Keelamandelen verwijderd
donderdag 10 oktober 2013 om 08:45
Hallo allemaal,
Eerst maar even mijn verhaal:
Afgelopen vrijdag 4 oktober om 11.00 uur zijn mijn keelamandelen verwijderd.
Dit vond ik een zeer pijnlijke ingreep. De eerste dag viel de pijn nog enigszins mee. Heb wel een flinke lading oud bloed gekotst. Daarna voelde ik mij echt opgelucht. Ik moest een nachtje blijven. Er was mij verteld dat de KNO arts savonds langs zou komen. Ik heb deze beste man niet gezien. De volgende ochtend aan de zuster gevraagd en zij gaf aan dat hij mij of vergeten was of een spoed had. Vandaag zou die niet meer komen omdat het weekend is. Ik vind dit alles behalve netjes, niet eens even melden (gaf de zuster zelf ook aan) Ik was namelijk heel erg benieuwd wat de arts te vertellen had en met hem zou ik ook bespreken wat voor pijnstillers ik zou krijgen.
De volgende dag rond 10 uur mocht ik naar huis. Ik moest het maar doen met paracetamol zetpil 1000 mg... oh en even zelf halen.
De nacht van zaterdag op zondag was echt hel, voor mijn gevoel werkte de paracetamol voor geen ene meter. Mijn man heeft om 1 uur snachts de spoedlijn gebeld en er zou een recept diclofenac klaar liggen.
Elke dag braaf m'n paracetamol + diclofenac zetpil ingenomen en dat heeft echt enorm gehlopen.. naja de diclo dan.
Ups and downs met pijn maar ach.. het hoort erbij.
Tot afgelopen woensdag... Ik kreeg gigantische krampen in mn buik en ben minstens 20 keer naar de wc gegaan. Uiteindelijk zaten bij mn laatste toiletbezoekjes ook bloed. Huisarts gebeld, langs geweest en moest van de zetpillen af. Zit nu ook aan de gewone pilletjes. Ben benieuwd hoe lang t duurt voor ik daar last van krijg maar ik kan niet zonder deze pijnstiller.
Het is nu donderdag (operatie is bijna een week geleden) en ik heb sinds gisterenavond het gevoel alsof er iets vast zit in mn keel als ik wil slikken. Net of het wordt dichtgeknepen. Het doet niet pijn maar het is een heel naar gevoel.
Heeft iemand dit ook gehad? En wat is dit?
Daarnaast vroeg ik me af of jullie nog tips hebben voor vast voedsel. Vla etc komt me neus uit.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Eerst maar even mijn verhaal:
Afgelopen vrijdag 4 oktober om 11.00 uur zijn mijn keelamandelen verwijderd.
Dit vond ik een zeer pijnlijke ingreep. De eerste dag viel de pijn nog enigszins mee. Heb wel een flinke lading oud bloed gekotst. Daarna voelde ik mij echt opgelucht. Ik moest een nachtje blijven. Er was mij verteld dat de KNO arts savonds langs zou komen. Ik heb deze beste man niet gezien. De volgende ochtend aan de zuster gevraagd en zij gaf aan dat hij mij of vergeten was of een spoed had. Vandaag zou die niet meer komen omdat het weekend is. Ik vind dit alles behalve netjes, niet eens even melden (gaf de zuster zelf ook aan) Ik was namelijk heel erg benieuwd wat de arts te vertellen had en met hem zou ik ook bespreken wat voor pijnstillers ik zou krijgen.
De volgende dag rond 10 uur mocht ik naar huis. Ik moest het maar doen met paracetamol zetpil 1000 mg... oh en even zelf halen.
De nacht van zaterdag op zondag was echt hel, voor mijn gevoel werkte de paracetamol voor geen ene meter. Mijn man heeft om 1 uur snachts de spoedlijn gebeld en er zou een recept diclofenac klaar liggen.
Elke dag braaf m'n paracetamol + diclofenac zetpil ingenomen en dat heeft echt enorm gehlopen.. naja de diclo dan.
Ups and downs met pijn maar ach.. het hoort erbij.
Tot afgelopen woensdag... Ik kreeg gigantische krampen in mn buik en ben minstens 20 keer naar de wc gegaan. Uiteindelijk zaten bij mn laatste toiletbezoekjes ook bloed. Huisarts gebeld, langs geweest en moest van de zetpillen af. Zit nu ook aan de gewone pilletjes. Ben benieuwd hoe lang t duurt voor ik daar last van krijg maar ik kan niet zonder deze pijnstiller.
Het is nu donderdag (operatie is bijna een week geleden) en ik heb sinds gisterenavond het gevoel alsof er iets vast zit in mn keel als ik wil slikken. Net of het wordt dichtgeknepen. Het doet niet pijn maar het is een heel naar gevoel.
Heeft iemand dit ook gehad? En wat is dit?
Daarnaast vroeg ik me af of jullie nog tips hebben voor vast voedsel. Vla etc komt me neus uit.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
donderdag 10 oktober 2013 om 08:58
Ik heb het 4jaar geleden laten doen. Vooral veel koud drinken drinken. En voorzichtig kleine stukjes vrood met aan alle kanten boter eten ik vond dat heerlijk even wat anders. En dingen eten die smelte in je mond biscuitje lange vingers. Warm eten kleine beetjes en goed kauwen.
Dat dichtgeknepen goevoel had ik ook heeft iets met het herstellen vam de wond te maken. Het gaat ook kriebelen op een gegeven moment. Toen ben ik grotere en grofe stukkem gaan eten dat voelde fijn.
Ik zou wel oppassen met kruiden dat prikte heel erg en ik kon geen tomaat verdragen.
Verder veel praten en zinge vertelde iemand me dat houd de wond soepel.
Dat dichtgeknepen goevoel had ik ook heeft iets met het herstellen vam de wond te maken. Het gaat ook kriebelen op een gegeven moment. Toen ben ik grotere en grofe stukkem gaan eten dat voelde fijn.
Ik zou wel oppassen met kruiden dat prikte heel erg en ik kon geen tomaat verdragen.
Verder veel praten en zinge vertelde iemand me dat houd de wond soepel.
lang leve dyslexie .... ja dat heb ik
donderdag 10 oktober 2013 om 09:12
Ik heb deze operatie op mijn 21e gehad, inmiddels alweer enkele jaren geleden.
Je beschrijving van de pijn, dat had ik ook en hoort er toch bij volgens mij.
Je keel zwelt op, je hebt nog last van de narcose.
Dit heeft tijd nodig om te herstellen.
Ik at de eerste dagen veel appelmoes, aardappelpuree en dergelijke. Zachte dingen. Het bekende waterijsje is lekker verkoelend.
Krokant eten heeft ook echt maanden geduurd eer ik dat weer pijnloos kon eten.
Je beschrijving van de pijn, dat had ik ook en hoort er toch bij volgens mij.
Je keel zwelt op, je hebt nog last van de narcose.
Dit heeft tijd nodig om te herstellen.
Ik at de eerste dagen veel appelmoes, aardappelpuree en dergelijke. Zachte dingen. Het bekende waterijsje is lekker verkoelend.
Krokant eten heeft ook echt maanden geduurd eer ik dat weer pijnloos kon eten.
cowandchicken wijzigde dit bericht op 24-05-2018 12:16
22.13% gewijzigd
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
donderdag 10 oktober 2013 om 10:09
Ik heb het een jaar geleden laten doen. Tjee, wat vond ik het mega pijnlijk. vooral het herstel, de eerste dag ben je nog suf van narcose, maar daarna! Wat een pijn.
Maar goed: Veel koud drinken en goed slikken ( ook al doet dit zeer) en ijsjes eten.
Verder klinkt het niet normaal dat je na een week, moeite hebt met slikken en het voelt alsof er iets niet goed is? Ik heb dat niet gehad en ook nooit gehoord. Dit zou juist de eerste dagen kunnen maar daarna zou het beter moeten worden.
Ik zou er even na laten kijken hoor.
Succes!
Maar goed: Veel koud drinken en goed slikken ( ook al doet dit zeer) en ijsjes eten.
Verder klinkt het niet normaal dat je na een week, moeite hebt met slikken en het voelt alsof er iets niet goed is? Ik heb dat niet gehad en ook nooit gehoord. Dit zou juist de eerste dagen kunnen maar daarna zou het beter moeten worden.
Ik zou er even na laten kijken hoor.
Succes!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
donderdag 10 oktober 2013 om 11:00
Balen dat de kno arts niet langskwam, want dan had je misschien direct de diclofenac meegekregen.
De diclofenac maakt het draaglijk he. Ik kon ook niet enkel op paracetamol.
Ik nam de diclofenac ook een half uur voor het eten, dan kon ik tenminste wat beter eten.
Wat er na een paar dagen kan gebeuren is dat de korst/laag loslaat. Dat doet ook altijd weer erg pijn.
Ik heb op de dag erna al wit brood gegeten met veel boter en bruine suiker, dit heel fijn gesneden.
Dat kreeg ik al in het zkh en dat kan goed helpen. Maar het kan ook te scherp zijn voor je.
Probeer dan iets anders erop, maar lekker zacht wit brood is super lekker.
Aardappelpuree (afgekoeld en zonder kruiden)
Worteltjes, zachtgekookt, misschien met wat roomboter.
De diclofenac maakt het draaglijk he. Ik kon ook niet enkel op paracetamol.
Ik nam de diclofenac ook een half uur voor het eten, dan kon ik tenminste wat beter eten.
Wat er na een paar dagen kan gebeuren is dat de korst/laag loslaat. Dat doet ook altijd weer erg pijn.
Ik heb op de dag erna al wit brood gegeten met veel boter en bruine suiker, dit heel fijn gesneden.
Dat kreeg ik al in het zkh en dat kan goed helpen. Maar het kan ook te scherp zijn voor je.
Probeer dan iets anders erop, maar lekker zacht wit brood is super lekker.
Aardappelpuree (afgekoeld en zonder kruiden)
Worteltjes, zachtgekookt, misschien met wat roomboter.

donderdag 10 oktober 2013 om 11:21
donderdag 10 oktober 2013 om 12:29
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Het is fijn om te lezen hoe anderen het hebben ervaren en wat voor tips en adviezen jullie hebben.
Ik las ook op internet dat sommige mensen helemaal geen pijnstillers gebruiken HOE kan je dat volhouden?!
Diclo is momenteel echt mijn grote vriend
Ik hoop dat het de korsten zijn dat mn keel zo aanvoelt...
Zou het te maken kunnen hebben met te veel praten?
Ik las ook op internet dat sommige mensen helemaal geen pijnstillers gebruiken HOE kan je dat volhouden?!
Diclo is momenteel echt mijn grote vriend
Ik hoop dat het de korsten zijn dat mn keel zo aanvoelt...
Zou het te maken kunnen hebben met te veel praten?

zondag 13 oktober 2013 om 02:47
Door het praten krijgt het minder rust. Dus het zou kunnen. Ik weet wel dat ik mijn keel forceerde als ik wilde praten. Anders was het te pijnlijk. Alles is anders in je keel en heeft tijd nodig.
Ik had ook veel pijn bij het gapen. Het is nu ruim een maand verder en nog steeds voel ik mijn spieren trekken soms als ik gaap
Ik had ook veel pijn bij het gapen. Het is nu ruim een maand verder en nog steeds voel ik mijn spieren trekken soms als ik gaap