Gezondheid alle pijlers

Hoe vage klachten overbrengen op huisarts?

12-04-2010 17:08 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste dames

Ik heb last van een aantal vage klachten, die ik op zich zelf staand niet echt ernstig vind, maar alles bij elkaar opgeteld toch wel een beetje zorgelijk. Nu wil ik hier toch maar eens mee naar de huisarts, maar mijn ervaring met vage klachten is toch vaak dat ze je weer naar huis sturen met een 'het is vast stress/vermoeidheid/psychisch/hoort er bij', en dat wil ik proberen voor te zijn. Ik ben in december bevallen, dus ook een beetje bang dat het op ontzwangeren gegooid gaat worden. Voor mijn zwangerschap heb ik (in mindere mate) ook last gehad van een aantal klachten, maar tijdens mijn zwangerschap is het meeste verdwenen en voelde ik me top. Nu komen de klachten dus weer terug, en erger dan eerst. Kindlief is echt een modelbaby die sinds 6 weken door slaapt, en bijna nooit huilt, dus daar heb ik geen stress oid van. Natuurlijk moet je lichaam 9 maanden ontzwangeren, en dat zal best een deel kunnen verklaren, maar ik heb toch het gevoel dat dat niet alles is.

Klachten:

-in mijn hele lichaam pijnlijke spieren (alsof je griep/koorts hebt)

-pijn in gewrichten

-koortsig gevoel, af en toe ook verhoging

-zweterig

-hoofdpijn bij mijn slapen en achter mijn ogen. drukkend en soms kloppend

-constant neusverkoudheid met een naar prikkend gevoel in mijn neus, waar ik vervolgens weer hoofdpijn van krijg

-het zien van aura's zoals bij migraine. varieert van lichtflitsen, gedeeltelijk zichtverlies, zwarte vlekken in beeld. Ik ben er altijd van uit gegaan dat ik een vorm van migraine heb, maar dan zonder de kenmerkende pijn. Dit is verder nooit onderzocht, maar werd wel aannemelijk bevonden door arts toen ik het zo uitlegde.

-het gevoel hebben dat ik simpelweg minder slim geworden ben. Mijn hoofd werkt trager, moet meer moeite doen om dingen te snappen, vergeet veel en kan me niet concentreren.

-Ineens niet meer weten of wat je zegt wel klopt (qua zin/woord en grammatica), bij spreekwoorden iets verkeerds zeggen of omdraaien, of heel erg twijfelen of het wel klopt wat ik zeg. Gebruik zelfs regelmatig google om te checken of wat ik zeg/denk/schrijf klopt. Vaak klopt iets in mijn hoofd wel, maar komt er iets anders uit mijn mond.

-Het is een paar keer gebeurd dat ik echt niet meer uit mijn woorden kon komen, dat ik gewoon niet meer wist hoe ik iets moest zeggen, en wartaal uitsloeg.

Als ik het zo opschrijf is het opzich best duidelijk, maar ben gewoon bang weggestuurd te worden. Dus wie heeft er tips voor een helder gesprek met de huisarts?
Ik vind je verhaal redelijk duidelijk.

Je gaat er nu op voorhand van uit dat je weggestuurd zal worden. Misschien moet je eerst gewoon gaan, je klachten zoals je hier schrijft aangeven, en de reactie afwachten.

Een arts kan van de combinatie van symptomen misschien een heel logisch verhaal maken.
Euh.... print dit uit en neem het mee?

Soms is het leven zo simpel he.
Neem anders iemand mee die je goed kent en die kan bevestigen dat je niet in topvorm bent.

En print dit uit en neem mee. Dan kun je bij het opnoemen kijken of je niets vergeet.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ten eerste: wat verwacht je van de huisarts? Een doorverwijzing, een grondig onderzoek op alle klachten of een goed gesprek?

Je noemt veel dingen in je post, hangen die samen voor jouw gevoel of staan ze op zich?

Verder kan ik me voorstellen dat de huisarts vragen gaat stellen over duur/mate van voorkomen. Dus hoe vaak/lang ben je zweterig, koortstig, etc?

En om het e.e.a. goed aan de huisarts te kunnen vertellen kan je deze post ook uitprinten natuurlijk.
En bedenk wat je wil als de huisarts het duidelijk een verhaal van ontzwangeren vindt icm wat verkoudheidsklachten?

Ben je dan gerust gesteld of helemaal niet tevreden? Denk je dat er meer aan de hand is? (en waarom?).
Je hebt een mooi lijstje toch? Meenemen en je niet weg laten sturen.
Wat denk je zelf dat er aan de hand is?
het is inderdaad vaag. Je huisarts zal hier weinig mee kunnen. Vraag is wat je zelf wilt. Ontzwangeren is heftig kan maar zo een jaar duren.

Een aantal klachten die je beschrijft passen daar naadloos bij (bijv. zweten, warm voelen/ opvliegers, hoofpijn, migraine, algehele malaise)

Verder kan je daarbij heel goed verkouden zijn of misschien wel hooikoorts hebben.
Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. post uitprinten is idd een goed idee zodat ik niks vergeet, maar ook op papier blijft het verder een vaag verhaal.

Ik denk dat er zeker klachten te verklaren zijn door het ontzwangeren. En waarschijnlijk ben ik ook gewoon verkouden, maar wilde voor de volledigheid wel alles er bij zetten. De reden dat ik denk dat niet alles hier op af te schuiven is, is dat de meeste klachten ook al bestonden voor mijn zwangerschap, alleen minder vaak/heftig.

Ik maak me vooral zorgen over de aura's, hoofdpijn en het 'minder slim' zijn. De hoofdpijn is nu dagelijks, en zo heftig dat mijn dagelijkse doen en laten er echt onder lijdt. Het is geen migraine hoofdpijn, want dat zit op een andere plek en is een ander soort pijn. De aura's op zich vind ik niet heel schokkend, maar in combinatie met de andere dingen toch het vermelden waard. Het vreemdst vind ik de 'black outs' die ik nu een paar keer heb gehad, waarbij ik niet meer goed kon praten en geen woorden meer kon vormen (volledige kortsluiting in mijn hoofd). Ook het verwarren van woorden en het feit dat dingen in mijn hoofd wel kloppen, maar ik iets totaal anders zeg vind ik vreemd. Het is gewoon vervelend, aangezien het bijvoorbeeld ook invloed heeft op mijn werk. Ik ben gewoon niet meer zo capabel. Of athans, ik voel me niet capabel.

Wbt mijn verwachtingen naar de huisarts toe: Dat is idd een goed punt. Had daar eigenlijk niet zo over nagedacht, maar het is natuurlijk essentieel om mijn vraag aan de ha duidelijk te krijgen. Eerlijk gezegd weet ik het ook niet zo goed. Ik ken mijn lichaam vrij goed, en heb wel het gevoel dat er iets niet goed zit. Wat precies, geen idee. Kan denk ik ook iets simpels zijn als een vitaminegebrek (ik noem maar iets, denk echt meteen dat ik iets heel ernstigs heb), maar zou het fijn vinden weer wat beter in mijn vel te zitten.

Oh, en ik heb idd hooikoorts, maar daar eigenlijk al een paar jaar weinig last van, en dat betrof ook andere klachten. Maar het zou natuurlijk altijd kunnen dat ik er nu in andere vorm weer last van heb.
Je zou eens moeten vragen aan de dokter of hij je vitamine B12 gehalte wilt testen. Als je op B12 googlet, dan zul je zien dat al jouw klachten daar mee overeenkomen. Wellicht kan je er iets mee..
Dat niet zo capabel zijn zou wel door je zwangerschap kunnen komen (ik heb het ook... niet handig.. ), maar in combinatie met die andere klachten zou het ook iets anders kunnen zijn. Ik kan me voorstellen dat je dit eens aan de huisarts wil voorleggen om te zien wat hij ervan denkt. Ja, waarschijnlijk stuurt hij je weer naar huis, maar hee, wie weet heeft hij wel andere ideeën. Een bezoekje aan de neuroloog bijvoorbeeld.

(Overigens, ter geruststelling (maar geenszins om je te ontmoedigen om naar de huisarts te gaan, want dat zou ik zeker doen met deze klachten!): die afasische verschijnselen kúnnen een uitingsvorm zijn van migraine-sans-migraine. Ik heb zelf gezichtsuitval zonder hoofdpijn, mijn moeder heeft uitval van spraak en beweging: behoorlijk eng, maar vrij onschuldig. Maar dat daargelaten zou ik toch een bezoekje aan de huisarts brengen. Sterkte!)
Migraine met aura zonder hoofdpijn noemen we migraine sans migraine.

Heb ik ook last van en dat kan behoorlijk vervelende klachten geven.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
quote:Golfmeisje schreef op 12 april 2010 @ 18:15:

Je zou eens moeten vragen aan de dokter of hij je vitamine B12 gehalte wilt testen. Als je op B12 googlet, dan zul je zien dat al jouw klachten daar mee overeenkomen. Wellicht kan je er iets mee..

Dat was mijn eerste reactie ook. Je lichaam onttrekt veel vitamine B12 als je zwanger bent.

Ik heb/had ook een B12 tekort en had ook veel van die 'vage' klachten zoals jij beschrijft. Ik heb daar jaren mee getobt. Ik bleek een B12 tekort te hebben en B11 (foliumzuur).

Na 1-2 jaar injecteren ging ik me eindelijk weer beter voelen. Ik ben begonnen met wekelijks, daarna 2 wekelijks te prikken, en prik nu maandelijks. Huisartsen zetten patienten vaak op 2-3 maanden, dat is voor ouderen vaak prima, maar voor actieve jonge mensen veel te weinig.

Let op: Ook een laag-normale B12 waarde kan klachten geven, ga er dus op prikken, en vraag dan ook de waarde aan je huisarts.
Ik begrijp dat je volledig wilt zijn, maar het lastige is dat we allemaal regelmatig een aantal van de klachten hebben die jij beschrijft. De huisarts zal je waarschijnlijk vragen wat je hoofdklacht is, dus wel handig als je dat voor jezelf duidelijk hebt. En wil je er vanaf, of wil je bijvoorbeeld alleen maar gerustgesteld worden over de oorzaak?
Neem iemand mee die kan bevestigen dat je "raar doet" en die ook bezorgd is. Dit werkt veelal heel goed.

En vraag even of er schildklierziektes in je familie voorkomen aan je ouders, die willen ook nog wel eens opspelen na de bevalling en hierdoor kun je dit soort vage klachten ook krijgen. Als het in je familie zit, is de kans wat groter dat je het ook hebt.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Als je wilt dat de huisarts op al deze klachten serieus ingaat of dat je in ieder geval de tijd hebt om alles te bespreken, maak dan een dubbele afspraak (20 min), want anders lukt het de man/vrouw echt niet om dit in 10 min te bespreken/onderzoeken.

En, inderdaad zoals eerder gezegd, bepaal zelf al wat je belangrijkste klacht is, waar je je het meeste zorgen over maakt.

Geef meteen bij binnenkomst al aan dat je meer klachten hebt, anders ben je na 20 min nog steeds bij de eerste klacht....

Heel veel sterkte!
Nogmaals bedankt voor jullie reacties! Fijn dat jullie zo meedenken.

Ik wist wel van het bestaan van migraine sans migraine, en had ook wel het idee dat die aura's daar onder vallen, maar dat je ook last kunt hebben van andere uitvalverschijnselen wist ik niet. Goed om te weten. Het vitamine b12 verhaal heb ik even opgezocht, en ik herken mezelf hier idd heel erg in. Al is het natuurlijk zo dat dit soort klachten/symptomen bij heel veel ziektebeelden/aandoeningen voorkomen. Ik denk dat je bijna altijd wel iets herkent als je iets wilt herkennen. Maar ik ga het zeker laten nakijken. Schildklierproblemen komen bij de familieleden waar contact mee is niet voor volgens mij.

Idd een goed punt om het hoofdprobleem te bepalen. En een dubbel consult kan denk ik ook geen kwaad nee. Als het even zou kunnen zou ik natuurlijk graag van mijn klachten af willen, maar als ik zeker zou weten waar het vandaan komt geeft dat natuurlijk ook al veel rust.
het concentratieverhaal is ook een bekend zwangerschapsfenomeen, ze noemen het zwangerschapsdementie, het treedt vooral op na de zwangerschap
Die klachten komen mij bekend voor.

Het lijkt mij dat je een vitaminen/mineralen tekort hebt. Dat kan door de zwangerschap komen,maar het kan zijn dat je voor de zwangerschap ook al een tekort of weinig reserves had.

Zelf heb ik ook veel meer klachten gekregen na de zwangerschap. Ik was tijdens de zwangerschap al niet in orde,constant diarree. Daardoor werd ik steeds zwakker. Helaas konden ze niets vinden. Een week voor de bevalling kwam ik er achter dat de diarree veroorzaakt werd door medicijnen voor brandend maagzuur.

Dat hoofdpijn/migraine tijdens de zwangerschap veel minder of zelfs helemaal weg kan blijven,dat klopt. Dat was bij mij ook zo.

Jouw andere klachten,gedeeltelijk gezichtsverlies,niet uit je woorden kunnen komen,hebben waarschijnlijk toch met de migraine te maken. Als ik begin te stotteren of niet uit mijn woorden/zinnen kan komen (soms de simpelste woorden),dan weet ik dat er een migraine aanval gaat komen.

Ik heb met de jaren alleen maar meer klachten gekregen,en voelde me helemaal uitgeput,zowel lichamelijk als mentaal.

Laatst bedacht ik me dat een mineralen tekort de reden zou kunnen zijn dat ik me zo slecht voel. Dat slik ik nu sinds een paar dagen,en ik moet zeggen dat ik toch al verschil begin te merken.

Daarbij slik ik ook dagelijks Vit.C en Vit.B

Heb jij ook last van vermoeidheid?
Elke les, waar je van leert, maakt het pad vrij voor nog waardevollere lessen. Elke les, die je negeert, komt steeds weer terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven