Gezondheid alle pijlers

herstel na verwijdering baarmoeder

05-01-2014 13:16 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zeer binnenkort gaat na jaren ellende mijn baarmoeder eruit. Ik heb helemaal geen goed beeld bij het herstel. Is er iemand die mij kan vertellen wat ik kan gaan verwachten? Ze gaan proberen het laparoscopisch te doen en als dit niet lukt dan over op een buikoperatie. Ik heb jonge kinderen.
Na 6 weken was ik weer zo fit als een hoentje.

Middels de buik. Litteken van keizersnede is gebruikt.

De eerste 2 weken waren lastig, daarna deed ik al weer veel dingen zelf.

Ik vond het redelijk meevallen.
Geen bijzonderheden
Goed om te horen! Ik kan me namelijk ook oprecht niet voorstellen dat ik 6 weken niets doe. Waar moet ik nou echt mee oppassen en wat ging bij jou prima?
Collega van mij heeft ruim een half jaar vermoeidheidsklachten gehad. Zij vond het erg tegenvallen.
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
Bij mij is het 2,5 week geleden gebeurd. Laparoscopisch. Na twee dagen mocht ik alweer naar huis, daar geen pijnstillers meer geslikt, was niet nodig. Meeste last had ik van blaas en darmen eigenlijk. En ik ben warrig en ongeconcentreerd voor mijn doen. Zware dingen tillen en echt poetsen lukt nog niet, maar kan prima koken en wat opruimen.
En wat moet ik me voorstellen bij last van blaas en darmen? Fijn om te horen dat je na 2 dagen L naar huis mocht en nagenoeg geen pijn had.

@ clementien, ik hoop dat dat me bespaard gaat blijven :-)
Nou even plastisch, heel vaak plassen, ook 's nachts, echt ieder uur, dit werd na een week minder. En moeite met poepen, winderig en darmkrampen. Daar heb ik nog steeds last van, nooit gehad voor de operatie.
Bij mij een paar jaar geleden gebeurd, 4 gaatjes in mijn buik. Door die gaten hebben ze de boel in stukjes gesneden en door mijn vagina naar buiten getrokken.... De operatie duurde 5 uur.

Ik heb vooral veel last van de lucht die ze in mijn buikholte hebben gespoten gehad. Die lucht trok naar mijn schouders en gaf daar veel spierpijnen. Is normaal geloof ik.

3,5 dagen in het ziekenhuis gelegen. Ook bij mij vooral last van blaas en darmen. Krampen! Ik heb ook nog een blaasontsteking gekregen. Neem wel 6 weken rust! Niet te zwaar tillen, anders gaan door de druk de hechtingen weer los. Het viel achteraf wel mee, niet extreem veel pijn gehad en kon vrij snel weer genoeg zelf doen.
Help iedereen een handje
Dank voor het delen van de klachten die je doorgaans liever voor jezelf houdt :-)

De echte beleving vind je gewoon niet in de informatieboekjes dus fijn om te horen wat ik mogelijk kan verwachten.
Bij mij is het een paar jaar geleden gedaan via buik (litteken keizersnee). Herstel is mij fors tegengevallen, maar ik had dan ook heel veel bloed verloren en had ondanks de bloedtransfusie nog een laag Hb. Moe dus vooral, maar ook buikklachten, veel pijn met het op gang komen van mijn darmen, maar dat heb ik na elke buikoperatie.

Verkijk je niet op wat je kunt doen, het is echt nodig dat je in het begin niets tilt, ook al zou je het wel kunnen, denk je. Zelfs een pan met inhoud is al te zwaar. Als je je niet aan die leefregels houdt, heb je kans dat het niet goed geneest en mag je, net zoals ik, een half jaar later opnieuw onder het mes om de littekenbreuk te laten repareren.

Ondanks het feit dat herstel echt pittig was, heb ik er nooit spijt van gehad. Ik ben zo blij dat ik van die eeuwige buikpijn en bloedverlies verlost ben, dat ik het er voor over gehad heb.

Sterkte!
Ook ik ben erg blij verlost te zijn van dat 'kreng'. Zalig om nooit meer maxi tampons en dik maandverband te moeten dragen.

Al moest ik wel wennen om niet in te gaan slaan als degelijke producten in de aanbieding waren .
Help iedereen een handje
Ik ga me zeker aan de regels houden. Het laatste waar ik op zit te wachten is een complicatie of een langere hersteltijd!
Doe dat maar want bij mij ging het zo goed dat ik na 3 weken weer terug moest omdat er spieren ingescheurd waren. Niet gaan stofzuigen dus ook al voel je je nog zo fit als een hoentje. Ik moest weer opnieuw beginnen met 6 weken niets doen
OK dat is een goede waarschuwing! Dank
Goed luisteren naar je lichaam, dan komt het allemaal wel goed.
Geen bijzonderheden
Vraag om goede nazorgadviszen van de afdeling. Je mag bijv zolang je bloedverlies hebt niet baden, naar de sauna, geen geslachtsgemeenachap enz. Ook de eerste zes weken niet tillen.

Ik denk dat je ook last kunt hebben van de bijzaken van de operatie bijvoorbeeld moeite met plassen na het hebben van een catheter. Of een tijd geen gevoel na de epiduraal. Maar dat wordt vanzelf beter!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven