Gezondheid alle pijlers

Kaliumtekort, wat eten?

05-11-2013 18:54 51 berichten
Omdat ik al een half jaar spierpijn heb, is mijn bloed onderzocht. Daarbij bleek dat ik een kaliumtekort heb en nu krijg ik van de huisarts een voedingsadvies. Dat kan niet opgestuurd worden en de assistente had er ook geen zin in om me te vertellen wat erin stond, dus nu kan ik het (hopelijk, als ik het red) vrijdag ophalen. Ik wil echter wel graag weten waar ik vanaf vandaag al rekening mee kan houden.

Heeft iemand hier ervaring mee? Welke voedingsmiddelen moet je extra eten bij een kaliumtekort?
Alle reacties Link kopieren
Bananen!
Kalium vind je in avocado, tomaten, aardappelen, gedroogd fruit en bananen. Een kaliumtekort is echt gevaarlijk dus ik snap niet dat je arts er zo luchtig over doet. Daarbij heb je een kaliumtekort niet zomaar te pakken omdat er voldoende in je dagelijkse voedsel zit, maar je vermindert het weer door het veelvuldig ge(mis) bruiken van laxeermiddelen, overmatig braken en/of diarree. Gevolgen hiervan zijn niet alleen de spierpijn waar jij het over hebt maar ook hartritmestoornissen.
Kalium of Calcium?

Kalium zit veel in bananen en tomaten maar ook spinazie, noten
bananen

sowieso fruit

maar een kaliumtekort heb je niet zomaar. Je ziet het nogwel eens bij eetstoornissen of andere interne problemen. Je moet echt het gesprek met je arts afwachten, het is heel belangrijk dat er iets tegen gedaan wordt
Alles is al genoemd zie ik. Bij een groot tekort kan je ha tabletten voorschrijven, dan is het tekort vrij snel aangevuld.
verba volant, scripta manent.
Ik snap niet waarom je niet direct een supplement krijgt. Er zijn drankjes (wel vies!) om je nijpende tekort nu aan te vullen.

Dat voedingsadvies lijkt me dan aanvullend.

Maar goed, ik ben geen arts natuurlijk. Dit zou ik echter wel vragen aan de jouwe.
Ik krijg geen gesprekje maar alleen het voedingsadvies en moet dan over drie weken weer bloed prikken. Het kaliumgehalte was 3.0 terwijl het minimaal 3.5 moet zijn. Het tekort wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat ik een diureticum slik (icm met een betablokker, ivm mijn bloeddruk).
oke. Nou bananen, papaya, mango, sinasappel, dat dus
Ik schrik wel een beetje van jullie antwoorden. Is een een kaliumgehalte van 3.0 al levensgevaarlijk laag? Dan neem ik gelijk maar een mandarijntje (normaal ben ik niet zo van het fruit).
http://www.gezondheidsnet ... n/2023/waar-zit-kalium-in

of supplementen

wat betreft de gehaltes: dat verschilt per arts

bij vitamine D merk je hetzelfde: de ene arts houdt een bepaalde ondergrens aan terwijl de ander daar ver boven zit en zelfs als een tekort beoordeelt

hangt ook af van vernieuwde inzichten enz
Vooral tomaten!!!
is er trouwens ook vitamine D geprikt?

dat hangt nog wel eens samen (tenminste, bij Kaliumtekort is er ook vaak vitamine D tekort)

vitamine D tekort kan ook spierklachten geven
Koffie!

Gedroogde abrikozen

Bieten, bleekselderij, boerenkool, champignons, doperwten.

Mijn kalium is te hoog, moet dat in de gaten houden.
In plaats van gewoon zout dat zout nemen dat minder natrium bevat (maar dan wel veel kalium). In alle supermarkten.
Mijn moeder had dat ook, kalium tekort door plaspil en hartpil. Ze kreeg gewoon extra Vit K, niet zo moeilijk....
Als je regelmatig zout gebruikt op vlees of op ei, dan zou ik kaliumzout kopen ipv zout op basis van natriumchloride.

En zit kalium niet gewoon in de juiste adh in multivitamine?
Tomaat, vruchtensap, bananen, gebakken aardappels. Als je aardappels kookt gaat de kalium verloren in het water.

Geen rijst, pasta etc eten, alleen aardappels.

Chocolade, millies kaaschips. Daar zit heel veel kalium in.

Ik had behoorlijk tekort aan kalium en slikte heel veel kaliumtabletten en hield er ook met mijn voeding rekening mee.
Door Kaliumtekort kan je hartritmestoornissen krijgen, weet niet of je dan al gevoelig daarvoor moet zijn.

Ik had al ritmestoornissen dus het Kalium moest omhoog.

Zal zo even kijken wat mijn ziekenhuis als normaal waardes geeft.
quote:jooppie schreef op 05 november 2013 @ 19:37:

Mijn moeder had dat ook, kalium tekort door plaspil en hartpil. Ze kreeg gewoon extra Vit K, niet zo moeilijk....Dat zijn anders 2 heel verschillende dingen: vit K en Kalium.
Ik had jaren geleden een kaliumgehalte van 2.7 moest toen direct aan de pillen. (Slow K)

Nu eet ik dagelijks een banaan en houdt mijn waardes via lab onderzoek goed in de gaten.

Ik had destijds ook een hoog hartritme en nog andere spierklachten.

Hier (Canada) liggen de waardes (normaal) tussen de 3.5-5.2
Optimist tot in de kist!
quote:creed schreef op 05 november 2013 @ 19:44:

Tomaat, vruchtensap, bananen, gebakken aardappels. Als je aardappels kookt gaat de kalium verloren in het water.

Je kookt toch altijd aardappels (of koopt voorgekookte) voordat je ze kunt bakken? Of bedoel je in de frituurpan?
Slik je trouwens bloeddrukverlagers, die kunnen kalium tekort veroorzaken.

Laat maar ik lees het al, diuretics.
Optimist tot in de kist!
Kalium is een mineraal dat samen met chloor en natrium betrokken is bij het regelen van de vochtbalans en bloeddruk in het lichaam. Kalium heeft daarbij een gunstig effect op de bloeddruk omdat het het bloedrukverhogend effect van natrium tegenwerkt. Daarnaast zorgt kalium er samen met natrium voor dat zenuwprikkels goed geleid worden en spieren zich samentrekken.

Kalium zit vooral in groente en fruit, aardappelen en vlees, maar ook in brood, melk en noten.

Een kaliumtekort kan ontstaan na hevig braken, ernstige diarree en door het gebruik van plaspillen. Een overschot aan kalium kan ontstaan als de nieren niet optimaal functioneren. Bij een kaliumtekort is het belangrijk alleen kaliumtabletten te gebruiken in overleg met de arts. Veel aardappelen, groente en fruit is ook een prima oplossing.

Er zijn tegenwoordig ook zoutmengsels te koop zoals Jozo bewust of Lo Salt waarin een mengsel van natrium met kaliumzout aanwezig. Kalium verlaagt het bloeddrukverhogende effect van natrium. Het smaakt wat bitterder dan keukenzout. Wie een slechte nierfunctie heeft of plaspillen of ontstekingsremmers gebruikt, kan het best met een arts of diëtist overleggen of hij of zij kaliumzout mag gebruiken.

Bereiden

Als aardappelen en groente worden gekookt in veel water, kan kalium verloren gaan. Het is daarom belangrijk niet meer water te gebruiken dan nodig is.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheden

Voor kalium heeft de Gezondheidsraad geen aanbevelingen opgesteld. De behoefte hangt samen met de vochtbalans van het lichaam, en is daardoor niet alleen afhankelijk van hoeveel iemand binnenkrijgt via eten en drinken.

Voor een goede bloeddruk is het belangrijk veel kalium binnen te krijgen in combinatie met weinig natrium of zout.

In de Verenigde Staten is in 2002 wel een niveau van adequate inneming afgeleid en wordt voor volwassenen 4700 mg per dag aanbevolen.

Opname

Het lichaam zorgt meestal zelf voor de juiste hoeveelheid kalium. De nieren houden de hoeveelheid kalium in het lichaam constant. Wie te weinig kalium binnenkrijgt, zal op deze manier zo min mogelijk kalium verliezen.

Ongeveer 90% van het kalium in het lichaam wordt uitgeplast. De rest verlaat het lichaam via de ontlasting. Door zweten verliezen we heel weinig kalium.

Hoeveel kalium iemand verliest hangt ook af van de hoeveelheid natrium in het lichaam. Wie veel natrium verliest, verliest ook meer kalium en andersom.

Gezondheidseffecten

Kalium is een mineraal dat samen met chloor en natrium voor de vochtbalans en bloeddruk in het lichaam zorgt. Daarnaast zorgt kalium ervoor dat zenuwprikkels goed geleid worden en spieren zich samentrekken. Kalium heeft een positief (verlagend) effect op de bloeddruk.

Kaliumtekort

Een kaliumtekort kan ontstaan na hevig braken, ernstige diarree en door het gebruik van plaspillen. Een kaliumtekort ontstaat zelden doordat het lichaam te weinig kalium opneemt.

Een kaliumtekort is te herkennen aan deze verschijnselen:

◾verminderde eetlust

◾verzwakte spieren

◾misselijkheid

◾lusteloosheid

◾in ernstige gevallen hartritmestoornissen

Bij een kaliumtekort is het belangrijk alleen kaliumtabletten te gebruiken in overleg met de arts. Veel aardappelen, groente en fruit is ook een prima oplossing.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Kalium waarde 3,8 - 5,0

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven