Gezondheid alle pijlers

leeslenzen

18-04-2011 21:37 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er hier ervaring met leeslenzen?
Heb je ook speciale lees lenzen? Zijn dat niet gewoon lenzen voor één dag?
nog niet, maar als er tips komen leeslens ik mee want ik wil ze ook ipv een leesbril..
Ik heb lenzen met een leesgedeelte en voor veraf, dus multifocaal, bevalt mij prima.
Man heeft ook multifocale lenzen, bevalt hem ook prima. Wel even wennen in het begin.
Is het eigenlijk ook lastig om de lenzen uit te doen.En krijg je niet gauwer een infectie aan je oog omdat je steeds toch met je vingers aan je ogen komt.
Superhuisvrouw, hoe bedoel je dat? Het is niet anders dan bij 'gewone' lenzen. Ik heb zachte en die pluk je zo met 2 vingers uit je oog. Geen last van infecties, het traanvocht spoelt je oog gewoon schoon.
In principe was je altijd eerst je handen voordat je in je oog gaat

Met zachte lenzen haal je ze inderdaad met 2 vingers uit je oog, met harde lenzen kom je niet eens in je oog, die haal je op een andere manier uit je ogen!
Ik heb zoiets van als ik straks aan de bril moet heb ik net zo lief misschien wel lenzen. maar het verwijderen ervan lijkt me zo lastig,.

@splinter02 wrijf je je lenzen dan naar je ooghoeken toe?
quote:zonneschijn10 schreef op 18 april 2011 @ 22:14:

In principe was je altijd eerst je handen voordat je in je oog gaat

Ja dat lijkt me logisch.

Met zachte lenzen haal je ze inderdaad met 2 vingers uit je oog, met harde lenzen kom je niet eens in je oog, die haal je op een andere manier uit je ogen!Dus daar zit ook nog verscil in.
Lenzen alleen voor lezen? Dat lijkt me hartstikke onhandig, eigenlijk. Een bril zet je zo op (en hoef je niet op een speciale manier te bewaren), voor lenzen moet je eerst je handen wassen, lenzen uit nat houdertje vissen, vloeistof uit de houder lozen, lenzen inzetten, handen afdrogen en dan lezen. Na het lezen: handen wassen, lenzen uithalen, (schoonmaken?) in de houder doen en vloeistof erbij, houder rechtop bewaren zodat de lenzen niet uitdrogen. Nogal een verschil met het uit een kokertje vissen van een brilletje.

Ik ben érg voor lenzen, gruwel van brillen voor mezelf, maar als het voor alleen lezen zou zijn zou ik toch geen lenzen doen. Multifocaal dan weer wel.
@Wen, dat is het handige van leeslenzen, ze zijn multifocaal, dus niet alleen om te lezen. Je kunt zowel veraf als dichtbij zien. Anders zou het inderdaad wel erg onhandig zijn!

@superhuisvrouw, het is op dezelfde manier als wanneer je een stofje van je kleding plukt, dus gewoon recht van je oog af. En dat is inderdaad met zachte lenzen.
Ik kon vorig jaar bij de controle nog prima dichtbij zien, maar merk nu bij borduren dat het minder wordt. Leesbrilletje gekocht, maar wat een ellende als je lenzen gewend bent..Ik heb al 25 jaar 1 lens, andere oog is te slecht. Ik hou niet van een gepoetste lens, dan zit ie niet lekker (harde lens). De opticien dreigde dat als ik een multifocale lens wil, ik hem dan wel goed moet poetsen omdat ie anders niet mooi recht zit.

Dus ik alvast braaf een paar avonden mijn lens gepoetst om te oefenen maar het zit gewoon niet! Dus nu weer helemaal gelukkig met een vieze lens (mik hem elke avond in het bakje en giet er zonodig wat bewaarvloeistof in.). Borduren gaat inmiddels weer zonder bril nu de zon schijnt, dus ik stel het weer een zomer uit..

En ja, ik weet dat ik heel slecht bezig ben met die vieze lens, zeker omdat ik maar 1 oog heb. Wie herkend evt. dit verhaal, dat je harde lens lekkerder zit met een randje vet eraan?
quote:wen schreef op 18 april 2011 @ 22:23:

Lenzen alleen voor lezen? Dat lijkt me hartstikke onhandig, eigenlijk. Een bril zet je zo op (en hoef je niet op een speciale manier te bewaren), voor lenzen moet je eerst je handen wassen, lenzen uit nat houdertje vissen, vloeistof uit de houder lozen, lenzen inzetten, handen afdrogen en dan lezen. Na het lezen: handen wassen, lenzen uithalen, (schoonmaken?) in de houder doen en vloeistof erbij, houder rechtop bewaren zodat de lenzen niet uitdrogen. Nogal een verschil met het uit een kokertje vissen van een brilletje.

Ik ben érg voor lenzen, gruwel van brillen voor mezelf, maar als het voor alleen lezen zou zijn zou ik toch geen lenzen doen. Multifocaal dan weer wel.Ja maar ik heb gehoord dat je die lenzen gewoon de hele dag in kan houden hoor.Hoe het precies werkt weet ik niet.Vandaar mijn topic
Ik ben jaren geleden begonnen met alleen leeslenzen +1.25 en daar merk je niets van dat je ze in hebt met afstand kijken, dus gewoon de hele dag inhouden. Nu is mijn afstand ook niet helemaal goed meer dus multifocale lenzen. Ik heb wel daglenzen omdat ik allegische reacties krijg op de bewaarvloeistof. Helemaal ideaal gewoon 's ochtends vers uit het doosje en 's avonds zo de prullenbak in. Het kost een paar centen maar ik zou niet anders meer willen.
Ik heb ook multifocale lenzen (progressives van focus daily volgens mij). Ze zijn wel iets dikker gek genoeg dan de normale lenzen en houden iets minder vocht vast. Zeker toen ik moest studeren was het fijner dan met mijn gewone lenzen in. Overigens ligt er nu gewoon een goedkoop brilletje naast me maar ik kan meestal alles nog wel zien maar ja.. leeftijd he

Ik zou gewoon eens proberen met een proefverpakking. Ik vind zelf de daglenzen heerlijk, geen gedoe met vloeistofjes en ook geen kans op overgevoeligheid voor al die vloeistoffen en bewaarspulletjes.
quote:ambra schreef op 18 april 2011 @ 22:50:

Ik kon vorig jaar bij de controle nog prima dichtbij zien, maar merk nu bij borduren dat het minder wordt. Leesbrilletje gekocht, maar wat een ellende als je lenzen gewend bent..Ik heb al 25 jaar 1 lens, andere oog is te slecht. Ik hou niet van een gepoetste lens, dan zit ie niet lekker (harde lens). De opticien dreigde dat als ik een multifocale lens wil, ik hem dan wel goed moet poetsen omdat ie anders niet mooi recht zit.

Dus ik alvast braaf een paar avonden mijn lens gepoetst om te oefenen maar het zit gewoon niet! Dus nu weer helemaal gelukkig met een vieze lens (mik hem elke avond in het bakje en giet er zonodig wat bewaarvloeistof in.). Borduren gaat inmiddels weer zonder bril nu de zon schijnt, dus ik stel het weer een zomer uit..

En ja, ik weet dat ik heel slecht bezig ben met die vieze lens, zeker omdat ik maar 1 oog heb. Wie herkend evt. dit verhaal, dat je harde lens lekkerder zit met een randje vet eraan?Als ik ze iedere dag poets zie ik daarna een uur lang alles wazig, als ik ze om de dag (of 2..) poets heb ik daar geen last van. En ik bewaar ze meestal droog, omdat ik te lui ben de vloeistof in het bakje te verversen . (en ik heb pas 1x een infectie gehad op 32 jaar lenzen dragen)
Ah, ik snap hem, dus multifocaal met een leesgedeelte en een 'zonder sterkte' gedeelte, als je dat niet nodig hebt. Het leek me ook al zo'n heel erg onhandig idee
quote:MamaMitchie schreef op 19 april 2011 @ 06:39:

Ik ben jaren geleden begonnen met alleen leeslenzen +1.25 en daar merk je niets van dat je ze in hebt met afstand kijken, dus gewoon de hele dag inhouden. Nu is mijn afstand ook niet helemaal goed meer dus multifocale lenzen. Ik heb wel daglenzen omdat ik allegische reacties krijg op de bewaarvloeistof. Helemaal ideaal gewoon 's ochtends vers uit het doosje en 's avonds zo de prullenbak in. Het kost een paar centen maar ik zou niet anders meer willen.Ik heb nu toch maar maandlenzen gekocht.Rechteroog. +1.25 links +2.75 en ik moet zeggen het bevalt goed tot nu toe.OOk met inbrengen en uithalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven