Gezondheid alle pijlers

Hartritmestoornis en alcohol ?

04-04-2010 20:11 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het topic relaties heb ik al andere problemen binnen me relatie aangekaart maar zit nog met een probleem en die gaat over de gezondheid van me vriend. Wil graag jullie mening even :

Mijn vriend heeft hartritmestoornissen en is chronisch erg vermoeid , 2x nu een ablatie gehad (de laatste een maand geleden) daarbij slikt hij medicatie met o.a bloedverdunners.

Nu heeft hij 2 weken geleden zwaar lopen drinken ook dingen door elkaar , en nu afgelopen nacht weer met als gevolg een ernstige kater nu. Ik maak me erg zorgen ook tussendoor drinkt hij wel een biertje en/of wijntje. Mijn mening is dat een ablatie alleen maar zin heeft als hij zijn levenstijl ook gaat veranderen. Alleen al zijn vrienden zijn flinke drinkers en hij wilt zijn vrienden blijven zien maar goed zijn vrienden zien=drinken dus….Ik weet dat overmatig alcohol juist hartritmestoornissen kan veroorzaken en drinken in combinatie met bloedverdunners heel erg gevaarlijk kan zijn als hij een ongeluk(je) krijgt en een ongeluk zit in een klein hoekje zeker als je zo ontzettend veel gedronken hebt dat je pas aan het einde van de dag uit je bed komt met een ernstige kater. Daarbij heeft hij dagen last van zijn kater dus is hij te moe om te sporten/gezond te koken enz enz. Zolang hij zijn levenstijl niet veranderd blijft hij chronisch moe …

Mijn mening is dat hij zijn gezondheid en misschien zelfs wel zijn leven op het spel zet wat is jullie mening ?
quote:meds schreef op 04 april 2010 @ 23:27:

[...]

nah ja, oud zal ie niet worden op deze manierNee dat denk ik ook niet.....maar of ik daar dan van heel dichtbij getuige van wil zijn en me kinderen ook dat zie ik totaal niet zitten.
Ik weet niet hoe goed je zijn vrienden kent, maar misschien kun je hen er eens op aanspreken? Dat hij niet sterk genoeg is om de drank te laten staan of in ieder geval te beperken. Wellicht zit er 1 tussen die het zich aantrekt en op hem in wil praten?
Alcohol icm hartritmestoornissen (met name bij tachycardieen) is idd zeer af te raden... Daarnaast beinvloed zijn drinkgedrag ook nog eens de werking van de anti stollingsmedicatie. Absoluut niet verstandig bezig.

Alcohol

Bij langdurig en veel alcohol gebruik kan het hart beschadigd raken, waarvan hartritmestoornissen de eerste tekenen zijn. Alcohol veroorzaakt bovendien snel een magnesiumtekort. En een tekort aan magnesium is een belangrijke oorzaak van een hartritmestoornis (zie hieronder). Wie hartritmestoornissen wil voorkomen of verminderen doet er dus verstandig aan het alcoholgebruik te matigen.
@gizz : Nee bij zijn vrienden hoef ik niet aan te kloppen , ik ken ze stuk voor stuk , hij heeft 4 goede vrienden en alle 4 een nog groter alcohol probleem dan hij heeft. 1 ziet hij alleen als die vriend zelf flink gedronken heeft. 1 heeft in therapie gezeten maar heeft niet mogen baten dus die drinkt nu de hele dag. De ander drinkt ook dagelijks teveel. En de laatste zit in verslavingstherapie maar zoals 2 weken geleden hebben ze zich alle 2 volledig vol laten lopen , hij terwijl hij net zijn hartoperatie achter de rug had met medicatie en zijn vriend terwijl hij eigenlijk geen druppel aan mag raken. Het laat ze simpel dus koud wat de ander wel of niet doet.

Denk ook dat dat het grootste probleem is , vrienden zien=overmatig veel drinken , zijn vrienden als hij bij hun is zullen hem juist aanmoedigen om te gaan drinken omdat het zo gezellig is en omdat het altijd zo is gegaan.

@Engime: Heb net een stuk gelezen van een cardioloog..

• Bij de patiënt in een wankel evenwicht, die zich niet in een stabiele fase van de aandoening bevindt, of waarvan de arts heeft gezegd dat de cardiomyopathie ernstig is, moet absolute onthouding wel plaatsvinden.

• Wanneer u neigt u tot boezemfibrilleren of overslagen, drink dan geen alcohol.

• Gebruikt u bloedverdunners, laat dan bij voorkeur de alcohol voor wat het is.

Alcohol en het hart

Door dr. Alan Goble, cardioloog

Het is niet alleen zo dat hij in een wankel evenwicht zit maar ook nog in zijn herstelperiode na zijn operatie nu 4 weken geleden , en een week na zijn operatie was hij al flink aan het drinken.
Bbtam, weet jouw vriend dat de kans dat hij zomaar dood neervalt behoorlijk aanwezig is?

Zou hij dit geen reden vinden om zijn gedrag te veranderen?

Gaat hij zo door dan haalt hij de 40 absoluut niet.
Ik weet het emmenn maar hij wilt het gewoon simpel weg niet zien. Hij ziet het probleem niet of wilt het niet zien. Denk dat hij naar zijn vrienden kijkt en denk ach met mij is het zo erg nog niet , heb een woning , heb een baan en giet me niet elke dag helemaal vol.

Hij vergeet alleen in deze gedachtegang dat hij het misschien niet elke dag doet maar alles wat hij dan op zo'n avond drinkt het meer dan een inhaalrace van een week is. Daarbij zijn vrienden zijn geen hartpatienten en slikken ook geen bloedverdunners.

En zolang je "het" probleem niet ziet is er ook geen probleem en ben ik de zeur en maak ik problemen .
bbtam, voor jezelf, maar ook voor jouw kinderen zou ik het contact met hem verbreken. Hoe erg ook. Maar zoals hij bezig is valt hij vandaag of morgen gewoon dood neer. En dat is behalve voor jou ook voor jouw kinderen heel erg. Hoe langer zij hem zien, hoe meer ze aan hem zullen hechten.

Als ik het zo lees interesseert het hem niets wat voor zorgen jij over hem hebt en denkt hij alleen maar aan zichzelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven