hoge d-dimeerwaarde in bloed
woensdag 24 maart 2010 om 17:04
Ik heb pas een bloedtest laten doen, waaruit een hoge d-dimeer waarde kwam. De huisarts dacht daarom aan een longembolie en moest met spoed naar het ziekenhuis. Dit bleek het gelukkig niet te zijn (na nader onderzoek). Waarom had ik dan die verhoogde waarde? De arts bij de eerste hulp gaf aan dat er veel redenen zijn voor zo;n verhoging: infectie, hartproblemen, kanker, leverziektes, (grote) verwonding, zwangerschap.
Hmm, klinkt toch niet echt goed in mijn oren?
Ben dus terug geweest naar de huisarts en deze geeft aan dat verder onderzoek niet nodig is en daarmee klaar. Ze legde uit dat een verhoogde d-dimeer op een bloedstolsel kan wijzen, maar daar niet specifiek voor is. Dat snap ik, maar ik vind die andere zaken waar het naar kan wijzen ook niet echt prettig? Op internet kan ik ook geen 'onschuldige' oorzaken vinden (behalve dan de zwangerschap en een operatie, maar beide niet van mij op toepassing).
Weet iemand hier toevallig iets meer van of heeft dit ook gehad?
Ik voel me verder gezond hoor, maar wil toch nog even dat stukje geruststelling.
Hmm, klinkt toch niet echt goed in mijn oren?
Ben dus terug geweest naar de huisarts en deze geeft aan dat verder onderzoek niet nodig is en daarmee klaar. Ze legde uit dat een verhoogde d-dimeer op een bloedstolsel kan wijzen, maar daar niet specifiek voor is. Dat snap ik, maar ik vind die andere zaken waar het naar kan wijzen ook niet echt prettig? Op internet kan ik ook geen 'onschuldige' oorzaken vinden (behalve dan de zwangerschap en een operatie, maar beide niet van mij op toepassing).
Weet iemand hier toevallig iets meer van of heeft dit ook gehad?
Ik voel me verder gezond hoor, maar wil toch nog even dat stukje geruststelling.
woensdag 24 maart 2010 om 17:18
D-dimeer ontstaat als product van afbraak van gestold bloed. In je lijf heb je constant vorming van kleine bloedpropjes en daar weer afbraak van: dat is in balans. Normaal gesproken is het d-dimeer niet in je plasma aan te tonen. Als het wél aantoonbaar is, duidt dat op verhoogde stolbaarheid van het bloed. Het is echter niet ziektespecifiek: er kunnen dus wel duizend redenen zijn waarom je een verhoogde waarde hebt. Ik kan me voorstellen dat je je ongerust voelt, omdat je niet precies weet waarom het nou zo hoog was. Wat was eigenlijk de reden om je bloed te laten testen? Had je klachten?
woensdag 24 maart 2010 om 17:28
Ja ik was de afgelopen 2 maanden benauwd. Ze wou een aantal dingen uitsluiten (waaronder dus een longembolie).
Op de vraag waarom ze verder geen onderzoek wil doen,antwoord ze dus met dat er vele oorzaken voor kunnen zijn (en vervolgens worden er een aantal 'enge' oorzaken genoemd.
Ik kan dus geen oorzaken vinden (ook op internet niet) die niet ernstig zijn, zoals bijv. (noem maar wat) voeding, stress of weet ik wat.
Het is allemaal in de richting van ziektes en problemen.
De waarde was behoorlijk verhoogd; normaal zit je tussen de 0 en 500 en die van mij was 950.
Op de vraag waarom ze verder geen onderzoek wil doen,antwoord ze dus met dat er vele oorzaken voor kunnen zijn (en vervolgens worden er een aantal 'enge' oorzaken genoemd.
Ik kan dus geen oorzaken vinden (ook op internet niet) die niet ernstig zijn, zoals bijv. (noem maar wat) voeding, stress of weet ik wat.
Het is allemaal in de richting van ziektes en problemen.
De waarde was behoorlijk verhoogd; normaal zit je tussen de 0 en 500 en die van mij was 950.
woensdag 24 maart 2010 om 17:30
Het is natuurlijk vreemd dat ze zegt dat er een aantal oorzaken voor kunnen zijn (waaronder "enge") en dat ze dat dan vervolgens niet uitzoekt. Misschien nog een keer terug naar je HA om duidelijkheid te vragen? Ik vind zeggen dat er veel oorzaken kunnen zijn geen legitieme reden om niet verder te onderzoeken.
woensdag 24 maart 2010 om 17:32
quote:Pelikaan schreef op 24 maart 2010 @ 17:30:
Het is natuurlijk vreemd dat ze zegt dat er een aantal oorzaken voor kunnen zijn (waaronder "enge") en dat ze dat dan vervolgens niet uitzoekt. Misschien nog een keer terug naar je HA om duidelijkheid te vragen? Ik vind zeggen dat er veel oorzaken kunnen zijn geen legitieme reden om niet verder te onderzoeken.
Nou ja, dat vind ik dus ook.
Maar haar redenering is dus:
d-dimeer wordt gebruikt om een trombose aan te tonen/uit te sluiten. Bij andere diagnoses wordt het niet gebruikt omdat er zoveel mogelijkheden zijn.
d-dimeer wordt gebruikt om een trombose aan te tonen/uit te sluiten. Bij andere diagnoses wordt het niet gebruikt omdat er zoveel mogelijkheden zijn.
woensdag 24 maart 2010 om 17:36
quote:Missprincesa schreef op 24 maart 2010 @ 17:32:
[...]
d-dimeer wordt gebruikt om een trombose aan te tonen/uit te sluiten. Bij andere diagnoses wordt het niet gebruikt omdat er zoveel mogelijkheden zijn.Ik word hier heel kriebelig van, merk ik
(niet door jou, maar door die huisarts). Als ze hiermee geen andere oorzaak aan kan wijzen (wat we begrijpen) dan moet ze dus andere testen doen. Of is dat nou zo'n gekke gedachte...het is toch logisch dat jij je nu onzeker voelt. Grr.
[...]
d-dimeer wordt gebruikt om een trombose aan te tonen/uit te sluiten. Bij andere diagnoses wordt het niet gebruikt omdat er zoveel mogelijkheden zijn.Ik word hier heel kriebelig van, merk ik

woensdag 24 maart 2010 om 17:37

woensdag 24 maart 2010 om 18:12