Gebitprothese advies/ervaringen
vrijdag 23 januari 2015 om 13:35
Linksboven mis ik 2 kiezen. Die zijn er gewoon stuk bij stuk uitgevallen. Ik kauw nu alleen met rechts. Helaas zit rechtsboven ook een kies die begint af te brokkelen. Ik kan nu kiezen of een boven prothese voor die twee en die ene rechtse meenemen, of alleen links boven met als risico dat die rechtsboven na verloop van tijd ook eruit valt. Wat betreft kosten zou het niets uitmaken.
Maar ik zie dan zo tegenop zo'n gehemelte. Lijkt me zo vervelend zitten. Speeksel vorming en smaakverlies zijn termen die ik veel hoor.
Hoe ging dat bij jullie? Hoe lang duurde het voor je eraan gewend was?
Maar ik zie dan zo tegenop zo'n gehemelte. Lijkt me zo vervelend zitten. Speeksel vorming en smaakverlies zijn termen die ik veel hoor.
Hoe ging dat bij jullie? Hoe lang duurde het voor je eraan gewend was?
vrijdag 23 januari 2015 om 13:45
vrijdag 23 januari 2015 om 13:53
Helaas echt geen geld voor implantaat. Dit krijg ik ook cadeau van mijn ouders, die kunnen met financiering van de rest van de family net opbrengen.
Ik wou dus in eerste instantie ook alleen voor een plaatje gaan, maar mijn tandarts adviseert die ene ook mee te nemen.
Maar mopsie ik begrijp niet zo goed wat jij met plaatje bedoelt. Dus ipv hemel een metaal draad dan ofzo?
Ik wou dus in eerste instantie ook alleen voor een plaatje gaan, maar mijn tandarts adviseert die ene ook mee te nemen.
Maar mopsie ik begrijp niet zo goed wat jij met plaatje bedoelt. Dus ipv hemel een metaal draad dan ofzo?
vrijdag 23 januari 2015 om 13:55
http://www.tandartsschaff ... afb.prothese-partieel.jpg
Oh ja wacht zoiets dan?
En dat is niet vervelend?
Oh ja wacht zoiets dan?
En dat is niet vervelend?
vrijdag 23 januari 2015 om 14:53
vrijdag 23 januari 2015 om 15:11
quote:muurbloempje66 schreef op 23 januari 2015 @ 13:53:
Helaas echt geen geld voor implantaat. Dit krijg ik ook cadeau van mijn ouders, die kunnen met financiering van de rest van de family net opbrengen.
Ik weet niet wat jij onder hemel verstaat. Nee het is geen draad, maar een stukje chirurgisch staal.
Zoek maar op gebitsframe. Er zijn diverse mogelijkheden.
Helaas heb ik geen geld voor implantaten en en het is bij ook gedoe omdat mijn kaakbeen wegslijt.
Dit is voor mij een prima optie. In ieder geval beter dan niks.
Ik weet niet wat jij onder hemel verstaat. Nee het is geen draad, maar een stukje chirurgisch staal.
Zoek maar op gebitsframe. Er zijn diverse mogelijkheden.
Helaas heb ik geen geld voor implantaten en en het is bij ook gedoe omdat mijn kaakbeen wegslijt.
Dit is voor mij een prima optie. In ieder geval beter dan niks.
vrijdag 23 januari 2015 om 15:19
Ik heb door een ongeluk mijn bovengebit verloren. Ik ben druk aan het sparen voor implantaten. Ik heb nu een bovengebit en ik vind het verschrikkelijk. Ik voel het eten niet zitten door het gehemelte waardoor ik me makkelijker verslik. Een mentosje of pepermuntje is voor mij zelfs levensgevaarlijk. Ik praat veel meer met consumptie en normaal eten lukt alleen met een lading kukident. Wat weliswaar een zekerder gevoel geeft maar wat wel gaat irriteren op je eigen gehemelte na een uurtje of 2. Mijn gebit zit qua vorm helemaal goed (laatst nog nagekeken) maar toch had ik em laatst bij de Subway bijna op tafel liggen bij het afhappen van een broodje. Dat was zonder kukident.
Heel eerlijk, mijn gebit was niet meer te redden en door de vele pijn wilde ik niets liever dan ze eruit hebben. Maar als jouw gebit nog op te knappen is zou ik dat toch echt overwegen.
Heel eerlijk, mijn gebit was niet meer te redden en door de vele pijn wilde ik niets liever dan ze eruit hebben. Maar als jouw gebit nog op te knappen is zou ik dat toch echt overwegen.
vrijdag 23 januari 2015 om 15:40
Ik heb in mijn bovengebit zo'n plaatje, heb daar alleen de voortanden en snijtanden nog, dus alle kiezen zijn vervangen door het plaatje. Het is niet ideaal en soms wiebelig (stokbrood / appel afbijten gaat niet echt goed) maar ik kon er goed aan wennen. Wel na het eten even uit en afspoelen dus als ik ergens ga eten of uit eten is dat niet fijn. Moest ook wennen aan het praten met zo'n ding in je mond maar na even doorzetten was het al snel gewoon. Ik ben in het begin wel 2 x terug geweest om bij te laten werken, het knelde of zat los op sommige plekjes, dat is wel aan te bevelen. De tanden waaraan het bitje zit vastgeklemd worden in de loop van de tijd wel wiebelig, er staat behoorlijk wat kracht op, maar ik heb een heel slecht gebit dus daar kan het ook aan liggen. Ik zal binnenkort aan een gehele prothese moeten maar schuif dat erg voor me uit (erfelijk paradontitis)
vrijdag 23 januari 2015 om 15:52
quote:Propje39 schreef op 23 januari 2015 @ 15:40:
Ik heb in mijn bovengebit zo'n plaatje, heb daar alleen de voortanden en snijtanden nog, dus alle kiezen zijn vervangen door het plaatje. Het is niet ideaal en soms wiebelig (stokbrood / appel afbijten gaat niet echt goed) maar ik kon er goed aan wennen. Wel na het eten even uit en afspoelen dus als ik ergens ga eten of uit eten is dat niet fijn. Moest ook wennen aan het praten met zo'n ding in je mond maar na even doorzetten was het al snel gewoon. Ik ben in het begin wel 2 x terug geweest om bij te laten werken, het knelde of zat los op sommige plekjes, dat is wel aan te bevelen. De tanden waaraan het bitje zit vastgeklemd worden in de loop van de tijd wel wiebelig, er staat behoorlijk wat kracht op, maar ik heb een heel slecht gebit dus daar kan het ook aan liggen. Ik zal binnenkort aan een gehele prothese moeten maar schuif dat erg voor me uit (erfelijk paradontitis)
Met paradontitis ga je ja toch naar een paradontist?
Die kan je gebit tot ver onder je tandvlees reinigen van tandplak (onder verdoving).
Met paradontitis ga je ja toch naar een paradontist?
Die kan je gebit tot ver onder je tandvlees reinigen van tandplak (onder verdoving).
vrijdag 23 januari 2015 om 16:04
Dubbeltje4: 3 keer gedaan (zonder verdoving trouwens, heel pijnlijk), en 2 keer FLAPP (met verdoving), nee ik ben min of meer uitbehandeld. Meer dan 20 jaar 2 keer per jaar naar de tandarts (gewoon dus), 4 x per jaar naar de paradontist en dan nog aanvullende behandelingen, 2x een combi antibiotica kuur,lades vol met raggertjes in alle maten enz. enz. Mijn vader is op zijn 23e al aan een kunstgebit gegaan, natuurlijk konden ze vroeger minder dan nu en ik heb het heel lang kunnen uitstellen maar alles staat schots en scheef (wat ik dan nog heb zitten natuurlijk) heel lelijk, ik durf zelfs niet meer te lachen in het openbaar. Dus ik wil nu wel aan een volledige prothese voor de 'mooi'maar ja, smaakverlies/ mondgevoel e.d. dat vind ik nog al wat. (ik ben zo gek op eten,
zaterdag 24 januari 2015 om 08:22
Ik heb ook parodontitis. Dat ging goed tot ik naar de parodontist werd doorverwezen. Mijn tanden zaten voor die tijd alleen een beetje losser dan zou moeten en dat was al jaren zo. Geen last van, geen verslechtering.
Totdat de parodontist in mijn mond ging zitten peuren. Daarna steeds ontstekingen met als gevolg dat de tandarts de ene gezonde kies na de andere kon trekken. Op een bepaald moment niet meer laten schoonmaken en ook geen last meer van ontstekingen. Nooit meer last gehad van mijn tanden op zich.
Maar wel van die $%^&*plaatjes. Wat een ellende. Ik heb ze nu een jaar of 15. Heb er de hele dag last van, ze wiebelen en klemmen, ook nog na vele keren aanpassen. Ik doe ze uit zodra ik thuiskom. Tandvlees steeds kapot door die haakjes. De haakjes drukken het tandvlees ook helemaal naar boven waardoor het tandbeen vrij komt en dat is pijnlijk met warm en koud. Voor frames/plaatjes zou ik daarom nooit meer kiezen.
Voor mij had die parodontist dus helemaal niet gehoeven. Trouwens, toen ik eens vroeg hoe die parodontitis nou eigenlijk ontstaat kreeg ik als antwoord dat ik als kind waarschijnlijk niet genoeg vitaminen had gehad en te veel ongezond eten. Daar was ik zo boos over want als er een moeder was die haar kinderen heel verantwoord te eten gaf met elke dag groente en fruit dan was het mijn moeder wel. Alleen op zaterdag aten we wel eens "makkelijk" En ook de tandverzorging was heel belangrijk voor haar. Onzinnig antwoord dus.
Totdat de parodontist in mijn mond ging zitten peuren. Daarna steeds ontstekingen met als gevolg dat de tandarts de ene gezonde kies na de andere kon trekken. Op een bepaald moment niet meer laten schoonmaken en ook geen last meer van ontstekingen. Nooit meer last gehad van mijn tanden op zich.
Maar wel van die $%^&*plaatjes. Wat een ellende. Ik heb ze nu een jaar of 15. Heb er de hele dag last van, ze wiebelen en klemmen, ook nog na vele keren aanpassen. Ik doe ze uit zodra ik thuiskom. Tandvlees steeds kapot door die haakjes. De haakjes drukken het tandvlees ook helemaal naar boven waardoor het tandbeen vrij komt en dat is pijnlijk met warm en koud. Voor frames/plaatjes zou ik daarom nooit meer kiezen.
Voor mij had die parodontist dus helemaal niet gehoeven. Trouwens, toen ik eens vroeg hoe die parodontitis nou eigenlijk ontstaat kreeg ik als antwoord dat ik als kind waarschijnlijk niet genoeg vitaminen had gehad en te veel ongezond eten. Daar was ik zo boos over want als er een moeder was die haar kinderen heel verantwoord te eten gaf met elke dag groente en fruit dan was het mijn moeder wel. Alleen op zaterdag aten we wel eens "makkelijk" En ook de tandverzorging was heel belangrijk voor haar. Onzinnig antwoord dus.
zondag 25 januari 2015 om 10:05
Pff moeilijk hoor. Ik denk dat ik dit als tijdelijke oplossing misschien wel volhou, maar in de tussentijd ga sparen voor iets beters. Al weet ik niet hoe een normaal mens een paar implantaten moet betalen, zo duur.
Plus ik ben bang dat de naastgelegen tanden het niet lang zullen houden als ze daarop moeten rusten.
Plus ik ben bang dat de naastgelegen tanden het niet lang zullen houden als ze daarop moeten rusten.
zondag 25 januari 2015 om 22:53
Mijn gebit is in mijn jeugd door de schooltandarts onderhouden, een val in het zwembad leverde mij een dode tand op, tijd lang goed gegaan, toen er een ontsteking onder, tandarts raadde kroon aan, zag er ook mooier uit dus gedaan, maar nu 7 jaar later is kroon nr. 3 eruit gekomen, door het altijd wat met mijn gebit heb ik een maximale tandartsverzekering afgesloten, waardoor kronen en dus deze implantaat qua budget kon, heb voor de rest basisverzekering maar dus wel een zeer uitgebreide tandartsverzekering.. Dit tijdelijke plaatje zit niet lekker, ik slis een beetje en na het eten moet ik mijn mond spoelen want van alles onder, dit is niet handig op mijn werk. Plus op sommige plekken irriterend, qua zicht valt die nep tand niet op.
maandag 26 januari 2015 om 01:11
Ik moet een volledige gebitsprothese en ik ga voor het model wat met vier implantaten vastzit. Volgens mij heb je dan geen plastic verhemelte. Implantaten heb je vanaf 500 euro dus dat zal wel totaal minstens 3000 euro worden. Het is wel veel geld maar zoveel beter dan een normaal kunstgebit. Ik neem aan dat het eruit halen van wat er nog inzit door de kaakchirurg, vergoed wordt. Ik heb geen tandartsdekking verder. Dus dat wordt sparen ja, maar ik ben liever in een keer klaar en dan goed.
Is er iemand die zo'n prothese heeft of weet iemand wat je dan in totaal kwijt bent? Ik moet nog een tandarts kiezen want die ik nu heb, is nogal duur en ik wil ook een angsttandarts.
Is er iemand die zo'n prothese heeft of weet iemand wat je dan in totaal kwijt bent? Ik moet nog een tandarts kiezen want die ik nu heb, is nogal duur en ik wil ook een angsttandarts.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
maandag 26 januari 2015 om 01:45
Ik heb nu 1 jaar een bovenprothese en ik vind hem heel prettig zitten. Tuurlijk gaat er niks boven je eigen gebit. Laat je adviseren door je tandarts en zoek van te voren uit wat je wel of niet vergoed krijgt. Ik moest uiteindelijk zelf 500 euro bijbetalen en daar zat ook de narcose bij. Mijn eigen tandarts heeft mijn boven tanden verwijdert in het ziekenhuis. En ik had ook een hele goede tandtechnicus
maandag 26 januari 2015 om 09:42
Ah jaa ik ben ook van de schooltandarts(bus).
Gladoortje, dan is dat toch niet zo heel duur. Jij krijgt dan zeg maar een klikgebit?
Ik weet wel dat ik er alles voor over heb om weer een beetje een normaal gebit te krijgen. Ze mogen alles van me afpakken en een paar kiezen voor teruggeven.
Wie weet hoe dat zit met implantaten dan? Ik heb ergens gelezen dat je goed tandvlees moet hebben wil je een beetje kunnen genieten van je implantaten? Helaas is dat ook niet altijd de beste oplossing. Als die gaan ontsteken ben je verder van huis
Gladoortje, dan is dat toch niet zo heel duur. Jij krijgt dan zeg maar een klikgebit?
Ik weet wel dat ik er alles voor over heb om weer een beetje een normaal gebit te krijgen. Ze mogen alles van me afpakken en een paar kiezen voor teruggeven.
Wie weet hoe dat zit met implantaten dan? Ik heb ergens gelezen dat je goed tandvlees moet hebben wil je een beetje kunnen genieten van je implantaten? Helaas is dat ook niet altijd de beste oplossing. Als die gaan ontsteken ben je verder van huis
maandag 26 januari 2015 om 09:55
Muurbloempje een kennis van mij heeft er nu implantaten in, maar nog geen tanden en kiezen. Er zijn implantaten bij haar ingezet, dat moest genezen voordat zij gips kon happen. Maar 1 implantaat liet los en er moest een nieuwe in. Dus nog langer wachten voordat ze gips kan happen. Al met al loopt ze al een jaar zonder gebit, noway dat ik zonder gebit ga lopen. Maar ik denk dat zij een uitzondering is hoor
En ik ben ook van de schooltandarts generatie, daarom heb ik ook alles onder narcose laten trekken ben altijd zo bang voor de tandarts
En ik ben ook van de schooltandarts generatie, daarom heb ik ook alles onder narcose laten trekken ben altijd zo bang voor de tandarts
maandag 26 januari 2015 om 14:35
Klopt, een klikgebit. Dat kost maximaal 4000 euro, totale prothese, heb ik opgezocht. Maar als je kaak erg geslonken is, krijg je het grotendeels vergoed. Ik ben nu 40, mijn gebit is zo slecht, of bijna niet bestaand meer, door een maagaandoening gecombineerd met ptss. Door veel zuur werd mijn glazuur heel dun en door tandenknarsen brak alles af. Het komt bij mij niet door verwaarlozing, al heb ik wel tijdens depressies slecht voor mijn gebit gezorgd. Maar ik flos/stoker/poetste electrisch sinds de negentiger jaren. Dus misschien wordt er iets vergoed, zat ik te denken maar ik weet niet of de oorzaak uitmaakt voor de vergoeding.
Ik kan al lange tijd niet meer kauwen, ik ben bang voor narcose, pijnstillers en de daarmee samenhangende instabiliteit, niet voor de pijn. Maar nu moet ik echt want ik kan ook niet goed meer articuleren. Een mevrouw in de winkel moest twee keer vragen wat ik zei, zucht. Wacht niet zo lang als ik.
Ik vraag me wel af, waarom zou je kiezen bewaren om er een plaatje aan vast te kunnen maken, als er zoiets bestaat als een klikgebit. Ze kunnen die zelfs helemaal vastzetten. Zonder plastic verhemelte. Je kunt ook een jaar vakantie overslaan en iets duurders kiezen. Ik haat het om in die stoel te liggen dus het liefst wil ik iets waar je niet steeds op controle voor hoeft te komen.
Ik kan al lange tijd niet meer kauwen, ik ben bang voor narcose, pijnstillers en de daarmee samenhangende instabiliteit, niet voor de pijn. Maar nu moet ik echt want ik kan ook niet goed meer articuleren. Een mevrouw in de winkel moest twee keer vragen wat ik zei, zucht. Wacht niet zo lang als ik.
Ik vraag me wel af, waarom zou je kiezen bewaren om er een plaatje aan vast te kunnen maken, als er zoiets bestaat als een klikgebit. Ze kunnen die zelfs helemaal vastzetten. Zonder plastic verhemelte. Je kunt ook een jaar vakantie overslaan en iets duurders kiezen. Ik haat het om in die stoel te liggen dus het liefst wil ik iets waar je niet steeds op controle voor hoeft te komen.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
maandag 26 januari 2015 om 16:08
quote:gladoortje74 schreef op 26 januari 2015 @ 14:35:
Klopt, een klikgebit. Dat kost maximaal 4000 euro, totale prothese, heb ik opgezocht. Maar als je kaak erg geslonken is, krijg je het grotendeels vergoed.
4000 euro is het echt wel waard, als je er een goed gebit voor terugkrijgt. Maar het is bij mij puur en alleen geldgebrek.(schuldsanering). Ik ben nu al aan het sparen voor later, want vroeg of laat weet ik dat het gewoon niet meet te redden is. Ik poets en verzorg mijn gebit goed, maar toch ontkom ik er niet aan. Ik weet ook niet wat het is.
En ik zie er wel een beetje tegenop om alles te laten trekken. Voor mijn gevoel zijn ze nog goed genoeg.
Klopt, een klikgebit. Dat kost maximaal 4000 euro, totale prothese, heb ik opgezocht. Maar als je kaak erg geslonken is, krijg je het grotendeels vergoed.
4000 euro is het echt wel waard, als je er een goed gebit voor terugkrijgt. Maar het is bij mij puur en alleen geldgebrek.(schuldsanering). Ik ben nu al aan het sparen voor later, want vroeg of laat weet ik dat het gewoon niet meet te redden is. Ik poets en verzorg mijn gebit goed, maar toch ontkom ik er niet aan. Ik weet ook niet wat het is.
En ik zie er wel een beetje tegenop om alles te laten trekken. Voor mijn gevoel zijn ze nog goed genoeg.