Gezondheid alle pijlers

Glutenintolerantei

10-08-2018 07:46 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
Ik ben nu 3-4 maanden glutenvrij aan het eten, nadat iit bloedonderzoek kwam dat ik hier op reageer. Nu heb ik gisteren een verkeerde boterham (dus met gluten) gegeten, en ben de hele dag misselijk geweest. Hier had ik voorheen geen laat van toen ik eigenlijk heel de dag gluten at;-) betekent dit dat ik juist alleen maar intoleranter ervoor wordt? En blijft dit dan altijd zo? Heeft iemand hier ervaring mee en evt tips?
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen verwijzing gekregen naar een dieetist?

En wie heeft dit vastgesteld? Arts of iets alternatiefs?
Been there, done that, got the T-shirt.
is er geen biopt genomen?

het is zo dat als je een tijd geen gluten meer eet en je maakt dan een fout dat je veel gevoeliger reageert.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 5 jaar de diagnose coeliakie en reageer steeds gevoeliger, dat is een bekende ontwikkeli g . Ik heb geen idee wat er zou gebeuren als ik een tarweboterham zou eten. Van een kruisbesmetting zit ik al uren met enorme krampen op de wc, ik wil niet denken wat er gebeurd als ik een hele boterham eet!
Als je coeliakie hebt, is het van het grootste belang dat je geen gluten meer eet. Je darmen reageren sterker omdat ze zich hebben hersteld na jarenlang gluten. Eerder waren ze mogelijk zo beschadigd dat je een minder heftige reactie kreeg (gladde darmen). Dus ja, je kunt er sterker op reageren en nee, je bent nog net zo intolerant.

Maar idd: waarom geen diëtist ingeschakeld en wat heeft de arts gezegd hierover?
Ik neem aan dat je goede richtlijnen hebt meegekregen van de internist? wat zegt de dietist?
Heb je wel echt coeliakie of is dit een ander sooort intolerantie? Bij coeliakie is het van belang dat je nooit meer gewoon brood eet en gluten compleet vermijd. En ja, dat is levenslang.
kind kreeg op vakantie een glutenbevattende pizza voorgeschoteld ipv glutenvrij. kwamen we achter nadat ze de halve pizza op had. daar is ze toch een middag plus avond behoorlijk ziek van geweest
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties!
Ik heb geen coealikie maar een intolerantie. Ik ben ervan geschrokken dat ik nu heftiger reageer voorheen werd ik echt niet misselijk als ik een boterham at, dus wat dat betreft lijkt het juist erger dan eerst. Ik ga de arts eens vragen!
Coeliakie is glutenintolerantie. Wat voor arts heeft jou gezegd dat je glutentolerant bent en waarom ben je niet verder geïnformeerd wat dat inhoudt?
Toilettafel30 schreef:
10-08-2018 10:46
Dank voor de reacties!
Ik heb geen coealikie maar een intolerantie. Ik ben ervan geschrokken dat ik nu heftiger reageer voorheen werd ik echt niet misselijk als ik een boterham at, dus wat dat betreft lijkt het juist erger dan eerst. Ik ga de arts eens vragen!
Ehm. Vreemd verhaal. Intolerantie = coeliakie. En dat is levenslang glutenvrij eten om darmkanker te voorkomen (o.a.).

Als je dat niet hebt, heb je misschien een wat gevoelige buik voor granen maar dat is absoluut geen intolerantie.

Wat was dat voor arts?
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
10-08-2018 11:09
Ehm. Vreemd verhaal. Intolerantie = coeliakie. En dat is levenslang glutenvrij eten om darmkanker te voorkomen (o.a.).

Als je dat niet hebt, heb je misschien een wat gevoelige buik voor granen maar dat is absoluut geen intolerantie.

Wat was dat voor arts?
Yep,l. Maar je kan wel glutensensitief zijn en geen coeliakie hebben, nu een officiële diagnose en er wordt onderzoek naar gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
10-08-2018 10:59
Coeliakie is glutenintolerantie. Wat voor arts heeft jou gezegd dat je glutentolerant bent en waarom ben je niet verder geïnformeerd wat dat inhoudt?
En er zijn meer soorten dan de allergische reactie die komt als je coeliakie hebt.
Zoon verteerd granen niet en heeft dus geen allergische reactie maar de darmen lopen vol wat verstopping en overloopdiarree tot gevolg heeft. Hij is er ook beroerd van in de vorm van enorme buikpijn. Spugen ed doet hij dan weer niet en de reactie is ook niet zo direct na het eten. Toch valt het voor het ziekenhuis onder gluten intolerantie.
Word altijd een beetje moe van de mensen die het denken beter te weten dan het ziekenhuis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven