Gezondheid alle pijlers

Langdurig vitamine D tekort / magnesium?

14-04-2017 17:40 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb iets meer dan een jaar geleden last van wat vermoeidheidsklachten en aanhoudende spierpijn gehad. Toen bloed laten prikken en wat bleek: te lage vitamine D-waarde. Vond ik heel vreemd, omdat het op dat moment lente was en al erg zonnig. Als student met balkon op het zuiden zat ik ook vaker buiten dan binnen.

Ik heb toen een aantal weken vitamine D ampullen moeten slikken en afgesproken dat ik in de zomer nog meer mijn best zou doen om in de zon te zitten. Dat netjes gedaan, ook vaker vette vis gegeten omdat ik las dat het daar ook in zit. Na die ampullen voelde ik me al snel wat minder duf. Na een zonovergoten zomer weer op controle en toen bleek dat mijn waarden nog steeds even laag waren.

Vervolgens een half jaar supplementen voorgeschreven gekregen, dat braaf elke dag ingenomen en daar ben ik net klaar mee. En nu blijkt dat de waarden nog steeds aan de lage kant zijn. En dat terwijl ik naast de supplementen ook nog veel buiten geweest ben (ik ben best een buitenmens en werk nog niet).

Nou is vitamine D-tekort natuurlijk niet heel bijzonder in NL, al helemaal niet na de winter, maar je zou toch verwachten dat een tekort te verhelpen is met hoog gedoseerde supplementen? Zijn er hier mensen die langdurig dezelfde klachten hebben gehad, en merkten jullie wel verbetering na bepaalde supplementen? Ik volg nu weer netjes het advies van de HA op, weer die ampullen en daarna gelijk bloedprikken om te kijken of het wat uitgehaald heeft.

Daarnaast vroeg ik me nog af: Zou het slim zijn om dit keer magnesium erbij te gaan slikken, aangezien een hoge dosering vitD ook magnesiumtekort kan veroorzaken? Een aantal symptomen van magnesiumtekort komen mij namelijk ook heel bekend voor. Heb het jaren geleden wel geslikt toen ik een periode steeds vermoeid wakker werd, leek toen wel te helpen. Ik ben niet heel erg van het zelfdokteren (of forumdokteren), maar bij mijn huisarts konden ze hier niet echt advies over geven, die vertelden me dat magnesiumlevel niet goed te checken is in je bloed namelijk. Wat denken jullie?
Wordt vitamine d in verband gebracht met spierpijnen? Ik heb nl ook tekort en vaak last van spierpijn.
quote:Luna_ schreef op 14 april 2017 @ 17:43:

Wordt vitamine d in verband gebracht met spierpijnen? Ik heb nl ook tekort en vaak last van spierpijn.Zijn uiteraard nog heel veel andere mogelijke oorzaken, maar een vitD tekort kan wel zorgen voor spier- en gewrichtspijn, of spierkrampen. Zou dus best kunnen. Ik merkte na die hoge dosering ampullen wel even iets verbetering op dat front.
quote:Nou is vitamine D-tekort natuurlijk niet heel bijzonder in NL, al helemaal niet na de winter.Nou, ik vind het wél bijzonder eigenlijk. Heb er bijna nog nooit van gehoord. Eigenlijk alleen bij burka-dragende vrouwen, omdat die zo bedekt zijn dat ze niet voldoende zijn blootgesteld (..) aan zonlicht.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Magnesium spray werkt heel goed voor je spieren... baadt het niet dan schaad het niet
quote:himalaya schreef op 14 april 2017 @ 17:53:quote:Nou is vitamine D-tekort natuurlijk niet heel bijzonder in NL, al helemaal niet na de winter.Nou, ik vind het wél bijzonder eigenlijk. Heb er bijna nog nooit van gehoord. Eigenlijk alleen bij burka-dragende vrouwen, omdat die zo bedekt zijn dat ze niet voldoende zijn blootgesteld (..) aan zonlicht.Oh dat kan natuurlijk, ik heb het wel wat vaker in mijn omgeving gehoord. Mijn huisarts vertelde me dat het wel regelmatig voor komt, maar mensen vaak geen klachten hebben. Er zijn wel risicogroepen zoals vrouwen met hoofddoek, mensen die extreem veel binnen zitten en 50-plussers... Dat is allemaal niet van toepassing op mij, ik houd van blote benen onder mijn jurkjes, mijn balkon en terrasjes en ik ben halverwege twintig. Houd ook van zalm en andere vette vis. Ik vind het ook best wel vreemd, en wil er graag wat aan doen...
Ik hoor het ook vaak in NL hoor. En aangezien het ook in verband gebracht wordt met angst- en stemmingsklachten ben ik er ook wel voor dat erop getest wordt.

Zou een tekort ook genetisch kunnen zijn? Zoals bij b12?
Het komt heel vaak voor. Hoe laag was het en wat voor supplementen hebben gebruikt qua dosering.
quote:Luna_ schreef op 14 april 2017 @ 18:14:

Ik hoor het ook vaak in NL hoor. En aangezien het ook in verband gebracht wordt met angst- en stemmingsklachten ben ik er ook wel voor dat erop getest wordt.

Zou een tekort ook genetisch kunnen zijn? Zoals bij b12?De relatie met angst en stemmingsklachten is niet wetenschappelijk bewezen heb ik tijdens een praatje erover begrepen.
quote:polydox schreef op 14 april 2017 @ 18:22:

[...]

De relatie met angst en stemmingsklachten is niet wetenschappelijk bewezen heb ik tijdens een praatje erover begrepen.Oh mijn arts zei dat tegen me. Vaag. Misschien wordt het in de praktijk vaak gezien.
quote:himalaya schreef op 14 april 2017 @ 17:53:quote:Nou is vitamine D-tekort natuurlijk niet heel bijzonder in NL, al helemaal niet na de winter.Nou, ik vind het wél bijzonder eigenlijk. Heb er bijna nog nooit van gehoord. Eigenlijk alleen bij burka-dragende vrouwen, omdat die zo bedekt zijn dat ze niet voldoende zijn blootgesteld (..) aan zonlicht.

Ik heb het ook en ben super blank haha.

ik werk in een dorpsapotheek met hooguit 10 buitenlandse klanten (van de 9000) en het wordt ontzettend veel voorgeschreven hoor. Er wórdt tegenwoordig vaker op geprikt. Bij mij kwam ik erachter vanwege depressieve klachten na bevaling
himalaya: Vitamine D tekort komt juist heel vaak voor. Kinderen tot 3 jaar, alle volwassenen met een getinte huid en alle 50 plussers word geadviseerd om supplementen te slikken door het voedingscentrum. Het is dus geen onbekend verschijnsel.

Magnesium tekort schijnt ook bij relatief veel mensen voor te komen, alleen is het inderdaad niet goed te meten. Ik zou het gewoon bij gaan slikken, magnesium supplementen kunnen weinig kwaad. Ik zou wel opletten dat je er een goed opneembare variant koopt anders heb je er alsnog weinig aan. Heb je toevallig ook veel trek in chocola? Daaraan merk ik zelf enorm wanneer ik echt mijn magnesium weer in moet nemen.
quote:Westworld schreef op 14 april 2017 @ 18:28:

Heb je toevallig ook veel trek in chocola? Daaraan merk ik zelf enorm wanneer ik echt mijn magnesium weer in moet nemen.

Altijd maar volgens mij kan daar bij mij geen magnesium tegenop haha.

Maar serieus: denk inderdaad dat het geen kwaad kan om extra magnesium te gaan slikken. Vind het altijd wel lastig om de goed opneembare vormen te vinden (zoveel merken op de markt), maar zal me er even in gaan verdiepen.
Ik zou me er gewoon bij gaan neerleggen dat zoiets chronisch is en bij sommige mensen nauwelijks stijgt.

Hier ook een waarde die standaard 5 maal minder is dan het "normale minimum" (lees: 6 à 10 als het minimum 50 is).

Toevallig uitgekomen met bloedtrekken voor iets anders, want ik heb nergens last van. Zou ook niet weten waar ik last van zou moeten hebben.

Paar keer kuur gedaan, maar die helpt dus niet. Mijn waarde komt gewoon niet hoger.

Mijn huisarts heeft er zich inmiddels ook maar bij neergelegd.

Zolang je geen kilo's per dag / week slikt kan wat magnesium nooit kwaad.

Gewoon dus het eerste het beste uit het rek trekken .

Of je huisarts volgende keer vragen welk merk hij voorstelt.
Bij mij bleef de vitamine D ook maar zo laag, ondanks zon en ampullen, totdat ik er ook magnesium bij ging slikken. Leek wel of de vitamine D daardoor pas beter opgenomen werd.
Zelf slik ik hooggedoseerde combi calcium/vitamine D3. (netjes op doktersvoorschrift, omdat ik onvoldoende opneem uit mijn voeding)

Misschien een keer met je dokter bespreken of die combi voor jou zinvol zou kunnen zijn?

Slik ook op eigen houtje magnesium, maar weet niet dat dat verband houdt met vit. D.
De norm voor vitamine D is verhoogd sinds n aantal jaar. Vrijwel alle Nederlanders hebben een tekort tegenwoordig.
quote:veensteker schreef op 14 april 2017 @ 19:11:

De norm voor vitamine D is verhoogd sinds n aantal jaar. Vrijwel alle Nederlanders hebben een tekort tegenwoordig.Dat was wel met een reden geloof ik ;) .. wat betreft is er nog steeds geen consensus over de meeste normen
quote:himalaya schreef op 14 april 2017 @ 17:53:quote:Nou is vitamine D-tekort natuurlijk niet heel bijzonder in NL, al helemaal niet na de winter.Nou, ik vind het wél bijzonder eigenlijk. Heb er bijna nog nooit van gehoord. Eigenlijk alleen bij burka-dragende vrouwen, omdat die zo bedekt zijn dat ze niet voldoende zijn blootgesteld (..) aan zonlicht.

Nou nee.

Je laadt 'extra' vit D op in de zomer, daar doe je 3 mnd mee. Onderhoud is elke dag 15 min buiten met blote handen en gezicht.

Het gaat mis omdat we meer binnen zitten dan gedacht en bijv zonnenbrandcrème smeren. Als je ij de winter veel je handschoenen aan hebt, in de zomer veel zonnenbrandcreme smeert krijg je makkelijk een tekort
Je bent zelf een theepot
quote:TinyBel schreef op 14 april 2017 @ 18:53:

Ik zou me er gewoon bij gaan neerleggen dat zoiets chronisch is en bij sommige mensen nauwelijks stijgt.

Wat vervelend dat het bij jou zo extreem laag blijft en er geen oplossing gevonden is. Gelukkig heb je geen klachten. Ik leg me er voorlopig nog niet bij neer, jarenlang ernstig vitaminetekort kan wel nare gevolgen hebben en dat wil ik liever voorkomen. Ik heb zelf wel regelmatig vermoeidheidsklachten die niet over gaan door rust te pakken en gezond te leven, dus wellicht kan ik dat nog oplossen door te zorgen dat mijn vitD waarde hoger komt te liggen. Maar dat is natuurlijk ook geen garantie.
Sommige mensen schijnen vitamine d niet goed via capsules te kunnen opnemen (' malabsorption'), maar wel via de huid. Je zou in de winter- en lentemaanden af en toe een zonnebankje kunnen pakken. Er zijn speciale zonnebanken met UV-lampen die ook vitamine D aanmaken.
Ik heb me 2 jaar lang ontzettend beroerd gevoeld, zelfs bij de reumatoloog geweest voor men erachter kwam dat het een schreeuwend vitamine D tekort was.

Mijn waardes stijgen wel door de supplementen maar blijven altijd aan de lage kant.

Ik gebruik wel met magnesium maar weet niet meer waarom ik dat toen ben gaan doen.
Eigenlijk vind ik het raar dat je ha je nog steeds zo laat aanmodderen.

Vit D tekort komt veel voor maar met suppletie en leefregels moet dat toch wel op orde komen. Als het nu nog steeds niet helpt zou ik aandringen op een andere manier van suppletie en sowieso elk jaar (?) controle
Je bent zelf een theepot

Het is wel een beetje in hoor, vitamine D tekort.

Dit zegt niks over to natuurlijk.
Misschien een beetje rare vraag, omdat je vitamine d oa via je huid opneemt, maar zou er iets zijn in je darmen, waardoor je minder opneemt? Ik word regelmatig hierop gecontroleerd via ijzertekortcheck nl.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven