Gezondheid alle pijlers

Hoe vaak controleer je je lichaam

28-03-2023 15:31 79 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag mij af of ik te veel bezig ben met controleren van mijn lichaam. Ik controleer:
- elke week m'n borsten
- elke maand mijn moedervlekken
- elke keer dat ik naar wc ga m'n ontlasting
-zo nu en dan heel m'n lichaam op bultjes, vlekjes etc
- regelmatig m'n plas als ik naar wc ben geweest

Is dit normaal of te vaak?
Hoerabanaan schreef:
28-03-2023 18:09
Ah, dan heb je dus ook daadwerkelijk een goede reden voor die onderzoeken. Niet omdat je onzeker bent terwijl je eigenlijk geen medische reden hebt. Maar word je dan ook geprikt op tumormarkers? Anders zie je ook geen kankers toch?
Nee, daar krijg ik mammografieën voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik controleer eigenlijk niks en nooit. Na mn bevalling heb ik na 2 maanden eens een kijkje genomen.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren Quote
Hartstichting bloeddrukmeter tegen aantrekkelijke voorwaarden:
https://gratis247.nl/gratis-bloeddrukmeter-van-60-euro/
Weet niet hoelang die actie duurt.
Dan moet het maar zoals het kan
Student201 schreef:
28-03-2023 17:47
Ooh echt? Voor teelbalkanker ofzo?

Maar ff niet flauw: ik vind t vrij extreem jaa. Ik controleer 1 gekke moedervlek mss 1x per uhhh 3 maanden ofzo. Voor de rest niks eigk. Ik ga ervan uit dat ik gekke dingen wel zou opmerken.
Maandag moet je weer, 1e maandag van de maand. Is het weer ballenalarm. Laat alles vallen, pak je ballen.

https://nos.nl/l/2451418
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind wel dat ouders van thuiswonende kinderen zich preventief moeten (laten) checken.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
28-03-2023 18:37
Ik vind wel dat ouders van thuiswonende kinderen zich preventief moeten (laten) checken.
Het is minder erg dat ik - kinderloos - sterf :-) ?
Of huidkanker krijg?

Of dat iemand met kinderen op kamers ziek wordt?

Of hoe moet ik dit interpreteren?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
28-03-2023 18:37
Ik vind wel dat ouders van thuiswonende kinderen zich preventief moeten (laten) checken.
Wat bedoel je?
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
tv-icoon schreef:
28-03-2023 18:37
Ik vind wel dat ouders van thuiswonende kinderen zich preventief moeten (laten) checken.
Ik begrijp dit ook niet, eerlijk gezegd. Bedoel je mensen die zorg voor iemand dragen ofzo?
Ik ben op een leeftijd van bevolkingsomderzoeken .
Bij wc door trekken kijk ik
Gaat automatisch.
Student201 schreef:
28-03-2023 17:53
Ooh, en die creme moet dan ook op mn ballen en mn lul dan?
En ik altijd maar denken dat je een vrouw bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
28-03-2023 19:09
Ik begrijp dit ook niet, eerlijk gezegd. Bedoel je mensen die zorg voor iemand dragen ofzo?
Je moet voor je kinderen kunnen zorgen want ze zijn van jou afhankelijk, dus dan zou ik wel attent zijn op aandoeningen, ja.

Er wordt nogal wat van je verwacht als je kinderen hebt.
tv-icoon wijzigde dit bericht op 28-03-2023 19:37
9.26% gewijzigd
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik laat mijn borsten elk jaar checken dmv echo ivm iets grotere kans op borstkanker.

Tegenwoordig wordt er aangeraden om je borsten maandelijks te bekijken in de spiegel ipv voelen, en zo evt veranderingen te detecteren. Althans, dat raadt de arts waar ik jaarlijks heen ga aan.

Verder check ik 's zomers dagelijks op teken. En verder denk ik dat evt veranderingen me wel opvallen.
.
tv-icoon schreef:
28-03-2023 19:34
Je moet voor je kinderen kunnen zorgen want ze zijn van jou afhankelijk, dus dan zou ik wel attent zijn op aandoeningen, ja.

Er wordt nogal wat van je verwacht als je kinderen hebt.
Ik vind niet dat mensen met kinderen hier meer op hoeven te letten dan ieder ander.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
28-03-2023 18:48
Het is minder erg dat ik - kinderloos - sterf :-) ?
Of huidkanker krijg?

Of dat iemand met kinderen op kamers ziek wordt?

Of hoe moet ik dit interpreteren?
Ik vind dat je het aan je kinderen verschuldigd bent om het maximale te doen aan je gezondheid.
Als je geen kinderen hebt die afhankelijk van je zijn moet je zelf weten wat je doet aan je gezondheid.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het heel normaal en let zelf ook op dat soort dingen.

Verder laat ik jaarlijks een uitstrijkje, mammografie en buik (organen) echo maken en laat ik alle moedervlekken checken bij een dermatoloog. Bloed prikken en urine nakijken doe ik elke 6 maanden.

Voel me hier prettig bij en blijf dit dus ook doen ook al is er eigenlijk geen reden voor, dus ik snap je wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
28-03-2023 19:41
Ik vind niet dat mensen met kinderen hier meer op hoeven te letten dan ieder ander.
100% mee eens.

Tuurlijk is het verstandig om een beetje gezond te leven, maar dat geldt net zo goed voor mensen zonder kinderen.
En moet je dan als je kinderen hebt echt alles 100% goed doen? Dus niet alleen je lichaam regelmatig controleren, maar ook 7 dagen per week genoeg groente en fruit, elke dag voldoende bewegen, geen alcohol of andere drugs, etc?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
28-03-2023 19:42
Ik vind dat je het aan je kinderen verschuldigd bent om het maximale te doen aan je gezondheid.
Als je geen kinderen hebt die afhankelijk van je zijn moet je zelf weten wat je doet aan je gezondheid.

Zozo, het maximale nog wel?

Hier namen we -bij hoge uitzondering- net een ijsje als toetje na het eten. Had ik dus beter niet kunnen doen want niet 100% gezond?
Maar het verhoogde wel even kort het gezinsgeluk, maar dat is minder belangrijk?
.
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
28-03-2023 19:42
Ik vind dat je het aan je kinderen verschuldigd bent om het maximale te doen aan je gezondheid.
Als je geen kinderen hebt die afhankelijk van je zijn moet je zelf weten wat je doet aan je gezondheid.
Niet mee eens. En bovendien ga jij blijkbaar uit van een grote invloed op je eigen gezondheid. De realiteit valt vies tegen.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren Quote
Het klopt wat iemand schreef dat ik inderdaad heel snel angsten heb. Ondanks dat ik daar hulp voor krijg is het lastig uit mijn systeem te krijgen.

Maar als ik jullie reacties lees ben ik wellicht wat te obsessief bezig.

Ik voel mij trouwens hier niet toe verplicht omdat ik kinderen heb.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zesjuli schreef:
28-03-2023 19:45
Ik vind het heel normaal en let zelf ook op dat soort dingen.

Verder laat ik jaarlijks een uitstrijkje, mammografie en buik (organen) echo maken en laat ik alle moedervlekken checken bij een dermatoloog. Bloed prikken en urine nakijken doe ik elke 6 maanden.

Voel me hier prettig bij en blijf dit dus ook doen ook al is er eigenlijk geen reden voor, dus ik snap je wel.

Is er een reden voor dat je elk jaar een echo krijgt van je organen? Of doe je dat particulier via prescan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Gekopbloemen schreef:
28-03-2023 19:25
En ik altijd maar denken dat je een vrouw bent.
Hahaha snap ik. Zijn ook voor een groot deel vrouwen hier natuurlijk. Maar ik ben toch echt een man :)
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Barnsteen schreef:
28-03-2023 19:47
Zozo, het maximale nog wel?

Hier namen we -bij hoge uitzondering- net een ijsje als toetje na het eten. Had ik dus beter niet kunnen doen want niet 100% gezond?
Maar het verhoogde wel even kort het gezinsgeluk, maar dat is minder belangrijk?
Nou jij ziet het als een manier van een medeforummer om lekkere ijsjes van je af te pakken. :proud: Mijn punt was dat als je meer redenen hebt om voor iemand te leven je meer redenen hebt om gezond te blijven en ziekten te voorkomen.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Aviendha schreef:
28-03-2023 19:49
Niet mee eens. En bovendien ga jij blijkbaar uit van een grote invloed op je eigen gezondheid. De realiteit valt vies tegen.
Als jonge moeder ga je gemiddeld minder snel dood. Maar het komt best voor dat je met checks en onderzoeken een ziekenhuisopname of ernstiger voorkomt. Toen ik de laatste keer in het ziekenhuis kwam om een vriendin te bezoeken lag er een heel jonge vrouw bij haar op de kamer met een zeer ernstige aandoening.
Dan moet het maar zoals het kan
tv-icoon schreef:
29-03-2023 08:13
Als jonge moeder ga je gemiddeld minder snel dood. Maar het komt best voor dat je met checks en onderzoeken een ziekenhuisopname of ernstiger voorkomt. Toen ik de laatste keer in het ziekenhuis kwam om een vriendin te bezoeken lag er een heel jonge vrouw bij haar op de kamer met een zeer ernstige aandoening.
Ja, maar meestal zou je daar dan dus toch wel zijn beland.
Ik heb teveel pigment vlekjes om ze allemaal te controleren. De grootste vlekken houd ik wel een beetje in de gaten maar dat is lastig omdat die voornamelijk op mijn rug en billen zitten. Ik geloof dat je bij een dermatoloog een scan kan laten doen om de zoveel tijd om het in de gaten te houden maar ik heb me daar nog niet verder in verdiept.

Borsten controleer ik om de zoveel tijd op veranderingen.

Als de teken weer actief zijn controleer ik mezelf op tekenbeten na een wandeling.

Bloeddruk meet ik ook om de zoveel tijd of laat ik doen als ik bij de huisarts ben. Ik ben gevoelig voor schommelingen en ik heb in het verleden een tijd een te lage bloeddruk gehad waardoor ik flauw viel.

Ik laat ook om de zoveel tijd bloedprikken i.v.m. hypothyreoïdie en vraag dan om de zoveel tijd of ze ook kunnen prikken op vitamine en mineralen.

Tandarts controle per half jaar.

Qua ontlasting kijk ik alleen even als ik bepaalde klachten heb en dat voor de zekerheid in de gaten wil houden voor het geval dat ik met die klacht naar de huisarts moet en er naar gevraagd wordt.

Zou eigenlijk ook weer naar de podotherapeut moeten om mijn steunzolen te laten controleren maar sinds corona niet meer gedaan.

Oogmeting iedere keer als ik een nieuwe bril koop om de 2-3 jaar.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven