Gezondheid alle pijlers

Koperspiraaltje.. ervaringen?

18-04-2007 14:44 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van de week naar de dokter gegaan om info over een spiraaltje te vragen. Had allerlei horrorverhalen over een koperspiraal gehoord.

Hij gaf aan dat een koperspiraal geen problemen oplevert. Je wordt hetzelfde of iets heviger ongesteld, maar mijn menstruatie is niet zo hevig nu, dus dat is geen probleem.



Ik wil gewoon van dat gezeik met hormonen af, dus krijg over een paar weken een koperspiraal.

Hebben jullie hier ervaring mee, hoe is het om het te laten plaatsen, en hoe is het met de menstruatie daarna?
Alle reacties Link kopieren
Hoi. Ik heb ongeveer een maand geleden een koperspiraal laten plaatsen. Tot nu toe bevalt het erg goed. Het laten plaatsen was wel een beetje pijnlijk, maar het duurt maar heel kort. Menstruatie waswel wat heviger en het duurde wat langer, maar ik vind het echt een aanrader!
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Ik heb mijn koperspiraaltje nu een half jaar. Het bevalt me tot op zeker hoogte prima. Eerst veel buikpijn gehad en onregelmatige menstruatie. Maar nu is mijn menstruatie een stuk minder.



Maarrrr, nu heb ik recidiverende bacteriele vaginose. Steeds stinkende meuk uit je vagina. Dus waarschijnlijk moet hij er weer uit. Het hoeft niet voor te komen, maar de baarmoeder wil dat ding eruit hebben. En als je steeds wisselende partners hebt is het ook geen optie.



Succes met je keuze.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik weet niet hoe het anno 2007 is geregeld met koperspiraaltjes, maar ik heb er wel een horrorervaring mee, maar dat was "vroegah" in 1998. Toen werd dat ding geplaatst bij mij. Niet echt een fijn gevoel, althans het plaatsen zelf deed geen pijn, maar de fysieke reactie daarna. Gelukkig duurde dat maar een dag. Verder bleef dat ding wel ok zitten en geen pijntjes of zo. Qua menstruatie kan ik me niet meer herinneren of dat nou heftiger was dan voor het spiraaltje. Helaas kreeg ik een jaar later een cyste op mijn eierstok (daar had het spiraaltje niks mee te maken) en vervolgens een baarmoederontsteking en dat was wel te wijten aan het spiraaltje. Die moest er toen uit. En dat was beslist geen pretje........Dus wat voor mij anti-spriaal was, was de ontsteking en het plaatsen en verwijderen van dat ding. Maar goed dat is dus individueel en hoeft niet voor jou op te gaan.....
Alle reacties Link kopieren
bij mij is al 2x een koperspiraaltje geplaatst. Ik moet eerlijk zeggen dat het plaatsen zelf geen pretje was, maar dat komt omdat mijn baarmoeder gekanteld ligt. Daarna heeft de eerste 7 jaar en de tweede meer dan 8 jaar gezeten. Nergens last van gehad, geen heftige bloedingen enz.

Nu is mijn partner gesteriliseerd dus hoef ik geen nieuwe meer maar anders zou ik het zo weer doen.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik heb ooit een copper 7 laten zetten, maar hij moest er ineens uit!



Ik had veel heviger bloedingen, en de ongesteldheid duurde ook langer (wel bijna 14 dagen) Ik was zelf nog van plan om het ding langer te laten zitten, (want ik had 2 kinderen en wilde er beslist geen bij) maar ik las in een vrouwenblad een feministisch artikel wat betoogde dat wij vrouwen toch wel gek zouden zijn als we uberhaupt met iets in ons lijf willen rondlopen wat pijn kon doen/dan wel schade.....

De hormonen had ik al afgezworen zo'n beetje om dezelfde reden....

Ik belde meteen mijn dokter die me nog wilde ompraten maar ik was tegen die tijd een beetje hysterisch en gilde HIJ MOET ERUIT! NU METEEN...

Toen ik bij de dokter vandaan kwam ben ik meteen langs de drogist gegaan voor een pakje condooms.

Ik stelde mijn man voor de keus, condoom of hij moest zich maar laten steriliseren.....'t is niet zo'n held, dus het is altijd bij condooms gebleven.



Mankeert ook niets aan, werkt prima.
ik heb er ook een, bijna een jaartje nu denk ik en ik heb er nog geen enkel probleem mee gehad. en wat feministes ook mogen zeggen, ik persoonlijk zie het helemaal niet als een 'schadelijk object' o.i.d. Het is juist bedoeld om jezelf te beschermen en ik denk een stuk beter voor je lichaam dan al die hormonen van de pil.

ik vind het echt een prettig idee dat ik tegen zwangerschap beschermd ben en dat ik er verder niet bij na hoef te denken. ik vond de pil vrij stressend, elke dag moet je eraan denken, als je een keer onverwacht bij iemand blijft slapen heb je al een probleem, als je een keer moet overgeven loop je alweer meer risico, en als je een tijdje zonder bedpartner zit slik je die hormonen eigenlijk weer voor niks en dat wou ik m'n lichaam niet langer aandoen.

ook nuvaringen en staafjes in je arm zijn aan mij niet echt besteed. ik hoop dat het eruit halen net zo makkelijk zal gaan als het inbrengen, want ik heb ook wel gelezen dat dat ook tot complicaties kan leiden. maar tot nu toe zeg ik: hoera voor de koperspiraal!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook één en ik ben er erg blij mee. Van de mirena kreeg ik bijwerkingen en toen heb ik voor deze gekozen.

Ik heb nergens last van, ook niet van ergere bloedingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een koperspiraal - een Gynefix. Die wordt in NL niet vaak geplaatst, in België wel, vooral bij vrouwen die geen kinderen hebben gehad. Dit type koperspiraal heeft een aantal voordelen boven andere koperspiralen. Ik heb 2 x een Multiload gehad, maar die stootte mijn lichaam af (pijnlijk proces!!) De Gynefix zit vastgehaakt in de spier van je baarmoeder en kan dus bijna niet loslaten. Daarnaast heeft hij geen frame, waardoor ik aanzienlijk minder last heb van menstruatiepijn en bloedverlies. Ik vind het een aanrader! Bij de stichting anticonceptie NL (even googlen) kun je adressen vinden waar ze hem plaatsen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven