Gezondheid alle pijlers

Kanker.

31-10-2014 13:53 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vertel dit denk ik voornamelijk aan mezelf om is een keer neer te zetten wat ik denk en wat ik voel, dat daarna terug te kunnen lezen 't is allemaal zo onduidelijk de laatste dagen.

4 jaar lang hebben mijn ouders elke dag gezegd dat ik beter kon stoppen met roken.. zeg dat maar eens tegen een roker ze stoppen toch niet. 2 maanden geleden ben ik dan uiteindelijk gestopt niet door de aanmoedigingen maar door m'n eigen wil en motivatie dat ik niet wil lijden onder de gevolgen van roken. Wie wel vraag ik me dan af.

Mijn vader bijvoorbeeld heeft jaren lang gerookt en veel ook, 6 jaar geleden stopt hij met roken ook hij wilde niet bezwijken onder de gevolgen van roken..

2 weken geleden heeft hij te horen gekregen dat hij de diagnose Longkanker bij zich draagt met uitzaaingen in zijn been en zijn pols. Alsof je wereld ophoud.. alsof je in een achtbaan word gezet.. als je nog nooit in de Vogelrok bent geweest in de efteling zou je het daarmee kunnen vergelijken je gaat heel snel in het donker en je zou niet weten wat je allemaal niet tegen zou kunnen komen. In 2 weken tijd ben ik beland in een leven dat ik helemaal niet wil.. onbewust denk je je ouders in je toekomst, maar nu is het van dag tot dag aan zien.. de eerste bestralingen zijn al gestart en is t ziekenhuis en ziekenhuis uit.

Ik weet niet welke pijn het ergste is het besef dat iemand kanker heeft of iemand zo zien lijden, me vader zien strompelen door de huiskamer door de pijn aan zijn been. Wetende dat die naar verjaardagen zou willen gaan en zou willen werken maar de pijn hem vast ketend op de bank en hem verplicht op tijd naar bed te gaan, omdat je tijdens slaap geen pijn voelt.. Dat machteloze gevoel dat je helemaal niets anders kan dan afwachten.. ja ik denk dat ik dat het ergste vind.

Wetende dat er iemand thuis buiten gesloten word van t leven terwijl die dat helemaal niet wil terwijl jij je leven verder leeft, is echt het vreselijkste gevoel dat ik ken.

Het leven is niet eerlijk..

Waarom nou hij? waarom?
soms is een glimlach genoeg
Waarom dachten wij ook, toen de broer van mijn man, 39 jaar, de diagnose kanker kreeg. Waarom iemand met 4 kleine kinderen? Iemand die zo er zo gezond en levendig uitziet?

Leven is niet eerlijk nee. En ik denk dat het ook gewoon ok zo hoort te zijn, maar dat maakt de pijn die je voelt niet minder door.

Wees sterk en ik geef je een dikke knuffel.
Je wil het niet horen en heel vriendelijk is het ook niet perse, maar die waarom vraag is vrij eenvoudig te beantwoorden in het geval van je vader...
Dat kan zijn Spectral, maar het is wel behoorlijk gemeen en hoogst ongepast om dat nu tegen iemand te zeggen met veel verdriet.

Sterkte TO. Wat fijn dat je gestopt bent met roken.
Nee dat heet realiteit... ik heb zelf ook kanker gehad, op jonge leeftijd, zonder enige aanwijsbare reden.

Ik begrijp ook dat het verdrietig is voor TO, maar het is echt helemaal zijn eigen schuld.

Mijn vader is ook overleden aan excessief drank en tabak gebruik na al een aantal jaren te zijn gestopt. Ja verdrietig was ik zeker, maar ik ga echt niet vragen waarom... hij heeft dat echt zelf veroorzaakt en het was absoluut niet nodig geweest voor hem om zo "jong" te overlijden.
Ja, mijn vader is ook negatief uitgevallen tijdens screeningsonderzoek voor darmkanker. Volgende week krijgt hij verder onderzoek.

Hoe vaak heb ik niet geroepen dat hij gezonder moet leven. Sporten, water drinken, niet roken enz. Maar als je nou wel heel gezond leeft en dan toch kanker krijgt. Wat is dan het antwoord?
Dan is er geen antwoord, gewoon pure pech...
Redenen voor kanker zijn roken, genetische gevoeligheid en het lot. Dus daarin ligt het antwoord op je waarom vraag. Maakt het niet minder verdrietig. Sterkte TO!
quote:Justmaartje123 schreef op 31 oktober 2014 @ 14:20:

Dat kan zijn Spectral, maar het is wel behoorlijk gemeen en hoogst ongepast om dat nu tegen iemand te zeggen met veel verdriet.

Sterkte TO. Wat fijn dat je gestopt bent met roken.Idd deze reactie is wel erg hard. Verslaving is geen eigen keuze. Was het maar zo makkelijk.
Motto’s Helpen je Niet Als het er echt op Aan Komt
Sterkte TO
Motto’s Helpen je Niet Als het er echt op Aan Komt
Mijn vader kreeg een hersentumor, een aantal jaar geleden, wel pure pech dus. Leefde verder ook gezond trouwens.

Ik vroeg me in eerste instantie ook af: waarom nou hij? Totdat hij tegen me zei: waarom ik niet, Voetjes? Wat maakt dat het mij niet zou overkomen? Dat het óns niet zou overkomen? Kanker, ziekte, de dood, het gebeurt zoveel en het is logisch dat het ook bij ons terecht komt. Hij zei: het is net zo oneerlijk als wanneer het een andere vader was overkomen. Maar het is nu verdrietiger voor jou, en voor mij, omdat het ons overkomt. En daar mag je best verdrietig om zijn, en je mag er boos om zijn, net zoals ik dat ben. Maar de vraag is niet waarom het mij overkwam. Ik heb gewoon pech. Er is geen reden.

Het is het meest ware en het meest verdrietige dat ik me van hem kan herinneren uit die periode, samen met de zin 'maar ik wil gewoon bij jullie blijven'.

Sterkte TO wat de reden ook is voor de kanker, het is een rotziekte en je vader verliezen is niet leuk.
Voetjes, je vader zei het mooi, zo redeneer ik ook altijd..waarom ik niet? Wij zijn toch niet beter dan de ander? Er is geen reden dat het ons niet overkomt..

Ik vind deze gedachte wel rust geven. Minder strijd, minder zoeken naar antwoorden.
@ambra: ja, maar wat ik daar achteraan misschien nog wel een mooiere gedachte vind: wij zijn niet béter dan een ander, zodat het ons niet overkomt, maar we zijn ook niet sléchter dan een ander, dat het juist ons overkomt. Ik vind zo'n reactie van: het komt door het roken, simpel zat, nogal hard. Dat kan je misschien in retrospectief wel zeggen, maar niet als je middenin een ziekteproces zit. Niemand rookt om te sterven. En dat je rookt maakt je niet slechter dan een ander. TO's vader 'verdient' dit net zo min als alle andere vaders, hij is geen slechter mens. Dus voor TO en haar familie is het net zo goed pech hebben.
Ik vroeg me in eerste instantie ook af: waarom nou hij? Totdat hij tegen me zei: waarom ik niet, Voetjes? Wat maakt dat het mij niet zou overkomen? Dat het óns niet zou overkomen? Kanker, ziekte, de dood, het gebeurt zoveel en het is logisch dat het ook bij ons terecht komt. Hij zei: het is net zo oneerlijk als wanneer het een andere vader was overkomen. Maar het is nu verdrietiger voor jou, en voor mij, omdat het ons overkomt. En daar mag je best verdrietig om zijn, en je mag er boos om zijn, net zoals ik dat ben. Maar de vraag is niet waarom het mij overkwam. Ik heb gewoon pech. Er is geen reden.

Dit heb ik ook tegen mijn kinderen verteld. Geen kanker, gelukkig, maar telkens terug kerende depressies.

Zo voel ik het ook echt.
Kon je die vraag maar beantwoorden.. En nog steeds vraag ik het me af, elke dag.. Mijn lieve opaatje die er ook door getroffen werd, en ja.. het overkomt je, soms overwin je. Maar gelukkig voor mijn lieve opa is hij in de hemel, en heeft hij geen pijn meer. Het is een rot ziekte. Heel veel sterkte to de komende periode(s)..
Bi sonraki hayatimda gel.
Longkanker is een van de weinige kankers waar een directe connectie is met gedrag (95% van de longkankerpatienten zijn rokers / ex-rokers). Maar niemand begint ooit met roken met het idee zichzelf kapot te maken en als je eenmaal verslaafd bent is stoppen niet vanzelfsprekend.

To, het is heel naar dat dit jullie overkomt, maar hoe meer je je bezighoudt met die boosheid en de waarom-vraag, hoe minder tijd je hebt voor andere dingen en om nog fijne herinneringen met je vader te maken. En op die waarom-vraag krijg je toch geen bevredigend antwoord. Sterkte en ik hoop dat je vader snel verlichting gaat merken van de bestraling.
Ieder maakt zijn eigen keuzes, en inderdaad niet met de bedoeling zichzelf kapot te maken. Maar ik ben niet zo hard om m na te roepen dat dit helemaal zijn eigen verantwoording is. Want uiteindelijk hoe je de kans ook verhoogt maak je me niet wijst dat iemand ook maar kiest voor kanker, voor welke vorm dan ook. En dan bedoel ik niet dat ik bij mezelf niet heb nagedacht ja had die dat maar nooit gedaan dat had die dat nooit op zijn pad gehad.. want dat kan niemand voorspellen en is alleen maar gepieker achteraf en word helemaal niets mee opgelost, helaas. De waarom vraag is in dit bericht zoals hij in mijn gedachte maalt ik vraag het me af en ergens weet je heus wel het antwoord en zou je nog wel veel meer redenen kunnen bedenken want wat nou als hij dat niet deed.. en dat anders gedaan zou hebben.. dat antwoord heeft niemand en verwacht ik ook niet, ik schrijf alleen neer wat ik denk en wat mijn gevoel zegt.

Verder bedankt voor het medeleven en de lieve reacties!
soms is een glimlach genoeg
quote:xtaaar schreef op 02 november 2014 @ 01:10:Maar ik ben niet zo hard om m na te roepen dat dit helemaal zijn eigen verantwoording is.

Mogelijk doet hij dat zelf ook al genoeg. Mijn vader ging er heel fatalistisch mee om, had lang gerookt en ook al was hij al 20 jaar gestopt, hij wist dat hij nog steeds risico liep.

En hard, ieder hier heeft zijn of haar eigen achtergrond en perspectief, wat niet in een enkel bericht te vatten is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven