gebeld naar de ic... het ging goed, ze is stabiel, heeft af en toe wel pijnscheuten maar krijgt daar morfine voor.. als ze de nacht goed doorkomt mag ze morgen alweer naar haar 'eigen' kamer.
Nu lekker slapen en vanaf morgen elke dag een stapje beter worden.
donderdag 3 september 2009 om 07:18
Wat fijn dat de operatie goed verlopen is, wat een OPlluchting!
Een hele vreselijke dag is voorbij. Die 2e lab uitslag is idd balen dat dat zo lang duurt, maar er is toch een grote kans dat het goed zit. Het zal af en toe toch nog wel spannend blijven met uitslagen enzo, maar jullie gaan nu weer de gpede kant op. Als je moeder toch nog pijn heeft kan de morfinepomp mss wat anders afgesteld worden.
Hoop dat je hebt kunnen slapen vannacht, X
Een hele vreselijke dag is voorbij. Die 2e lab uitslag is idd balen dat dat zo lang duurt, maar er is toch een grote kans dat het goed zit. Het zal af en toe toch nog wel spannend blijven met uitslagen enzo, maar jullie gaan nu weer de gpede kant op. Als je moeder toch nog pijn heeft kan de morfinepomp mss wat anders afgesteld worden.
Hoop dat je hebt kunnen slapen vannacht, X

donderdag 3 september 2009 om 08:11
Heb wonderwel heel erg goed geslapen, mede doordat ik gisteravond van de ic hoorde dat mn moeder ook lekker sliep. En ik was zo verschrikkelijk moe gisteravond, constant het gevoel tussen moeten huilen en lachen... kon ff de emoties van de afgelopen weken niet meer plaatsen. Dus hebben we gekozen voor lachen en zijn we met man, broer, zoon, stiefdochter lekker schandalig duur uit eten geweest.
Straks weer bellen naar de ic om te vragen hoe ze de nacht doorgekomen is.... dank voor je meeleven Truly
Straks weer bellen naar de ic om te vragen hoe ze de nacht doorgekomen is.... dank voor je meeleven Truly