Gezondheid alle pijlers

hypochondrie en zwanger

29-10-2017 19:36 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi allemaal,

geen idee of ik dit hier kan plaatsen maar ik probeer het toch maar. even van me afschrijven is ook wel fijn denk ik..
sinds de zwangerschap van mijn eerste heb ik een paniek stoornis en hypochondrie ontwikkelt.
ik merk dat dit met vlagen komt en gaat.

momenteel ben ik 5 weken zwanger van de derde en sinds ik dat weet zijn de paniek aanvallen en de hypochondrie buien in alle glorie terug!

mijn man en ik zijn twee jaar geleden uit elkaar gegaan na 8 jaar en hebben allebei een nieuwe relatie gehad van een paar maanden. gelukkig hebben we elkaar datzelfde jaar nog terug gevonden en een nieuwe gelukkige start kunnen maken met onze twee kids, en nu dus een derde! en je raadt het al, het standaard bloedonderzoek, zo paniekerig dat ik hiv zou kunnen hebben. dat is 1. ook heel erg bang dat er niks op de echo te zien is en de positieve testen veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een tumor op mn eierstokken of baarmoeder.
ik wordt inmiddels helemaal gek van mezelf en heb het hele circus er weer bij gekregen, hyperventilatie, slecht slapen, weinig eetlust en noem het maar op.
ik ben van plan hier dus wel weer hulp bij te gaan zoeken want dit gaat anders verkeerd.
is er iemand die zich hier in herkent?

xx kiwiblossom
Het lijkt mij erg verstandig om z.s.m. naar de huisarts te gaan en hulp te zoeken.
Kun je medicijnen krijgen tegen de paniekaanvallen of dwang gedachten die je lijkt te hebben? Iets wat voor de zwangerschap geen kwaad kan?
Hoe heb je dat bij de vorige twee gedaan? Wel goed dat je hulp zoekt. Probeer tot die tijd te vertrouwen op het gezonde verstand van je man en evt mensen hier.
Blijf er in ieder geval niet onnodig lang mee rond lopen. Sterkte met de paniekaanvallen en gefeliciteerd met je zwangerschap. :hug:
Herkenbaar. Niet tijdens zwangerschappen. Mijn laatste aanval waarbij ik amper heb geslapen was 1.5 jaar geleden omdat ik overtuigd was dat huidkanker had en nu denk ik hoe stom kon ik zijn. De huisarts heeft mij kunnen geruststellen, daarna kleine panieken die ik gelukkig snel uit mijn hoofd haal. Ik heb 4 kinderen en mijn grootste angst is om ze achter te laten...misschien heb jij dit ook onbewust ivm 3de zwangerschap.
hoi mamavanvier, dit klopt inderdaad die gedachte kan ik niet verdragen. bij mijn eerste zat ik in een voorstadium van baarmoederhalskanker ik denk dat het hierdoor is ontstaan ook. wat betreft het hiv verhaal dit is een angst die ik altijd al heb gehad net zoals de angst voor kanker. vorig jaar een buitje in mn borst en ga zo maar door. ik vind dit echt zo vervelend. achteraf denk je altijd jeetje heb ik me daar zo druk om gemaakt. en meestal ebt het ook wel weg. maar merk nu aan mezelf dat ik gewoon echt paniek heb
Allereerst: gefeliciteerd met je zwangerschap. Wat lijkt me dat vreselijk moeilijk waar je mee rondloopt.

Dit is een vraag die op de POP-poli van een ziekenhuis terecht hoort. Dus morgen naar je huisarts om dat ge bespreken.

Sterkte :hug:
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Ik heb veel gehad aan cognitieve gedragstherapie voor het concreet terugdringen van paniekaanvallen. Het onderliggende werd daarmee niet aangepakt, maar dat is wellicht nu ook niet de prio (ook gezien je zwangerschap wat belastend). Misschien meer iets voor later.

Ik heb dmv die therapie meer zelfrelativerend vermogen gekregen, ook midden in zo'n paniekaanval waardoor mijn klachten heel snel verminderden.

Veel sterkte, zoek hulp, maakt het een stuk draaglijker allemaal.
Ik denk dat het verstandig om dit morgen al met de huisarts te bespreken. Vooral om een onbezorgde zwangerschap tegemoet te gaan en voor jouw kinderen dat ze een gelukkige mama terug krijgen. Ik was namelijk tijdens mijn piekeren afwezig en nerveus. Sterkte
Hyponchondrie...ook gekregen sinds mijn eerste zwangerschap...het komt en het gaat...soms is het een jaar weg en nu is het weer terug... zo is het al 10 jaar. Therapie helpt...maar het zal altijd bij je horen helaas. We schrijven hier maar van ons af. Probeer te genieten. Echt. Hiv is echt een kans van 1%. Een tumor bij je baarmoeder of eierstokken, tja heb jij het ooit gehoord. Dat iemand dat had ipv een baby in de buik? Kans is echt klein. Kop op.
Ik heb een andere angststoornis gehad dan jij hebt, maar raad je echt therapie aan. Cognitieve gedragstherapie of traumatherapie bijvoorbeeld.Laat je goed adviseren. Het lijkt me zwaar om hier de hele zwangerschap last van te hebben.
Oh jee; blijf attent op een kraamdepressie na de geboorte.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Gefeliciteerd!

En voor de rest wil ik je echt maar 1 dingen zeggen. Ga alsjeblieft op zoek naar goede hulp (psycholoog) laat je niet gek maken door die dwang gedachten. Je bent 5 weken zwanger en bij mij heeft het tot 36 weken geduurd voordat ik mijn mond open deed en daarna was het een drama.. 3 jaar later en ik loop nog steeds bij een psycholoog. Dus meid inschakelen die hulp voordat het van kwaad naar erger wordt!
bedankt voor alle lieve reacties! ik ben inmiddels naar de huisarts geweest en die heeft een afspraak bij de psycholoog kunnen regelen voor volgende week. inmiddels is mn bloedtest vervroeg naar woensdag en ze heeft het advies gegeven om het maar over me heen te laten komen en dat de kans nihil is. ze zei ook dat angst bij sommige juist versterkt in de zwangerschap door de hormonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven