Gezondheid alle pijlers

Hoe pakken we de obesitas-epidemie aan?

18-07-2021 10:44 3052 berichten
De Coronacrisis heeft ook een ding heel duidelijk gemaakt: Obesitas is ook een groot gezondheidsprobleem in Nederland en het Westen.

Tijdens Corona merkte we het duidelijk. ruim 78% van de mensen op de IC had overgewicht en ruim 34% daarvan had ernstig overgewicht.
Een Amerikaans onderzoek bij meer dan 17.000 covidpatiënten toonde aan dat 77 procent van hen met overgewicht (een BMI van 25 of meer) of obesitas kampte. Uit een studie in het Franse Rijsel bleek dat patiënten met een BMI van meer dan 35
zeven keer meer risico liepen op intensieve beademing.
Begin maart becijferde de World Obesity Federation (WOF) dat wereldwijd negen op de tien coronadoden te betreuren vallen in landen met veel obesitas. De sterftegraad ligt meer dan tien keer hoger in landen waar de helft van de bevolking of meer overgewicht heeft.
De WOF besluit samen met de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) dat zwaarlijvigheid na leeftijd de belangrijkste voorspeller is voor een zwaar en mogelijk fataal geval van corona.
Dat komt omdat Obesitas een chronische inflammatoire aandoening is en je immuunsysteem beïnvloed.
Overgewicht en obesitas bleek een serieus gezondheidsprobleem, ook in Nederland, dat hebben we wel gemerkt tijdens de huidige pandemie.

Obesitas is een uitermate complex probleem en kan vele oorzaken hebben.
Als je de cijfers erbij haalt heeft ongeveer de helft van de volwassen Nederlanders matig of ernstig overgewicht (obesitas). Bijna 15% heeft van de volwassenen heeft ernstig overgewicht (obesitas). Deze aantallen zijn sinds de jaren 90 alleen maar gestegen.
Ook bij (jonge) kinderen nemen de cijfers van overgewicht en obesitas in snel tempo toe. Zelfs bij peuters en kleuters neemt het hard toe!

Er moet dus dringend iets aan gedaan worden.
Niet alleen aan de behandeling van overgewicht en (extreme) obesitas, maar vooral ook de preventie.
We moeten overgewicht en obesitas preventief voorkomen. Te beginnen bij (jonge) kinderen.
Maar hoe?

- Moet reclame op ongezonde producten verboden worden? En geen ongezonde producten meer in de aanbieding bij supermarkten?
- Moet er een waarschuwing komen op ongezonde producten zoals op oa tabaksproducten?
- Moeten ongezonde producten duurder worden (een soort vettax) en gezonde producten goedkoper?
- Moet ongezond eten meer geband worden op plaatsen zoals pretparken en dierentuinen? En ze verplichten meer gezonde alternatieven aan te bieden?
- Moeten scholen meer en beter inzetten op gezonde voeding en gezonde voedingsleer?
- Moet ongezond eten en bv een drankautomaat ect. verboden worden op scholen?
- Moeten speeltjes in bv een Happy Meal van McDonalds verboden worden?
- Moet de omgeving gezonder worden, en hoe? Meer gezondere alternatieven aangeboden worden?
- Moeten er reclamespotjes komen over gezonde voeding en beweging en de gevaren van overgewicht/obesitas?

Kortom: Hoe zet de regering in en wat moet de regering doen om deze obesitaspandemie aan te pakken?
Hoe pakken we dit preventief goed aan met de ziekenhuizen en gezondheidsmedewerkers?

Onze maatschappij en leefomgeving moet veranderen en gezonder worden. Maar hoe pakken we dit allemaal aan?
Hoe denk jij dat we dit moeten aanpakken en wat de regering moet doen, en wat vind je van bovengenoemde punten?
Want dat er iets aan gedaan moet worden is wel echt duidelijk. De coronacrisis heeft in elk geval aangetoond dat overheden een doortastend beleid kunnen voeren om de gezondheid van hun burgers te beschermen. Het wordt tijd dat ze dat ook voor die andere epidemie doen.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 18-07-2021 10:45
1.83% gewijzigd
Jaahoor schreef:
18-07-2021 11:52
Jup, vertraagd metabolisme, vertraagde schildklierwerking, stress, hormonen, medicijngebruik kunnen er voor zorgen dat het zeer moeilijk, zo niet onmogelijk is om een gezond gewicht te behouden. Die gevallen zijn er ook, dus je kunt niet iedereen over één kam scheren. Naast deze fysiek aan te duiden of te meten 'aandoeningen' zijn er ook andere co-factoren die een rol spelen bij het ontwikkelen van obesitas. Denk bijvoorbeeld aan psyche (depressie, trauma) wat een grote rol kan spelen.

Maar TO, ik neem aan dat je in dit topic obesitas door overeten bedoelt?

Nee. Obesitas is een complex probleem met vele oorzaken en is niet zo simpel als overeten of 'ieder pondje gaat door het mondje'.
Dat heb ik al een aantal keren aangehaald hier. Wat je zegt klopt. Daar moet ook naar gekeken worden en breed behandeld worden in bv een obesitaskliniek die naar het totale plaatje kijkt.
Vaak kan er dan wel wat aan gedaan worden. Maar we moeten dan ook kijken naar het basispakket en vergoedingen ect.
Led-lampje schreef:
18-07-2021 12:05
Jammer dat bemoei zuchtige .. van to

Jammer dat getroll van jou.
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
18-07-2021 11:54
Sinds wanneer doe je gymmen voor je plezier?
Geen idee, gebeurt dat? :-o
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
18-07-2021 12:07
Geen idee, gebeurt dat? :-o
nou hier in ieder geval niet en ook nooit op school.
Alle reacties Link kopieren
Obesitas is zo’n probleem dat zichzelf oplost. Over een paar jaar heeft niemand meer genoeg te eten dus dan is iedereen weer lekker slank.
LAgirl82 schreef:
18-07-2021 12:07
Jammer dat getroll van jou.
jammer dat je dit trollen vind
Ga maar melden bij de mods
Als mijn mening trollen is.
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
18-07-2021 11:51
En de mensen met obesitas die geen psychische problemen hebben. Wat moeten die daar dan doen? Of niet te behandelen zijn want overeten niet.
Iedereen heeft wel een probleem, Als hij maar goed genoeg zoekt ;)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-07-2021 19:23
Reden: Offtopic
97.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
18-07-2021 12:08
nou hier in ieder geval niet en ook nooit op school.
Op heel de lagere school heb ik nooit gym gehad. Gymzaal afgekeurd, en niemand die er wat aan deed (60 jaar geleden)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Gymlessen moeten dan ook herzien worden zodat kinderen meekrijgen dat bewegen leuk is en erbij hoort.
Kinderen die van jongs af aan meekrijgen dat bewegen leuk is blijven ook op latere leeftijd meer sporten.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
18-07-2021 12:10
Gymlessen moeten dan ook herzien worden zodat kinderen meekrijgen dat bewegen leuk is en erbij hoort.
Kinderen die van jongs af aan meekrijgen dat bewegen leuk is blijven ook op latere leeftijd meer sporten.
Die gymlessen zien er allang zo uit.

Niet zo in je eigen traumatische jeugd blijven hangen hoor allemaal.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
18-07-2021 12:10
Gymlessen moeten dan ook herzien worden zodat kinderen meekrijgen dat bewegen leuk is en erbij hoort.
Kinderen die van jongs af aan meekrijgen dat bewegen leuk is blijven ook op latere leeftijd meer sporten.
Jjj hebt echt de wijsheid in pacht hè 🤣
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie soms ook wel veel te dikke kinderen en hun ouders en ik vind dat ook sneu, maar ik kan in mijn optiek alleen zorgen voor mijn eigen gezin.

Bij ons op school zijn ze er ook ontzettend overdreven mee bezig, kinderen mogen alleen maar water drinken op bepaalde dagen en trakteren mag helemaal niet meer, ook geen gezonde traktaties. Ik stoor me aan hoeveel tijd al dat 'gezonde school' gebeuren kost, geef liever gewoon onderwijs. Daarnaast was onze jongste juist jarenlang altijd aan de lichte kant, maar moet wel meedoen met de rest op de waterdrink dagen, terwijl ik hem liever volle melk meegaf om op gewicht te blijven. Sinds de lockdowns heeft hij eindelijk een beetje een normaal BMI.
Stressed is just desserts spelled backwards
Het probleem zit niet bij de dikke mensen. Het probleem is het kapitalisme. Er wordt gewoon teveel geld verdient met ongezond voedsel. De mens is voorgeprogrammeerd om te eten. Dat is niet te beheersen met zoveel aangeboden voedsel.

Als we weer zelf ons brood moeten bakken, zelf de sauzen roeren, zelf de hazen vangen en varkens slachten, zelf de wintervoorraad moeten aanleggen, zelf het fruit moeten oogsten, en werk moeten doen voor ons voedsel, komt er weer een balans.

Je kunt het de consumenten niet kwalijk nemen als ze zich gedragen zoals hun natuur.

Het aanbod is tegennatuurlijk. Dat is het enige echte probleem. Maar ja, kapitalisme.. Daar is niet tegen te vechten.
Alle reacties Link kopieren
Nouja er was afgelopen week iemand op tv die ook zei, we behandelen nu verkeerd om.
Als er ziektes ontstaan door obesitas dan pas wordt er behandeld. Er zou veel meer moeten worden ingezet op preventie.
Dat gebeurt met roken ook, achter de schermen, lelijke verpakking, elke keer nog duurder maken, niet op alle plekken mogen roken etc.
Kan met ongezond eten natuurlijk ook gewoon. Niet iedereen kan iets doen aan overgewicht natuurlijk, maar ik vind het wel een goed topic, het is echt wel een groot probleem aan het worden. Vooral kinderen die veel te dik zijn vind ik echt erg om te zien, al wil ik niet oordelen want je weet niet hoe het zit, hoe het komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik deed als kind mijn best bij gym. Maar ik vond gym geen leuk vak. Alles draaide om prestaties. Ik kreeg op de middelbare een 5 voor gym. Dat motiveerde niet en ik kreeg er ronduit een hekel aan, want hoe ik mijn best ook deed, sommige dingen lukten mij niet. Ik was motorisch wat onhandig, ik viel vaak uit de ringen of wandrekken. Fietsen, skieen, tennissen enz.vond ik wel leuk en dat deed ik na schooltijd wel. Gewoon als ontspanning.
Alle reacties Link kopieren
De coronacrisis heeft in elk geval aangetoond dat overheden een doortastend beleid kunnen voeren om de gezondheid van hun burgers te beschermen. Het wordt tijd dat ze dat ook voor die andere epidemie doen.

Obesitas is geen virus dat je fysiek overdraagt van mens tot mens, maar meer een soort sluipmoordenaar.

Ik denk best dat de overheid meer kan/moet doen aan deze epidemie, maar zolang de IC's niet volstromen met obesitas patiënten zal het niet bovenaan de agenda komen te staan.
Aan het typen...
RikM schreef:
18-07-2021 11:51
Eigenlijk wel bizar inderdaad dat er nog steeds snoep ligt bij de kassa's van de supermarkten. Dat is toch echt niet meer van deze tijd, zou je zeggen.

Ik heb me in mijn hele leven (54) misschien vijf keer laten verleiden tot zoiets. In plaats van de supermarkten aan te pakken kun je je ook op jezelf richten.
Alle reacties Link kopieren
Myra22 schreef:
18-07-2021 11:37
In het micro: wat moet je doen als twee obese vrienden hun kind langzaam obees aan het kweken zijn? Kind lust geen gezonde dingen en loopt standaard met zakje chips in de hand. Ik vind het echt heel zielig om dit te zien gebeuren, zeker nu het kind vaak niet meedoet aan balspelletjes met andere kinderen (oa de onze) omdat hij ‘dat niet bij kan houden’. Ouders hebben zich uit angst anderhalf jaar opgesloten voor Corona, maar niks veranderd aan hun leefstijl. Ik kan het bijna niet aanzien, maar weet niet hoe je als vriend hier iets in kunt betekenen zonder mensen te kwetsen of te beledigen.

Dat is heel moeilijk..heb dat ooit bij mijn obese schoonzus voorzichtig ter sprake gebracht omdat nichtje nogal dik werd..de reactie “ja, haha, ze heeft het niet van een vreemde, haha” en vervolgens propte ze het volgende koekje in haar mond..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
-Lucille- schreef:
18-07-2021 12:16
Het probleem zit niet bij de dikke mensen. Het probleem is het kapitalisme. Er wordt gewoon teveel geld verdient met ongezond voedsel. De mens is voorgeprogrammeerd om te eten. Dat is niet te beheersen met zoveel aangeboden voedsel.

Als we weer zelf ons brood moeten bakken, zelf de sauzen roeren, zelf de hazen vangen en varkens slachten, zelf de wintervoorraad moeten aanleggen, zelf het fruit moeten oogsten, en werk moeten doen voor ons voedsel, komt er weer een balans.

Je kunt het de consumenten niet kwalijk nemen als ze zich gedragen zoals hun natuur.

Het aanbod is tegennatuurlijk. Dat is het enige echte probleem. Maar ja, kapitalisme.. Daar is niet tegen te vechten.
Om dat voor elkaar te krijgen zal er toch eerst iets moeten gebeuren om de wereldbevolking te decimeren. Want ik heb een leuk achtertuintje, maar bonen sla aardappelen en graan voor een heel jaar is toch iets te veel gevraagd.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Andersom schreef:
18-07-2021 12:18
Ik heb me in mijn hele leven (54) misschien vijf keer laten verleiden tot zoiets. In plaats van de supermarkten aan te pakken kun je je ook op jezelf richten.
Fijn dat het voor jou zo werkt, maar jij bent de uitzondering. Voor het overgrote deel van de mensen werkt dit anders. Daar is heel veel onderzoek naar gedaan.
nlies schreef:
18-07-2021 12:23
Om dat voor elkaar te krijgen zal er toch eerst iets moeten gebeuren om de wereldbevolking te decimeren. Want ik heb een leuk achtertuintje, maar bonen sla aardappelen en graan voor een heel jaar is toch iets te veel gevraagd.
De aardappeloogst is helaas dit jaar mislukt door de vele regen..
Alle reacties Link kopieren
K0koro schreef:
18-07-2021 12:24
Fijn dat het voor jou zo werkt, maar jij bent de uitzondering. Voor het overgrote deel van de mensen werkt dit anders. Daar is heel veel onderzoek naar gedaan.
Precies. Als dat snoep geen verleidelijke uitwerking had, lag het daar ook niet :lightbulb:
Bij de scankassa's ligt geen snoep.
Andersom schreef:
18-07-2021 10:56
Ja gezellig. Gaan we naar een pretpark voor een lesje gezond eten. :nut:
Nou dit idd. Leven en laten leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven