Gezondheid alle pijlers

Geen/minder alcohol!

19-01-2018 14:43 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!

Ik vroeg me af of er op dit forum ook mensen zijn die mee doen met Dry January, dus de hele maand januari geen alcohol drinken. Ik ben zelf op 2 januari begonnen en het gaat goed!

Ik zag overigens verder geen recent 'alcohol-topic' hier op viva, vandaar dat ik er zelf eentje heb aangemaakt.

Ik dronk altijd wel regelmatig, maar vaak om de verkeerde redenen; om het gezellig te hebben, om me te kunnen ontspannen. Vaak ging ik tot het gaatje en voelde ik me twee dagen beroerd en een halve week moe. (Ben overigens in de 20 en heb veel vrienden die nogal wat drinken)

Het enige wat het lastig maakt om vol te houden, is het sociale aspect. Ik ging/ga regelmatig met vrienden naar bierfestivals, borrels, feestjes, etentjes. Het is dan 'apart' om er met een flesje water te staan en ik krijg vaak reacties als 'ben je zwanger' of 'water??! saaaaaai'.

Nu ben ik in een paar weken al enkele kilo's afgevallen, ik voel me fit, mentaal sterker en mijn huid is verbeterd (fijne lijntjes en oneffenheden verdwijnen).. Ik voel me verrassend goed. ik denk erover om blijvend te stoppen met alcohol, of in ieder geval drank te beperken tot écht bijzondere gelegenheden.

Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met minderen/stoppen met alcohol? Hoe gaat het jullie af? Misschien kunnen we elkaar een beetje motiveren en voorzien van tips :)

Liefs K
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
19-01-2018 22:20
Het is toch prima om voor jezelf te bepalen dat je op feestjes en partijen een drankje drinkt, maar tussendoor niet? Dus niet gezellig zaterdagavond op de bank met een fles wijn bijvoorbeeld, maar wel twee biertjes op het kerstfeest van werk.
Nouja, ik begrijp haar punt wel hoor. Als je dit echt als een "challenge" ziet, zoals veel mensen die dry january doen, dan is het natuurlijk een beetje loos om later te beginnen omdat je een feestje hebt. :P
Ik doe het dus niet voor de uitdaging, en op die feestjes/avondjes de komende weken ga ik ook niet drinken, maar ik vond mijn eigen verjaardag wel een legitieme reden. :)
Alle reacties Link kopieren
Nadat ik ziek ben geweest heb ik ruim 5 jaar geen alcohol gedronken. Vervolgens af en toe een glas. Maar sinds een aantal weken geleden weer helemaal gestopt. Ik zie er geen voordeel in om te drinken. Ik voel mij veel fitter zonder.
Ik krijg ook altijd opmerkingen waarom ik niet drink. Ik heb ooit eens gelezen dat stoppen met drinken veel moeilijker is dan stoppen met roken.
Alle reacties Link kopieren
Bjort schreef:
19-01-2018 20:32
Ik zeg altijd gewoon dat ik het niet lus, krijg je tenminste niet al dat gezeik over je heen.
Dat bedacht ik me net toevallig ook.... dat ik gewoon kan zeggen dat ik het niet lust...
Of dat ik me heb bekeerd tot de Islam... :proud:
Ik gok dat je dan ook geen discussies krijgt...

Kijk als ik merk dat iemand echt geïnteresseerd is dan leg ik het echt wel uit, maar hoe veel onbegrip is er wel niet over alcoholisme. Zoveel mensen denken dat als je niet over straat zwalkt en 2 flessen Wodka per dag weglurkt het allemaal wel mee zal vallen...
Dat dat niet zo is en dat zoiets erg onschuldig begint ga ik toch echt geen 678743577x meer uitleggen...

Moet ik er wel ff bijzeggen, ben ik wel trots op dat ik dat bereikt heb, eerst dronk ik niet om de gewoonte af te leren, inmiddels omdat ik het gewoon echt niet meer wil.
Dat spul doet mij alleen maar kwaad.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger was ik zo iemand die alleen op feestjes dronk, maar ik ging nogal vaak naar feestjes en goot dan ook behoorlijk wat naar binnen, dus onder de streep dronk ik gewoon te veel. Om de verkeerde redenen ook, ik hou niet eens van de smaak van alcohol, maar dronk omdat ik mezelf anders geen houding durfde te geven.

Toen ik een keer echt te ver was gegaan en een gruwelijke kater had waar ik nu nog groen van word als ik eraan terug denk vond ik het wel mooi geweest. Ik vond het zo stom dat ik drank nodig dacht te hebben om een leuk mens te zijn en dat ik de dag erna zo verrot was. Ik ben nooit meer dronken geweest en het kostte me ook geen moeite, het was alsof de knop in een keer om was.

Twee of drie keer per jaar drink ik één glaasje omdat ik er zin in heb, net zoals ik één keer per jaar naar McDonalds ga en er verder niet naar taal. Ik moet zeggen, pas als je niet meer drinkt ga je zien hoeveel anderen drinken en hoe irritant het is als mensen je drank proberen op te dringen ("Ach toe nou, doe niet zo ongezellig"). Maar mijn vrienden en familie weten het inmiddels wel dus die laten me lekker.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen in het gezin waar ik opgroeide dronk dagelijks, dat was toen nog gewoonte. Ik vond de smaak niet zo lekker, en ook niet het zweverige gevoel. Toen ik uit huis ging om te studeren ben ik gestopt: geen enkel probleem met medestudenten.
Ook in mijn huidige vriendenkring (waarin niet extreem wordt gedronken) geen probleem. Er zijn altijd wel mede-niet-drinkers in het gezelschap: BOB, zwanger, lijnen, trainen etc.
Alleen mijn familie vindt mij ongezellig ......
Speciaal voor dit topic aangemeld...ik wil vanaf vandaag stoppen met drinken en ik zoek medestanders. Ik kan eigenlijk geen maat houden, ga vaak net een drankje te ver en kom uit een verslavingsgevoelige familie. Zou het fijn vinden als ik hier wat kan schrijven als ik het moeilijk ga vinden om het vol te houden. Plan is tot aan 1 maart te stoppen en dan te kijken hoe het gaat.
Altijdgefeest schreef:
20-01-2018 10:51
Speciaal voor dit topic aangemeld...ik wil vanaf vandaag stoppen met drinken en ik zoek medestanders. Ik kan eigenlijk geen maat houden, ga vaak net een drankje te ver en kom uit een verslavingsgevoelige familie. Zou het fijn vinden als ik hier wat kan schrijven als ik het moeilijk ga vinden om het vol te houden. Plan is tot aan 1 maart te stoppen en dan te kijken hoe het gaat.
Misschien kan je beter een eigen topic maken
Ja zou ook kunnen maar dit topic sprak mij wel aan..
Altijdgefeest schreef:
20-01-2018 11:18
Ja zou ook kunnen maar dit topic sprak mij wel aan..
Ja dat kan ook, je kan hier ook je verhaal wel kwijt denk ik.

Succes met het stoppen met het drinken van alcohol, het gaat je vast lukken, het is mij ook gelukt :)
Ik ben al een keer 6 weken gestopt als een soort weddenschap met een vriendin van mij en dat koste mij geen enkele moeite eigenlijk. De gezondheidsvoordelen waren gelijk merkbaar dus ik ben niet zo bang dat het me niet lukt.
Alle reacties Link kopieren
Ik drink elke dag 1 fles rode wijn en wil ermee stoppen.
Ik heb een vraag aan de stoppers. Welke veranderingen hebben jullie gemerkt? Misschien dat ik van de positieve antwoorden sterk gemotiveerd word.
Ik voelde mij fitter, minder stemmingswisselingen, vrolijker, viel af, sliep beter en naast de gezondheidsvoordelen was het ook goed voor de portemonnee...hmmm bijzonder gek als ik het terug lees dat ik het na zes weken weer welletjes vond :)
Alle reacties Link kopieren
Sorry. De openingspost nie goed gelezen. TO stelt dezelfde vraag. :bonk:
Haha oh ja je wordt ook gewoon helderder :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Altijdgefeest schreef:
20-01-2018 11:55
Iwk voelde mij fitter, minder stemmingswisselingen, vrolijker, viel af, sliep beter en naast de gezondheidsvoordelen was het ook goed voor de portemonnee...hmmm bijzonder gek als ik het terug lees dat ik het na zes weken weer welletjes vond :)
Dit is een super motiverend antwoord. Ik ga vandaag ook starten met "stoppen drinken alcohol".
Ok wat goed van je, dat is al een hele STAP! Ik drink niet elke dag, maar als ik drink drink ik vaak te veel...mijn moeilijke momenten zijn het weekend en de avond voor mijn vrije dag. Voordeel als ik niet meer drink is denk ik ook dat ik veel meer van mijn vrije tijd kan genieten. Ga proberen mijn moeilijke momenten te tackelen door activiteiten te plannen zoals sporten ofzo. Iemand nog meer tips ? Een pakkend boek die ik zou kunnen gaan lezen?
Alle reacties Link kopieren
Heb het ook wel eens een challenge gedaan en 100 dagen niet gedronken. Niet dat ik heel vaak dronk, vaak alleen op vrijdag of zaterdag, maar dan wel redelijk veel in één avond. Eerste 4 weken valt wat tegen, maar daarna weinig moeite eigenlijk. Heerlijk geen brakheid, fitter gevoel, betere sportprestaties.

Het lastigste vond ik wel bij het uitgaan. Je hebt toch wat minder energie of wordt eerder moe en hele avond energydrank is ook niet echt een optie. Herkent iemand dat? En wat deed je er dan tegen? Eerder naar huis gaan of?
Alle reacties Link kopieren
Twee van de grootste voordelen van stoppen/minderen zijn voor mij de portemonnee en niet zo brak opstaan.

En gewoon het idee dat je lever zich herstelt/gezonder wordt en je zelf een stuk gezonder bent vind ik fijn.
Alle reacties Link kopieren
Succes Kweeniewieikben! Dapper hoor. :cheer2:
SallySpectra schreef:
19-01-2018 22:20
Het is toch prima om voor jezelf te bepalen dat je op feestjes en partijen een drankje drinkt, maar tussendoor niet? Dus niet gezellig zaterdagavond op de bank met een fles wijn bijvoorbeeld, maar wel twee biertjes op het kerstfeest van werk.

Ja, oke. Maar dat werkt alleen als je thuis inderdaad normaal gesproken ook drinkt.
Het niet meer brak wakker worden vind ik ook het grootste voordeel. Ik weet niet wat er afgelopen tijd met me is gebeurd, maar ik heb er zo snel last van 's ochtends. Vroeger had ik dat veel minder, en was ik ook halverwege de dag wel weer boven Jan.
Ik ben nog niet eens 30. :(
Alle reacties Link kopieren
James024 schreef:
20-01-2018 13:29
Het lastigste vond ik wel bij het uitgaan. Je hebt toch wat minder energie of wordt eerder moe en hele avond energydrank is ook niet echt een optie. Herkent iemand dat? En wat deed je er dan tegen? Eerder naar huis gaan of?
Ik voel me juist fitter nu ik niet meer drink en kan langer doorgaan. Ik werd op een gegeven moment altijd sloom van drank, nu kan ik rustig middenin de nacht nog een dansje wagen. Niet echt een antwoord waar je wat aan hebt, maar alcohol vervangen door energydrank zou ik niet doen als het je vooral om de gezondheidsvoordelen gaat.

Ik voel me vooral fitter, ben slanker, de volgende dag minder brak, heb meer lol tijdens het feesten, doe geen genante dingen meer... Afgezien van flauwe reacties van anderen kan ik geen enkel nadeel van stoppen bedenken.
Ik ga zo een recept maken waar eigenlijk wat witte wijn in moet. Mag dat ook niet tijdens dry january, wat jullie? :P
Heheh wel als je het laat koken.
DEATH schreef:
21-01-2018 16:32
Heheh wel als je het laat koken.
Ja precies, da is de alcohol zo vervlogen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven