Gezondheid alle pijlers

Leeftijd verstandskiezen verwijderen?

17-06-2012 02:50 36 berichten
Ik heb een anderhalf jaar terug mijn rechter onder verstandskies laten verwijderen omdat die onder het tandvlees horizontaal vast zat. Ik heb nog 3 verstandskiezen die verder allemaal recht zitten maar wel onder het tandvlees. Ze komen dus nooit door.



Nu zei de kaakchirurg anderhalf jaar geleden tegen mij dat hij de bovenste niet kon verwijderen omdat ze te diep zitten. Die linksonder kan hij wel verwijderen.



Mijn vraag is nu aan jullie: Heeft het zin die aan de onderkant te laten verwijderen? Ik heb nergens last van. Ik heb gelezen dat die verstandskiezen kunnen gaan ontsteken onder het tandvlees en dat er cystes kunnen ontstaan. Alleen wat ik niet begrijp is: Als het boven niet weggehaald kan worden dan kan het daar ook ontsteken net zo goed als onder.



Ik weet niet of ik lang kan wachten met een beslissing nemen of ik die links onder nog eruit wil, want ik ben 25! En er staat overal dat die rotkiezen er tussen je 15de en 25ste uit moeten.



Zijn er hier misschien mensen die ze toch op latere leeftijd door de kaakchirurg hebben laten wegsnijden? En waarbij alles goed is gegaan? Dus geen zenuwaantasting etc?
Ik ben 35 en ik heb ze nog alle vier. Maar ik heb een vrij brede/grote scheur zeg maar, ik kan mijn verstandskiezen ook flossen bijvoorbeeld. En ik heb een heel erg sterk gebit, maar 1 gaatje.



Mijn tandarts wil mijn verstandskiezen juist laten staan zodat mijn gebit niet aan de wandel gaat.



Mijn verstandskiezen zijn trouwens pas sinds een jaar of 5 boven het vlees. Heb bij eentje ooit een ontsteking in het tandvlees gehad, dat heeft de tandarts gewoon schoongemaakt en ik werd met een flesje waterstofperoxide zeg maar heen gestuurd, nooit meer iets aan de hand gehad met die dingen.



Ik zou niet weten waarom ik mijn verstandskiezen zou laten verwijderen dus.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tandarts zei: 'Voor je dertigste laten verwijderen.' anders zou het risico op complicaties groter zijn...

Ze zijn er dit jaar dus in twee sessies door de kaakchirurg verwijderd, de hele ingreep is mij beetje tegengevallen eerlijk gezegd.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zijn er 2 getrokken toen ik 29 was en de andere 2 toen ik 31 was. Het moest bij de kaakchirurg, omdat de wortels te groot waren. Dat durfde de tandarts zelf niet aan. Maar als je geen last heb zou ik het niet doen.
Alle reacties Link kopieren
2 eruit gehakt door de kaakchirurg. Die lagen horizontaal en drukten de rest weg. Verschrikkelijke operatie en weken napijn. kijk uit wie je als kaakchirurg krijgt!

De andere twee staan recht en worden getrokken zodra ze voldoende boven zijn. Dat hebben ze gehoord dus nu houden ze zich rustig en zitten ze nog steeds lekker diep weg. Nooit last van.

(ben mid 40)



Ik zou zeggen: lekker laten zitten.
Onder zou ik er uit laten halen, straks groeien de wortels zo lang door dat ze op je onderkaak zenuw (n.mandibularis) uit komen. Als ie er dan uit moet, en ze beschadigen de zenuw heb je nooit meer gevoel daar.



Boven zijn de kiezen waarschijnlijk nog te veel in het bot, of niet goed ontwikkeld. Wanneer je ze dan perse wil verwijderen trek je 't kaakbot stuk. Logisch om hier nog even mee af te wachten!
Alle reacties Link kopieren
onderste groeiden dan als liza schuin naar voren horizontaal...dus die zijn er toen ik 16 was en ze een ietsje doorwaren uitgehakt door kaakchirurg, in tegenstelling tot lize vond ik het reuze meevallen...vond het zetten van de verdoving eigenlijk het gemeenst...de handeling zelf en de napijn veel mij 100% mee!

Ik zou ze wel laten zitten hoor als ze niets kapot maken / je er geen last van hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:SjakieAfhakie schreef op 17 juni 2012 @ 03:36:

mijn tandarts (en tevens ook vriend, ik vertrouw zijn oordeel) zegt, als je er geen last van hebt, niet laten trekken. Verstandskiezen trekken schijnt een gouden business te zijn voor tandarsten, maar heel vaak onnodig dus.

Ik ben 48 en heb ze ook nog, nooit geen enkel probleem meegehad.

Mijn tandarts heeft ook altijd zoiets van: bij geen problemen niet trekken
Alle reacties Link kopieren
Mijn tandarts zegt ook dat je ze moet laten zitten als je er geen problemen mee hebt. Volgens hem houd ik ze goed schoon en dan is het geen probleem. Ik ben boven de 30 en heb ze allemaal nog, ook nog nooit een gaatje gehad trouwens.
Hier ook geen last van, dus lekker laten zitten volgens de tandarts. En ik ben het volledig met hem eens
Alle reacties Link kopieren
46 en heb ze nog alle 4 dus lekker laten zitten als je er geen last van hebt.



Sterker nog,hij heeft laatst in 1 van mijn verstandskiezen een vulling gezet.

Vind het onzin dingen uit je lijf te laten snijden,als ze geen overlast veroorzaken.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zijn de onderste twee verwijderd door de tandarts: 1 i.v.m. scheefdrukken van andere tanden/kiezen, de andere i.v.m. dreigende ontsteking. Vrijwel geen last gehad van pijn, alleen de verdoving was niet leuk! Mijn tandarts houdt de bovenste verstandskiezen wel in de gaten maar doet er zolang ze geen problemen veroorzaken niets mee. Heeft al wel toegezegd dat ze eruit moeten als ze doorkomen, omdat er eigenlijk te weinig ruimte in mijn mond is voor verstandskiezen en ik er dan niet goed bij zou kunnen met de tandenborstel. Maar dat wordt pas een probleem als ze ook echt doorkomen, dus ik wacht rustig af.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zijn ze allevier doorgekomen. Tandarts zegt dat ik ze kan laten zitten omdat ik er voldoende ruimte voor heb. Ben onlangs bij kaakchirurg geweest voor iets anders en die zij hetzelfde.
Staat daar een leeftijd voor dan? Ik dacht altijd: bij last laten trekken? Ik was alle 4 voor mijn 25ste kwijt, één keer 1, één keer 3, gewoon bij de tandarts. Napijn was niet extreem.
Ik heb ze alle 4 nog en volgens mijn tandarts kunnen ze prima blijven zitten als ze geen overlast veroorzaken.
Ik had er 2 onder die zo diep dat ze onder narcose eruit moesten. Prima want ik vond het doos eng. Als ik het niet deed dan ging heel mn gebit scheef staan. Ik moest daarna wel een week bij komen, het was geen pretje allemaal
19 toen ik de mijne liet trekken. Alle 4 tegelijkertijd. Ik zou zeggen dat doe ik nooit meer maar dat is ook zo, tenzij ik nog verstandskiezen bij groei
Alle reacties Link kopieren
ikheb ze helemaal niet
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zijn ze ook nog niet doorgekomen en ik heb nergens last van, ben 34. Lekker laten zitten als je geen last hebt. Een operatie kan ook zorgen voor ontstekingen, waarom zou je dat risico willen nemen?
Ik ben 40, heb 4 half doorgekomen verstandskiezen en die blijven vooralsnog zitten waar ze zitten.
Ik ben bijna 33 en heb vorig jaar er 2 laten trekken. Ben nog moed aan het verzamelen voor die andere 2.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er mis met advies aan je tandarts vragen?



Je krijgt hier antwoord van mensen die er geen bal vanaf weten (over het algemeen). Sommigen snappen niet eens het verschil tussen verstandskiezen die doorgekomen zijn en verstandskiezen die horizontaal in je kaak liggen, dusseh....
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 27 en heb vrijdag een briefje gekregen om de laatste er uit te laten snijden (linksonder). Toen ik 22 was hebben ze de andere 3 er in één keer uit gehaald, waarvan 1 er uit gesneden de andere 2 getrokken.



Ik heb trouwens ook nergens last van, maar heb ze er liever uit.

Er steekt een klein puntje uit het tandvlees en ik kan er niet bij met poetsen. Dus weg met die dingen.
Alle vier voor mijn 22e laten trekken bij de tandarts, door te weinig ruimte en mogelijk creëren van gaatjes die de voorste kiezen dan ook weer aantasten.



Mijn moeder heeft haar kiezen 2 maand geleden laten trekken, 2 stuks en toen was ze 52. 6 jaar daarvoor ook 2 laten verwijderen door de kaakchirurg, omdat deze ontstoken raakten. Ik heb meer last gehad dan zij van napijn, vooral de eerste sessie was heftig, maar dat duurde een kleine week. Nu kan ik vrij tandenpoetsen, zonder te hoeven kokhalzen, omdat ik moeilijk bij de achterste kies kon komen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven