Gezondheid alle pijlers

Ik ben het zat: darmprobleem

09-06-2010 09:16 415 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft een idee.

Sinds een aantal jaren heb ik last van mijn darmen. Het ergst is het na wat vetter eten. een half uur tot 2 uur krijg ik buikpijn en moet ik echt rennen naar het tiolet. Het is dan echt vloeibaar en bijna niet op te houden. (beetje ranzig sorry)

Pas geleden heb ik van mijn huisarts (voor iets ander) een pijnstiller/ontstekingsremmer: diclofenacnatrium, voorgeschreven gekregen met een maagremmer: misoprostol.

3x daags geslikt en ineens waren waren mijn darmklachten over. Ik blij maar. hetgeen waar ik de pijnstiller voor kreeg is nu ook sterk verminderd. Ik slik ze nu al een paar weken niet meer.

Vorige week ongesteld geweest en nu zijn helaas mijn darmklachten (zij het in lichte mate) weer terug. De ongesteldheid is over en ik slik m'n pil al weer dus hormoon gerelateerd is het niet. (niet helemaal)

Komt iemand het bekend voor. Mijn huisarts doet mijn klachten n.l. af als een spastische darm. Waarom heeft die pijnstiller er dan zoveel invloed op?

komt iemand dit bekend voor? Wat was er bij jou aan de hand. enz enz

(nog een nadeeltje. Ik ben tijden mijn ongesteldheid altijd wat zwaarder, 2kg. alleen wil het er nu niet af )

Groet Maja de Bij het Ballonnetje.
Wat aardig dat je je speciaal aanmeldt om dit te vertellen.
*poef*
anoniem_37904 wijzigde dit bericht op 19-11-2010 20:10
Reden: spam weg
% gewijzigd
Hoi Maja,

Ik ben zelf Crohn patient. In mijn bloed is bijna nooit een ontsteking te zien, terwijl die er dan wel zit. Dat blijkt dan uit een darmonderzoek.

Verlies je ook slijm of bloed bij je ontlasting?

Hoe vaak per dag ga je naar de wc?

Ik wens je in ieder geval sterkte.

Groetjes,

Marieke
Vanaf vandaag beclometason-klysma.

Ik bleek overgevoelig voor mesalazine (koorts, diarree, krampen)

Eigenlijk helemaal geen zin om weer klysma's te gebruiken, maar a la.
Hallo allemaal,

Ik heb het onderzoek overleefd.

Mijn darm is ziet er goed uit. Geen ontstekingen oid dus.

Ben benieuwd wat er dan voor opties over blijven.
Hoi Maja,

Dat is super, dat er geen ontstekingen zijn! Had je wel veel last van je darmen de laatste tijd? Meestal schuiven ze het dan op PDS.

Wat een gedoe Ligaa, met die klisma's.

Ik mag vanmiddag weer voor mijn shot Remicade. Afgelopen week erg veel last gehad van de chocolade pepernoten, dus die zijn ook van mijn lijstje geschrapt. Ik kom er wel!
Goed dat er geen ontstekingen gevonden zijn. Ik denk inderdaad dat ze het op PDS gaan gooien. Die diagnose kreeg ik ook na een goed darmonderzoek.
quote:broodjekaas schreef op 19 november 2010 @ 09:17:

Hoi Maja,

Dat is super, dat er geen ontstekingen zijn! Had je wel veel last van je darmen de laatste tijd? Meestal schuiven ze het dan op PDS.Af en aan al sinds 2006. K durf amper wat lucht te laten gaan anders dan op een wc. Bang dat er wat mee komt. Maar dan verkrampt er weer het e.e.a. en da's ook niet goe.
Ik vraag me af uit nieuwsgierigheid. Wat kun je doen tegen pijn en ongemak als je PDS hebt ? Zijn er medicijnen, kuren, dieten voor die verlichting bieden?

Met mij gaat het sinds een aantal dagen goed, de nieuwe klysmas zorgen ervoor dat ik geen bloed meer verlies en een normale drol produceer!
Volgens mij is er niets tegen. Vandaar dat ik het ook goed uitgezocht wil hebben voordat ik akkoord ga met die diagnose.

Ik ga nu iig alvast een kuurtje probiotica doen (Orthiflor) iemand bekend mee? Hielp het?
Ik heb ook heel veel last van mijn darmen gehad, maar sinds ik vaker rode bieten eet en rode bietensap drink, is het stukken beter. Rode bieten schijnen zelf positief te werken tegen darmkanker.MIsschien is het hier al voorbij gekomen als tip? Ik heb niet het hele topic gelezen.

Rode bieten bevatten aanzienlijk veel antioxidanten en kankerbestrijdende stoffen die bovendien het immuunstelsel stimuleren. In de bieten zit ook een goede hoeveelheid mangaan. Dit nog niet zo bekende mineraal zorgt voor een optimale metabolisering van stoffen die nodig zijn voor de verwerking van vitamine C, biotine en B1. ...

Het helpt de vorming van schildklier hormoon, de vertering van voedsel en de werking van het zenuwstelsel.

dubbel dus..
Ik gebruik de laatste tijd psylliumvezels(merknaam Metamucil) en dat lijkt goed te doen. Maar ik heb al een aantal keer eerder gedacht dat ik dè oplossing had gevonden waarna het na een paar maanden toch weer misging dus ik sta vooralsnog niet te juichen.

Voordeel van het spul is dat het ook werkt bij diarree. Je ontlasting wordt er vaster van als je er niet veel bij drinkt. Bij meer drinken wordt het juist dunner.

Van rode bieten ga ik aan de race trouwens. Net als van rode kool.
Hallo allemaal.

Een tijdje geleden heb ik hier ook meegeschreven. Inmiddels is de diagnose Colitis Ulcerosa gesteld zo'n 2 weken geleden. Ik werd gelijktijdig erg ziek en uit het bloedonderzoek bleek dat de ontsteking groter was geworden sinds mijn coloscopie een maand geleden. Ik heb tabletten van 500 mg gekregen die ik 4x pd moet slikken, en elke avond een klysma. Sindsdien ben ik ziek thuis en ik heb het er eigenlijk best wel moeilijk mee. Ik baal van de medicijnen en van mijn zieke lichaam. En ik kan niet accepteren dat het chronisch is. Ik vroeg me af hoe jullie om zijn gegaan met de diagnose?
Moondancer:

Ik hoop dat het snel weer beter met je gaat en dat je de ontsteking onder controle kan krijgen.

Sterkte en beterschap
@Maja, lees net van je darmonderzoek. Aan de ene kant is het natuurlijk fijn dat er niks ernstigs is gevonden, aan de andere kant weet je nu natuurlijk nog niet waar je aan toe bent. En dat is best vervelend denk ik. Hoe gaat het nu met je?

@Ligaaa, wat goed haha!! Mooi zo! Houden zo!

@Moondancer, welkom helaas bij de CU club. Rottig meid. Maar neem je medicijnen in en je zal zien dat het binnen no time toch wel beter gaat. Ik heb het destijds gewoon over me heen laten komen, kreeg het er pas moeilijk mee toen er na de bevalling gewrichtsklachten bij kwamen want toen was het eigenlijk definitief: ik ben 'chronisch ziek'.

Ondertussen gaat het weer beter trouwens. Ben al een jaar klachtvrij wat betreft de gewrichten. Als er een opvlamming komt, neem ik de medicijnen en gelukkig is het nooit meer zo ernstig geweest als die weken en maanden waarin de diagnose werd gesteld. Heb het ook weten te relativeren. Er zijn ergere dingen zeg maar.
Hey moondancer, het accepteren dat je chronisch ziek bent is moeilijk. Ik kon het pas toen ik merkte dat ik weer opknapte. Ben een jaar uit de running geweest door complicaties, maar nu gaat het weer echt heel goed. Het positieve aan de diagnose crohn of cu is dat er middelen zijn om de klachten te verminderen. Je moet zelf uitvogelen waar je wel en niet goed op reageert en ditook aan je arts vertellen.

Ik heb een paar levensmiddelen uit mijn lijstje moeten schrappen en krijg goede medicatie die de boel rustig houdt. Er zullen altijd momenten zijn dat het niet goed gaat, maar voorlopig doe ik alles waar ik zin in heb. Lekker stappen, zware baan, sporten. Mijn omgeving weet dat ik crohn heb, dus vragen ze ook niet na als ik maar weer eens een half uurtje heb getoileteerd. En het zijn tegenwoordig maar twee wijntjes en niet meer de hele fles, scheelt me ook weet een kater.
Maja, Liubi en Broodjekaas, bedankt voor jullie reacties en medeleven. Ik heb er zeker wat aan. Waarschijnlijk ga ik er inderdaad luchtiger over denken wanneer ik me niet meer ziek voel. Ik ben blij om te horen dat je een 'normaal' leven leid Broodjekaas. Ik zit inmiddels 3 weken ziek thuis en ik moet er niet aan denken dat dit mijn leven zou worden. Fijn dus om te horen dat jij gewoon werkt, sport etc.

Ik zal nu maar gewoon mijn tanden op elkaar moeten zetten tot de ontsteking weg is en de ziekte stabiel.

Maja, vervelend dat er niks uit het onderzoek is gekomen zodat je nog niet weet wat er aan de hand is. Zou er een psychische oorzaak kunnen zijn?
Hallo allemaal,

Hier weereens een rare ontwikkeling.

Sinds ik 'leeg'ben geweest voor de scopie gaat het stukken beter. Bijna geen buikpijn meer en maar 1x echt last en dat was omdat we chinees gegeten hadden. Gelukkig ging het toen ook al snel weer goed.

Wel 1 raar dingetje. Vorige week stoofvlees gegeten met rodekool maar ipv rood was mijn ontlasting donkergroenig. Ik ben nogsteeds bang dat er iets is met m'n galgebeuren.

Nog even afwachten. In de week voor kerst moet ik weer naar de internist.

@Moon: hoe ist nu?
Tijd geleden alweer. Heb de uitslag van de TFT test gekregen: heb een onschadelijke darmparasiet, die in principe vanzelf weggaat maar daar wil ik niet op wachten. Dus heb een keer van een week die de parasiet moet doden. Hopelijk daarna geen darm problemen meer
Die had ik ook magnolia. 2x antibiotica voor gehad. Pas na de 2e keer was ie weg maar mijn klachten helaas niet.

Laat je na de kuur nog wel een keer testen om te kijken of ie echt weg is.
Thanks voor de tip! Moet zeggen dat ik sinds begin november geen last meer heb gehad van mijn darmen
Moondancer, ik ben benieuwd of het inmiddels al een beetje beter met je gaat.

Hier gaat het prima. Het is op het moment alleen heel erg druk op mijn werk. En zit ik tussendoor best wel weer veel te snaaien. Plus dat ik gisteren ontzettend kwaad op iemand ben geweest.

Dus vandaag behoorlijk veel last gehad. Krampen, misselijk en aan de race.

Gelijk weer een stapje terug gedaan. Geen snoep meer...hahaha..... en vanavond een hele stevige wandeling gemaakt. Hoofd is nu lekker leeg en in mijn buik is de rust wedergekeerd. Zometeen nog lekker uitgebreid badderen en dan kan ik er morgen weer helemaal tegenaan.
Hier even een korte update: mijn darmproblemen komen weer terug, na een aantal dagen van perfecte stoelgang.

Ik heb geen onderhoudsmedicijn (wegens intolerantie mezavant) en krijg hopelijk snel de kuur van klysma's weer.

Al was ik ook zo blij dat ik die ellendige dingen niet meer hoefde te gebruiken.
Hier gaat t de goede kant op. Mijn ontstekingswaarden zijn lager geworden en mijn klachten minder. De komende 3 weken moet ik nog doorgaan met de mesalazine en de klysma's, en daarna mag ik waarschijnlijk af gaan bouwen.

Ik heb er wel bloedarmoede bij gekregen dus dat wordt veel spinazie eten de komende tijd.

Maja, hoe was t bij de internist?

Broodjekaas, fijn dat het bij jou zo goed gaat (afgezien van de chocoladepepernoten). Ben je de kerstdagen ook goed doorgekomen?

Ligaa, wat vervelend dat je klachten weer terug komen. Klysma's zijn geen pretje inderdaad. Ik ben blij dat mijn vriend ze bij mij toedient want het zelf doen vind ik maar niks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven