Gezondheid alle pijlers

Hoe pakken we de obesitas-epidemie aan?

18-07-2021 10:44 3052 berichten
De Coronacrisis heeft ook een ding heel duidelijk gemaakt: Obesitas is ook een groot gezondheidsprobleem in Nederland en het Westen.

Tijdens Corona merkte we het duidelijk. ruim 78% van de mensen op de IC had overgewicht en ruim 34% daarvan had ernstig overgewicht.
Een Amerikaans onderzoek bij meer dan 17.000 covidpatiënten toonde aan dat 77 procent van hen met overgewicht (een BMI van 25 of meer) of obesitas kampte. Uit een studie in het Franse Rijsel bleek dat patiënten met een BMI van meer dan 35
zeven keer meer risico liepen op intensieve beademing.
Begin maart becijferde de World Obesity Federation (WOF) dat wereldwijd negen op de tien coronadoden te betreuren vallen in landen met veel obesitas. De sterftegraad ligt meer dan tien keer hoger in landen waar de helft van de bevolking of meer overgewicht heeft.
De WOF besluit samen met de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) dat zwaarlijvigheid na leeftijd de belangrijkste voorspeller is voor een zwaar en mogelijk fataal geval van corona.
Dat komt omdat Obesitas een chronische inflammatoire aandoening is en je immuunsysteem beïnvloed.
Overgewicht en obesitas bleek een serieus gezondheidsprobleem, ook in Nederland, dat hebben we wel gemerkt tijdens de huidige pandemie.

Obesitas is een uitermate complex probleem en kan vele oorzaken hebben.
Als je de cijfers erbij haalt heeft ongeveer de helft van de volwassen Nederlanders matig of ernstig overgewicht (obesitas). Bijna 15% heeft van de volwassenen heeft ernstig overgewicht (obesitas). Deze aantallen zijn sinds de jaren 90 alleen maar gestegen.
Ook bij (jonge) kinderen nemen de cijfers van overgewicht en obesitas in snel tempo toe. Zelfs bij peuters en kleuters neemt het hard toe!

Er moet dus dringend iets aan gedaan worden.
Niet alleen aan de behandeling van overgewicht en (extreme) obesitas, maar vooral ook de preventie.
We moeten overgewicht en obesitas preventief voorkomen. Te beginnen bij (jonge) kinderen.
Maar hoe?

- Moet reclame op ongezonde producten verboden worden? En geen ongezonde producten meer in de aanbieding bij supermarkten?
- Moet er een waarschuwing komen op ongezonde producten zoals op oa tabaksproducten?
- Moeten ongezonde producten duurder worden (een soort vettax) en gezonde producten goedkoper?
- Moet ongezond eten meer geband worden op plaatsen zoals pretparken en dierentuinen? En ze verplichten meer gezonde alternatieven aan te bieden?
- Moeten scholen meer en beter inzetten op gezonde voeding en gezonde voedingsleer?
- Moet ongezond eten en bv een drankautomaat ect. verboden worden op scholen?
- Moeten speeltjes in bv een Happy Meal van McDonalds verboden worden?
- Moet de omgeving gezonder worden, en hoe? Meer gezondere alternatieven aangeboden worden?
- Moeten er reclamespotjes komen over gezonde voeding en beweging en de gevaren van overgewicht/obesitas?

Kortom: Hoe zet de regering in en wat moet de regering doen om deze obesitaspandemie aan te pakken?
Hoe pakken we dit preventief goed aan met de ziekenhuizen en gezondheidsmedewerkers?

Onze maatschappij en leefomgeving moet veranderen en gezonder worden. Maar hoe pakken we dit allemaal aan?
Hoe denk jij dat we dit moeten aanpakken en wat de regering moet doen, en wat vind je van bovengenoemde punten?
Want dat er iets aan gedaan moet worden is wel echt duidelijk. De coronacrisis heeft in elk geval aangetoond dat overheden een doortastend beleid kunnen voeren om de gezondheid van hun burgers te beschermen. Het wordt tijd dat ze dat ook voor die andere epidemie doen.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 18-07-2021 10:45
1.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
moosert schreef:
22-07-2021 12:34
Ik heb het idee dat hij nooit echt vol zit. Een beetje hetzelfde als wat ik had. Inmiddels heb ik twee jaar geleden een maagverkleining ondergaan en kan ik soms gewoon niet meer eten omdat ik dan misselijk word. Maar die 'ik ben vol' prikkel had ik nauwelijks vroeger. En ik laat hem ook niet eindeloos boterhammen eten. Maar vind het soms lastig om te bepalen wat hij echt nodig heeft (hij is 10 maar wel al 1.65 en 58 kilo) en wanneer hij eet om het eten.
Misschien heb je het al wel geprobeerd voor je zoontje. Maar ik ben op een gegeven moment aan de slag gegaan met bewust eten. (Of mindful, als je het zo wilt noemen). Langzamer kauwen, je eten goed proeven, merken wat voor structuren het eten heeft, echt even je aandacht volledig richten op eten. Mensen zijn vaak geneigd om eten maar gewoon gedachteloos naar binnen te proppen, met de aandacht alweer bij heel iets anders. Het schijnt dat je daardoor ook minder snel het gevoel krijgt dat je vol zit of dat je dat signaal moeilijker herkent.

Nou goed, bij mij hielp het een beetje. Of tenminste; het hielp mij in elk geval het 'je-zit-volsignaal' te herkennen.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-07-2021 10:34
Maar wat mij betreft richt je je anti-overgewichtcampagne vooral op jongeren, want volgens mij is preventie het enige dat echt werkt.
Als je dat weet kun je dus al die leefstijlinterventieprogramma's opdoeken. Die werken namelijk zelden.
Qua blijvend een lager gewicht krijgen is de wetenschap gewoon heel somber.
Kunnen we ons beter bij neerleggen dan al die moeite doen om dikkerds zich vooral heel slecht te laten voelen.
Daar worden ze namelijk niet dunner van.
Hooguit helpt het ook de kosten van de ggz nog omhoog.

Ja, kinderen en jongeren, dat lijkt me een prima idee. Daar is namelijk ook echt veel te winnen. Een kind met overgewicht heeft veel kans dat overgewicht nooit meer kwijt te raken, dus ook daarom is preventie op jonge leeftijd belangrijk. Is nog wel de vraag hoe, want ik lees hier ook veel over betutteling.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
22-07-2021 14:07
Ja, kinderen en jongeren, dat lijkt me een prima idee. Daar is namelijk ook echt veel te winnen. Een kind met overgewicht heeft veel kans dat overgewicht nooit meer kwijt te raken, dus ook daarom is preventie op jonge leeftijd belangrijk. Is nog wel de vraag hoe, want ik lees hier ook veel over betutteling.
Nou ja, ik lees ook heel veel verschillende ideeën over wat gezond is. Dus het zal best ingewikkeld worden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Och als er toch eens iets zou bestaan waardoor je geen honger meer hebt (zonder dat het schadelijk is), zou echt ideaal zijn.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-07-2021 14:12
Nou ja, ik lees ook heel veel verschillende ideeën over wat gezond is. Dus het zal best ingewikkeld worden.

Dat is vooral een groot probleem
En dan ook nog dat elk lichaam anders reageert
Dat je rekening moet houden met voor- en afkeuren
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Maar er is volgens mij een hoop waarover geen discussie bestaat dat het ongezond is. Snoep, chips, koek, McDonalds... Dan laten we het grijze gebied van liga's en eierkoeken en zo er voor het gemak even buiten.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
En groente, dat is ook onbetwist gezond, toch? Komt in elk 'gezond' dieet voor, van paleo tot low carb tot vegan.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, ik geloof dat er vooral ook heel erg naar omstandigheden en psychische oorzaken gekeken moet worden. Zit een kind/jongere lekker in zijn vel? Is er iets gebeurd? En dan vooral multi kijken: wellicht gaat er iets niet goed met de hormonale huishouding, waardoor verzadiging/hongergevoel niet werken. En ja, het is ook belangrijk dat iemand weet wat gezond is, maar eerlijk gezegd denk ik dat er maar heel weinig mensen zijn die kampen met overgewicht en geen idee hebben wat gezond eten is.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
22-07-2021 14:43
Maar er is volgens mij een hoop waarover geen discussie bestaat dat het ongezond is. Snoep, chips, koek, McDonalds... Dan laten we het grijze gebied van liga's en eierkoeken en zo er voor het gemak even buiten.
Maar wat mij betreft mag je dan bij een verjaardag best iets ongezonds trakteren.
Juist leren om met dat soort dingen om te gaan lijkt me belangrijk.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
22-07-2021 14:44
En groente, dat is ook onbetwist gezond, toch? Komt in elk 'gezond' dieet voor, van paleo tot low carb tot vegan.
Maar als je dan groentes vies vindt?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Het idee dat eten gezellig is, is natuurlijk ook alleen maar toegenomen.
Omdat ik heel veel niet lust eet ik nooit bij anderen. Snappen mensen vaak niet, want dat is toch gezellig? Nou, geloof me, er is niks gezelligs aan om mij te eten te krijgen.
Zonder eten ben ik veel gezelliger.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Soms heb ik gewoon zin in een koekje, maar dan niet een stom biscuitje en ook niet meteen een roze koek. Dan neem ik een sultana, liga of eierkoek. Zitten ook handiger verpakt zodat je gewoon 1 kan nemen. Nee tis niet gezond, maar wel minder slecht dan bijv een gevulde koek. Waarom moet het ook altijd persé gezond. Ik heb een gezond bmi, eet elke dag fruit en minimaal 200 gram groente. Zo vreselijk zal t vast niet zijn als ik af en toe een liga eet.
TinyTiny schreef:
22-07-2021 14:13
Och als er toch eens iets zou bestaan waardoor je geen honger meer hebt (zonder dat het schadelijk is), zou echt ideaal zijn.
Nou, minder eten zorgt ervoor dat je sneller een ik zit vol gevoel krijgt (ook langzaam eten helpt daarbij) en ook dat je weer sneller een signaal krijgt dat je weer moet eten.

Eten is namelijk heel veel gewenning.

Ook bepaalde zaken als suiker. Stop er een tijd mee en het gaat je in veel gevallen tegenstaan.

Het kost alleen enige tijd om de signalen van je lichaam te negeren.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-07-2021 14:12
Nou ja, ik lees ook heel veel verschillende ideeën over wat gezond is. Dus het zal best ingewikkeld worden.

Het is ook rete ingewikkeld.
Pindakaasjes schreef:
22-07-2021 15:36
Het is ook rete ingewikkeld.
Eigenlijk valt dat wel mee. Werk met verse producten, kijk naar de toevoegingen, vermijd knorr pakjes eten, neem kleine porties, drink veel water/thee/enz.

Het hoeft ook allemaal niet perfect, maar als je iedere dag een zak chips leegeet of een zak drop, dan weet je zelf ook wel waar het mis gaat. Een keer een beetje chips of een dropje maakt natuurlijk niets uit.

En haal al die rotzooi gewoon niet in huis. Het is veel gemakkelijker om het te laten staan in de AH dan thuis. ;)
Alle reacties Link kopieren
Een keer een hele zak chips of een hele zak drop is ook niet erg. Krijg je niets van als je verder gezond eet.

Niet kopen is de truc, echter gebruiken supermarkten hele slimme marketeers die denken te weten hoe ze mensen moeten verleiden om te kopen. Niet iedereen is daar goed tegen bestand.
Alle reacties Link kopieren
ludwina schreef:
22-07-2021 13:19
Het stomme is dat je óók met overgewicht gewoon honger krijgt als je voor de lunch maar 1 boterham eet. En niet alleen honger, maar ook de andere verschijnselen, zoals duizelig, stinken uit je mond, chagrijnig...
Maar eet je tot je honger gestild is, of tot je vol zit? Dat zijn twee verschillende dingen - en veel te weinig eten is wéér iets anders.

Bij mij zitten daar wel 3-4 boterhammen tussen. Als ik dat meerdere keren per dag ga doen.... Idem voor kind. Dus ja, ik beperk mijn ene kind, zeker in de vakanties.
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
22-07-2021 15:15
Soms heb ik gewoon zin in een koekje, maar dan niet een stom biscuitje en ook niet meteen een roze koek. Dan neem ik een sultana, liga of eierkoek. Zitten ook handiger verpakt zodat je gewoon 1 kan nemen. Nee tis niet gezond, maar wel minder slecht dan bijv een gevulde koek. Waarom moet het ook altijd persé gezond. Ik heb een gezond bmi, eet elke dag fruit en minimaal 200 gram groente. Zo vreselijk zal t vast niet zijn als ik af en toe een liga eet.

Oké, ik ben dus ook een bewust/gezonde eter, maar van deze tekst krijg ik toch lichtelijk een rilling merk ik.
Sorry, bedoel dat niet lelijk naar jou, maar zit jij je nu serieus te verontschuldigen voor het eten van een sultana of liga? Waarom?
Zoals ik al schreef ben ik dus ook heel bewust met voeding bezig. Geloof me, ik zal nog geen bruine boon uit een blik eten, of zelfs ook maar een zakje voorgesneden soepgroenten kopen. Ik koop zoveel mogelijk puur, onbewerkt, en maak/bereidt het zelf.
Maar ik eet af en toe dus echt wel een rose koek of gevulde koek hoor!
Gebeurd er dan iets engs met me, krijg ik acute spasmen, uitslag, haaruitval of weeg ik meteen 3 kilo meer?.. nee ..
Ik vrat gisteren een halve doos bonbons op, achter elkaar als een hongerige hond.
Nou en? Ik had opeens die behoefte. Ik heb zo goed naar mijn lichaam leren luisteren dat ik er geen benzine ingooi als het om diesel vraagt.
Ik ben nog steeds niet van mijn gezonde geloof gevallen. Sterker nog, ik geloof dat in een gezonde leefstijl, ongezonde dingen zelfs thuis horen.
En dat is dan weer die complexiteit die ik al noemde. Die verrotte gouden formule die gewoonweg niet bestaat.
Maar alsjeblieft, neem die bitterbal of die rose koek op een feestje.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-07-2021 14:51
Maar wat mij betreft mag je dan bij een verjaardag best iets ongezonds trakteren.
Juist leren om met dat soort dingen om te gaan lijkt me belangrijk.

Dit dus..
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
22-07-2021 15:47
Eigenlijk valt dat wel mee. Werk met verse producten, kijk naar de toevoegingen, vermijd knorr pakjes eten, neem kleine porties, drink veel water/thee/enz.

Het hoeft ook allemaal niet perfect, maar als je iedere dag een zak chips leegeet of een zak drop, dan weet je zelf ook wel waar het mis gaat. Een keer een beetje chips of een dropje maakt natuurlijk niets uit.

En haal al die rotzooi gewoon niet in huis. Het is veel gemakkelijker om het te laten staan in de AH dan thuis. ;)
Ook hier toch weer die aanname dat mensen dik worden van chips of snoep.

Elke dag 10 boterhammen met kaas zet ook aan.

Geen ongezonde dingen in huis halen is een leuk idee, doe ik al jaren, maar het neemt de honger niet weg.

Het gezanik over vers en vooral geen pakjes is echt een fabel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Dahlia74 schreef:
22-07-2021 15:51
Een keer een hele zak chips of een hele zak drop is ook niet erg. Krijg je niets van als je verder gezond eet.

Niet kopen is de truc, echter gebruiken supermarkten hele slimme marketeers die denken te weten hoe ze mensen moeten verleiden om te kopen. Niet iedereen is daar goed tegen bestand.
Daarom stond er ook iedere dag. ;)

En ja, de voedselindustrie is de boosdoener. Ik durf aan dat zij medeverantwoordelijk zijn voor de ernst van de gevolgen van de coronapandemie.

Wat mij betreft komt er gewoon een heffing op alle rotzooi die in het eten wordt gegooid. Maar goed, dat is politiek niet haalbaar, want ja… dan wordt het eten duurder.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-07-2021 10:30
Als ik naar de dokter ga met hartklachten en ik blijk niet te kunnen of willen stoppen met roken, wie is die dokter dan om daar een oordeel over te hebben?
Als ik liever een pilletje heb om mijn bloeddruk te verlagen mag dat ook.
Uiteraard mag hij je om die reden geen zorg weigeren maar het is wel zijn taak om erop te wijzen hoe belangrijk en goed het voor jou als hartpatiënt is om te stoppen met roken.

Je verwacht van een dokter toch ook dat hij uitlegt hoe je je medicatie best neemt en klaar en duidelijk te kennen geeft hoe belangrijk het is ze correct in te nemen.

Het zou pas gek zijn dat de dokter (als het gerelateerd is met de kwaal) gewoon zou zwijgen over de olifant in de kamer (roken, drinken, overgewicht).
Als je iedere dag een volkorenboterham met kaas teveel eet of zelfs maar een plakje kaas extra op die boterham , of een halve kilo druiven, wordt je echter evengoed dik. Terwijl je dan niet direct ziet waar het aan ligt.
Ik denk dat de meeste mensen die meerdere keren per week een zak chips eten slank zijn.
Want mensen die dunner willen zijn dan ze zijn, weten dat ze dat niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-07-2021 16:08
Ook hier toch weer die aanname dat mensen dik worden van chips of snoep.

Elke dag 10 boterhammen met kaas zet ook aan.

Geen ongezonde dingen in huis halen is een leuk idee, doe ik al jaren, maar het neemt de honger niet weg.

Het gezanik over vers en vooral geen pakjes is echt een fabel.

Met je eens, op de laatste regel na.
Dat is echt niet waar wat je daar schrijft.

Zelfgemaakte pastasaus en tomatensoep bijvoorbeeld,. Of die uit een pot/blik komen of zelf gemaakt zijn,. scheelt bij mij toch echt een suikerklontje of 20.

Niks zanikigs of fabelachtig aan.
Alle reacties Link kopieren
Asha te Broeke:

https://www.vriendin.nl/persoonlijke-ve ... e-geweten/
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven