Gezondheid alle pijlers

Iemand ervaring met dry needling?

18-02-2019 17:00 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!,

Ik ben vanmorgen bij de fysio geweest en omdat ik spanningen opbouw in mijn nek waardoor het dus vastzit, moet ik gaan nadenken over dry needling. Maar alle verhalen die ik op internet lees maken mij zo bang 😬 heeft er iemand ervaring mee?

Dankjewel alvast!
Alle reacties Link kopieren
Het helpt wel degelijk.
Maar alles wat ook maar een beetje alternatief lijkt, wordt hier meteen afgeschoten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gehad voor mijn bekken. Zaten veel spieren omheen echt vast, daarbij kon ik als ik ging zitten precies de knobbels voelen. Twee behandelingen gehad en van de eerste behandeling last gehad alsof je heel intensief heb gesport. Gewoon een zwaar gevoel in de spieren en tweede behandeling alleen wat stijf. Heeft mij geholpen om ff de ergste stijfheid eruit te krijgen en daarna gewoon weer de reguliere behandeling en oefeningen gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Claudia2010 schreef:
18-02-2019 18:07
Oh daar “heb ik zeker schijt aan” als het kan helpen.

Nu ga ik jou negeren, ik vind je maar vervelend communiceren.
Je doet maar wat je niet laten kan.
Als jij liever dom wil geloven, dan echt willen weten: jouw keus.
Alle reacties Link kopieren
Het is dom als je niet voor iets wat anders is open staat.
karin6789 schreef:
18-02-2019 18:07
Wat Piet, Klaas of Sonja ervan vindt, doet er ook niet toe.
Maar je gaat toch eerst orienteren of het wel werkt voor je eraan begint?
En dan lees je kritische en wetenschappelijke informatie?
Maar jij gelooft liever die aardige fysiotherapeut op zijn blauwe ogen.
Kan.
Maar is niet slim.
Ach, soms probeer je gewoon eens wat, dan kun je daarna zelf beoordelen of het geholpen heeft. Het risico dat ik verlamd raak door die prikken neem ik voor lief.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet woensdag terugkomen, maar als ik hier de reacties lees dat het niet werkt begin ik toch wel een beetje te twijfelen, maar andere kant een kennis van mij zweert erbij. Ik vind het zo moeilijk!!!!
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
18-02-2019 18:08
Dry needling is zeker geen kwakzalverij, maar het neemt alleen de pijn weg en niet de oorzaak. Net als bij massage kan het de spieren losmaken, maar er zijn oefeningen nodig om de oorzaak te verhelpen. Als ik hoofdpijn heb door spierspanning, is die na dry needling meteen over. Dus het kan een goede aanvulling zijn op een behandeling. In de topsport wordt het ook veelvuldig gebruikt.
Ik heb inderdaad spanningshoofdpijn, en dry needling werkt daar dus voor? Want dan is het het proberen waard!
Louiselovess schreef:
18-02-2019 18:15
Ik moet woensdag terugkomen, maar als ik hier de reacties lees dat het niet werkt begin ik toch wel een beetje te twijfelen, maar andere kant een kennis van mij zweert erbij. Ik vind het zo moeilijk!!!!
Proberen kan geen kwaad toch? Er zit geen vergif in hoor.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook je triggerpoints laten behandelen zonder naalden.
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
18-02-2019 18:17
Proberen kan geen kwaad toch? Er zit geen vergif in hoor.
Niet proberen en er gewoon vanaf zien, kan nog minder kwaad.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
18-02-2019 18:08
Dry needling is zeker geen kwakzalverij,
Tuurlijk wel.
Alle reacties Link kopieren
Louiselovess schreef:
18-02-2019 18:17
Ik heb inderdaad spanningshoofdpijn, en dry needling werkt daar dus voor? Want dan is het het proberen waard!
Dat zit ik net te ook schrijven :flag:

Je leest hier geloof ik niet alleen tegenstanders?...
Alle reacties Link kopieren
Louiselovess schreef:
18-02-2019 18:17
Ik heb inderdaad spanningshoofdpijn, en dry needling werkt daar dus voor? Want dan is het het proberen waard!
Nee, het werkt niet.
Je kunt wel geloven dat het werkt, dan wordt het een placebo effect genoemd.
Alle reacties Link kopieren
Of het je klachten kan verhelpen kan ik niet zeggen, maar ik kan je wel vertellen dat het wel degelijk iets doet. Toen ze bij mij de naald in de overbelaste nek/schouder spier zette, voelde het alsof er een puist met 5 liter pus leeggeknepen werd. Daarna werd ik helemaal naar en rillerig en vervolgens heb ik een week plat gelgen van de nekpijn.
Mijn fysio schrok ook van hoe heftig mijn lichaam reageerde toen hij de naald erin stak en hij durfde na deze behandeling mij niet nog vaker te prikken. Persoonlijk heb ik er dus erg slechte ervaring mee, maar er zijn ook wel mensen die er wel wat aan hebben gehad.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij hielp het. Ik had veel hoofdpijn doordat spieren in mijn nek en schouders vastzaten.

Het helpt alleen de oorzaak niet aanpakken. De klachten kwamen bij mij, gek genoeg vanuit mn midden in mijn rug. Ik beweeg genoeg maar te weinig draaiende bewegingen. Met alleen oefeningen daarvoor verdwenen de klachten van mijn hoofdpijn en vast zittende nek en schouders niet. Daarom de dry needling om het los te krijgen en daarnaast de oefeningen om te voorkomen dat ik het weer krijg.

Het doet even pijn, maar mijn fysio hield me goed in de gaten en de behandeling is daarmee prima te doen. Erna twee dagen gevoel alsof je enorme blauwe plekken hebt.

Ik ben blij dat ik het gedaan heb!
Alle reacties Link kopieren
Huh, wait what?? :sarcastic:

Ik vraag me af of de eerste reacties niet dry needling verwarren met accupunctuur?

Ik krijg al verschillende jaren dry needling op verschillende plekken.
Ik ben hypermobiel en heb net als een ander hier eerder schreef het piriformis syndroom.
Ten gevolge zitten mijn spieren snel, vaak en flink vast. Hierbij voel ik zelf duidelijk waar de knoop of knopen zitten.

Verschillende fysio's gehad en de een prikt wat anders dan de ander. Je voelt (en ziet!) letterlijk wanneer ze met de naald een knoop te pakken hebben. De spier trekt namelijk flink samen.

Vaak een dag of 2/3 een beurs gevoel, maar dit is niet te vergelijken met de pijn tgv een nare knoop. De spier is bij mij dan wél weer beweeglijk alleen voelt dan beurs door de behandeling. Voor het prikken komt het voor dat ik niet zonder pijnstillers kan lopen, of zelfs m'n hoofd al niet kan draaien als er weer eens een in mijn rug zit.

En natuurlijk haalt dry needling de oorzaak niet weg, maar dit doet manueel masseren ook niet.

Plan lijkt me om dan te weten waar de klachten vandaan komen en hoe hier op te anticiperen? Bijvoorbeeld oefeningen van de fysio, krachttraining te doen om de spieren te versterken.

Lang verhaal kort. Dry needling is absoluut niet zweverig. Het wordt gewoon vergoed door de zorgverzekeraar als je fysio in je pakket hebt zitten.
Gewoon doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 6 jaar lang met nek- en schouderpijn gelopen, verschillende fysiotherapeuten gehad die het vaak na meerdere kneedbehandelingen konden verlichten. Toch bleef er altijd spanning achter en er hoefte maar een klein beetje stress bij te komen en ik zat weer compleet vast, oefeningen konden hier niet tegenop. Nu ben ik sinds 2 maanden bezig bij een andere fysiotherapeut en zij heeft voor het eerst dry needling gebruikt, ik moet zeggen dat ik tot nu toe in combinatie met de oefingen alles soepeler kan houden dan voorheen dus bij mij heeft het zeker geholpen!

Het prikken zelf heb ik totaal niet gevoeld, na een tijdje kreeg ik wel een soort kramp door mijn schouder richting de kaak maar dit was prima te doen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik de wetenschappelijke literatuur bekijk, kom ik juist tegen dat onderzoek aantoont dat het wel werkt. Ze geven aan dat uitgebreider onderzoek met een grotere testgroep nodig is om meer zekerheid te krijgen, maar dat uit de huidige onderzoeken blijkt dat het op de korte termijn effectief is.

Conclusions

Dry needling can be recommended for relieving MTrP pain in neck and shoulders in the short and medium term, but wet needling is found to be more effective than dry needling in relieving MTrP pain in neck and shoulders in the medium term.

Conservative interventions for MTrPs include dry needling, wet needling (eg, lidocaine injection and some local anesthetic injections), ischemic compression, physiotherapy, laser, and oral drugs.17 Of these therapies, dry needling has been widely used in clinical practice because of its simple operation and good efficacy.18, 19 In 2001, a systematic review conducted by Cummings and White18 found that direct needling of MTrPs seems to be an effective treatment, but evidence of the long-term efficacy of needling therapies beyond placebo from clinical trials was lacking at that time. A systematic review with meta-analysis20 found that dry needling, compared with control/sham, can decrease pain immediately after the treatment and in 4 weeks in patients with upper quarter myofascial pain syndrome. Nonetheless, the number of high-quality randomized controlled trials (RCTs) was limited, and evidence of the long-term efficacy of dry needling for myofascial pain syndrome associated with neck and shoulder pain was lacking in this meta-analysis; thus, large-scale, multiple-term RCTs are necessary to support this recommendation. More recently, another systematic review21 found no significant difference between dry needling and lidocaine injection for MTrPs in neck and shoulders immediately after the treatment, at 1 month, and at 3 to 6 months; however, some errors affecting the meta-analysis results were identified; there was no difference between dry needling and physical therapy for MTrPs in neck and shoulders.

Bron: https://doi.org/10.1016/j.apmr.2014.12.015

Daarnaast, TO, als je al meerdere dingen hebt geprobeerd zou ik Dry needling gewoon eens een kans geven. Geef bij je fysio aan waar je bang voor bent, dan kan hij of zij daar rekening mee houden. Het prikken zelf vond ik wat gekkig voelen maar niet echt pijnlijk, bij mij zat de pijn vooral in de giga spierpijn erna.
stokbootje schreef:
18-02-2019 18:52
Als ik de wetenschappelijke literatuur bekijk, kom ik juist tegen dat onderzoek aantoont dat het wel werkt. Ze geven aan dat uitgebreider onderzoek met een grotere testgroep nodig is om meer zekerheid te krijgen, maar dat uit de huidige onderzoeken blijkt dat het op de korte termijn effectief is.

Conclusions

Dry needling can be recommended for relieving MTrP pain in neck and shoulders in the short and medium term, but wet needling is found to be more effective than dry needling in relieving MTrP pain in neck and shoulders in the medium term.

Conservative interventions for MTrPs include dry needling, wet needling (eg, lidocaine injection and some local anesthetic injections), ischemic compression, physiotherapy, laser, and oral drugs.17 Of these therapies, dry needling has been widely used in clinical practice because of its simple operation and good efficacy.18, 19 In 2001, a systematic review conducted by Cummings and White18 found that direct needling of MTrPs seems to be an effective treatment, but evidence of the long-term efficacy of needling therapies beyond placebo from clinical trials was lacking at that time. A systematic review with meta-analysis20 found that dry needling, compared with control/sham, can decrease pain immediately after the treatment and in 4 weeks in patients with upper quarter myofascial pain syndrome. Nonetheless, the number of high-quality randomized controlled trials (RCTs) was limited, and evidence of the long-term efficacy of dry needling for myofascial pain syndrome associated with neck and shoulder pain was lacking in this meta-analysis; thus, large-scale, multiple-term RCTs are necessary to support this recommendation. More recently, another systematic review21 found no significant difference between dry needling and lidocaine injection for MTrPs in neck and shoulders immediately after the treatment, at 1 month, and at 3 to 6 months; however, some errors affecting the meta-analysis results were identified; there was no difference between dry needling and physical therapy for MTrPs in neck and shoulders.

Bron: https://doi.org/10.1016/j.apmr.2014.12.015

Daarnaast, TO, als je al meerdere dingen hebt geprobeerd zou ik Dry needling gewoon eens een kans geven. Geef bij je fysio aan waar je bang voor bent, dan kan hij of zij daar rekening mee houden. Het prikken zelf vond ik wat gekkig voelen maar niet echt pijnlijk, bij mij zat de pijn vooral in de giga spierpijn erna.
nee hoor
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28158962
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg eens per 6 weken dry needling van fysio vanwege gebroken stuitje in het verleden.
Ik ben tevreden.
De naalden zelf voel ik amper.
Die hele theorie van triggerpoints is niet bewezen en wordt ook niet aux serieux genomen door de medische wetenschap: wiki

Het is nog een relatief jonge therapievorm die nog niet gesteund wordt door de medische wereld. Er is ook nog steeds geen enkele erkenning voor deze aandoening. De onderzoeken zijn kleinschalig en leveren soms tegenstrijdige informatie op.
Alle reacties Link kopieren
Elken2 weken krijg ik dry needle. Woensdag de laatste keer want ik word geopereerd. De fysio kan mijn probleem niet meer oplossen. Maar dry needle verlicht bij mij zeker. de spanning wordt er mee uitgehaald.
Je voelt dat ze de naald er in zetten en op en neer bewegen. Pas als ze de juiste trigger point hebben voel je het echt. Je spier gaat daarna ontspannen nadat die zich hard heeft aangespannen. Fijn? Nee maar heel pijnlijk ook niet. Ik vind het goed te doen, al kan ik leukere dingen verzinnen. Ik heb er absoluut baat bij.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
18-02-2019 18:55
nee hoor
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28158962
Dat artikel geeft aan dat het niet effectiever is dan andere therapie, maar wel effectiever dan geen therapie:
Dry needling, when compared to control/sham treatment, provides a statistically significant effect on functional outcomes, but not when compared to other treatments.

Kortom, als je al andere dingen hebt geprobeerd, een goed alternatief. Niet beter, niet slechter.

Maar geen kwakzalverij dus. Of alle behandelmethoden zouden kwakzalverij zijn, aangezien er geen statisch verschil is tussen de effectiviteit van dry needling versus andere behandelingen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ervaring mee. Heel positief!

Meer dan een half jaar met een zeer gespannen spier in mijn nek gelopen, enorme toename van hoofdpijn. Reguliere fysio en oefeningen hielpen niets.

Toen dry-needling in combinatie met manuele therapie; Wauw! Binnen een aantal sessies was de gehele (zeer voelbare) spierknoop verdwenen. Ook niet meer teruggekomen.

Het prikken zelf is een raar gevoel als ze het juiste punt raken; dan gaat de spier en soort van oncontroleerbare schokje(s) geven. Niet pijnlijk.

Bang voor naalden: het is zo dun; vraag of je de naald mag zien. Deze is flexibel, lijkt eerder op een draadje dan een naald....

Proberen waard!
Alle reacties Link kopieren
Ik zal het wat duidelijker uitleggen, ik ben in 2012 bij de fysio gekomen voor mijn schouders (gaan vaak uit de kom) toen kwam ik er ook achter dat ik spanningen in mijn nek opbouw, toen moest ik naar de manueletherapie. Dat leek te helpen, afgelopen 2 jaar werd mij verteld dat mijn 3de nekwervel krom is, en dat ik slijtage in mijn nek had, en dat als ik niks meer liet doen aan mijn nek dat ik dan rond mijn 40ste met een kraag zou lopen. Toevallig kwam ik 2 weken geleden bij mijn huisarts voor hoofdpijn, dit was spanningshoofdpijn vanuit mijn nek, gelijk mijn verhaal gedaan over wat ik allemaal zou hebben aan mijn nek, toen besloot de HA foto's te laten maken. Bij de uitslag kwam ik erachter dat er niks mis was met mijn nek. Toen ben ik opzoek gegaan naar een andere fysio, en hij raad mij aan om het zo min mogelijk te "kraken" maar ik moet wel gaan nadenken over dry needling en als ik dat niet wil gaat hij op iets anders over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven