koemelkallergie wat mag ze hebben???
vrijdag 25 juni 2010 om 09:15
Ik weet niet of het hier al ergens staat, ik kon het niet vinden , maar dan maar even zo
Ik weet sinds kort dat mijn dochter een koemelkallergie heeft
Ik vind het moeilijk om op het internet te vinden wat ze nu wel of niet hebben mag
heeft iemand een lijst o.i.d. waar op staat wat wel en niet goed is??
ik ben er nl. al achter dat er in een heleboel producten waar je het niet van zou verwachten toch melk in enige vorm zit
wie kan me helpen
alvast bedankt
Ik weet sinds kort dat mijn dochter een koemelkallergie heeft
Ik vind het moeilijk om op het internet te vinden wat ze nu wel of niet hebben mag
heeft iemand een lijst o.i.d. waar op staat wat wel en niet goed is??
ik ben er nl. al achter dat er in een heleboel producten waar je het niet van zou verwachten toch melk in enige vorm zit
wie kan me helpen
alvast bedankt
vrijdag 25 juni 2010 om 09:29
Ikzelf heb een lactose-intolerantie. Naast de logische producten (kaas, melk, boter) is het verstandig om bij de volgende producten naar de ingredienten te kijken:
- Alles wat kant-en klaar is (soep, maaltijden, pannenkoeken e.d.)
- Brood
- Chips
- Koekjes
- Snoep
- Sauzen
- Vleesvervangers
- Vlees en vleeswaren
Bij bijna alles wat niet van een boom is gevallen of uit de grond is komen groeien is het verstandig om even de achterkant te lezen
Verder is de biologische winkel mijn grote redding, daar zijn een heleboel producten die ik lekker wel mag eten, dus misschien kun je daar eens kijken.
Ik moet nu werken, maar ik zal vanavond even een lijstje posten met dingen die ik dan wel eet!
- Alles wat kant-en klaar is (soep, maaltijden, pannenkoeken e.d.)
- Brood
- Chips
- Koekjes
- Snoep
- Sauzen
- Vleesvervangers
- Vlees en vleeswaren
Bij bijna alles wat niet van een boom is gevallen of uit de grond is komen groeien is het verstandig om even de achterkant te lezen
Verder is de biologische winkel mijn grote redding, daar zijn een heleboel producten die ik lekker wel mag eten, dus misschien kun je daar eens kijken.
Ik moet nu werken, maar ik zal vanavond even een lijstje posten met dingen die ik dan wel eet!
vrijdag 25 juni 2010 om 09:34
Bordie wat vervelend! Is het echt alleen koemelk of ook Lactose?
Ik weet het niet meer helemaal zeker maar weipoeder mag niet als je een kma hebt geloof ik. iemand die dat wel weet?
Verder heb je van alpro heel veel vervangende producten boter, melk, yoghurt, vla etc.
op de etiketten staan pictogrammen en ook allergene informatie. Het makkelijkst is het om gewoon etiketten te lezen en thuis een lijst te maken met wat ze wel mag hebben.
Ik weet het niet meer helemaal zeker maar weipoeder mag niet als je een kma hebt geloof ik. iemand die dat wel weet?
Verder heb je van alpro heel veel vervangende producten boter, melk, yoghurt, vla etc.
op de etiketten staan pictogrammen en ook allergene informatie. Het makkelijkst is het om gewoon etiketten te lezen en thuis een lijst te maken met wat ze wel mag hebben.
Erger u niet, verwonder u slechts!
vrijdag 25 juni 2010 om 09:40
En verder is het ook zoeken. Mijn dochter heeft een Lactose intolerantie. Mag geen zoete melk producten en gewone melk. Zure melkproducten mag wel maar met mate. Ze mag dus wel yoghurt of yoghurt producten maar niet vaker dan een keer per dag. Dus als zij yoghi op basis van yoghurt heeft gehad mag ze geen yoghurt meer eten.
Boter mag zij eigenlijk ook niet. Maar ik heb een keer uit gewoonte becel op haar brood gesmeerd en dat ging goed. Andere boter kan zij niet hebben.
Boter mag zij eigenlijk ook niet. Maar ik heb een keer uit gewoonte becel op haar brood gesmeerd en dat ging goed. Andere boter kan zij niet hebben.
vrijdag 25 juni 2010 om 09:43
vrijdag 25 juni 2010 om 10:31
vrijdag 25 juni 2010 om 16:41
Even heel kort... ik heb veel gehad aan www.babyallergie.nl
vrijdag 25 juni 2010 om 19:08
"Gewoon" alle etiketten lezen. Het is onvoorstelbaar waar allemaal melk in zit. Ik heb ook veel gehad aan de site van de stichting voedselallergie en de merkartikelenlijst. Toch blijft het altijd opletten omdat fabrikanten de receptuur nog wel eens wijzigen. Mijn zoon (9jr) is allergisch voor melk, ei en pinda. Dit was al heel snel bekend en inmiddels voel ik me wel expert op etikettengebied. Succes met je dochtertje.
Becel light bevat geen melkbestanddelen.
Becel light bevat geen melkbestanddelen.
maandag 28 juni 2010 om 19:59
quote:Dahlia74 schreef op 25 juni 2010 @ 10:02:
[...]
De margarine van AH is lactose vrij.Dat zeggen ze ja, en ik was altijd zo van als ze het erop zetten dan is het zo. Maar toch als zij een keer margarine van de ah op brood krijgt is ze twee dagen hartstikke ziek. Kan zijn dat het iets anders is maar wel vreemd dat ze dan dezelfde symptomen krijgt als van boter waar wel lactose in zit.
[...]
De margarine van AH is lactose vrij.Dat zeggen ze ja, en ik was altijd zo van als ze het erop zetten dan is het zo. Maar toch als zij een keer margarine van de ah op brood krijgt is ze twee dagen hartstikke ziek. Kan zijn dat het iets anders is maar wel vreemd dat ze dan dezelfde symptomen krijgt als van boter waar wel lactose in zit.
maandag 28 juni 2010 om 20:18
Hoe kan je herkennen aan het etiket of een product koemelk bevat?
Op het etiket staan dan één van de volgende toevoegingen:
* melk, melkpoeder, (magere of droge) melkbestanddelen
* wrongel, wei, weipoeder en melkzout
* melkpoeder, magere melkpoeder, volle melkpoeder, melkderivaat
* caseïnaat, caseïne, melkeiwit, gehydrolyseerd melkeiwit,
* margarine (geen plantaardig), roomboter, boterconcentraat, boterolie, melkvet, melkzout
* lactose, melksuiker (bevatten vaak sporen koemelkeiwit, tenzij het extra geraffineerd is)
* lactalbumine, beta-lactoglobuline, lactoperoxidase, lactoval, recaldent, transglutaminase, nisine (E234)
* broodverbetermiddelen kunnen koemelk bevatten
Verwarrend zijn de namen melkzuur, lactaat, cacaoboter en kokosmelk. Deze stoffen hebben niets met koemelk te maken.
ik hoop dat je hier iets aan hebt, heb dit lijstje vroeger zelf ook gebruikt toen ik nog koemelkallergie had.
ging altijd mee met boodschappen doen, zeker in het begin
komt van de site:
http://www.babyallergie.nl/koemelkaller ... en%20lezen
alpro soja heeft overigens hele lekkere chocomelk/yogi/vla enzo de naturel soja melk vond ik zelf persoonlijk heel erg vies...
Op het etiket staan dan één van de volgende toevoegingen:
* melk, melkpoeder, (magere of droge) melkbestanddelen
* wrongel, wei, weipoeder en melkzout
* melkpoeder, magere melkpoeder, volle melkpoeder, melkderivaat
* caseïnaat, caseïne, melkeiwit, gehydrolyseerd melkeiwit,
* margarine (geen plantaardig), roomboter, boterconcentraat, boterolie, melkvet, melkzout
* lactose, melksuiker (bevatten vaak sporen koemelkeiwit, tenzij het extra geraffineerd is)
* lactalbumine, beta-lactoglobuline, lactoperoxidase, lactoval, recaldent, transglutaminase, nisine (E234)
* broodverbetermiddelen kunnen koemelk bevatten
Verwarrend zijn de namen melkzuur, lactaat, cacaoboter en kokosmelk. Deze stoffen hebben niets met koemelk te maken.
ik hoop dat je hier iets aan hebt, heb dit lijstje vroeger zelf ook gebruikt toen ik nog koemelkallergie had.
ging altijd mee met boodschappen doen, zeker in het begin
komt van de site:
http://www.babyallergie.nl/koemelkaller ... en%20lezen
alpro soja heeft overigens hele lekkere chocomelk/yogi/vla enzo de naturel soja melk vond ik zelf persoonlijk heel erg vies...
dinsdag 29 juni 2010 om 21:34
Ipv boter kun je ook Ghee (geklaarde boter te koop bij reform en toko) of frans roomboter zit geen lactose in of kokosolie gebruiken.
Of gewoon olijfolie is ook gezond.
Kan ze wel tegen geitenmelk. Anders sojamelk of kokosmelk (bij toko)
Bij biologische winkel hebben ze ook rijstmelk,weet niet of dat te drinken is.
Vaak groeien jonge kinderen over een allergie heen. Hopelijk ook die van jou
Of gewoon olijfolie is ook gezond.
Kan ze wel tegen geitenmelk. Anders sojamelk of kokosmelk (bij toko)
Bij biologische winkel hebben ze ook rijstmelk,weet niet of dat te drinken is.
Vaak groeien jonge kinderen over een allergie heen. Hopelijk ook die van jou
woensdag 30 juni 2010 om 01:00
een koemelk allergie is iets heel anders dan lactose intolerantie. De eerste is een allergie de tweede niet. Wie heeft de diagnose gesteld?
Bij de Koemelkallergie zijn de eiwitten het probleem en niet alleen in melk, maar ook in vis, ei, noten en soja.
Als je toch allergenen binnenkrijgt kan je behoorlijk ziek worden, buikpijn, diarree en eczeem. Lactoseintolelantie kan heel diffuus zijn en is geen echte allergie
Bij de Koemelkallergie zijn de eiwitten het probleem en niet alleen in melk, maar ook in vis, ei, noten en soja.
Als je toch allergenen binnenkrijgt kan je behoorlijk ziek worden, buikpijn, diarree en eczeem. Lactoseintolelantie kan heel diffuus zijn en is geen echte allergie
woensdag 30 juni 2010 om 01:04