Gezondheid alle pijlers

Kunstgebit, positieve en negatieve ervaringen

13-02-2014 20:16 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Gisteren zijn mijn laatste tanden getrokken en heb nu dus een volledige onder- en bovenprothese.

Wie kan mij vertellen hoe de komende weken/maanden zullen gaan?
dat zal de tijd leren

ik heb geen prothese, maar alle verhalen die ik er over gehoord heb, zijn verschillend

sterkte!
Jouw tandarts?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Tickel schreef op 13 februari 2014 @ 20:37:

Jouw tandarts?Zelfs die niet Tick!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Je kaak zal gaan slinken dus losser zitten.

Advies is (bij ons in de praktijk) na 3mnd rebasen en na 3 maanden dus na totaal 6 mnd een nieuw gebit.

Onder zit vaak losser omdat het boven gebit vastzuigt aan het verhemelte
Je zult afvallen, haal als je plak voor je tanden haalt eentje zonder mintsmaak maar neutraal, als je je "vaste"gebit krijgt zal onder stukken beter zitten, ik kon eerder nootjes eten dan korstjes van brood. Echt het gaat wennen, alhoewel ik dat zelf erg lang vond duren. Sterkte ermee, valt best tegen.

Ow en ik ben verslaafd aan smintjes.
die ik wilde bestaat al...
Ik pak nu af en toe een tictac, frisse adem en het slikken gaat dan makkelijker, kokhalzen is gelukkig al stukken minder. Heb bij het eten geprobeerd op iets te kauwen, maar voelde het niet zitten tussen de tanden.

Wordt bij een klik gebit je prothese aangepast of krijg je een nieuwe?
Als je bijv implantaten krijgt wordt je gebit tijdelijk aangepast tot het hele proces doorlopen en genezen is, dan is een nieuw gebit passend op alles het advies.
klik gebit kun je pas na minstens een jaar krijgen volgens mij, eerst moet alles goed uitharden. Worden dan weer nieuwe tanden natuurlijk.
die ik wilde bestaat al...
Het heeft tijd nodig om je spieren goed te leren gebruiken met een gebit. Eerst kun je alleen maar zacht spul eten.

Als je blaren krijgt of het gebit gaat moeilijk in en uit, direct terug naar de tandarts, dan slijpt hij het bij.
odi et amo
quote:attribuutje schreef op 13 februari 2014 @ 21:02:

klik gebit kun je pas na minstens een jaar krijgen volgens mij, eerst moet alles goed uitharden. Worden dan weer nieuwe tanden natuurlijk.

Klopt, na een jaar kan je tandarts/implantoog het aanvragen bij de zorgverzekeraar.

Als die het goedkeurt is het nog steeds niet gratis, hou dat even goed in de gaten

¤360 Eigen Risico (voor 2014)

en ¤125 Eigen bijdrage voor de boven en ¤125 voor de onderkaak

Bij omvormen hoeft die eigen bijdrage dan weer niet

Maar vaak slinkt de kaak (met name de onderkaak) dermate snel dat omvormen eigenlijk geen goede optie is
Mag morgen al op controle, heb volgens mij al een schuurplekje, dus dat moet ik laten aanpassen.

Ben natuurlijk nog niet zo ver, maar wat raden jullie mij aan, met of zonder gebit slapen, vindt op internet tegenstrijdige verhalen daarover.
Als je moeite hebt met inzetten, zou ik het 's nachts in houden. Zet je het makkelijk in, dan kan het er 's nachts toch ook wel uit? Sinds wanneer "mag/kan" dat eigenlijk, 's nachts in houden?

Succes met alles, ik lees geïnteresseerd mee.
'S nachts altijd uit, anders gaat je kaak erger slinken, kun je schimmelinfecties krijgen enz.. Echt uit doen!
Ok en dan zowel boven als onder?

En schoonmaken? op de ene site staat elke dag een bruistablet gebruiken en op de andere staat weer het tegenovergestelde
Boven en onder uit en er bestaan prothese tandenborstels, die gebruik je om mee te poetsen en gebruik geen tandpasta, dat krast namelijk maar gebruik gewoon handzeep.

Eens in de zoveel tijd kun je de protheses in wat verdunde schoonmaak azijn leggen.
Uit

Je tandvlees moet kunnen "ademen"

Het zit de hele dag verstopt onder een laag kunststof.

En gewoon poetsen met een tandenborstel en tandpasta.

Je hebt speciale prothese borstels maar een gewone zachte tandenborstel kan ook.

Vergeet ook niet je tandvlees met een zachte borstel te poetsen/ masseren

Maar dat pas doen als de wondjes goed geheeld zijn.
Waarom zijn al je tanden/kiezen getrokken? Dat vind ik wel schokkend nowadays. Tenzij je een ongeluk heb gehad ofzo?
quote:StoraHuntur schreef op 13 februari 2014 @ 21:58:

Waarom zijn al je tanden/kiezen getrokken? Dat vind ik wel schokkend nowadays. Tenzij je een ongeluk heb gehad ofzo?

Dat doet er toch niet toe?

En daarnaast, zo wereldschokkend is het ook weer niet hoor
Mijn tandtechnicus adviseerde om het gebit met afwasmiddel te poetsen, geen bruistabletten gebruiken

Ik haal hem voor de nacht er altijd uit

Waarom zijn al je tanden/kiezen getrokken? Dat vind ik wel schokkend nowadays. Tenzij je een ongeluk heb gehad ofzo?er zijn wel meer oorzaken te noemen, waarvan de schuld niet bij jezelf hoeft te liggen hoor

Waarom zijn al je tanden/kiezen getrokken? Dat vind ik wel schokkend nowadays. Tenzij je een ongeluk heb gehad ofzo?Zo schokkend is dat niet. Misschien omdat ik dagelijks zie hoeveel gebitten er eigenlijk gemaakt worden van dichtbij. Of 't is gaan wennen, kan ook. Maar schokkend? Nee.
Ranny, ben jij KPT-er?
quote:Summerdance schreef op 13 februari 2014 @ 22:20:

Ranny, ben jij KPT-er?Nee, mijn vriend wel.
quote:ranny1989 schreef op 13 februari 2014 @ 22:25:

[...]

Nee, mijn vriend wel.

Leuk!

Heb ook nog een tijdje die ambitie gehad

Maar ik blijk niet zo'n freubelaar te zijn!

Dus toch maar de tandheelkundige management kant gekozen

Maar ik ga af en toe nog heerlijk in het lab de chemische luchtjes snuiven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven