Gezondheid alle pijlers

Kinderwens vervuld. Welke anticonceptie nu?

10-11-2009 10:22 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb drie gezonde kinderen gekregen. Het is genieten. Maar het is goed zo. Er komen géén kinderen meer bij.

Op de één of andere manier heb ik best moeite met die gedachte. Aan de andere kant weet ik diep in mijn hart en met de nodige verstand dat je niet eeuwig door kunt blijven vermenigvuldigen.

En om tál van andere redenen.

Goed, dus anticonceptie is heel belangrijk. Altijd al geweest natuurlijk. Maar nú nóg meer.

Maar wat kiezen we dan?

Sterilisatie vind ik en vriend een stap te ver.

Aan de andere kant willen we echt GEEN kinderen meer, waarom dan toch niet kiezen voor iets definitiefs?

Ik heb onlangs de Mirena laten plaatsen. Maar wat een drama was dat! Buikpijn, labiel, libido was als sneeuw voor de zon verdwenen.

De Mirena is er zojuist uit gehaald.

En ga nu de Nuvaring gebruiken. Op de één of andere manier vind ik het wel eng qua betrouwbaarheid. En de reden daarvan is omdat er nú echt geen kinderen meer bij gaan komen. Het kan en mag niet.

Mijn vraag is nu eigenlijk; wélke anticonceptie gebruik jij als je geen kinderen meer wil hebben?

Of, hoe doen vrouwen dat die helemaal geen kinderen willen? Laat je je dan -bij voorbaat- al steriliseren? Of ben je zeer ( extreem?) nauwkeurig met AC? En wát kies je dan?

Ik heb dus de mirena, na een maandje pijn, nu alweer vijf jaar pijnloos en bloedloos, ook fijn,

Ik moet een nieuwe, daar zie ik wel weer tegen op.
Ik begrijp dus niet, waaom je sterilisatie niet wil. Als je zéker weet dat er geen kinderen meer mogen/zullen komen? Waarom is dat dan een stap te ver? Alsof je ergens nog een deurtje open wil houden...

Toen ik 24 was en wist dat ik geen kinderen meer wilde, heb ik me dus laten steriliseren! Nooit spijt gehad, nooit geen zorgen meer hoeven maken of ik misschien el eens zwanger kon zijn....
Waarom niet steriliseren dan?
Mijn man wsa er ook klaar voor om zich te laten steriliseren. Tot ik hem één vraag stelde: weet je ook zeker dat je geen kinderen meer wil, als ik weg zou komen te vallen en je een andere vrouw/vriendin zou krijgen met een kinderwens?

Aangezien wij beiden niet met 100% ja op deze vraag kunnen antwoorden, heb ik onszelf 5 jaar de tijd gegeven door een koperspiraaltje te laten zetten. Voor de kinderen had ik die ook, het zetten was vreselijk, dit keer echt een eitje. Doordat er geen hormonen in zitten, heeft het geen invloed op je libido. Wat mij betreft een aanrader dus.

Over 5 jaar ben ik 40, dan begin ik er ook met een eventuele andere relatie niet meer aan. Dan gaan we sterilisatie van man of vrouw weer bekijken.
Home is where your wifi connects automatically.
Tsja, wat is zeker weten. Sterilisatie is zo definitief, nietwaar?

Ik zou voor en spiraal gaan. Hoef je nergens meer aan te denken. Ik vind het geweldig.
Ik denk dat ik voor sterilisatie zou kiezen. Tegen die tijd lang genoeg de pil gebruikt en ik moet eigenlijk niet denken aan een spiraaltje. Daarnaast zijn er in mijn directe omgeving toch een aantal mensen zwanger geworden mét een spiraaltje.
ik begrjjp het wel. Wij zijn ook compleet, en lang wilde ik niet aan sterilistie (of mijn man). Te definitief, bang dat je toch spijt krijgt, waarom iets uitschakelen dat goed werkt etc etc. Nu ik een paar jaar verder ben, verdwijnen die gedachten ook steeds meer en ben ik er eigenlijk wel klaar voor.

We doen het nu dus met condooms, want van de hormonen in de pil en andere a.c., daar werd ik niet vrolijker van.
Ja, natuurlijk is sterilisatie definitief! Maar als je het 100% zeker weet, waarom dan niet?

Er zijn dan mensen die redeneren: Stel dat er iets met je kindje/1 van de kinderen gebeurt. Ja, en? Dan ben je zo verdrietig, dan weet je toch ook dat zo'n kind niet te vervangen is door nog een kind erbij te nemen.

Kijk, mannen kunnen tot op late leeftijd vader worden. Dus als je zeker weet dat je geen kidneren meer wilt, is voor mij die keuze niet zo moeilijk.
Als ik tzt geen kinderwens mee heb ga ik me laten steriliseren, ben nu 32 (zwanger van de eerste), dus ben dan mss een jaar of 35 en vind het dan wel mooi, ook in een nieuwe relatie hoef ik dan geen kinderen meer, daarvoor vind ik me dan te oud. Ik weet dat man er veel moeite mee heeft en ik zelf heb er minder moeite mee, dus waarom dan niet? Bovendien zie je toch vaker dat mannen op oudere leeftijd toch nog een keer kinderen krijgen met een (jongere) vriendin, bij vrouwen is dit toch eerder de uitzondering.
Waarom moet jij aan de anti-conceptie terwijl je man zich ook kan laten steriliseren? Is nog omkeerbaar ook als het echt zou moeten!
quote:Boterkuip schreef op 10 november 2009 @ 11:40:

Waarom moet jij aan de anti-conceptie terwijl je man zich ook kan laten steriliseren? Is nog omkeerbaar ook als het echt zou moeten!Dat is bij een man net zo omkeerbaar als een vrouw, dus ja, is in principe mogelijk, maar biedt zeker geen garantie, als er enige twijfel is zou ik zeggen niet doen, kies eerst nog (een aantal jaren?) voor een andere vorm van anticonceptie.
Ik heb toen een mirena genomen. Met daarbij de melding van de HA dat ze hem níet zou verwijderen binnen een paar maanden na plaatsing. Als ik het zo lees heb je hem maar heel kort gehad toch? Waarom dat niet wat meer kans gegeven? Bij mij duurde het ook bijna een maand of 5/6 voordat alles weer 'normaal' was na het plaatsen. En de hoeveelheid hormonen in de mirena is zo laag en plaatselijk dat het volgens mij nauwelijks invloed op je libido kan hebben. Met de nuvaring krijg je heel wat meer hormonen binnen en is minder betrouwbaar.

Ik heb dus om dezelfde reden als jij (kinderwens vervuld, maar sterilisatie te definitief) een mirena. Over 4 jaar bekijken we dat nog eens. Als er hier gesteriliseerd wordt is dat mijn man, kinderen krijgen is iets van ons samen, niet van hem met een ander, vindt hij zelf, dus als hij met mijn geen kinderen meer wil dan nooit meer met iemand.

Ik zou het fijn vinden als hij dat doet, dan heb ik nog een paar jaar mijn lichaam zoals het bedoelt is. Ik heb vanaf mijn 14e altijd de pil of een ander middel gebruikt op de zwangerschappen en aanloop daarnaartoe na en ik vind het wel prettig dat ik straks helemaal zonder iets kan.
Koperspriraal. Kan tien jaar blijven zitten, en geen hormonen. Mij bevalt ie prima.
Ligt aan de manier van sterilisatie, niet álle methodes zijn onomkeerbaar. Ook logisch, want je laat je niet steriliseren, om het vervolgens 5 jaar later weer ongedaan te laten maken...
Overigens vind ik het erg raar dat die tweede leg als goede reden wordt genoemd om mannen niet te laten steriliseren. Wat een kolder. Als er iets funest is voor eerdere kinderen is het wel als pa nog eens een midlifeleg gaat produceren bij zijn nieuwe vriendinnetje.....
quote:Astarte schreef op 10 november 2009 @ 11:53:

Overigens vind ik het erg raar dat die tweede leg als goede reden wordt genoemd om mannen niet te laten steriliseren. Wat een kolder. Als er iets funest is voor eerdere kinderen is het wel als pa nog eens een midlifeleg gaat produceren bij zijn nieuwe vriendinnetje.....Ik vind dat niet raar, is gewoon vaak de realiteit. En ik zie ook niet in waarom dat persee funest voor de eerdere kinderen zou zijn. Stel ik kom te overlijden, waarom zou mijn partner dan niet met een nieuwe vrouw nog een kind mogen krijgen? Dit hoeft echt niet een midlifeleg te zijn, je bent als vrouw nu eenmaal niet onsterfelijk.
In de meeste gevallen leeft vrouw nr 1 echt nog wel hoor.... En ik vind een vader van 45 ofzo ook gewoon écht te oud voor een baby. Mijn man en ik zijn getrouwd, voor de rest van ons leven. Kinderen krijgen is iets wat wij samen doen, en niet met iemand anders. Stel dat 1 van ons wat overkomt dan is het hoofdstuk kinderen krijgen gewoon afgesloten. Wij hebben namelijk al kinderen en hebben besloten dat we er genoeg hebben. Dan omdat je een nieuwe scharrel hebt maar weer een nieuw kind gaan maken (vaak ten koste van de oudere kinderen) vind ik onbegrijpelijk.
quote:Astarte schreef op 10 november 2009 @ 12:08:

In de meeste gevallen leeft vrouw nr 1 echt nog wel hoor.... En ik vind een vader van 45 ofzo ook gewoon écht te oud voor een baby. Mijn man en ik zijn getrouwd, voor de rest van ons leven. Kinderen krijgen is iets wat wij samen doen, en niet met iemand anders. Stel dat 1 van ons wat overkomt dan is het hoofdstuk kinderen krijgen gewoon afgesloten. Wij hebben namelijk al kinderen en hebben besloten dat we er genoeg hebben. Dan omdat je een nieuwe scharrel hebt maar weer een nieuw kind gaan maken (vaak ten koste van de oudere kinderen) vind ik onbegrijpelijk.Ik vind dit wat zwart wit gesteld en kan me in een aantal gevallen echt wel voorstellen dat een man in een nieuwe relatie (of vorige partner nog leeft of niet even terzijde) graag nog een kindje zou willen. De ene relatie is de andere niet en er hoeft echt lang niet altijd sprake van een midlifecrisis-leg (wat een woord, ghe) te zijn.
.
quote:FleurtjeFee schreef op 10 november 2009 @ 10:22:

Of, hoe doen vrouwen dat die helemaal geen kinderen willen? Laat je je dan -bij voorbaat- al steriliseren?

Heb ik wel laten doen toen ik ruim 32 was en door de diabetes ineens niet meer tegen de pil kon. Ik voelde me alleen maar opgelucht dat ik nu echt echt echt niet meer zwanger kon worden. Okee, het eerste half jaar na de sterilisatie was er nog een hele kleine kans, maar na dat halve jaar is het vrijwel uitgesloten dat je nog zwanger kunt worden. (De precieze cijfers weet ik niet en interesseren me ook niet.)

Eerlijk gezegd heb ik meer moeite met het feit dat mijn lichaam nu in een soort pre-overgang aan het komen is, dan dat ik destijds had met het feit dat de sterilisatie iets definitiefs was. Gevoelsmatig bedoel ik.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
hier is man gesteriliseerd na onze 2e jongen.

we vinden 2 kinderen beiden genoeg..omdat de ingreep bij hem kleiner is, heeft hij zelf gezegd zicht 'te laten helpen'
Mirena. Ideaal. En mijn man wilde zich wel laten steriliseren maar uiteindelijk heb ik meer baat bij een Mirena spiraal dan bij zijn sterilisatie. Sterilisaties zijn statistisch gezien trouwens net ietsje onbetrouwbaarder dan een Mirena spiraal. Dat was ook een reden om hiervoor te kiezen, al praat je over 0,00001 % meer betrouwbaarheid.
ik heb voor sterilisatie gekozen, ik heb tijdens mijn zwangerschap zware bi gehad, krijg zo goed als weer een tweeling als ik zwanger zou raken en 90% om in een rolstoel te komen.

ik was 28 toen de twins kwamen en liet me met dertig steriliseren, eerder wilde mijn gyn het niet doen.

ik heb het gedaan, mocht ik ooit wegvallen en mijn man ontmoet een ander, dan zou hij eventueel wel nog kinderen kunnen krijgen.

ik wil namelijk echt niet meer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven