gevoel van slapeloosheid
zondag 9 maart 2014 om 09:12
Hallo,
Ik heb nu al een aantal week het gevoel alsof ik een groot slaaptekort hebt. Door de week ga ik relatief laat naar bed en moet ik er vroeg uit. Dit was nooit een probleem omdat ik in het weekend de slaap weer inhaalde. Maar sinds een aantal weken niet meer. Ik slaap door de weekd ongeveer 6 uur, en in het weekend hooguit 8. Voor mijn doen is dit erg weinig.
Ik ben in de avond zo moe dat ik direct in slaap val. Maar als ik in de ochtend (zonder wekker) wakker word ben ik nog even moe. Als ik me omdraai om verder te slapen lukt dit niet. Ik lig vaak nog 2 uur te draaien om er vervolgens uit pure frustratie maar uit te stappen.
Wie herkent dit? Of heeft tips voor mij?
Ik heb nu al een aantal week het gevoel alsof ik een groot slaaptekort hebt. Door de week ga ik relatief laat naar bed en moet ik er vroeg uit. Dit was nooit een probleem omdat ik in het weekend de slaap weer inhaalde. Maar sinds een aantal weken niet meer. Ik slaap door de weekd ongeveer 6 uur, en in het weekend hooguit 8. Voor mijn doen is dit erg weinig.
Ik ben in de avond zo moe dat ik direct in slaap val. Maar als ik in de ochtend (zonder wekker) wakker word ben ik nog even moe. Als ik me omdraai om verder te slapen lukt dit niet. Ik lig vaak nog 2 uur te draaien om er vervolgens uit pure frustratie maar uit te stappen.
Wie herkent dit? Of heeft tips voor mij?

zondag 9 maart 2014 om 12:21
Slaap kun je niet inhalen, de één heeft aan zes uur genoeg, de ander nog niet aan negen uur. Ik slaap nooit meer dan zes uur, ik ga er rond half één in en en ik ben er vóór 07.00 klaarwakker uit, ook op zaterdag en zondag tenzij ik een feestje heb gehad tot in de kleine uurtjes. Een vriendin slaapt gemiddeld negen uur per nacht en die is altijd doodmoe, in het weekeinde blijft ze tot de middag liggen, op zaterdag en zondag is ze niets waard. Je kunt hier niets mee, 't is alleen maar een voorbeeld. Je moet gewoon je eigen ritme vinden. Eind van de maand gaat de klok weer een uur vooruit, misschien is dat een goed moment om je slaapritme bij te stellen en daarbij ook eens te kijken naar wat je 's avonds doet voor je naar bed gaat. Misschien geen koffie of cola drinken na een uur of acht. Je kunt bijv. beter een tijdschrift doorbladeren dan naar een spannende thriller kijken, een glaasje wijn kan ook helpen, twee glaasjes of meer dan weer niet omdat je daarmee ook je slaap verstoort. Je valt wel snel in slaap maar je wordt telkens wakker of je slaapt heel onrustig.
verba volant, scripta manent.