jongen van 8 ruisje op hart
vrijdag 20 september 2013 om 15:51
Hallo allemaal,
Vandaag was ik bij de dokter met mijn zoon van 8. Bij toeval merkte ze op dat hij een ruisje op zijn hart heeft. Bij het consultatiebureau en eerdere doktersbezoeken is dit nooit naar voren gekomen. Ze gaf aan dat als hij geen klachten heeft we het een jaar kunnen aankijken en dan weer controleren.
Bij de dokter kon ik me bij dat advies neerleggen. Nu ik thuis kom denk ik, waarom een jaar wachten? Kan het geen kwaad? Moeten we niet eerder actie ondernemen?
Hebben jullie hier ervaring mee met kinderen?
Vandaag was ik bij de dokter met mijn zoon van 8. Bij toeval merkte ze op dat hij een ruisje op zijn hart heeft. Bij het consultatiebureau en eerdere doktersbezoeken is dit nooit naar voren gekomen. Ze gaf aan dat als hij geen klachten heeft we het een jaar kunnen aankijken en dan weer controleren.
Bij de dokter kon ik me bij dat advies neerleggen. Nu ik thuis kom denk ik, waarom een jaar wachten? Kan het geen kwaad? Moeten we niet eerder actie ondernemen?
Hebben jullie hier ervaring mee met kinderen?
vrijdag 20 september 2013 om 16:05
Hier is eigenlijk maar een zinnig advies voor: contact opnemen met je huisarts. Op dat moment dacht jij dat je er begreep, zij dus ook, maar dat blijkt toch niet zo te zijn. Kan gebeuren, en dan noet je gewoon om meer informatie vragen. Afspraak maken voor een (evt telefonisch) consult, en nu alvast de vragen die je hebt opschrijven, zodat je niks vergeet.
Ervaringen van anderen helpen jou niet zo veel, het ene ruisje is het andere niet.
Ervaringen van anderen helpen jou niet zo veel, het ene ruisje is het andere niet.

vrijdag 20 september 2013 om 17:04
Vroeger werd er bij zowel mij als bij mijn broer een hartruisje ontdekt door de schoolarts op de lagere school. We vonden dat reuze interessant omdat we tig keer terug moesten komen omdat ze weer wilde luisteren. Dit werd uiteraard uitgebreid onderzocht maar niks bijzonders gevonden. Mijn broer heeft het ruisje nog steeds, dat was altijd lastig met medische keuringen om het uit te leggen. We zijn allebei hartstikke gezond en al midden 40. Mijn broer is bovendien een fanatieke sporter Ook heeft 1 van mijn kinderen een hartruisje waar niks bij is gevonden. Je moet het natuurlijk wel goed laten uitzoeken voor de zekerheid.
vrijdag 20 september 2013 om 17:11
Ik denk dat het ook goed is om helder te krijgen wanneer je, naast de jaarlijkse controle, reden is om eerder contact op te nemen.
Ik kan dat rijtje wel hier opnoemen maar beter is een gesprek met de ha. Laat een dubbele afspraak maken zodat je ruim de tijd hebt!
Hij heeft geen klachten dus het zal wel meevallen maar je zult best geschrokken zijn toch? Goede voorlichting is gewoon belangrijk nu.
* edit
Per ongeluk gequote
Ik kan dat rijtje wel hier opnoemen maar beter is een gesprek met de ha. Laat een dubbele afspraak maken zodat je ruim de tijd hebt!
Hij heeft geen klachten dus het zal wel meevallen maar je zult best geschrokken zijn toch? Goede voorlichting is gewoon belangrijk nu.
* edit
Per ongeluk gequote
Je bent zelf een theepot
vrijdag 20 september 2013 om 21:20
Hi To, ik had zelf hardruis...het is ontdekt toen ik 10 was bij de toelating voor de balletopleiding (onderzoek door arts). Hij gaf alleen aan dat het om een openstaand tussen schotje van het hart ging dat normaal dicht gegroeid is en bij mij nog iets open stond. Ik moest het na een jaar weer laten controleren. Het is vanzelf dicht gegroeid.
Indien je twijfelt raad ik je aan om met de huisarts te bellen voor info. Bij mij was het relatief onschuldig en ik ben zelfs tot de opleiding toegelaten (elke dag trainen) met die kleine afwijking. Ik ben echter conditioneel nooit super sterk geweest. Ik ben niet goed in duursport en hardlopen. (verder wel super sterk).
Indien je twijfelt raad ik je aan om met de huisarts te bellen voor info. Bij mij was het relatief onschuldig en ik ben zelfs tot de opleiding toegelaten (elke dag trainen) met die kleine afwijking. Ik ben echter conditioneel nooit super sterk geweest. Ik ben niet goed in duursport en hardlopen. (verder wel super sterk).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.