Gezondheid alle pijlers

Hoe pakken we de obesitas-epidemie aan?

18-07-2021 10:44 3052 berichten
De Coronacrisis heeft ook een ding heel duidelijk gemaakt: Obesitas is ook een groot gezondheidsprobleem in Nederland en het Westen.

Tijdens Corona merkte we het duidelijk. ruim 78% van de mensen op de IC had overgewicht en ruim 34% daarvan had ernstig overgewicht.
Een Amerikaans onderzoek bij meer dan 17.000 covidpatiënten toonde aan dat 77 procent van hen met overgewicht (een BMI van 25 of meer) of obesitas kampte. Uit een studie in het Franse Rijsel bleek dat patiënten met een BMI van meer dan 35
zeven keer meer risico liepen op intensieve beademing.
Begin maart becijferde de World Obesity Federation (WOF) dat wereldwijd negen op de tien coronadoden te betreuren vallen in landen met veel obesitas. De sterftegraad ligt meer dan tien keer hoger in landen waar de helft van de bevolking of meer overgewicht heeft.
De WOF besluit samen met de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) dat zwaarlijvigheid na leeftijd de belangrijkste voorspeller is voor een zwaar en mogelijk fataal geval van corona.
Dat komt omdat Obesitas een chronische inflammatoire aandoening is en je immuunsysteem beïnvloed.
Overgewicht en obesitas bleek een serieus gezondheidsprobleem, ook in Nederland, dat hebben we wel gemerkt tijdens de huidige pandemie.

Obesitas is een uitermate complex probleem en kan vele oorzaken hebben.
Als je de cijfers erbij haalt heeft ongeveer de helft van de volwassen Nederlanders matig of ernstig overgewicht (obesitas). Bijna 15% heeft van de volwassenen heeft ernstig overgewicht (obesitas). Deze aantallen zijn sinds de jaren 90 alleen maar gestegen.
Ook bij (jonge) kinderen nemen de cijfers van overgewicht en obesitas in snel tempo toe. Zelfs bij peuters en kleuters neemt het hard toe!

Er moet dus dringend iets aan gedaan worden.
Niet alleen aan de behandeling van overgewicht en (extreme) obesitas, maar vooral ook de preventie.
We moeten overgewicht en obesitas preventief voorkomen. Te beginnen bij (jonge) kinderen.
Maar hoe?

- Moet reclame op ongezonde producten verboden worden? En geen ongezonde producten meer in de aanbieding bij supermarkten?
- Moet er een waarschuwing komen op ongezonde producten zoals op oa tabaksproducten?
- Moeten ongezonde producten duurder worden (een soort vettax) en gezonde producten goedkoper?
- Moet ongezond eten meer geband worden op plaatsen zoals pretparken en dierentuinen? En ze verplichten meer gezonde alternatieven aan te bieden?
- Moeten scholen meer en beter inzetten op gezonde voeding en gezonde voedingsleer?
- Moet ongezond eten en bv een drankautomaat ect. verboden worden op scholen?
- Moeten speeltjes in bv een Happy Meal van McDonalds verboden worden?
- Moet de omgeving gezonder worden, en hoe? Meer gezondere alternatieven aangeboden worden?
- Moeten er reclamespotjes komen over gezonde voeding en beweging en de gevaren van overgewicht/obesitas?

Kortom: Hoe zet de regering in en wat moet de regering doen om deze obesitaspandemie aan te pakken?
Hoe pakken we dit preventief goed aan met de ziekenhuizen en gezondheidsmedewerkers?

Onze maatschappij en leefomgeving moet veranderen en gezonder worden. Maar hoe pakken we dit allemaal aan?
Hoe denk jij dat we dit moeten aanpakken en wat de regering moet doen, en wat vind je van bovengenoemde punten?
Want dat er iets aan gedaan moet worden is wel echt duidelijk. De coronacrisis heeft in elk geval aangetoond dat overheden een doortastend beleid kunnen voeren om de gezondheid van hun burgers te beschermen. Het wordt tijd dat ze dat ook voor die andere epidemie doen.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 18-07-2021 10:45
1.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Gevonden. ;-)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
22-07-2021 21:03
Even opgezocht:
Als het gaat om suiker is een rijpe banaan zeker een stukje ongezonder dan een jonge, net gele banaan. Dit komt doordat rijpere bananen van zichzelf behoorlijk wat meer suikers bevatten dan jonge bananen. Maar aan de andere kant, hoe langer u een banaan laat liggen, hoe bruiner en zoeter deze wordt. Dat komt doordat enzymen het zetmeel in de banaan omzetten in fruitsuiker en dat is niet alleen maar slecht. Het voordeel hiervan is dat de banaan nu eenvoudiger is op te nemen voor uw darmen. Daarnaast bevat een rijpere banaan ook meer antioxidanten dan een jonge banaan.

Toch zijn er meer redenen waarom een jonge banaan als gezonder kan worden beschouwd. Zo bevat een net rijpe banaan bijvoorbeeld meer resistent zetmeel. Dit is anders dan normaal zetmeel, want waar normaal zetmeel kan zorgen voor een suikerpiek, doet resistent zetmeel juist het tegenovergestelde. Resistent zetmeel gedraagt zich namelijk niet als suiker, maar als voedingsvezel die nauwelijks kan worden opgenomen door het lichaam en zorgt voor een goede darmwerking. Daarnaast vermindert resistent zetmeel ook nog eens de risico’s op diabetes en hart- en vaatziektes.


Dus zowel een net rijpe als een overrijpe banaan hebben voordelen. Zolang je er maar geen bananenbier/wijn van maakt. :lol:
Dan houd ik het lekker bij flink rijp. :)

En nu wil ik dus ook pisang Ambon
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Mijn god, zijn we nog steeds bezig met fatty bashen? (ja, dit is iemandmet een IBM van ongeveer 40 of zo). Kill me. Dit soort betweterige poststs werken eigenlijk erg op mijn zenuwen. Ja, ik weet dat ik vet ben en ongezond en veel geld kan gaan kosten op termijn. Shoot me.
Denk je nu echt dat er niets aan doe om mijn gewicht te verminderen? Denk je echt dat het een zogenaamde walk in the park is?? Think again en verdiep je echt eens echt in het obesitas probleem. En dan niet in het geneuzel in de Mars bij de kassa en dergelijke, maar in insuline resitentie en andere stofwisselingszaken.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
22-07-2021 21:38
Afbeelding

Gevonden. ;-)

Hij is leuk. Dat mis ik trouwens wel hoor, van die lekkere vette mayonaise.
Rubella schreef:
22-07-2021 22:20
Mijn god, zijn we nog steeds bezig met fatty bashen? (ja, dit is iemandmet een IBM van ongeveer 40 of zo). Kill me. Dit soort betweterige poststs werken eigenlijk erg op mijn zenuwen. Ja, ik weet dat ik vet ben en ongezond en veel geld kan gaan kosten op termijn. Shoot me.
Denk je nu echt dat er niets aan doe om mijn gewicht te verminderen? Denk je echt dat het een zogenaamde walk in the park is?? Think again en verdiep je echt eens echt in het obesitas probleem. En dan niet in het geneuzel in de Mars bij de kassa en dergelijke, maar in insuline resitentie en andere stofwisselingszaken.
Helaas is de stemming compleet opgefokt omdat sommige mensen hier alleen maar door blijven gaan over obesitas en overgewicht. Er heeft niemand hier beweert dat obesitas iets anders is omdat het veel complexer is en een heel ander aanpak dan (zwaar)overgewicht. Jij doet het ook, die Mars bij de kassa zou verboden moeten worden omdat overgewicht voorkomen moet worden niet omdat het iets "geneest".
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
18-07-2021 12:26
Bij de scankassa's ligt geen snoep.

Hier wel hoor. Terwijl het best krap is bij die zelfscankassa's, hebben ze tóch een vierkante meter weten te creëren om vol te proppen met chocolade producten.
Een beetje verdekt opgesteld en pas wanneer je bij het rek komt om je handscaner terug te plaatsen, loop je er als het ware tegenaan.
Toch nog één keer je proberen te verleiden, "wil je echt niets hiervan?" En spotgoedkoop natuurlijk.
Ik vind dat ook slecht, irriteer me daar al jaren aan.
De verhoudingen zijn compleet zoek.
Een van mijn kinderen had laatst lekkers gehaald voor een avondje logeren. Een hele berg chocolade koekjes, chips en snoep voor een bedrag waarvan ik precies 2 avocado's en een mango kan kopen.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
22-07-2021 23:24
Helaas is de stemming compleet opgefokt omdat sommige mensen hier alleen maar door blijven gaan over obesitas en overgewicht. Er heeft niemand hier beweert dat obesitas iets anders is omdat het veel complexer is en een heel ander aanpak dan (zwaar)overgewicht. Jij doet het ook, die Mars bij de kassa zou verboden moeten worden omdat overgewicht voorkomen moet worden niet omdat het iets "geneest".
Nee, de stemming is opgefokt omdat er nog steeds mensen zijn die menen dat overgewicht een 'maatschappelijk probleem' is, maar wel de schuld bij de dikkerds leggen én dat het gewoon heel eenvoudig op te lossen is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
22-07-2021 22:58
Hij is leuk. Dat mis ik trouwens wel hoor, van die lekkere vette mayonaise.
Heel irritant, ik houd wel van wat zuurdere Belgische mayonaise en de laatste keer dat ik een nieuwe pot had, dacht ik: hm.... smaakt anders. Is het receptuur aangepast. Eerst was het zonder suiker, nu met suiker... :cry:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Je moet ook geen mayonaise kopen maar zelf maken, en het liefst met veganistische eivervangers. En zonder vet en suiker uiteraard. Dat t niet te vreten is is alleen maar beter want dan vreet je je tenminste niet vol.
😇
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
23-07-2021 08:39
Je moet ook geen mayonaise kopen maar zelf maken, en het liefst met veganistische eivervangers. En zonder vet en suiker uiteraard. Dat t niet te vreten is is alleen maar beter want dan vreet je je tenminste niet vol.
😇
Erger nog: er zijn mensen die dat oprecht lekker vinden.
En die komen iedereen hier even de les lezen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Nu durf ik niet meer te zeggen dat ik het lekker vind, maar dat er voor mij veel te veel kcal inzitten. Dan gebruik ik liever ketchup.
Later is nu
Mensen, we zijn 1285 berichten verder... ik neem aan dat we inmiddels het probleem van obesitas opgelost hebben?
Ik vraag dit omdat ik wel of geen kleding in mijn huidige maat moet kopen in de uitverkoop. Als het simpele probleem met een simpele oplossing binnenkort niet meer bestaat, dan kan ik namelijk beter inslaan in maatje 38.
Rubella schreef:
22-07-2021 22:20
Mijn god, zijn we nog steeds bezig met fatty bashen? (ja, dit is iemandmet een IBM van ongeveer 40 of zo). Kill me. Dit soort betweterige poststs werken eigenlijk erg op mijn zenuwen. Ja, ik weet dat ik vet ben en ongezond en veel geld kan gaan kosten op termijn. Shoot me.
Denk je nu echt dat er niets aan doe om mijn gewicht te verminderen? Denk je echt dat het een zogenaamde walk in the park is?? Think again en verdiep je echt eens echt in het obesitas probleem. En dan niet in het geneuzel in de Mars bij de kassa en dergelijke, maar in insuline resitentie en andere stofwisselingszaken.

Zolang mensen dit blijven zien als 'fatty bashen' of 'fat shaming' en denkt dat dit betweterig is en dat men obese mensen de schuld geeft blijft het probleem behouden.
Mensen hier halen wetenschappelijke bronnen en wetenschappers aan, obesitas artsen en endocrinologen, maar daar lees je dan overheen he. :-?
En we hebben het hier over P R E V E N T I E !
Wat héél anders is dan fat shaming of het probleem bij mensen met obesitas neerleggen. En dan kan je wél praten over snoep bij een kassa of speeltjes in een Happy Meal namelijk.
LAgirl82 schreef:
23-07-2021 08:55
En we hebben het hier over P R E V E N T I E !
Wat héél anders is dan fat shaming of het probleem bij mensen met obesitas neerleggen. En dan kan je wél praten over snoep bij een kassa of speeltjes in een Happy Meal namelijk.
Maar daar los je kennelijk ook het probleem niet mee op.
Getuige het feit dat 'men' al tientallen jaren bezig is met preventie en het resultaat is een explosieve groei in obesitas.
Misschien is het tijd om te luisteren naar de verhalen van mensen met obesitas en hun ervaringen, in plaats van de kras in de plaat die steeds teruggaat naar 'eigen schuld' 'ze hebben niet door dat ze veel meer eten en veel minder bewegen dan de gemiddelde slanke mens' en 'als ze zeggen dat ze geen slagroomtaart per dag eten, dan liegen ze dus'.
ludwina schreef:
23-07-2021 09:01
Maar daar los je kennelijk ook het probleem niet mee op.
Getuige het feit dat 'men' al tientallen jaren bezig is met preventie en het resultaat is een explosieve groei in obesitas.
Misschien is het tijd om te luisteren naar de verhalen van mensen met obesitas en hun ervaringen, in plaats van de kras in de plaat die steeds teruggaat naar 'eigen schuld' 'ze hebben niet door dat ze veel meer eten en veel minder bewegen dan de gemiddelde slanke mens' en 'als ze zeggen dat ze geen slagroomtaart per dag eten, dan liegen ze dus'.

Lees jij wel?

Preventie is héél iets anders dan de huidige mensen met obesitas laten vermageren.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
23-07-2021 08:53
Zolang mensen dit blijven zien als 'fatty bashen' of 'fat shaming' en denkt dat dit betweterig is en dat men obese mensen de schuld geeft blijft het probleem behouden.
Mensen hier halen wetenschappelijke bronnen en wetenschappers aan, obesitas artsen en endocrinologen, maar daar lees je dan overheen he. :-?
Lees anders ff een paar reacties van mensen die idd de schuld bij de dikkerds leggen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
preventief bijv.naamw. Uitspraak: [prevɛnˈtif] met de bedoeling om te voorkomen dat iets gebeurt
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
23-07-2021 09:03
Lees jij wel?

Preventie is héél iets anders dan de huidige mensen met obesitas laten vermageren.
Lees JIJ wel?

Dit topic gaat maar heel weinig over preventie en heel veel over 'minder eten meer bewegen' simpele oplossing voor iedereen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
LAgirl82 schreef:
23-07-2021 09:03
Lees jij wel?

Preventie is héél iets anders dan de huidige mensen met obesitas laten vermageren.
Maar mijn bericht gaat juist over preventie.
Als je obesitas wilt voorkomen, dan moet je luisteren naar mensen met obesitas. Zij weten namelijk hoe het bij hen is gekomen en welke factoren niet helpen of zelfs een tegengesteld effect hebben.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
23-07-2021 08:39
Je moet ook geen mayonaise kopen maar zelf maken, en het liefst met veganistische eivervangers. En zonder vet en suiker uiteraard. Dat t niet te vreten is is alleen maar beter want dan vreet je je tenminste niet vol.
😇
Dat... dat... klinkt zelfs niet lekker. Ik geef eerlijk toe, ik ben niet van de light producten of van mager. Voor yoghurt en melk ga ik wel voor half vol, maar dat is meer omdat ik dat gewend ben. En ik vind volle yoghurt te dik als ik bijvoorbeeld pannenkoeken wil maken.
Maar magere kaas, magere melk, niet mijn ding, heeft geen structuur en/of gewoon waterig. Natuurlijk een kwestie van gewenning, maar of ik de lekkere versie of ik eet het niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Als obees persoon, of eigenlijk als obese 40 er, want tot mijn 30 had ik een gezond gewicht, denk ik dat het bij preventie meer moet gaan over hoeveelheden dan over wat gezond is en wat niet. En de invloed van slaap en stress.
Want die mars bij de kassa kan ik normaal gesproken prima laten liggen, maar als ik maar 5 uur heb geslapen, gaat ie er toch in.

Ik ben niet dik geworden van chips en frisdrank, want chips eet ik niet, taart slechts op een verjaardag en dan maar een stukje, net als slanke mensen en als ik frisdrank drink is het light.
En vroeger kon ik alles eten en met een weekje of twee “ opletten” kon ik ook best afvallen. Tot dat ineens niet meer ging.

Maar ik eet wel heel veel fruit, een stukje kaas bij de borrel, en ik hou niet van gekookte aardappelen dus eet ik vaak pasta en rijst of couscous, en dat weeg ik ook niet altijd netjes af. En zo is een hapje hier en een hapje daar een kilo erbij per jaar.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
23-07-2021 09:26
Als obees persoon, of eigenlijk als obese 40 er, want tot mijn 30 had ik een gezond gewicht, denk ik dat het bij preventie meer moet gaan over hoeveelheden dan over wat gezond is en wat niet. En de invloed van slaap en stress.
Want die mars bij de kassa kan ik normaal gesproken prima laten liggen, maar als ik maar 5 uur heb geslapen, gaat ie er toch in.

Ik ben niet dik geworden van chips en frisdrank, want chips eet ik niet, taart slechts op een verjaardag en dan maar een stukje, net als slanke mensen en als ik frisdrank drink is het light.
En vroeger kon ik alles eten en met een weekje of twee “ opletten” kon ik ook best afvallen. Tot dat ineens niet meer ging.

Maar ik eet wel heel veel fruit, een stukje kaas bij de borrel, en ik hou niet van gekookte aardappelen dus eet ik vaak pasta en rijst of couscous, en dat weeg ik ook niet altijd netjes af. En zo is een hapje hier en een hapje daar een kilo erbij per jaar.
Dat wordt volgens mij ook erg onderschat.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
23-07-2021 08:39
Je moet ook geen mayonaise kopen maar zelf maken, en het liefst met veganistische eivervangers. En zonder vet en suiker uiteraard. Dat t niet te vreten is is alleen maar beter want dan vreet je je tenminste niet vol.
😇

Wil ik best een keer proberen, alleen die veganistische eivervangers zie ik niet zitten.
Dat moet toch een onsmakelijk drapje worden zonder ei. Ik vind al die 'vervangers' ook zo achterlijk duur.
Een grootverpakking hamburgers kost net zo veel als 2 lullige, snotterige vegaburgers gemaakt van geprakte bonen en foefjes om het ergens op te doen lijken. Ik vind het nog vies ook.
Alle reacties Link kopieren
ludwina schreef:
23-07-2021 09:01
Maar daar los je kennelijk ook het probleem niet mee op.
Getuige het feit dat 'men' al tientallen jaren bezig is met preventie en het resultaat is een explosieve groei in obesitas.
Misschien is het tijd om te luisteren naar de verhalen van mensen met obesitas en hun ervaringen, in plaats van de kras in de plaat die steeds teruggaat naar 'eigen schuld' 'ze hebben niet door dat ze veel meer eten en veel minder bewegen dan de gemiddelde slanke mens' en 'als ze zeggen dat ze geen slagroomtaart per dag eten, dan liegen ze dus'.

Maar er wordt juist gezocht naar oplossingen buiten die kras, voor zover ik kan zien.

EN ja, met het minder aanbieden van snoep, denk ik wel degelijk dat er een vorm van preventie kan zijn. Samen met voorlichting.
De explosieve groei is er ook al niet meer, want er zijn minder kinderen met overgewicht, dus ergens heeft er iets gewerkt. En van daaruit verder dus.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven