Gezondheid alle pijlers

Fibromyalgie en werken in de zorg

03-06-2025 18:23 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb fibromyalgie en werk in de ouderenzorg, geen beste combinatie. Ik merk echt dat het mij te zwaar word. Na een dienst ben ik bekaf, heb ik pijn. Trek het gewoon niet meer. Ik ben nu bijna 50 en het idee dat ik dit nog 20 jaar moet volhouden, dat red ik niet.

Nu vraag ik mij af welke weg ik moet bewandelen? Eerst huisarts? Ziekmelden en in gesprek gaan met mijn leidinggevende, of juist andersom. Daarna samen met leidinggevende en bedrijfsarts kijken hoe verder…. Geen idee hoe zoiets gaat.

Iemand tips hoe ik dit aan kan pakken?
Ik zou ook echt met je werkgever in gesprek gaan. Volgens mij hebben zij ook een plicht om te zorgen dat je niet uitvalt van werk. Dus aanpassingen te doen in het werk wat je doet, of je te begeleiden naar ander werk. Is er iets wat je tegenhoudt om dit bij je werk bespreekbaar te maken?

Daarnaast supergoed dat je een afspraak bij je huisarts hebt gemaakt! En inderdaad, een soort revalidatietraject kan zeker ook helpen. Om ook erkenning te krijgen wellicht, dat het dus geen falen is, en dat je het waard bent om hierin goed voor jezelf te zorgen.
Nou ben weer terug. Ik start weer met het revalidatie traject. Tenminste verwijzing heb ik, nu afwachten op bericht. Ik ga starten met hormoonpleisters. (Pre overgang) dit zou ook kunnen verklaren dat ik meer pijn heb. En moet de pregabaline afbouwen om te kijken of dat echt verschil maakt. Daar kan de duizeligheid, tinnitus en hoofdpijn ook vandaan komen.

Huisarts mocht niet met zoveel woorden zeggen “ meld je ziek” (hij is nl geen bedrijfsarts) maar hij gaf aan. Je zit bijna tegen een burn-out aan. Pak je rust, zorg wel voor structuur en ga af en toe een wandeling maken.
Lisa2022 schreef:
04-06-2025 12:06

Huisarts mocht niet met zoveel woorden zeggen “ meld je ziek” (hij is nl geen bedrijfsarts) maar hij gaf aan. Je zit bijna tegen een burn-out aan. Pak je rust, zorg wel voor structuur en ga af en toe een wandeling maken.

Praat met je werkgever. Je werkgever heeft er niets aan als jij over een poosje langdurig uitvalt. Ze kunnen nu nog langdurige uitval voorkomen door nu jouw werkzaamheden aan te passen.

Vertel je werkgever dat de huisarts heeft gewaarschuwd voor een burn-out en dat je het lichamelijk vrijwel niet trekt.
Vraag je werkgever om je werkzaamheden aan te passen zodat je het wel volhoudt, en overleg of je nu bijv halve dagen aangepast werk kunt doen om uitval door ziekte te voorkomen.
En vraag je werkgever om zsm een consult bij de bedrijfsarts te regelen.
Vraag daarnaast werkgever/bedrijfsarts om een arbeidsdeskundig onderzoek.

Onderneem nu actie, anders zit je straks minstens een jaar thuis.
Coffee is never my cup of tea
Wat houd dat in dan? Zo,n arbeidsdeskundig onderzoek?
Lisa2022 schreef:
04-06-2025 12:50
Wat houd dat in dan? Zo,n arbeidsdeskundig onderzoek?

Dan komt er een deskundige kijken op jouw werkplek, om te zien wat jij wel of niet kunt, of er aanpassingen mogelijk zijn of dat er binnen de organisatie een andere functie is voor jou die je wel kunt uitvoeren. Het wordt vaak ingezet bij re-integratie maar mogelijk wil de arbodienst het ook wel preventief inzetten om langdurige uitval te voorkomen.
Coffee is never my cup of tea
Het arbeidsdeskundig onderzoek begint eigenlijk bij de bedrijfsarts. Die geeft jouw klachten weer in de mogelijkheden en onmogelijkheden richting werk. Niet alleen jouw eigen werk, maar ook bijvoorbeeld of je een ladder kunt beklimmen en of je agressie van klanten kan weerstaan. Echt op allerlei gebieden.
De arbeidsdeskundige heeft een grote database waarin alle beroepen staan beschreven op belastbaarheid, dus de postbezorger moet kunnen lopen, de contactcentermedewerker zal langdurig moeten kunnen zitten en naar een scherm kijken, moet kunnen horen om met de telefoon om te kunnen gaan.
Als je dan die twee naast elkaar legt, kun je bekijken of jouw belastbaarheid (de lijst van de bedrijfsarts) past bij het belastingsprofiel van je werk. Dan kan je ook kijken of dat wel passend gaat worden door je werk aan te passen of juist welke functies je zou kunnen gaan doen. Het is niet zo dat er dan 1 functie uitrolt waar jij je maar moet vinden hoor, jouw interesses en wensen wordt ook echt wel rekening mee gehouden.
Maar het is dus een onderzoek waarin je gaat kijken of je werk geschikt is met jouw (mate van) klachten en of het geschikt te maken is. Of dat je werkgever een andere functie heeft waar je beter op je plek zou zijn.
Ik heb volgende week gesprek met mijn leiding gevende. Heb gezegd dat ik graag in gesprek wil mbt mijn gezondheid. Heb mij nog niet ziek gemeld, zit in dubio of ik dit nog wel moet doen? Heb zaterdag nog wel een late dienst. nl

Klinkt heel stom maar ergens hoop ik dat ik dan instort ofzo. Dan is het tenminste zichtbaar.
Heel goed dat je een gesprek hebt aangevraagd met je leidinggevende! Mijn advies zou zijn om een paar punten van te voren al op te schrijven.
- wil je dat de leidinggevende een afspraak bij de bedrijfsarts regelt voor je?
- wat wil je delen over je gezondheid? Je hoeft niks verplicht te delen, dus het is handig om voor jezelf na te gaan waar je je goed bij voelt
- ik zou aangeven wat je huisarts zei, dat je moet oppassen om niet in een burn out terecht te komen (maar dit hoef je dus niet te delen). Dat je rust en regelmaat nodig hebt om te kunnen herstellen.
- Je zou met een concreet voorstel kunnen komen (totdat de afspraak met de bedrijfsarts er is!) . Bv: ik wil de aankomende twee weken halve diensten komen werken. En daarna even met elkaar afstemmen hoe nu verder. Of: ik wil mij ziek melden voor de aankomende twee weken. Of: ik wil de aankomende twee weken wel werken, maar dan aangepast.
- je zou ook gewoon je twijfel kunnen delen, dat je niet zo goed weet of je je nu ziek moet melden. Maar dat je energie potje eigenlijk wel echt op is.

Succes!!
Lisa2022 schreef:
05-06-2025 09:35
Ik heb volgende week gesprek met mijn leiding gevende. Heb gezegd dat ik graag in gesprek wil mbt mijn gezondheid. Heb mij nog niet ziek gemeld, zit in dubio of ik dit nog wel moet doen? Heb zaterdag nog wel een late dienst. nl

Klinkt heel stom maar ergens hoop ik dat ik dan instort ofzo. Dan is het tenminste zichtbaar.
Die hoop is NIET de juiste motivatie om je niet ziek te melden! Ze hebben je maar te geloven, niemand die jouw pijn of vermoeidheid voelt natuurlijk. En als je zó ver over je grens heen gaat dat je instort, weet je zeker dat je een lang hersteltraject in zal gaan, dus daar heb je echt jezelf mee. Meld je dan gewoon nu al ziek, met het verzoek om het gesprek te laten doorgaan. Dan kun je vanuit de rust het gesprek ingaan en niet vanuit de uitputting van tóch nog even die avonddienst doen.
Je kan met je leidinggevende natuurlijk afspreken om al snel weer te gaan beginnen, maar dan alleen met aangepaste tijden/werkzaamheden. Het lijkt me niet dat je gewoon halve dagen moet gaan werken, omdat je dan de korte diensten zal gaan draaien, juist op de piektijden. Grote kans dat de leidinggevende je niet aan het werk wil voordat je de bedrijfsarts gesproken hebt. Dan kun je met die eens kijken hoe de belasting in je werk je belastbaarheid te boven gaat en hoe je dat zou kunnen oplossen. Wat langer thuisblijven is daarin een optie, maar er is meer mogelijk.
Maar vooral: je hebt nog een stukje leven náást je werk, en dat moet ook doorgaan!
Ik heb mij net ziek gemeld. Vond het wel lastig zo net voor het pinksterweekend.

Heel gesprek met mijn moeder gehad. Zij heeft mij overtuigd. Ze zei ook, je hebt het zolang geprobeerd, zo lang over je grenzen heen gegaan. Wanneer ga je nu eens jezelf op nummer 1 zetten en eens goed voor jezelf zorgen. Mijn leidinggevende zal morgen wel bellen (als ze er is tenminste) Zal aangeven dat ik het gesprek volgende week wel door wil laten gaan. Daar zijn nog geen concrete afspraken over wanneer dat is. Ik had een mail en app gestuurd. Op de app is wel gereageerd maar er is nog geen datum geprikt.

Ben vandaag begonnen met de hormoonpleister en het afbouwen van de pregabaline.
Je moeder heeft helemaal gelijk, je mag echt wel wat liever zijn voor jezelf. Al is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan...
Mijn complimenten LIsa, ik ben blij dat je nu spijkers met koppen slaat. Toen ik je post las was ik bang dat je nog erg lang door zou gaan, maar gelukkig, je bent verstandig.

Nu is het zaak om je schuldgevoel los te laten.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Super goed dat je deze stap gezet hebt! Hopelijk heb je volgende week een goed gesprek met je leidinggevende.
Heb je eigenlijk ook nog een vervolg gepland staan bij de huisarts?
Dat zijn goede stappen!

Ik heb me ruim een jaar geleden ook ziekgemeld met het vermoeden dat dit het einde van mijn werk zou zijn, ik was docent. Ik herken veel in je verhaal.

Inmiddels ben ik dus een stuk verder en het is nog steeds met vlagen heel pijnlijk en verdrietig. Maar ik ben ook aan het leren om mijn ziekte er echt te laten zijn, het is een hele nieuwe fase van acceptatie. En dat doet me mentaal echt heel goed. Hopelijk gaat het revalidatietraject jou hierbij ook helpen.

Na een jaar ziekte wordt automatisch het tweede spoor ingezet, dan krijg je een arbeidsdeskundig onderzoek en daarna een job coach om te zoeken naar wat nog wel kan qua betaald werk. Als eerder duidelijk wordt dat terugkeren niet meer kan, dan kan het ook vervroegd opgestart worden. Dit gaat je vast helpen. Maar ik zou je adviseren eerst rustig de revalidatie af te ronden, alles op z’n tijd.

Ik wil je nog een tip geven, het boekje Levend Verlies van Tine van Ingelgem. Zij is psycholoog en heeft ME en schrijft over rouw en een nieuw leven opbouwen bij chronische ziekte in korte, overzichtelijke hoofdstukken. Voor mij is het een schatkistje in dit proces.

Veel sterkte met al wat komen gaat!
Ik heb contact gehad met leidinggevende , word doorgestuurd naar bedrijfsarts. Eigelijk ben ik nu vooral verdrietig. Ik houd van mijn werk en het idee dat verplegen aan het bed zeer waarschijnlijk niet meer mogelijk gaat zijn. En hoe komt het allemaal nu…voelt zo leeg. Maar goed hieruit blijkt wel dat ik mijn chronisch ziek zijn nooit heb geaccepteerd. Daar eerst maar eens mee beginnen. Ik weet ook dat ik hier goed aan heb gedaan. Maar mijn gevoel en verstand moeten nog op 1 lijn komen.

Een vriendin van mij zei al “ waar een deur dicht gaat, gaat er aan de andere kant een open…”

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven