Gezondheid alle pijlers

Het grote buikpijn mysterie..

08-12-2014 14:00 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Al anderhalf jaar heb ik last van buikpijn, bijna iedere dag. Het begint meestal rond de middag en wordt naar mate de dag vordert erger. Het is een opgeblazen gevoel, mijn buik rommelt bijna de hele dag en de pijn steekt soms zo erg dat ik eigenlijk niets kan.

Uiteraard ben ik kind aan huis bij de huisarts, maar ook de laatste onderzoeken hebben niets uitgewezen.

Zijn er meer mensen die hier zo lang mee rondgelopen hebben zonder diagnose? Wat was uiteindelijk het probleem en hoe zijn ze daartoe gekomen? Misschien zijn er nog onderzoeken waar mijn huisarts niet aan gedacht heeft die ik nog kan proberen?

Ik ben voornamelijk op zoek naar tips en trucs. Ik houd inmiddels al een 'pijndagboek' bij.

Bedankt voor het meedenken!
Niet zo zeuren joh. Vogels, die hebben pas last van katers!
Mag ik vragen of de pijn hoog in je buik zit of laag?

Heb je toevallig ook last met je ontlasting?
Not my circus, not my monkeys
Ik, ik bleek coeliakie te hebben. Naast de buikpijn had ik nog meer klachten, maar die had ik niet aan elkaar gekoppeld. De buikpijn werd zo erg dat ik niet meer kon werken en daarom ging ik naar de huisarts.
Ik heb alle graanproducten en zuivelproducten de deur uitgedaan. Ook jarenlang last van buikpijn en sinds ik van eetpatroon veranderd ben, nergens meer last van.

Hou bij wat je eet en let goed op de signalen van je buik; die vertelt je snel wat wel en niet goed voor je is.
Oh en artsen kijken zelden naar wat voedingsmiddelen met je lichaam doen, de wetenschap staat nog in de kinderschoenen en de link tussen voeding en lichamelijke klachten wordt nog steeds zelden gelegd.
quote:silent-witness schreef op 08 december 2014 @ 14:05:

Mag ik vragen of de pijn hoog in je buik zit of laag?

Heb je toevallig ook last met je ontlasting?Het is echt in het midden van mijn buik, rondom mijn navel.
Coeliakie is het niet, mijn vader kreeg die diagnose een jaar geleden en toen heb ik me ook gelijk laten testen.

Ik heb inderdaad al eens gekeken naar de combi eten / buikpijn, maar kan er geen patroon in ontdekken nog. Veel vezels, weinig vezels, geen zuivel, wel zuivel, alleen licht eten en geen pasta etc meer, glutenvrij ook een tijdje geprobeerd, maar nog niets ontdekt waarbij ik er geen last van heb.

Fijn dat jullie meedenken!
Een huisarts kan niet zien wat zich aan de binnenkant afspeelt. Als ik zo lang klachten had, had ik al lang een verwijsbrief voor een internist gevraagd.
verba volant, scripta manent.
En heb je gekeken naar voedingsmiddelen uit pakjes en zakjes? Met al die vage E-nummers waarvan men niet weet wat het effect daarvan is op het darmstelsel?

Het zou gelinked kunnen zijn met je baarmoeder, heb je daar al naar laten kijken? Erg vervelend dat je met deze klachten rondloopt. Pijn en zeker onverklaarbare pijn kan erg frustrerend zijn. Wat het ook is, ik hoop dat je snel weet waar het aan ligt en dat je het kunt verhelpen. Sterkte!
quote:MarianneDavids schreef op 08 december 2014 @ 14:16:

Een huisarts kan niet zien wat zich aan de binnenkant afspeelt. Als ik zo lang klachten had, had ik al lang een verwijsbrief voor een internist gevraagd.Ik ben ook al in het ziekenhuis onderzocht maar ze kunnen niets afwijkends vinden. Nieren, lever etc functioneren allemaal naar behoren, schildklier doet zn werk goed en er zit nergens een ontsteking of iets.
quote:Crazycatlady schreef op 08 december 2014 @ 14:14:

Coeliakie is het niet, mijn vader kreeg die diagnose een jaar geleden en toen heb ik me ook gelijk laten testen.

Ik heb inderdaad al eens gekeken naar de combi eten / buikpijn, maar kan er geen patroon in ontdekken nog. Veel vezels, weinig vezels, geen zuivel, wel zuivel, alleen licht eten en geen pasta etc meer, glutenvrij ook een tijdje geprobeerd, maar nog niets ontdekt waarbij ik er geen last van heb.

Fijn dat jullie meedenken! Hoe ben je getest? Heb je het gen niet? Anders kan het later ontwikkelen, daarnaast zijn er ook mensen met wel darmschade, maar geen antistoffen in het bloed. Heb je een gastroscopie gehad.
Is je ontlasting wel normaal?
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
quote:Sensy12 schreef op 08 december 2014 @ 14:17:

En heb je gekeken naar voedingsmiddelen uit pakjes en zakjes? Met al die vage E-nummers waarvan men niet weet wat het effect daarvan is op het darmstelsel?

Het zou gelinked kunnen zijn met je baarmoeder, heb je daar al naar laten kijken? Erg vervelend dat je met deze klachten rondloopt. Pijn en zeker onverklaarbare pijn kan erg frustrerend zijn. Wat het ook is, ik hoop dat je snel weet waar het aan ligt en dat je het kunt verhelpen. Sterkte!

Jup, die hebben ze ook al bekeken. Ook niets bijzonders mee.

E-nummers zijn misschien nog een optie, maar waar begin je dan?

Bedankt! Ik hoop het ook
quote:Miss.Innuendo schreef op 08 december 2014 @ 14:21:

Is je ontlasting wel normaal?Ja, en zo regelmatig dat ik de klok er gelijk op kan zetten.
Heb je je ontlasting al eens laten checken op parasieten?

Ik herken de klachten en bleek een parasiet te hebben.

Zie deze link en dan met name het te downloaden pdf-je met meer informatie.

http://www.mlds.nl/ziekte ... OzaqoLFtsICFebLtAodf38Asg
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Heb je al een darmonderzoek gehad? Dus met een camera naar binnen en kijken het eruit ziet.
quote:reisa1978 schreef op 08 december 2014 @ 14:21:

[...]

Hoe ben je getest? Heb je het gen niet? Anders kan het later ontwikkelen, daarnaast zijn er ook mensen met wel darmschade, maar geen antistoffen in het bloed. Heb je een gastroscopie gehad.Ze hebben bloed afgenomen en daar kwam uit dat mijn waardes normaal waren. Gastroscopie heb ik niet gehad, zal dat eens uitzoeken
Het is geen gastroscopie, maar een endoscopie. (gastro is voor de maag)
Ik ben alles vers gaan kopen en wat ik eet, bereid ik zelf. Geen frisdrank, geen junkfood, geen chips en koekjes, geen snoep, geen witte suiker. Niets meer van dat alles.

Probeer een week vers te eten en laat alles staan wat kunstmatige toevoegingen heeft.

Het is radicaal, maar voor mijn gezondheid moest ik wel. Alles wat ik niet zelf maak, eet ik niet. Zoveel mogelijk biologisch (groenten, fruit, vlees, vis en kip) en vooral veel water drinken. Naast een zwaar psychische overbelasting, kampte ik met "vage" lichamelijke klachten (vooral buikpijn). Ik ben bij de basis begonnen: voeding.

Na bijna 6 weken kan ik zeggen dat ik me lichamelijk en geestelijk veel beter voel. Nogmaals: artsen weten ook maar zoveel en zijn zeker geen Alwetende Wijze Mensen. Ze bestuderen een deel van het lichaam, noemen zich expert en zien het complete plaatje van geest en lichaam (en de verschillende lichaamsonderdelen die als één geheel werken) compleet over het hoofd.
quote:gismo72 schreef op 08 december 2014 @ 14:29:

Het is geen gastroscopie, maar een endoscopie. (gastro is voor de maag)

Om coeliakie te diagnostiseren doen ze een gastroscopie waarbij ze kijken naar de dunne darm via de maag. Bij een endoscopie onderzoeken ze de dikke darm, maar daar zit de schade niet bij coeliakie.

Laat je sowieso onderzoeken door een internist of MDL arts, eventueel via de MDL arts van je vader.
quote:Sensy12 schreef op 08 december 2014 @ 14:30:

Ik ben alles vers gaan kopen en wat ik eet, bereid ik zelf. Geen frisdrank, geen junkfood, geen chips en koekjes, geen snoep, geen witte suiker. Niets meer van dat alles.

Probeer een week vers te eten en laat alles staan wat kunstmatige toevoegingen heeft.

Het is radicaal, maar voor mijn gezondheid moest ik wel. Alles wat ik niet zelf maak, eet ik niet. Zoveel mogelijk biologisch (groenten, fruit, vlees, vis en kip) en vooral veel water drinken. Naast een zwaar psychische overbelasting, kampte ik met "vage" lichamelijke klachten (vooral buikpijn). Ik ben bij de basis begonnen: voeding.

Na bijna 6 weken kan ik zeggen dat ik me lichamelijk en geestelijk veel beter voel. Nogmaals: artsen weten ook maar zoveel en zijn zeker geen Alwetende Wijze Mensen. Ze bestuderen een deel van het lichaam, noemen zich expert en zien het complete plaatje van geest en lichaam (en de verschillende lichaamsonderdelen die als één geheel werken) compleet over het hoofd.Dank voor de tip! Ik ga het eens proberen,
quote:reisa1978 schreef op 08 december 2014 @ 14:36:

[...]

Om coeliakie te diagnostiseren doen ze een gastroscopie waarbij ze kijken naar de dunne darm via de maag. Bij een endoscopie onderzoeken ze de dikke darm, maar daar zit de schade niet bij coeliakie.

Laat je sowieso onderzoeken door een internist of MDL arts, eventueel via de MDL arts van je vader.Ik zal om een verwijzing vragen, dank!
Hier een lotgenoot. Al bijna 4 jaar inmiddels. Bloedonderzoek, gastroscopie, colonscopie, echo... hele reutemeteut gehad. Daar is wel één en ander uitgekomen. Bijvoorbeeld dat ik lactose-intolerant ben, een vertraagde maaglediging heb, een maagbreukje ... maar dit alles in acht nemend, ben ik nog niet van mijn klachten af jammer genoeg. Ik eet lactose- en glutenvrij, enkel heel licht verteerbaar voedsel. Ik neem maagzuurremmers en telkens maar heel kleine porties.

Ik wacht ook op een mirakel
Lactose intolerantie komt trouwens heel vaak voor in combinatie met coeliakie, vooral als er veel darmschade is, dat kan weer herstellen nadat de darmen herstellen, maar dan is helemaal niet meer duidelijk waar de pijn nou van komt.
Ik zou je idd even goed laten onderzoeken. Ik herken het heel erg en heb uiteindelijk in het ziekenhuis een lactose test laten doen (onder anderen) en ik bleek hartstikke intolerant idd.

Nu ik lactose zoveel mogelijk mijd, voel ik me zoveel beter! En voor als ik uit eten ga en het niet vertrouw, gebruik ik lactase tabletjes (kerutabs bijvoorbeeld)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven