Gezondheid alle pijlers

hb gehalte wil niet stijgen

30-07-2009 11:15 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
14 weken geleden bleek uit bloedonderzoek dat ik lichte bloedarmoede heb. Dat heb ik wel vaker. Ik kreeg ijzerpillen van mijn huisarts alleen helpen ze niet. Mijn hb-gehalte is gecontroleerd eerst na 4 weken, toen na 6 weken en daarna weer na vier weken. Maar er zit amper stijging in mijn HB-gehalte. En nu de laatste keer prikken was mijn hb zelfs gedaald... Volgende week moet ik nu naar mijn huisarts want dan is hij terug van vakantie. Waar zou dit door kunnen komen? Heeft iemand hier dit ook weleens gehad? Er zijn ook al andere dingen getest zoals vit B12, foliumzuur, ferritine maar dat is allemaal goed. Zou het kunnen zijn dat ik slecht ijzer opneem ofzo? Het gaat me niet om een diagnose van jullie (dat laat ik aan mijn huisarts over) maar ik wil graag weten of er mensen zijn die dit ook hebben gehad en waar dat dan aan lag?
Ja, dat heb ik wel eens gehad. Waarschijnlijk wordt je lage HB niet veroorzaakt door een ijzertekort, maar door iets anders. Zeker als je ferritine goed is.

Ik werd destijds verwezen naar de internist, om de oorzaak van het lage HB te achterhalen. Het bleek iets te zijn met de aanmaak van de rode bloedcellen, en dus inderdaad geen ijzertekort. Mijn internist stelde voor eerst even het verloop af te wachten, en omdat na een paar maanden de waardes weer aardig goed waren, hoefde ik niet terug te komen. Ik moet alleen regelmatig m'n HB en wat andere dingen laten controleren via de huisarts, ook omdat ik daarna weer een laag HB had, maar dan met weer een andere oorzaak.
Ik heb het andersom: een laag ferritine (5) en een redelijk goed HB van 7.3. Maar bij mij heeft het een andere oorzaak.

Ik weet niet hoe hoog/laag jou HB is? Op zich hoef je je geen zorgen te maken, temeer omdat alle andere waarden wel goed zijn.

Sterkte!
Ik heb ook een laag ferritinegehalte (wat niet wil stijgen) en een enigszins normaal HB (dat ging wel met 0.6 omhoog na een ijzerkuur), maar heb er verder nog nooit iemand over gehoord. Hoe komt het bij jou dat dat niet stijgt?
Ik heb ook geen ernstige bloedarmoede het zit net op de grens. Eerst was het 7,4 (het moet minimaal 7,5 zijn). Toen kon ik kiezen: of goed op mijn voeding letten of ijzerpillen. Maar ja ik eet al gezond dus daar zag ik de oplossing niet dus heb ik maar voor die pillen gekozen. Maar na vier weken was het 7,5. En dat is op zich geen bloedarmoede meer maar die stijging is minimaal. Normaal is dat je hb stijgt met 0,5 per week als je ijzer gebruikt. Dus toen zei de huisarts gebruik het nog maar zes weken en toen was het 7,7. Omdat het toen dus nog maar minimaal was gestegen moest ik toen nog vier weken slikken. Toen dacht ik: nu zal het wel goed zijn maar is het opeens 7,3. Gedaald dus ondanks die ijzer. Ik denk ook niet dat ik iets ernstigs heb want de rest van de bloeduitslagen is goed. En anders had de vervangende huisarts die naar die uitslagen keek niet het advies gegeven dat ik volgende week naar mijn eigen huisarts moet. Dan had hij wel gezegd dat ik diezelfde dag nog moest komen. Ik snap alleen die daling van het hb niet.
Heb je klachten die passen bij een laag Hb / bloedarmoede? Oftewel, heb je er zelf last van dat je een relatief laag ijzergehalte hebt?
Heb je ook een MCV bepaling gekregen? Daaruit kun je namelijk ook al (deels) opmaken of ijzersupplementen wel zinvol zijn. Is je MCV namelijk goed, dan hebben ijzertabletten totaal geen nut.
quote:quatsch schreef op 30 juli 2009 @ 12:25:

Heb je klachten die passen bij een laag Hb / bloedarmoede? Oftewel, heb je er zelf last van dat je een relatief laag ijzergehalte hebt?Ik heb last van vermoeidheid maar volgens mijn huisarts moet je echt een behoorlijke bloedarmoede hebben voordat je er iets van merkt. Dus dat net iets te lage hb zou mijn klachten niet verklaren.
quote:blumpke schreef op 30 juli 2009 @ 12:30:

Heb je ook een MCV bepaling gekregen? Daaruit kun je namelijk ook al (deels) opmaken of ijzersupplementen wel zinvol zijn. Is je MCV namelijk goed, dan hebben ijzertabletten totaal geen nut.Ik dacht het wel maar ik weet niet wat daar de uitslag van was.
Volgens zowel mijn huisarts als toenmalige internist zegt zo'n klein verschil (van een paar tiende punten) eigenlijk niks. Het is dezelfde orde van grootte, binnen dezelfde foutmarges zeg maar. Een daling van een paar tiende punten zou je dus niet als daling mogen beschouwen (en een stijging dus ook niet).
Volgens mij is de ondergrens voor vrouwen 7.3, dat zou dus betekenen dat je en volkomen normaal hb hebt.......Of ben je een man?

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het dus echt nuttig en nodig is om 'ijzerpillen' te slikken. En inderdaad je klachten kunnen daar eigenlijk niet van komen. Nog een reden om die dingen niet te slikken. Hoewel het natuurlijk ook geen kwaad kan als je er geen bijwerkingen van hebt.

Ik heb een keer een hb gehad van 4,9 (na een operatie) is opgekrikt naar 6,9 en toen ben ik gestopt met die ijzertabletten. Arts vond dat ook prima.
Wat zijn je ferritine en b12 waarden Ciara?
Bij mij is onlangs hetzelfde geconstateerd en ik ben begonnen met 'Floradix' ipv ijzertabletten.

Zie link voor info.

Floradix

Of het werkt kan ik nog niet zeggen, weet ik pas na de volgende bloedtest..
Ik heb ook goeie ervaringen met Floradix...... tijdens en na mijn zwangerschappen (keizersnedes) heb ik het gebruikt ipv ijzertabletten.... bij mij werkte het prima!
quote:Ciara schreef op 30 juli 2009 @ 14:01:

[...]

Ik heb last van vermoeidheid maar volgens mijn huisarts moet je echt een behoorlijke bloedarmoede hebben voordat je er iets van merkt. Dus dat net iets te lage hb zou mijn klachten niet verklaren.Grappig mijn huisarts zij precies het omgekeerde, dat je ook van een klein tekort of zelfs als je aan de ondergrens zit, je al ernstige vermoeidheidsklachten kunt hebben. Bij mij bleek het slikken van ijzer vervolgens ook erg goed te werken tegen de vermoeidheid.
Gisteren ben ik bij mijn huisarts geweest. Een hb van 7,3 is wel te laag want de ondergrens voor vrouwen is 7,5. Ik heb dit ook al vaker gehad en het is vreemd dat het niet is gestegen na die ijzer. De andere bloeduitslagen waren allemaal normaal. Ferritine was geloof ik 35 en vitB12 weet ik niet maar was ook goed. Ik moet nu over een maand mijn bloed weer laten onderzoeken en dan wordt er naast het hb ook gekeken naar ongeveer 10 andere dingen. Dit om te kijken of er een zeldzamere oorzaak is van mijn lage hb's. En als daar niks uitkomt wil mijn huisarts mijn hb een tijdje in de gaten houden en als het verder gaat dalen mij doorsturen naar een internist. Hij wilde mij niet nu al doorsturen want hij wilde me geen belastende onderzoeken aandoen als het niet echt nodig is.

En loek2: als je na een operatie een laag hb hebt en je stopt met ijzer slikken bij een hb van 6,9 zoals jij dan zorgt je lichaam er zelf wel voor dat je hb weer op een normaal niveau komt (als je gezond bent tenminste) omdat de oorzaak van je lage hb (bloedverlies tijdens een operatie) niet meer speelt. Maar bij mij is de oorzaak onbekend en mijn lichaam komt waarschijnlijk niet op eigen kracht op een normaal hb.
Je ferritine is wel een beetje aan de lage kant. Je waarde moet tussen de 20 en de 150 liggen dus rond de 70-80 is ideaal. Het duurt trouwens erg lang voordat je ijzer is opgekrikt. Na 6 weken ijzerpillen slikken (3x200 mg pd.) was mijn ferritinewaarde van 17 naar 27 gestegen.
Heb je een koperspiraal?
Nee ik heb geen koperspiraal.

Mijn ferritine wordt over een maand ook weer bekeken dus dan zal ik wel vragen hoe dat zit. Die ferritine is ook niet direct de eerste keer bekeken maar pas na vier weken ijzer. Dus daarvoor was hij vast nog lager.
Mijn schoonzusje zat een tijd op 7.2 of 7.3 en daar deed de huisarts helemaal niets aan, omdat dat zo weinig tekort was dat dat volgens hem verwaarloosbaar was.

Wellicht is dit voor jou een normale waarde en stijgt hij daarom niet? of neemt je lichaam die pillen niet goed op?

Ik heb als kind ernstige bloedarmoede gehad en kreeg eerst ook pilletjes. Die werkten niet en mijn maag kon er ook niet tegen, toen kreeg ik druppetjes (erg goor, maar die hielpen wel). Ik heb die echter ook wel een jaar ofzo gehad voor de waardes weer goed waren. Ik had volgens de huisarts wel heel ernstige bloedarmoede (weet geen waardes, die zijn mij toen niet verteld. Ik was pas 13). Maar ik heb echt 2 maanden op een bed in de kamer gelegen omdat ik van vermoeidheid bijna niets meer kon.

Vermoeidheid kan natuurlijk ook tig andere oorzaken hebben. Ik ben ook chronisch moe, maar mijn HB schijnt prima te zijn ( 2 jaar gelden ofzo gemeten).
Ik heb ook al heel lang bloedarmoede. Vroeger dacht ik altijd dat het normaal was om draaierig te zijn. Toen mn moeder er achter kwam naar de huisarts gegaan. Toen was ik ca 10 jaar. Inderdaad laag HB, meesal tussen 6 en 7. Volgens huisarts was het de groei etc etc. Heb een aantal jaren ijzerpillen geslikt, rode en bruine, namen weet ik ff niet meer. HB bleef laag. Na een aantal jaren gestopt met slikken. Paar jaar geleden toch maar weer ns naar de huisarts (een andere) vanwege duizeligheid. Die vond het een apart verhaal want als die pillen binnen een aantal weken geen effect hebben dan kan je er mee stoppen....dus jarenlang voor niets die zooi geslikt. Doorverwezen naar ziekenhuis/internist. Veel onderzoeken gehad (tot aan een beenmergpunctie aan toe) maar er is niet meer uit gekomen dan dat er een soort van 'storing' in mn bloedaanmaak is waardoor ik gevoelig ben voor een laag HB....en dus maar mee moet leren leven....en dat gaat prima

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven