Gezondheid alle pijlers

Gestopt met roken

02-06-2018 17:48 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik al aangeef: ik ben gedtopt met roken. heb het via de huisarts gedaan en heb gisterenavond mijn laatste peuk op.

Ook al doe ik andere dingen op momenten dat ik voorheen zou roken. Ik heb nog het gevoel dat ik zoveel tijd over heb. vind het nu lastig om mee te dealen. het is écht afkicken en denk er nog veel over na en dat is nu aan het begin ook wel normaal denk ik.
quattro35 schreef:
02-06-2018 19:42
Die huisarts kan goud geld verdienen als hij mensen zo makkelijk van het roken kan afhelpen!

Wat zou zijn geheim zijn?
Een huisarts krijgt een vaste vergoeding per patient, ongeacht hoe vaak die op het spreekuur komt.

TO, houd vol!
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Sansi schreef:
03-06-2018 21:35
Herkenbaar hoor wat je zegt. Ik was de eerste twee weken zo ongelofelijk moe. Vanaf 18.00 zat ik steeds te knikkebollen op de bank.

Goed dat je er zo achter staat. Je kan zoveel middelen proberen, maar het lukt alleen als die knop om is ;)
Ja dat is zeker waar!

De keren hiervoor dacht ik dat ik er klaar voor was.. En dan dacht ik al voor het stoppen, o shit dan en dan heb ik een etentje of andere smoesjes om niet te hoeven stoppen. Nu wilde ik het echt zelf.
aliva schreef:
03-06-2018 00:09
En dus moet iedereen het op die manier doen?
Wie wel steun zoekt is flauw ofzo?

Wat een nonsens... Stoppen is wat telt. Wie ligt wakker van wat er daarvoor nodig is.
Nou... natuurlijk is het niet flauw om steun te zoeken maar als we het gaan hebben over het tweede vetgedrukte zinnetje weet ik er wel één: de kosten want:

"RikM schreef: ↑02-06-2018 18:31
Stoppen met roken via de huisarts, hoe werkt dat?
pilletjes kun je krijgen via HA. ik heb nu gesprekken met de praktijkondersteuner omdat ik de medicatie dan vergoed krijg"

Weet je wat die Champix kost? Lees en huiver:
"Wat kost Champix?
Champix startverpakking 0,5 mg 11 tabl. En 1 mg 14 tabletten: €100,00
Champix 0,5 mg 56 tabletten: €161,50
Champix 1 mg 28 tabletten: €100,00
Champix 1 mg 56 tabletten: €161,50
Een hele kuur kost gemiddeld tussen de €300 - €350 en wordt vergoed door de zorgverzekeraar, mits er begeleiding wordt gevolgt."

De hele uitleg was een beetje lang maar na een jaar is maar liefst 20% nog steeds gestopt met roken :-? Ik zou zeggen wát?
Maar liefst 80% oftewel 4 op de 5 mensen rookt weer na een jaar.

Champix is eigenlijk een heftig middel tegen depressies; weinig mensen houden vol om het te blijven slikken vanwege de bijwerkingen.
Om het vergoedt te krijgen moet je dus gesprekken hebben met de praktijkondersteuner ook al zie je daar het nut niet van in... Terwijl anderen die steun écht nodig hebben.

Dan denk ik toch als ik eerlijk ben: roken is duur, als je die dure pillen wil ipv roken heft dat elkaar mooi op en in de toekomst heb je die Champix zo terugverdiend. Hoef je geen onnodige gesprekken te voeren. Vapen wordt ook niet vergoed en is ook niet gratis maar wel één van de meest succesvolle middelen om te stoppen sinds een paar jaar.
Die vapers zijn echt enorm verbeterd en veel mensen zijn gestopt met roken binnen korte tijd met zo'n ding. Zonder moeite.
Dus ik zou zeggen: plak een pleister, neem een nicotinetabletje, spray, kauwgom of ga vapen.

Als laatste middel kan je dan altijd nog Champix proberen hoewel ik stiekem denk: als het je met al die zijwieltjes niet lukt is de knop nog niet helemaal goed om. Ga dan liever die gesprekken voeren om erachter te komen waarom het maar niet wil lukken.
anoniem_360241 wijzigde dit bericht op 04-06-2018 04:02
Reden: aanvulling
13.67% gewijzigd
Lenn, dit is wel een interessant verhaal, juist omdat het kabinet dus bezig schijnt te zijn met onderhandelingen met zorgverzekeraars over betere vergoedingen voor stop-met-roken-middelen.

Staatssecretaris Blokhuis overlegt met zorgverzekeraars over een tegemoetkoming aan mensen die willen stoppen met roken. Wat het kabinet betreft gaan de kosten van bijvoorbeeld nicotinepleisters niet meer van het eigen risico af.

Nu moeten mensen middelen of therapiën om te stoppen met roken nog vaak uit het eigen risico betalen. Wie in hetzelfde jaar een tweede poging wil doen, omdat de eerste mislukt is, krijgt over het algemeen niets terug van de verzekeraar.

Het kabinet wil dat dit verandert. Blokhuis zei vanmorgen in Spraakmakers op Radio 1 dat de verzekeraars open staan voor het idee om het eigen risico ongemoeid te laten, maar dat het pleit nog niet is beslecht. "We kijken of we elkaar kunnen vinden op dit punt."

https://nos.nl/artikel/2234386-kabinet- ... erras.html

Citroentje, hopelijk vind je het niet erg dat dit algemene bericht in je topic staat.
Als je dat wel vindt, laat het dan even weten, dan verwijder ik het :)
nounou
Maaique schreef:
02-06-2018 21:03
Moah, ik heb het zonder ‘steun’ gedaan hoor. Ben gewoon gestopt zonder er een hele show van te maken ;) dat kan namelijk ook.
Nou geweldig hoor!
LIeve TO, het gaat echt steeds beter. Ik ben nu bijna 3 maanden gestopt. Zware griep en een longontsteking waren de aanleiding.

Maar echt de trek wordt steeds minder en ik hem mijn levensstijl totaal omgegooid. Ik voel mij echt bevrijd.
TO, laat je ons nog even weten hoe het nu gaat ?

Hopelijk gaat het goed, hoewel het niet gemakkelijk zal zijn :)
Nu even doorzetten, echt; over een paar weken zul je daar zó blij mee zijn !
nounou
Ondanks alle negatieve wat er hierboven over Champix is gezegd, ben ik er maar wat blij mee. Door eerst Champix op te bouwen waardoor de nicotine in mijn hersenen al niet meer op de receptoren aankomt, sta ik een stuk sterker in mijn schoenen. Vervolgens good-old Allen Carr gelezen, waarbij je pas mag stoppen als je het boek bijna uit hebt. Nou, die laatste peuken begonnen me steeds meer tegen te staan. Toen ik de laatste moest roken, voelde ik me opgewonden en blij dat ik direct niet meer hoefde te roken.

Tot nu toe gaat het prima. Geen trek meer gehad, wel denken aan roken, maar dat is ook niet gek na een jarenlange verslaving.
Well behaved women rarely make history.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven