Is het merk pil van invloed op je humeur?
maandag 2 november 2009 om 10:26
Sinds ik 16 ben, ben ik al aan de pil. Inmiddels ben ik bijna 20 jaar en twee kinderen verder. De laatste paar jaar ben ik heel vaak moe en neerslachtig. Ik heb al diverse bloedonderzoeken gehad, maar nergens is iets bijzonders uit gekomen (gelukkig!). Vandaar dat ik me ineens af ging vragen of de pil van invloed zou kunnen zijn. Ik las al hier en daar dat er toch wel wat mensen zijn, die zijn gestopt met de pil om deze klachten. Maar eerlijk gezegd vind ik het wel een prima vorm van anticonceptie, met name omdat je je menstruatie kan regelen.
Mijn vraag is nu dus of het ook kan zijn dat je je bij een ander merk pil beter kan gaan voelen. Helemaal stoppen met de pil zie ik nu (nog) niet als een optie, maar wisselen van merk uiteraard wel. Wie heeft hier ervaring mee?
Mijn vraag is nu dus of het ook kan zijn dat je je bij een ander merk pil beter kan gaan voelen. Helemaal stoppen met de pil zie ik nu (nog) niet als een optie, maar wisselen van merk uiteraard wel. Wie heeft hier ervaring mee?
maandag 2 november 2009 om 10:33
Ja, de pil / het merk pil heeft invloed op je humeur. Maar voor wie welke invloed en in welke mate is per persoon verschillend. Ook de regelbaarheid van je menstruatie is een geval apart. Je zou ook voor een heel ander soort kunnen gaan, bijvoorbeeld de nuvaring of het spiraaltje.
Verder: je bent sinds je 16e aan de pil, bent nu bijna 20 en hebt wel 2 kinderen gekregen én je vind de pil een prima anticonceptie? Je hebt, kortom, in die nog geen vier jaar 2x9maanden + borstvoeding (= optioneel) + voortraject zwanger worden = in ieder geval 2 jaar géén pil gebruikt. Ik kreeg zelfs even de indruk dat je dan door de pil heen bent zwanger geworden, maar dan is het geen prima soort anticonceptie. Dit laatste alleen uit interesse hoor, is geen aanval!
Verder: je bent sinds je 16e aan de pil, bent nu bijna 20 en hebt wel 2 kinderen gekregen én je vind de pil een prima anticonceptie? Je hebt, kortom, in die nog geen vier jaar 2x9maanden + borstvoeding (= optioneel) + voortraject zwanger worden = in ieder geval 2 jaar géén pil gebruikt. Ik kreeg zelfs even de indruk dat je dan door de pil heen bent zwanger geworden, maar dan is het geen prima soort anticonceptie. Dit laatste alleen uit interesse hoor, is geen aanval!
maandag 2 november 2009 om 10:34
Hi, ik ben alweer een tijdje terug gestopt met de pil. Had ook last van stemmingswisselingen, tussenbloedingen en vermoeidheid. Ben inmiddels geswitched naar een Mirena-spiraaltje en ik ben er super tevreden mee! Hij kan 5 jaar blijven zitten en de bijwerkingen zijn minimaal. Nadeeltje is wel dat je je menstruatie niet meer kunt regelen, maar daar staat tegenover dat bij de meeste vrouwen (incl. ik) de menstruatie of aanzienlijk minder wordt of zelfs helemaal verdwijnt. Er is veel info beschikbaar over de Mirena en anders kun je altijd bij je HA terecht.
Succes!
Succes!
maandag 2 november 2009 om 10:37
Ik heb overigens niet zoveel verschil gemerkt tussen mijn pil en een tijd niet slikken (ik ben nu zwanger maar al eens eerder een jaar gestopt). Ik slikte de Trinordiol.
Op mijn beurt ken ik dan weer dames die érg veel last van de Mirena hadden (geestelijk en lichamelijk). Dus wat Ingmagh zegt, onderschrijf ik: het varieert niet alleen van pil tot pil (of spiraal) maar ook van persoon tot persoon.
Op mijn beurt ken ik dan weer dames die érg veel last van de Mirena hadden (geestelijk en lichamelijk). Dus wat Ingmagh zegt, onderschrijf ik: het varieert niet alleen van pil tot pil (of spiraal) maar ook van persoon tot persoon.
tia.dalma wijzigde dit bericht op 02-11-2009 10:39
Reden: slecht tiepen...
Reden: slecht tiepen...
% gewijzigd
maandag 2 november 2009 om 11:29
Van wisseling van merk heb ik nooit geen last gehad. De hoeveelheid myco-oestrogenen had echter wel invloed op mijn humeur. Werdt weliswaar niet moe en neerslachting maar wel enorm emotioneel zo eens in de maand, gelukkig woonde ik toen nog niet samen.
Sinds ik de hoeveelheid myco-oestrogenen heb verlaagd gaat het een stuk beter.
Heb je dat ook al eens geprobeerd?
Sinds ik de hoeveelheid myco-oestrogenen heb verlaagd gaat het een stuk beter.
Heb je dat ook al eens geprobeerd?
maandag 2 november 2009 om 12:02
oepsie... sorry!
Ik heb na het plaatsen van de mirena helemaal geen last meer gehad van bloedingen. Alleen deed het plaatsen omdat ik nog nooit zwanger ben geweest echt wel pijn en daar heb ik de rest van de plaatsdag nog last van gehad. Verder heb ik van stemmingswisselingen niet meer op gezette tijden last, ben ik niet meer ongesteld.
Ik heb na het plaatsen van de mirena helemaal geen last meer gehad van bloedingen. Alleen deed het plaatsen omdat ik nog nooit zwanger ben geweest echt wel pijn en daar heb ik de rest van de plaatsdag nog last van gehad. Verder heb ik van stemmingswisselingen niet meer op gezette tijden last, ben ik niet meer ongesteld.
maandag 2 november 2009 om 13:08
Ik ben op mijn 16e begonnen met de Dianepil....Na 2jr kwam ik erachter dat de voortdurende sombere stemming (tegen het depressieve aan) die ik al 2 jaar had niet (alleen) lag aan de puberteit, maar ook aan die Diane-pil! Ik ben ermee gestopt, en ik ging me met de dag beter voelen!
Toen de lovette-pil geprobeerd...Had wel minder depressieve gevoelens als met de Diane-pil, maar ik bleef niet lekker in m'n vel zitten...Zodra ik ermee stopte voelde ik me binnen een paar dagen weer helemaal goed...
Maar ja, zonder anticonceptie is toch niet ideaal, dus iets van 2 jaar later heb ik me aan de pleisterpil gewaagd.
(evra ofzoiets heette die geloof ik)
De eerste 3 weken voelde ik me prima, niks aan de hand....Tot de eerste stopweek....Ik ben die hele week óf ontzettend boos geweest (over werkelijk de meest belachelijk kleine dingen ging ik uit m'n dak óf ik zat te huilen! (ook over de meest stompzinnige dingen)
Na die stopweek ben ik daar meteen mee gestopt...
Nog een jaartje later heb ik de nuvaring geprobeerd, maar daar werd ik zó moe van, en het werd steeds erger...Ik was na een paar weken niet eens meer in staat om normaal op te staan en te douchen en ontbijten, laat staan werken...
Voor mij geen hormonen meer dus...lang leve de condooms
Toen de lovette-pil geprobeerd...Had wel minder depressieve gevoelens als met de Diane-pil, maar ik bleef niet lekker in m'n vel zitten...Zodra ik ermee stopte voelde ik me binnen een paar dagen weer helemaal goed...
Maar ja, zonder anticonceptie is toch niet ideaal, dus iets van 2 jaar later heb ik me aan de pleisterpil gewaagd.
De eerste 3 weken voelde ik me prima, niks aan de hand....Tot de eerste stopweek....Ik ben die hele week óf ontzettend boos geweest (over werkelijk de meest belachelijk kleine dingen ging ik uit m'n dak óf ik zat te huilen! (ook over de meest stompzinnige dingen)
Nog een jaartje later heb ik de nuvaring geprobeerd, maar daar werd ik zó moe van, en het werd steeds erger...Ik was na een paar weken niet eens meer in staat om normaal op te staan en te douchen en ontbijten, laat staan werken...
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
maandag 2 november 2009 om 14:10
ik ben begonnen met mycrogynon, daarna diane 35 en tot voor kort yasmin...
ik ben nu al zo lang aan de pil, dat ik er nu helemaal zat van ben... volgens mij kan ik heel wat vage klachten waaronder stemmingswisselingen aan de pil toeschrijven... vandaar dat ik er nu voor langere tijd mee wil stoppen (hopelijk is mijn huid het daar ook mee eens, want dat was t enige waar de pil een positieve invloed op had)
ik kon wel degelijk verschil merken tussen deze pillen... of eigenlijk ging het bij elke pil toch wel aardig hetzelfde... in het begin ging het prima, maar kreeg ik er later steeds meer klachten van... dus vaak wisselen van pil is mijn advies
ik ben nu al zo lang aan de pil, dat ik er nu helemaal zat van ben... volgens mij kan ik heel wat vage klachten waaronder stemmingswisselingen aan de pil toeschrijven... vandaar dat ik er nu voor langere tijd mee wil stoppen (hopelijk is mijn huid het daar ook mee eens, want dat was t enige waar de pil een positieve invloed op had)
ik kon wel degelijk verschil merken tussen deze pillen... of eigenlijk ging het bij elke pil toch wel aardig hetzelfde... in het begin ging het prima, maar kreeg ik er later steeds meer klachten van... dus vaak wisselen van pil is mijn advies

maandag 2 november 2009 om 16:30
Van de Microgynon werd ik heel labiel tot het depressieve af. Zelf vond ik de prikpil daardoor wel een goede optie maar dat raadde de huisarts juist af. De prikpil kan ook depressieve klachten opleveren en éénmaal ingspoten kun je er niks tegen doen.
De Marvelon bleek voor mij het ideale te zijn qua stemming. Dit is dus bij iedereen anders.
Ik ben heel blij dat mijn baarmoeder eruit is... geen ellende meer met hormonen en toestanden.
De Marvelon bleek voor mij het ideale te zijn qua stemming. Dit is dus bij iedereen anders.
Ik ben heel blij dat mijn baarmoeder eruit is... geen ellende meer met hormonen en toestanden.

maandag 2 november 2009 om 16:45
Het bloeden na plaatsing spiraaltje is bij mij nog een paar maanden doorgegaan, maar in zeer mindere mate. De laatste tijd sla ik dus vaker een cyclus over. Is weer verschillend per vrouw natuurlijk. Jezelf gewoon goed informeren meid. Het is jouw lijf en je moet je er prettig bij voelen. Mijn keuze voor de Mirena was overigens pas na eerst andere pilvarianten te hebben geprobeerd.
maandag 2 november 2009 om 19:05
quote:VlammendeTroela schreef op 02 november 2009 @ 13:08:
Ik ben op mijn 16e begonnen met de Dianepil....Na 2jr kwam ik erachter dat de voortdurende sombere stemming (tegen het depressieve aan) die ik al 2 jaar had niet (alleen) lag aan de puberteit, maar ook aan die Diane-pil! Ik ben ermee gestopt, en ik ging me met de dag beter voelen!
Jeetje jij hebt wat meegemaakt! Wat een ellende
Ik ben zelf ook een beetje aan het knoeien geweest (nuvaring, mirena, yaz24+4) en allen hadden een slechte invloed op m'n humeur (en libido).
Maar TO: misschien kan je een half jaartje aan de condooms en mocht je erg opknappen dan is sterilisatie misschien een optie.
Jeetje jij hebt wat meegemaakt! Wat een ellende
Ik ben zelf ook een beetje aan het knoeien geweest (nuvaring, mirena, yaz24+4) en allen hadden een slechte invloed op m'n humeur (en libido).
Maar TO: misschien kan je een half jaartje aan de condooms en mocht je erg opknappen dan is sterilisatie misschien een optie.
maandag 2 november 2009 om 19:42
Microgynon, die heb ik ook! Misschien als eerste stap dan toch maar eens om een ander merk vragen.
Elmira, als ik tegen mijn man het woord "sterilisatie" zeg, klimt ie gelijk in de gordijnen haha. Condooms vind ik prima, maar ik vind het zo fijn dat je met je pil je menstruatie kan regelen. En een paar maanden kan doorslikken enzo. Vandaar dat dat niet mijn eerste keuze is.
Elmira, als ik tegen mijn man het woord "sterilisatie" zeg, klimt ie gelijk in de gordijnen haha. Condooms vind ik prima, maar ik vind het zo fijn dat je met je pil je menstruatie kan regelen. En een paar maanden kan doorslikken enzo. Vandaar dat dat niet mijn eerste keuze is.