Fructose intolerantie en PDS
donderdag 7 februari 2013 om 16:33
Ik ben onlangs getest en heb dus Fructose intolerantie en PDS.
Nu ben ik naar de diëtiste geweest en heb mijn dieet gekregen.
Voor het eerst van mijn leven aan een dieet, moet erg wennen aan dit idee . Ben best wel geschrokken en boos dat mijn lichaam mij in de steek laat
Op het net kan ik niet veel vinden. Ja, oude ervaringen of over kinderen. Maar weinig over volwassene die dit ook hebben. En hoe zij hiermee omgaan.
Ongetwijfeld zijn er nog meer forummers die dit ook hebben.
Wellicht hebben jullie zin om over ervaringen, tips, recepten enz te kletsen.
Nu ben ik naar de diëtiste geweest en heb mijn dieet gekregen.
Voor het eerst van mijn leven aan een dieet, moet erg wennen aan dit idee . Ben best wel geschrokken en boos dat mijn lichaam mij in de steek laat
Op het net kan ik niet veel vinden. Ja, oude ervaringen of over kinderen. Maar weinig over volwassene die dit ook hebben. En hoe zij hiermee omgaan.
Ongetwijfeld zijn er nog meer forummers die dit ook hebben.
Wellicht hebben jullie zin om over ervaringen, tips, recepten enz te kletsen.
Als ik moet kiezen tussen vrede of gerechtigheid dan kies ik voor gerechtigheid.
donderdag 7 februari 2013 om 17:55
donderdag 7 februari 2013 om 18:01
Ik heb geen fructose intolerantie of PDS, maar wel al een aantal jaren een dieet. Mijn ervaring is dat het me in het begin helemaal duizelde van de do's en vooral de don'ts en dat ik echt het idee had dat ik NIKS meer mocht. Maar met behulp van een beetje creativiteit (en een goede diëtiste!) heb ik er al snel mijn weg in gevonden. Recent werd me gevraagd wat ik het moeilijkst vond aan mijn dieet (het staat bekend als een dieet wat mensen moeilijk vinden om vol te houden) en ik kon eigenlijk niets verzinnen. Het is een soort van tweede natuur geworden om even vlug na te denken bij elke hap die ik in mijn mond steek, of dat wel past en zo nee wat ik ervoor moet laten.
Zeker als duidelijk is wat je moet laten staan, dan zul je er vast je draai wel in vinden. En bij intolerantie is het voordeel dat als de juiste dingen uitgesloten worden, je al snel zult merken dat je klachten verminderen. Weet je meteen waarom je het doet.
Zeker als duidelijk is wat je moet laten staan, dan zul je er vast je draai wel in vinden. En bij intolerantie is het voordeel dat als de juiste dingen uitgesloten worden, je al snel zult merken dat je klachten verminderen. Weet je meteen waarom je het doet.
donderdag 7 februari 2013 om 18:08
Ik heb een vriendin die ook fructose intolerantie heeft en ook haar kinderen hebben t. Ze hebben inderdaad een dieet, maar kunnen toch behoorlijk wat eten hoor. Ik denk dat het is wat beeldig zegt, het moet een way of life worden. Als je een email adres wilt geven, zou ik je in contact kunnen brengen met mijn vriendin. Zij heeft jaren gedacht dat ze fybromialgie had. Haar dochter groeide niet zoals het hoorde, haar hebben ze verder onderzocht en toen bleek dat ze het alledrie hebben. Sindsdien gaat het zoveel beter! Ik heb haar dochters letterlijk zien groeien en zien opknappen en ook mijn vriendin doet weer dingen die ze 15 jaar geleden al afgezworen had. Dus ook al zal het zwaar worden, als het goed is, ga je er ook van opknappen! Veel succes en sterkte!
donderdag 7 februari 2013 om 19:59
Ik begin maandag met mijn dieet. Ik weet wat ik niet mag eten maar weet nog niet wat ik kan doen om een beetje gevarieerd te eten. Drinken is erg makkelijk, water, thee en een siroop zonder suiker . Geen cola en alcohol meer. (niet leuk vooral mijn cola )
Ik mag ook geen specerijen, peper, uien, paprika, koolsoorten, prei enz meer. Keuze vind ik erg beperkt. Maar het is voor 3 weken en dan iedere keer 1 product of specerij toevoegen. Dus ben wel even zoet hiermee.
Ga dit weekend maar eens een beetje kijken hoe ik dit ga oplossen.
Ik tob er ook al jaren mee maar nooit naar de dokter geweest. Ik wist nog niet eens van het bestaan af.
Daar gaan mijn bittergarnituur enz
Wel lief dat jullie reageren. Heb het ff moeilijk mee. Sorry.
Ik mag ook geen specerijen, peper, uien, paprika, koolsoorten, prei enz meer. Keuze vind ik erg beperkt. Maar het is voor 3 weken en dan iedere keer 1 product of specerij toevoegen. Dus ben wel even zoet hiermee.
Ik tob er ook al jaren mee maar nooit naar de dokter geweest. Ik wist nog niet eens van het bestaan af.
Als ik moet kiezen tussen vrede of gerechtigheid dan kies ik voor gerechtigheid.
donderdag 7 februari 2013 om 20:05
@gewoonsuz, waarom ga je niet naar een diëtiste?
ik ga tot maandag ook gewoon eten wat ik lekker vind maar merk dat ik steeds minder ga eten vanwege de reaktie die mijn darmen hierop geven. (lees steeds slechter).
Jeetje Beeldig, zolang al aan een dieet? Ik kan mij daar nog geen voorstelling van maken en het benauwd mij dat ik niet meer alles kan eten zonder daarvoor te boeten.
Lief van je Ris maar ik moet even mijn boosheid kwijt raken. Misschien maak ik dan wel gebruik van jouw voorstel. Maar vindt jouw vriendin dit wel goed dan? Ze kent mij helemaal niet.
ik ga tot maandag ook gewoon eten wat ik lekker vind maar merk dat ik steeds minder ga eten vanwege de reaktie die mijn darmen hierop geven. (lees steeds slechter).
Jeetje Beeldig, zolang al aan een dieet? Ik kan mij daar nog geen voorstelling van maken en het benauwd mij dat ik niet meer alles kan eten zonder daarvoor te boeten.
Lief van je Ris maar ik moet even mijn boosheid kwijt raken. Misschien maak ik dan wel gebruik van jouw voorstel. Maar vindt jouw vriendin dit wel goed dan? Ze kent mij helemaal niet.
donderdag 7 februari 2013 om 20:33
Tja, ik heb ook jarenlang mijn kop in het zand gestoken. Ik kon altijd alles eten en drinken wat ik wilde. Maar het werd gewoon te gek. Als ik last had dan slikte ik Imodium en dan was het even weg maar op een gegeven moment hielp zelfs dat niet meer. Daarnaast is de vermoeidheid erg vermoeiend . Mijn haar valt uit. Mijn botten begeven het en kans op lever en nierfalen heeft bij mij toch de doorslag geven om ermee aan de slag te gaan.
Erg he, dat je eerst zover gaat voordat je stappen gaat ondernemen
Ik zal met regelmaat vertellen hoe dit dieet mij gaat bevallen en ik hoop nog steeds op recepten.
Erg he, dat je eerst zover gaat voordat je stappen gaat ondernemen
Ik zal met regelmaat vertellen hoe dit dieet mij gaat bevallen en ik hoop nog steeds op recepten.
donderdag 7 februari 2013 om 21:59
quote:Bailey01 schreef op 07 februari 2013 @ 19:59:
Ik begin maandag met mijn dieet. Ik weet wat ik niet mag eten maar weet nog niet wat ik kan doen om een beetje gevarieerd te eten. Drinken is erg makkelijk, water, thee en een siroop zonder suiker . Geen cola en alcohol meer. (niet leuk vooral mijn cola )
Hoi Bailey,
Ik heb al jarenlang ongeveer zo'n dieet (heb ook PDS en lactose-arm en suikerarm eten) en soms is het echt gigantisch balen, maar vaak ben ik juist heel erg blij met wat ik wel eet! Ik ga nu meer voor kwaliteit (ook deels biologisch) dan voor kwantiteit en dat is zoveel meer genieten. Veel succes en je weet waar je het voor doet; voor je gezondheid. Ik voel me er zo veel beter door.
Hoi Bailey,
Ik heb al jarenlang ongeveer zo'n dieet (heb ook PDS en lactose-arm en suikerarm eten) en soms is het echt gigantisch balen, maar vaak ben ik juist heel erg blij met wat ik wel eet! Ik ga nu meer voor kwaliteit (ook deels biologisch) dan voor kwantiteit en dat is zoveel meer genieten. Veel succes en je weet waar je het voor doet; voor je gezondheid. Ik voel me er zo veel beter door.
dinsdag 17 september 2013 om 16:06
Dames.
Ik 25 jaar en weet nu een dikke 2 jaar dat ik een Fructose intolerantie, lactose intolerantie en PDS heb. De Fructose breekt me nog het meeste me nek, zelfs nu nog. Daarom zoek ik zoveel mogelijk mede FI-ers die er over willen praten in onze besloten groep op FB. Ik doe dit ook omdat ze er hier in NL weinig over weten. Dus zoek even op FB de Fructose Intolerantie/Malabsorbtie groep en praat alsjeblieft mee.
Je helpt niet alleen jezelf maar ook anderen.
Groetjes!
Ik 25 jaar en weet nu een dikke 2 jaar dat ik een Fructose intolerantie, lactose intolerantie en PDS heb. De Fructose breekt me nog het meeste me nek, zelfs nu nog. Daarom zoek ik zoveel mogelijk mede FI-ers die er over willen praten in onze besloten groep op FB. Ik doe dit ook omdat ze er hier in NL weinig over weten. Dus zoek even op FB de Fructose Intolerantie/Malabsorbtie groep en praat alsjeblieft mee.
Je helpt niet alleen jezelf maar ook anderen.
Groetjes!