Gezondheid alle pijlers

Gegevens door elkaar gehaald.

25-01-2021 12:49 90 berichten
Ik ben een tweeling en in het verleden zijn onze gegevens regelmatig door elkaar gehaald. ik heb een keer bij de dokter gezeten toen hij vroeg ''hoe gaat het met ...(hobby)'' en ik hem heel verbaasd aankeek. Hij gaf aan dat ik laatst was gevallen en in het ziekenhuis had gelegen. Ik gaf aan dat dat om mijn zus ging.

Daarna heb ik alles uitgeplozen en bleken er veel meer dingen door elkaar gehaald te zijn. ik kreeg zelfs nog een grote mond toen ik het teruggezet wilde hebben. Het was immers toch betaald door de zorgverzekering. Maar één keer heeft de zorgverzekering van mijn zus aan de bel getrokken... met de mededeling... leuk deze rekening maar dit is iemand anders en gaan we niet betalen.

Nu heb ik vorige week bloed laten prikken, en extra aangegeven dat ik een tweeling ben. Bsn nummer heeft mevrouw erbij geschreven, mijn adres, dokter en nog met grote letters erboven TWEELING! We hebben een andere dokter, wonen op een ander adres en hebben alleen dezelfde geboortedatum. Onze namen hebben dezelfde beginletter maar onze dopnamen verschillend. Onze initialen zijn dus ook verschillend.

Nu werd mijn zus vanmorgen gebeld door haar huisarts (die mij dus niet kent!) en dus ook niet weet dat ze een tweeling is met de mededeling dat ze de bloeduitslagen binnen heeft en deze wilt bespreken. Mijn zus gaf aan geen bloed geprikt te hebben maar ik dus wel. ik heb me laten prikken bij een locatie die verbonden is aan het ziekenhuis. Ik moest naar deze locatie vanwege het uitgebreide onderzoek. In dit ziekenhuis sta ik niet ingeschreven maar mijn zus dus wel. Omdat ik er dus niet ingeschreven stond hebben ze mijn gegeven maar gewoon onder mijn zus haar naam gezet. Waarvoor ik moest laten prikken was helaas niet de leukste reden en baal er dan dus ook van dat hier zo mee om word gegaan. Ik heb een hele goede band met mijn zus dus we weten eigenlijk alles van elkaar.. maar wat als dit niet het geval was geweest ?! En ik het dus niet had willen vertellen.

Weet iemand hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen ? Ik weet niet hoe ik nog duidelijker aan moet geven dat ik tweeling ben.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn man en zijn tweelingbroer zijn dit soort dingen in het verleden ook gebeurd, zo kreeg mijn zwager een rekening van de tandarts in de bus voor een behandeling die mijn man had ondergaan en zijn er in het ziekenhuisdossier van mijn zwager behandelingen van mijn man terechtgekomen. Ze hebben geen zelfde voorletters, wonen niet in dezelfde gemeente en mijn man geeft altijd duidelijk aan dat hij er een is van een meerling, mijn zwager doet dat ook. Mijn zwager heeft er ook el klachtenbrieven over geschreven.
DontYouHatePants schreef:
25-01-2021 13:20
Ik heb een ex met een tweeling broer.
Bij hun is het ook een keer gebeurd dat de gegevens zijn verwisseld. Het gebeurd denk ik toch vaker dan je denkt.
Bij hun heeft het gelukkig geen nare gevolgen gehad omdat ze goed in contact met elkaar zijn en op tijd doorhadden dat ze in het ziekenhuis een fout hadden gemaakt met de namen.

Wat ik nooit zal begrijpen is waarom ouders met een tweeling hun kinderen een naam met dezelfde beginletter geven :-D

Hoe je dit kan voorkomen in de toekomst, geen idee. Zelf maar extra goed opletten is denk ik het enige wat je echt kan doen. Het is in het ziekenhuis al bekend dat je een deel van een tweeling bent toch?
Ik sta niet ingeschreven bij dit ziekenhuis dus als het goed is weten hun dus ook niet dat ze een tweeling is. Op mijn geboortedatum en achternaam komt alleen zij naar boven..
Alle reacties Link kopieren
In dit ziekenhuis sta ik niet ingeschreven maar mijn zus dus wel. Omdat ik er dus niet ingeschreven stond hebben ze mijn gegeven maar gewoon onder mijn zus haar naam gezet.

:sarcastic:
Het lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Maar goed: als jij wist dat je niet ingeschreven stond bij dat ziekenhuis waar de priklocatie aan verbonden was, en je zus wel, dan onderneem je toch zelf actie om het te regelen? Juist om verwarring/vergissingen/‘dan maar op naam van je zus’ te voorkomen?
Je hebt toch al eerder problemen met het tweeling zijn gehad?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
-Jillzz schreef:
25-01-2021 13:24
Ik sta niet ingeschreven bij dit ziekenhuis dus als het goed is weten hun dus ook niet dat ze een tweeling is. Op mijn geboortedatum en achternaam komt alleen zij naar boven..
Dan was het wel verstandig geweest het even te checken toen je je meldde met je prikformulier. 'ik sta nog niet bij jullie ingeschreven, mijn zus denk ik wel, kun je even na kijken dat het niet aan haar gelinkt wordt'?

Het gaat vaak fout door onoplettendheid van medewerkers, maar in dit geval had je wel iets pro-actiever mogen voorkomen dat het mis ging.
Houd je er ook alvast rekening mee dat je zus nu haar eigen risico mag aanspreken?
RikM schreef:
25-01-2021 13:28
Houd je er ook alvast rekening mee dat je zus nu haar eigen risico mag aanspreken?
Hier ben ik al mee bezig. Maar bedankt voor de extra reminder.
RikM schreef:
25-01-2021 13:28
Houd je er ook alvast rekening mee dat je zus nu haar eigen risico mag aanspreken?

Dat hoeft natuurlijk niet. Het lab dient een correctienota in en dan gaat het bij zus weg en wordt het bij de TO in rekening gebracht.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
25-01-2021 13:08
In ziekenhuizen geldt tegenwoordig een legitimatieplicht. No fucking way dat ze bloed gaan afnemen zonder inschrijving en alleen op basis van een achternaam en voorletter. Ik geloof hier helemaal niets van.
Dit. Een beetje raar is het wel. Hoe heb jij bij het lab bloed kunnen af laten nemen???
himalaya schreef:
25-01-2021 13:24
:sarcastic:
Het lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Maar goed: als jij wist dat je niet ingeschreven stond bij dat ziekenhuis waar de priklocatie aan verbonden was, en je zus wel, dan onderneem je toch zelf actie om het te regelen? Juist om verwarring/vergissingen/‘dan maar op naam van je zus’ te voorkomen?
Je hebt toch al eerder problemen met het tweeling zijn gehad?
Ik wist niet dat ik ingeschreven moest staan bij het ziekenhuis om me te laten prikken.
Alle reacties Link kopieren
-Rosings- schreef:
25-01-2021 13:26
Dan was het wel verstandig geweest het even te checken toen je je meldde met je prikformulier. 'ik sta nog niet bij jullie ingeschreven, mijn zus denk ik wel, kun je even na kijken dat het niet aan haar gelinkt wordt'?

Het gaat vaak fout door onoplettendheid van medewerkers, maar in dit geval had je wel iets pro-actiever mogen voorkomen dat het mis ging.
Ah. Precies dit dus.
-Jillzz schreef:
25-01-2021 13:30
Ik wist niet dat ik ingeschreven moest staan bij het ziekenhuis om me te laten prikken.

Hoeft ook niet.
Klachtenfunctionaris van het ziekenhuis gaat me overigens vandaag nog terugbellen.
La*Rubia schreef:
25-01-2021 13:30
Dit. Een beetje raar is het wel. Hoe heb jij bij het lab bloed kunnen af laten nemen???

Wanneer heb jij voor het laatst bloed laten prikken?

Er is een opdracht van de huisarts digitaal of papier en dat is meestal genoeg hoor. Dat er niet om legitimatie gevraagd wordt of door een medewerker aan de verkeerder persoon gekoppeld wordt is niet de schuld van TO.
Alle reacties Link kopieren
PoezzinBoots schreef:
25-01-2021 13:31
Hoeft ook niet.
Maar dan even proactief dat aangeven is dan wel handig.
Al heeft de medewerker ook aannames gedaan, dat zeker.
Alle reacties Link kopieren
La*Rubia schreef:
25-01-2021 13:30
Dit. Een beetje raar is het wel. Hoe heb jij bij het lab bloed kunnen af laten nemen???
Ik had laatst een gynaecologisch onderzoek in het ziekenhuis, keurig mijn zorgpasje bij me maar dat werd niet gevraagd. Alleen achternaam en geboortedatum.
Alle reacties Link kopieren
-Jillzz schreef:
25-01-2021 13:30
Ik wist niet dat ik ingeschreven moest staan bij het ziekenhuis om me te laten prikken.

En toen ze bij de receptie zeiden ‘mevrouw A. De Boer, geboren 1 april 2002, ik zie het’. Ging er geen lichtje bij je branden? Zo van ‘huh, ik ben hier nog nooit geweest?’ Zeker met in je achterhoofd dat het eerder al eens fout is gegaan met de verwisseling van de gegevens van jou en je zus?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
PoezzinBoots schreef:
25-01-2021 13:33
Wanneer heb jij voor het laatst bloed laten prikken?

Er is een opdracht van de huisarts digitaal of papier en dat is meestal genoeg hoor. Dat er niet om legitimatie gevraagd wordt of door een medewerker aan de verkeerder persoon gekoppeld wordt is niet de schuld van TO.
Begin vorig jaar. Met mijn labformulier en id werd mijn inschrijving en identiteit gecheckt.
Alle reacties Link kopieren
nooit1blijvenzitten schreef:
25-01-2021 13:33
Ik had laatst een gynaecologisch onderzoek in het ziekenhuis, keurig mijn zorgpasje bij me maar dat werd niet gevraagd. Alleen achternaam en geboortedatum.
Dat is kwalijk en werkt zorgfraude in de hand.
La*Rubia schreef:
25-01-2021 13:35
Begin vorig jaar. Met mijn labformulier en id werd mijn inschrijving en identiteit gecheckt.

Heel keurig.

Maar zoals je hier kunt lezen gebeurt dat ook heel vaak niet.
Alle reacties Link kopieren
PoezzinBoots schreef:
25-01-2021 13:36
Heel keurig.

Maar zoals je hier kunt lezen gebeurt dat ook heel vaak niet.
Ja, ik zie het. Echt slecht!
himalaya schreef:
25-01-2021 13:34
En toen ze bij de receptie zeiden ‘mevrouw A. De Boer, geboren 1 april 2002, ik zie het’. Ging er geen lichtje bij je branden? Zo van ‘huh, ik ben hier nog nooit geweest?’ Zeker met in je achterhoofd dat het eerder al eens fout is gegaan met de verwisseling van de gegevens van jou en je zus?

Een prikpost heeft meestal geen receptie. Daar ga je gewoon naar binnen bij een bloedafname.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tante kwam er achter dat er dezelfde A. Xxxx in haar woonplaats woont uit hetzelfde geboortejaar, toen ze eerst van het ziekenhuis te horen kreeg dat ze geen kanker had, en vervolgens de dag erna werd teruggebeld dat ze toch wel kanker had. Sorry.... Was hetzelfde bevolkingsonderzoek, hetzelfde geboortejaar. Heel eng wel.

Dan ben je dus niet eens familie, mijn moeder wordt overal met achternaam partner-meisjesnaam beschreven, en dan nog gaat het mis. Het is heel triest dat het nu nog steeds gebeurd, met alle digitale hulpmiddelen.

Overigens heb ik mij de afgelopen 10 jaar geen 1 keer hoeven identificeren bij een hulpverlener (huisarts, ziekenhuis, fysiotherapie, noem het maar op). Ook niet met mijn pleegkind. Blijf ik heel raar vinden.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
25-01-2021 13:24
:sarcastic:
Het lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Maar goed: als jij wist dat je niet ingeschreven stond bij dat ziekenhuis waar de priklocatie aan verbonden was, en je zus wel, dan onderneem je toch zelf actie om het te regelen? Juist om verwarring/vergissingen/‘dan maar op naam van je zus’ te voorkomen?
Je hebt toch al eerder problemen met het tweeling zijn gehad?
Zoals dit bedoel je?
Nu heb ik vorige week bloed laten prikken, en extra aangegeven dat ik een tweeling ben. Bsn nummer heeft mevrouw erbij geschreven, mijn adres, dokter en nog met grote letters erboven TWEELING!
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
PoezzinBoots schreef:
25-01-2021 13:36
Heel keurig.

Maar zoals je hier kunt lezen gebeurt dat ook heel vaak niet.

Heel zorgelijk. Reden te meer om daar extra bovenop te zitten als je een tweeling bent.
himalaya schreef:
25-01-2021 13:34
En toen ze bij de receptie zeiden ‘mevrouw A. De Boer, geboren 1 april 2002, ik zie het’. Ging er geen lichtje bij je branden? Zo van ‘huh, ik ben hier nog nooit geweest?’ Zeker met in je achterhoofd dat het eerder al eens fout is gegaan met de verwisseling van de gegevens van jou en je zus?
Welke receptie ? Zoals ik al eerder zei ben ik bij een priklocatie geweest verbonden aan het ziekenhuis. Ik kwam binnen met een papier met mijn geboortedatum en naam. Kon gaan zitten waarna ze alles op het formulier dubbel checkte ''Je bent mevrouw A.P de boer, geboren 1 april 2002 ? Klopt dat ? Ik heb toen zelf aangegeven dat ik tweeling ben waardoor ze nog mijn Id vroeg om mijn bsn en adres er extra bij te zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven