Gezondheid alle pijlers

Loeiende koeienmaag bij zenuwen

29-10-2014 14:41 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Sinds ongeveer een jaar heb ik een vervelend probleem. Als ik moet spreken voor een grote groep, bijv. in de vorm van een presentatie, word ik van tevoren altijd erg zenuwachtig. Dit heb ik altijd al gehad en dit is ook niet het probleem waar ik over wil praten. Voorheen uitten deze zenuwen zich altijd doordat ik bijvoorbeeld een rood hoofd kreeg (rosacea-achtig), of dat ik veel naar de wc moest (vooral poepen, plassen niet echt). Dat zijn veelvoorkomende dingen waarvan ik weet dat anderen die ook hebben als ze zenuwachtig zijn.

Maar tegenwoordig, en dat is het probleem waar ik over wil praten, begint mijn maag altijd heel hard te borrelen als ergens zenuwachtig voor ben. Dit klinkt niet als een ik-heb-honger-borreltje, het heeft eerder wat weg van een loeiende koe. Het is echt heel hard en duidelijk hoorbaar door het hele lokaal. Ik heb dit ook alleen vóór het geven van de presentatie en niet meer tijdens. Heel vervelend dus als ik niet direct aan de beurt ben, want tijdens het wachten word ik alleen maar zenuwachtiger en worden de geluiden ook alleen maar erger en harder. Mijn maag voelt op zo'n moment alsof het zichzelf de hele tijd opblaast en weer leeg laat lopen; een opgeblazen gevoel dus. Iedere keer bij het leeglopen komt er zo'n monsterkabaal vrij. Ik heb dit nu sinds ongeveer een jaar en het is heel hinderlijk omdat ik als student nogal veel presentaties en dergelijke moet geven. Ik kan wel luchtig zeggen 'Oh, beetje honger', maar mensen hebben echt wel door dat dit geluid niet meer om honger gaat. Vind 't erg beschamend.

Kent iemand dit en heeft iemand misschien enig idee waar deze geluiden vandaan komen? Ik weet dat het alles met mijn darmen te maken heeft die een beetje (een beetje heel erg) van slag zijn vanwege de zenuwen, maar is er misschien een manier om je darmen een beetje te temmen tijdens een zenuwachtig moment? Helpt het eten van bepaalde voedingsmiddelen? Volgens mij heb ik sowieso wel een gevoelige maag, moet altijd van het minste en geringste al poepen (bijv. van wachten in een rij, of geen keuze kunnen maken tussen die 100 verschillende soorten mascara's in de drogist). Ik ben ook altijd wel extreem in het bezoeken van de wc voor een presentatie; anderen gaan 1 keer vlak voor de presentatie terwijl ik maar heen en weer blijf gaan...

Ik ben benieuwd naar jullie tips. Tips om je zenuwen in bedwang te houden zijn ook welkom, ben redelijk zenuwachtig van aard dus alles is welkom.
Kan je wel normaal eten voor een presentatie?
quote:Justmaartje123 schreef op 29 oktober 2014 @ 16:08:

Kan je wel normaal eten voor een presentatie?Nee, vlak voor een presentatie niet, dan krijg ik geen hap door m'n keel. Ook als ik niet eens zo heel erg zenuwachtig ben. Maar misschien helpt het om de ochtend van de presentatie bepaalde dingen te eten en/of te drinken? Koffie drinken lijkt me bijvoorbeeld sowieso niet bevorderend, daar reageert mijn maag altijd een beetje heftig op (buikgerommel, buikkrampjes, moeten poepen etc.) als ik dat in de ochtend drink.
Ik bracht die van mij tot rust met een pepermuntje.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Hoi,

Dat is wel vervelend, ja! Het kan ook met je ademhaling te maken hebben, dat je door de zenuwen a.h.w. steeds te veel lucht in je slokdarm laat komen. Letten op je ademhaling, eventueel met hulp van yoga oid zou kunnen helpen.

Is niet leuk.
Ik voel me zo moedellooos

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven