Gezondheid alle pijlers

HIV+

01-12-2018 22:56 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

In April heb ik een heel bijzondere man leren kennen en sinds een paar weken hebben wij intensief contact. We spreken elkaar dagelijks een paar keer per dag, ontzettend leuk. De chemie was in April tussen ons al heel sterk, maar hield het af, tot kort geleden. Ik heb zeker gevoelens voor hem, en ga hem over 10 dagen opzoeken en kijk er ontzettend naar uit om bij elkaar te zijn en elkaar beter te leren kennen....

Afgelopen week heeft hij mij verteld dat het HIV virus in zijn lichaam zit en dat het undetectable is. Het heeft voor mij niets veranderd. Ik wil meer weten over wat dat betekend. Ben me gaan inlezen, heb over een week een afspraak met een dokter en zal ook voor ik naar hem toe ga het nog eens goed doorspreken wat betreft mijn grenzen, hoe ver ik wil gaan en duidelijkheid voor beiden creeren.

Nu ben ik op zoek naar reacties en ervaringen van mensen die ooit of nog steeds een relatie hebben of gehad hebben met iemand die HIV in het lichaam heeft. Hoe ben je daar mee omgegaan, Wat voor/ heeft het een impact gehad op je relatie, met name seksueel en het krijgen van kinderen.

Dank jullie wel!

Liefs,
Lotuz
Heftig! Is hij therapietrouw?

Kinderen krijgen kan alleen via de medische weg.
Ja.. heftig.
Ik zou er heel erg van schrikken denk ik...
In principe is het nu niet overdraagbaar en in die zin niet gevaarlijk. Het klinkt denk ik enger dan het is, mogelijk ook door het taboe wat er nog op ligt.

Slim van je om je in te lezen en informatie te vergaren.
Als het goed is loopt hij bij een HIV poli. Je zou hem kunnen vragen om een dubbele afspraak te maken met zijn internist of verpleegkundige zodat zij jou alles kunnen uitleggen. Dat wordt vaker gedaan en levert vaak prettige gesprekken en een boel zekerheid op.
Volgens mij bestaat er ook medicatie voor risicogroepen die de kans op infectie verminderen. Misschien ook interessant!
Maktub schreef:
02-12-2018 00:46
Volgens mij bestaat er ook medicatie voor risicogroepen die de kans op infectie verminderen. Misschien ook interessant!
PrEP :)
Wow, respect voor jou dat je hier zo relaxed en serieus op reageert! Wat mooi, dat moet hem vast goed doen.
Hoi LotusRoze,

Persoonlijk geen ervaring met een relatie met iemand die HIV+ is, maar wel vriendschap. Ik denk dat jouw vragen juist heel geschikt zijn om aan zijn behandelend dokter te stellen, wat het seksueel betekent en wat het betekent voor het kinderen krijgen (degene die ik ken heeft gewoon kinderen gekregen).
Heb je trouwens een afspraak met zijn dokter? Zelfs dokters zijn niet altijd goed op de hoogte van de laatste inzichten over HIV en de overdraagbaarheid. Zijn eigen behandelende dokter kan daar alles over vertellen, het gaat natuurlijk om jullie specifieke situatie.

De reactie van de omgeving is vaak het lastigste....sommige mensen reageren er heel raar en vervelend op, er is nog steeds een groot stigma.
Féline schreef:
02-12-2018 00:47
PrEP :)
Ook PreP is niet betrouwbaar, soa's zijn namelijk wel gewoon overdraagbaar. Ik denk dat er door PreP weer een golf van HIV-patiënten komt, maar ik kan het mis hebben. Ik zou me kapot schrikken als mijn partner HIV zou hebben. Er rust nog een taboe op, en dat kan ik me wel voorstellen; het wordt toch meteen gerelateerd aan mensen die met iedereen onbeschermd het bed induiken. Als ik HIV zou hebben, zou ik het stilhouden voor mijn omgeving.
Klinkt lullig, maar voor mij zou het ook van belang zijn hoe hij het heeft opgelopen. Drugs? Seks met een man? Met een vrouw? Prostitutie?
.
anoniem_376510 wijzigde dit bericht op 08-08-2019 22:03
99.74% gewijzigd
Ik zou er geen seks mee willen want je bent dan altijd in stress of het condoom niet scheurt. Bevriend zijn en m een knuffel geven geen probleem.
Pergamon schreef:
01-12-2018 23:18
Heftig! Is hij therapietrouw?

Kinderen krijgen kan alleen via de medische weg.
Je gaat daar toch geen kind mee op de wereld zetten?
Je kan tegenwoordig 100 worden met hiv dus kinderen op de wereld zetten is totaal niet raar.

Wel via de medische molen inderdaad.

En als het condoom scheurt is de kans nog heel heel heel klein dat je besmet raakt.
apestaartje30 schreef:
02-12-2018 10:06
Je kan tegenwoordig 100 worden met hiv dus kinderen op de wereld zetten is totaal niet raar.

Wel via de medische molen inderdaad.

En als het condoom scheurt is de kans nog heel heel heel klein dat je besmet raakt.
Je kunt toch nooit ontspannen seks hebben met dat risico?
Wel als je je erover inleest.
redbulletje schreef:
02-12-2018 10:09
Je kunt toch nooit ontspannen seks hebben met dat risico?

Dat heb ik dus ook... ik blijf het toch eng vinden.
Maar ik kom dan ook uit een tijdperk waarin het al eng was om iemand 3 kussen op de wangen te geven als bekend was dat ze besmet waren.
redbulletje schreef:
02-12-2018 10:02
Ik zou er geen seks mee willen want je bent dan altijd in stress of het condoom niet scheurt. Bevriend zijn en m een knuffel geven geen probleem.
Je baseert je hier op oude informatie en beeldvorming. Tegenwoordig kun je met medicatie de hoeveelheid virale lading in je lichaam minimaliseren. Zo laag dat je het niet overdraagt bij bijv. seks. In zo'n geval kun je gewoon seks met elkaar hebben.
redbulletje schreef:
02-12-2018 10:02
Je gaat daar toch geen kind mee op de wereld zetten?
Als hij therapietrouw is, er samen goed over gesproken is met de behandeld arts en de HIV undetectable is, waarom niet? Omdat het HIV is? Tegenwoordig is dat chronisch. Ga er vanuit dat hij prima een ouder kan zijn. Er zijn meer ouders met een ernstig chronische ziekte.
pergamon wijzigde dit bericht op 02-12-2018 10:13
1.75% gewijzigd
apestaartje30 schreef:
02-12-2018 10:10
Wel als je je erover inleest.
Het blijft russisch roulette en de kans is groot dat een verliefdheid van dit moment toch weer een ex wordt dus deze kun je ook gewoon vermijden.
redbulletje schreef:
02-12-2018 10:13
Het blijft russisch roulette en de kans is groot dat een verliefdheid van dit moment toch weer een ex wordt dus deze kun je ook gewoon vermijden.
Nee dat is het niet.

Maar daarvoor moet je je erin verdiepen. En dat doet to.
Bijzonder dat dit altijd een ding is bij HIV terwijl bijv hepatitis een veel groter risico geeft. Dat zegt wel wat over de beeldvorming. Veel succes met alles to. Lijkt me een lastige.
Dag allemaal, ik beantwoord jullie later!
redbulletje schreef:
02-12-2018 10:13
Dat is het dus niet. Het is Russisch roulette als je onbeschermd seks gaat hebben. Maar niet als je seks hebt met iemand die behandeld wordt en een minimale virale lading heeft.

Je hebt echt een ouderwetse instelling hierin die niet meer up to date is met de huidige situatie.

Uiteraard zou ik wel een gesprek met zijn behandelend arts hebben vooraf en tot die tijd zeker met condoom seks hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven