Gezondheid alle pijlers

Huisstofmijt allergie

26-05-2017 10:20 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal!

Ik ben met bloed prikken er achter gekomen dat ik huisstofmijt allergie heb.
Zelf heb ik het idee dat ik er geen last van heb, maar ik ben toch benieuwd wat de klachten zijn van anderen, om het zo wat meer te begrijpen.

Zelf heb ik last van:
- verstopte neus (vooral in de winter)
- benauwdheid
- niet optimaal slapen
- soms niezen, maar niet extreem vaak
- het idee dat ik niet genoeg adem binnenkrijg

Ik weet dus niet of dit nou juist de klachten zijn voor de allergie, of dat het met andere dingen te maken heeft.

Ik heb van de huisarts Levocetirizine gekregen, maar ik heb het niet zo op medicijnen. Nu lees ik overal dat mensen er extreem moe van worden, wat ik zelf ook al ben. Niet handig dus, dan zou ik een zombie worden. Ervoor gekozen om dit niet te gaan gebruiken.

Zijn er meer mensen die dit zo ervaren en wat zijn jullie tips?
Ben al van plan om het huis en vooral mijn slaapkamer te gaan 'saneren', en ik twijfel om speciaal beddengoed aan te schaffen.

Ik hoor graag jullie tips en ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een lederen boxspring en bank, dus geen stof. Verder veel verluchten, geen tapijten, regelmatig stofzuigen en stoffen.

Als je medicatie gekregen hebt, zou ik deze toch proberen, je kan altijd stoppen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat zijn klachten van deze allergie. Ik heb het ook. Veel verluchten en stofzuigen is niet voldoende. Ik gebruik sinds een paar maanden een spray voor al mijn textiel een paar keer per week mee in te spuiten, en sindsdien heb ik geen medicatie meer nodig. Geen klachten meer.

Ik wil niet spammen, als je wil weten waar ik het heb besteld dan mag je mij een prive berichtje sturen.
Alle reacties Link kopieren
Verstopte neus en niezen zijn klachten die ik ook heb van de huisstofmijt. En voordat ik medicatie en allergiehoezen gebruikte ook het niet goed slapen. Ik gebruik zelf levoceterizine, en heb geen last van extreme vermoeidheid. Als ik deze medicatie een paar dagen niet gebruik dan wordt ik erg beroerd en heel erg moe. Ik zou dus eerst maar eens zelf de medicatie gaan uitproberen om te zien wat het met jouw lijf doet. Het helpt mij in ieder geval erg goed en ik zou niet zonder meer willen. Verder gebruik ik ook allergiehoezen voor mijn beddengoed. Al proberen we sinds kort om de allergiehoes voor het dekbed achterwege te laten door het dekbed eens in de twee tot drie maanden op 60 graden te wassen.
Verder is het inderdaad goed om je slaapkamer goed te luchten en overdag zo licht mogelijk te maken. Verder regelmatig stofzuigen en beddengoed op 60 graden wassen.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt eraan hoe ernstig je klachten zijn. Als je medicijnen krijgt, zijn die niet voor niks. Ik zou ze dus zeker aanhouden. De moeheid van dat medicijn valt wel mee vind ik zelf. Ja, je zult het wel deels merken in het begin, maar je went eraan. Ik ben zelf ernstig allergisch (ook combo hooikoorts, astma e.d.) en gebruik speciaal beddengoed. Ik merkte voornamelijk in het begin dat, dat een wereld van verschil was. En net zoals de rest zegt. Met regelmaat stofzuigen, afstoffen en zeker lekker laten doorwaaien. Juist voornamelijk in de winter, omdat alles dan 'opgesloten' wordt. Waarschijnlijk nemen je klachten na een medicijn al grotendeels af. Dus dat zou ik eerst proberen. Succes!
We do not remember days, we remember moments ?
Hier een allergische dochter. Zij was juist erg moe voordat er medicatie was (2puffers, deslorathedine, oogdruppels) ondanks dat moeheid een bijwerking zou kunnen zijn heeft ze nu veel meer energie omdat ze veel beter slaapt. Ze hoest en niest niet meer ' nachts waardoor de nachten beter zijn.
Ik zou zeker (naast de andere tips) zeker ook de medicijnen proberen. Doet het niks kun je altijd nog stoppen.
Er zijn ook genoeg antihistamine die niet versuffend zijn. Loratadine bijvoorbeeld. Is receptvrij en koop je gewoon bij de drogist. Ik zou het toch eens proberen. Het maakt voor mij een wereld van verschil.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook juist moe zijn doordat je allergisch reageert. Voortdurend net te weinig lucht krijgen is behoorlijk vermoeiend voor je lichaam. Dat zou zo maar eens stukken beter kunnen worden. Dit zijn geen medicijnen die je langzaam moet op en afbouwen, dus waarom niet proberen? Als jij er wel heel moe van wordt, kun je er altijd nog mee stoppen.

Overigens las ik hier ook weer het vaak voorkomende advies: veel stofzuigen en afstoffen. Voor mij is dat dus juist het slechtste om te doen. Stof dat op de grond ligt, heb ik geen/weinig last van. Als je gaat stoffen en zuigen gaat het door de lucht dwarrelen, en dan slaat bij mij alles meteen dicht. Ik stofzuig dus juist helemaal niet zelf, wordt 1x per 2 weken door de schoonmaakster gedaan als ik er niet bij ben.
Alle reacties Link kopieren
En waarom denk heb dat je er geen last van hebt, als al je klachten zo overduidelijk wél met een luchtwegallergie te maken hebben? Dat is een beetje alsof je leegloopt boven de wc, maar beweert dat je geen last van je darmen hebt.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
26-05-2017 17:38
En waarom denk heb dat je er geen last van hebt, als al je klachten zo overduidelijk wél met een luchtwegallergie te maken hebben? Dat is een beetje alsof je leegloopt boven de wc, maar beweert dat je geen last van je darmen hebt.
Omdat het geen extreme klachten zijn waarbij ik meteen denk aan een allergie. Het is dat het uit de bloedtest kwam, anders had ik het zelfs nooit geweten haha. Maar ik wist ook niet dat al die klachten die ik opnoemde bij die allergie hoorden, misschien was het wat anders.

Voor de rest: bedankt voor jullie reacties! :yes:
Ik ben er toch nog meer van overtuigd dat ik de Levocetirizine even laat staan voor wat het is, en het misschien over een tijdje uitprobeer of de huisarts vraag voor een alternatief. Ik weet het, best idioot, maar zo ben ik nou eenmaal als het aankomt op medicijnen, ik heb het er gewoon niet zo op. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Oh, en wennen aan moe zijn zal bij mij nooooit wennen. :zzz:

Ik ga eerst aan de slag met de non-medicale tips.. alles goed doorluchten en dan toch speciaal dekbed + kussen.
En goed afstoffen enz enz.
Misschien maakt dat al een wereld van verschil :proud:
Dat zijn juist typische huisstofmijtallergieklachten. De meeste tips zijn al gegeven.
Wat ik in de winter altijd doe (heb oude, moeilijk te reinigen radiatoren), eerst zo goed mogelijk radiatoren schoonmaken met o.a. borstel voor verwarming. Dan verwarming aan met ramen en deuren open, zodat (geur van) resterend stof weg kan en er frisse lucht binnenkomt.
Op site van longfonds kun je wel info vinden over hoe je huis te saneren (zoals gladde vloeren, leren banken, waar je stofzuiger aan moet voldoen etc.). Ook zijn er verpleegkundigen die bij jou thuis kunnen komen en kijken hoe je je huis kunt verbeteren om minder last te hebben van huisstofmijtallergie,
Ik moet juist elke dag stofzuigen (heb anders nog meer last) en regelmatig dweilen, heb een stofzuiger die als beste is getest voor mensen met huisstofmijtallergie. Duur ding, maar elke cent waard.
Verder is mijn hele huis anti-allergisch ingericht, vanwege combinatie ernstig astma/allergie. Ik begrijp mensen zoals jij dan ook totaal niet, die medicijnen voorgeschreven krijgen en ze niet innemen. Het klinkt voor jou misschien hard, maar ik meen het wel, als ik zeg dat ik dan altijd denk/het gevoel heb dat het dan nog wel meevalt met je klachten en de last die je ervan hebt. Ter voorbeeld: als ik 1 dag anti-allergietablet of 1 van de minimaal 8 pufjes per dag tegen astma over zou slaan, zit ik direct aan een stootkuur Prednisolon en antibiotica en val ik terug in conditie. Echt wel dat je je medicatie dan nooit vergeet en het belang ervan maar al te goed weet. Ik weet dat ik ook met goed innemen van alle medicatie, regelmatig Prednisolonstootkuren en antibioticakuren moet gebruiken, maar ik weet ook dat ik er dan alles aan gedaan heb om dit te voorkomen en minder kuren is voor mij ook winst. Ik zeg dit niet om zielig te doen, want vind mezelf niet zielig, Zeg het puur om inzicht te geven.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 27-05-2017 17:05
2.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je bed/slaapkamer zoveel mogelijk huisstofmijt vrijmaken, dat heeft hier goed geholpen.
Bij mijn kind van die speciale hoezen om het dekbed,kussen en matras gekocht.
Wat een verbetering, sindsdien slaapt ze beter en wordt zelden meer benauwd wakker.
Ik snap die afkeer voor medicatie niet. Als je suikerziekte zou krijgen zou je toch ook niet zeggen: laat de insuline maar zitten?

Hoop voor je dat stofzuigen enzo voldoende helpt maar anders zou ik je toch aanraden iets minder eigenwijs te doen :)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben allergisch vanaf mijn tienertijd. Winter (meer binnen zitten en droge lucht in huis) en te laat schoonmaken zijn vaak de boosdoeners. Ik heb een luchtbevochtiger voor in de winter. Verder goed stofzuigen en dan meteen dweilen. Dekbed voor allergie en goede matrasbeschermer en kussenmoltons gebruiken. Deze ook eens per maand wassen op hoge temperatuur. Lakens e.d. elke week wassen. Verder heb ik gewoon met stof beklede meubels hoor. Twee katten die flink wat stof veroorzaken met hun haren. Naast goed schoonmaken hou ik mijn slaapkamer goed geventileerd (raam staat altijd open) en zo koel mogelijk.
Allergie is vaak 's nachts het ergste. Verder zijn er nog tips om niet in je slaapkamer om te kleden en zo. Zo ver ben ik nog niet gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zware huisstofmijtallergie, zonder medicatie kan ik niet meer door mijn ogen zien van de etter, compleet onder zware eczeem en constant niezen. Ik kan niet in een ruimte komen waar veel tapijten liggen bijvoorbeeld. (denk maar aan een cinema ofzo).
Maatregel die ik neem zijn dus best strikt, waarvan er enkele al genoemd zijn:
- allergiehoezen rond bed
- lakens wekelijks op minstens 60graden wassen
- geen gordijnen
- geen tapijten
- geen ornamenten in de slaapkamer, enkel een bed en een kast die zoveel mogelijk toe wordt gehouden. Boeken bvb kunnen ook veel huisstofmijt bevatten
- geen huisdieren
- vaak poetsen met nat
- ... ga zo maar door

Maar zo te horen heb jij er niet zooveel last van, en ben je best wat terughoudender qua medicatie (niks mis mee!), dus kan je het misschien proberen door je huis wat te saneren? in de mate dat jij het nodig vindt natuurlijk. Ook kan je aan je huisarts eens Aerius vragen mocht je toch medicatie willen nemen. Is een niet versuffende antihistamine die zelfs homeopatische huisartsen voorschrijven (mocht dat je wat geruster stellen). Voor mij werkt Aerius uiteraard niet genoeg, maar ik denk dat dit voor jou ideaal kan zijn, is een erg zacht hulpmiddel
Alle reacties Link kopieren
Ik ben extreem allergisch voor huisstofmijt en heb ervaring met veel soorten medicatie. Uit ervaring en van wat de artsen zeggen heb je verschillende categorien medicatie: niet sufmakende, matig sufmakende en sufmakende. Levocetrizine valt onder de eerste categorie. Je kunt zeker in het begin wat meer moe worden, maar een zombie of extreem moe als het goed is niet (zo ja dan moet je de huisarts benaderen). De klachten die je aangeeft passen zeker bij de allergie en kunnen je ook vermoeid maken. Als je er geen last van had had je waarschijnlijk niet laten testen;) dus dan denk ik, maak het jezelf niet te moeilijk. Maar als je zonder wil en je dat prima vind is dat natuurlijk ook ok. (Helaas voor mij geen mogelijkheid, ik zou willen dat het met één pilletje over was)
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee. Ik heb er al sinds mijn kindertijd last van en heb het veelal genegeerd onder het mom 'je leert er wel mee leven'.

En dat doe ik ook, hetzij dat ik er niet zoveel last van heb. Ik herinner mij dat toen ik nog thuis woonde ik mijn slaapkamer niet kon stofzuigen zonder onophoudelijke niesbuien en traanogen.

Ik ben er een beetje overheen gegroeit lijkt het want zulke klachten heb ik niet meer. Maar ik doe er eigelijk ook niets aan om het restantje aan klachten te verminderen.

Ik heb ook last van kortademigheid en vaker m'n neus dicht. Slijm ophoesten. Misschien toch een allergische astma (heet dat zo?).

Als ik bv sport raak ik ook erg benauwd.

Nogmaals, ik lees mee en wil ook zeker wat gaan doen met de tips. Vloerbedekking er een keer uit boven en van die speciale hoezen voor het bed. Wassen op meer dan 60 graden doe ik eigenlijk nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik ook dat medicijn als ik last heb. Werkt goed en ik heb totaal geen bijwerkingen.
Heb er net een genomen omdat ik verga van de jeuk van muggenbulten. Daar helpt t ook tegen. Handig hoor:-)

Soms raakt mijn neus slijmvlies ook ontstoken, dan gebruik ik ook nog een speciale neusspray.

Overigens heb ik veel minder last van mijn allergieën sinds ik niet meer rook.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik breek even in... ik heb een vraag voor de mensen met ernstige huisstofmijtallergie. Hoe bevloed de allergie jullie dagelijks leven? Kunnen jullie werken/studeren etc? Vergeef me deze brutale vraag... mijn partner heeft erg veel last van allerlei allergieen en heeft enorme invloed op zijn functioneren ondanks medicijnen.
Alle reacties Link kopieren
Als je moe wordt van de medicijnen of denkt er moe van te worden, kun je ze 's avonds innemen. Je gaat 's avond immers toch slapen.

Overigens herken ik het moe worden niet.
Alle reacties Link kopieren
boekenlegger0 schreef:
07-06-2017 21:18
Ik breek even in... ik heb een vraag voor de mensen met ernstige huisstofmijtallergie. Hoe bevloed de allergie jullie dagelijks leven? Kunnen jullie werken/studeren etc? Vergeef me deze brutale vraag... mijn partner heeft erg veel last van allerlei allergieen en heeft enorme invloed op zijn functioneren ondanks medicijnen.
Bij mij is in mijn jeugd ernistige huisstofmijtallergie vastgesteld en ik gebruik tabletjes, pufjes, neusspray en oogdruppels om het onder controle te houden. Maar eigenlijk is dat ook niet voldoende. Ik raak er van uitgeput, krijg astma aanvallen en wordt gek van jeuk in mn keel bij een allergische aanval, visites, schoonmaken etc. Thuis heb ik vooral de slaapkamer zo leeg mogelijk, overal gladde vloeren en hoezen om dekens matras en kussen.

Ik ben vorig jaar begonnen met immunotherapie waarbij ik elke maand een injectie krijg om zo langszaam er tegen te kunnen, dit duurt 3-5 jaar, maar is voor mij de enige optie verder. Ik merk al wel wat verschil en ben blij dat dit er is! Ik raad je partner daarom aan om met een allergoloog te gaan praten.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
rainisjustconfetti wijzigde dit bericht op 07-06-2017 22:42
Reden: Dubbel
99.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier ook huistofmijt allergie ( en hooikoorts, nikkelallergie, katten, vogels schimmels etc. Mijn huis aangepast, gladde vloeren, speciale hoezen om matras, kussen en dekbed. Regelmatig luchten stofzuigen en dweilen. En dan is het te doen voor hooikoorts neem ik deze dagen medicijnen in en een neusspray. Anders is het niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toch lange tijd huisstofmijt gehad en ik kan toch zeggen dat ik er vanaf ben geraakt. Ik was bijvoorbeeld ook allergisch aan katten en honden. Ik ben supplementen beginnen nemen maar niet voor mijn allergieën. Het was vooral voor mijn vermoeidheid en naar blessurepreventie (ik ben nogal fanatiek sporter) bedoeld. Ja, ik ben ook totaal tegen medicatie en dus gebruik ik alleen maar natuurlijke oplossingen om me gezond te houden en wat me goed lukt. Goed bewegen, goede voeding wat je lichaam nodig heeft en een goede mindset :-)
Verder zou ik denken aan een goede luchtfilter. Ik heb een vriend die er eentje staan heeft, en die is daar heel tevreden van. Ik zou me er eigenlijk eentje willen aanschaffen, hoewel ik het voorlopig niet meer nodig heb, maar slechte lucht is voor niemand goed eigenlijk want met al onze chemische kuisproducten enz..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven