Gezondheid alle pijlers

logopediste in de zaal?

06-06-2011 10:23 31 berichten
is er een logopediste aanwezig? ik heb een vraagje......

(die ik pas ga stellen als er een logopedist is )
Alle reacties Link kopieren
Nou vertel.
Wellukke saal?
Ik ben logopediste, vertel je het nu?
Flauw hoor.
Ik zit nu wel in een zaal. Is dat ook goed?
ja allemaal ok

ik zing al jaren klassiek en pop.

ik heb niks geks gedaan, maar ik ben sinds een paar weken weer een beetje schor. dit is ivm het zingen dus niet zo handig.

nu probeer ik minder te praten (waar ik nogal van hou )

en wat meer te fluisteren, maar heb niet het idee dat het echt werkt........

mijn vraag dus hoe krijg ik mijn schorre stem weer goed...
Isla

En vooral zo min mogelijk zeggen, en al helemaal niet fluisteren.
Ik begrijp van Google (heb je daar al eens gekeken?) dat je vooral niet moet fluisteren, dat maakt het erger.

Verder kwamen veel tips over thee met citroen, thee met honing etc. voorbij.
Ik ben weliswaar geen logopediste maar heb wel een poos zangles gehad. Volgens mijn zanglerares is fluisteren helemaal niet goed voor je stem. Helemaal niets zeggen is het beste om je stembanden rust te geven.

En inderdaad zoals hier ook al gezegd: je stembanden smeren met isla-moos dragees en thee met honing.
Als ex docent moet ik jou ook vertellen dat fluisteren heel slecht voor je stem is. En die gamba's met koffie, dat is er ook goed voor
ik moet voor jou ook al incognito geloof ik. koffie met gamba's werkt alleen als jij er bent, maar goed daar heb ik uiteraard ook al aan gedacht .

ik weet sinds kort dat fluisteren idd. niet goed is.

maar is gewoon praten, zo rustig mogelijk, ook al belastend, dus is mn kop houden idd. het beste?

en van die mierzoete keelpastilles??
Logopediste aanwezig!

Het belangrijkste:

- niet fluisteren! wel stemrust, dus weinig praten

- geen keelsnoepjes, zeker niet met menthol, door de menthol worden de slijmvliezen juist weer geprikkeld, waardoor je weer schor wordt enz.

- wel honing en (zoete) drop, verzacht de keel

- neuriën, als er slijm in je keel zit, komt dit los

En als het al een paar weken duurt, zoals je schrijft: naar de logopedist toe!
thanks sproet! er zit geen slijm in mijn keel (althans niet dat ik merk) maar is neuriën toch goed?

en zingen is neem ik aan voorlopig ff uit den boze? ( )

ik ben trouwens telefoniste dus helemaal niet praten zal moeilijk gaan. hoe kan ik het toch zo weinig mogelijk belasten?
Zingen is niet uit den boze, echter:

- niet te hoog

- niet te hard

- goed inzingen als je echt bij een koor zingt!

Maar als je merkt dat je na het zingen meer last hebt, toch inderdaad even helemaal niet meer zingen!

Neuriën mag altijd.

Telefoniste, ai, dat is inderdaad moeilijk ophouden met praten... Tja, dan inderdaad zo rustig mogelijk, met:

- genoeg rustpauzes tussendoor

- veel slokjes water drinken

(Ik ben lekker bezig, met al mijn opsommings-tekentjes.)

Maar je hebt dus geen enkele aanleiding hoe dit gebeurd kan zijn?

Geen verkoudheid of iets dergelijks?

Stress?

(Geloof me, er zijn mensen die na een stress-volle periode hun stem compleet kwijt zijn.)

Schouder-, nek- en/of keelklachten verder?
bedankt voor je antwoord! heb verder geen keelpijn, wel schouder en nekklachten, maar dat heb ik al jaren.

is de laatste tijd dankzij de fysio wel een stuk minder gelukkig

qua werk; heb mn collega aan de telefoon gezet

is die drop en honing ondanks dat ik geen keelpijn heb evengoed handig?

ben verder niet verkouden of zoiets.....
Ik ben het ermee eens dat je niet moet gaan fluisteren in geval van heesheid. Op een of andere manier schuurt in dat geval de lucht langs de stembanden. Je kunt beter zachtjes praten. Het is beter om helemaal niet te praten; dan hebben de stembanden de maximale rust.

Ik zou - om eerlijk te zijn - het verschil tussen neuriën en zingen niet zien. Mijn stemapparaat gebruik ik bij zingen en neuriën op dezelfde manier. Ik heb trouwens zelf ook zangles.

Je zou moeten uitzoeken wat de oorzaak van heesheid is. Aangezien je zei dat je die heesheid al een paar weken hebt, zou ik ermee naar de huisarts gaan. Heesheid zou niet langer moeten duren dan een paar dagen.

Heesheid door forceren duurt bij mij slechts een paar uur. Als dat 's avonds is, is mijn stem de volgende dag weer goed. Als heesheid bij mij lange duurt, is het vooral verkoudheid. Dan moet ik een paar dagen wachten.
World of Warcraft: Legion
ok dank je voor je advies! ben trouwens niet erg 'hees' meer,

maar op een of andere manier voelt en klinkt het (vind ik zelf) nog niet helemaal jofel. wil ook beetje oppassen... (moet in juli zingen)

ik denk de oorzaak wel weet. tijdje terug had ik nogal veel/moeilijk gezongen. heb daar niet goed van uit kunnen rusten (ben nogal een kletskous )

neurieën en zingen is wel verschillend hoor, bij neurieën belast je vrijwel niks, bij zingen wel (vooral bij verkeerde techniek.....)
In China raden ze bij stemproblemen aan om cola met gember te koken en dat op te drinken. Ja, dat is heel smerig, maar als ik m'n stem volledig kwijt ben en ik drink hier een paar glazen per dag van, heb ik m'n stem 's avonds weer terug.

Ik heb deze tip ook aan m'n vriend gegeven, die professioneel zingt en vaak zo'n 6 shows per week doet en hij is laaiend enthousiast. Niet over de smaak overigens, maar wel over het effect. Misschien de moeite van het proberen waard?
Hans, zingen en neuriën is een wereld van verschil, al heb je voor beide je stembanden nodig, ja.

De lage bromtoon van het neuriën, belast de stem niet, maar ontspant juist het keelgebied en trilt eventueel vastzittend slijm los.

Zingen vergt juist inspanning van de spieren.

Maar als ik je verhaal zo lees, Missphoebe, begint mij steeds meer het gevoel te bekruipen dat je echt langs een logopedist zal moeten, zeker als je in juli weer echt wil kunnen zingen.

Dus naar de huisarts! (Die zal je direct naar een logopediste sturen, ofwel eerst voor controle langs de KNO-arts sturen.)
ik denk dat dat niet nodig heb..... ik heb verder geen keelpijn of zo. ik was vorige week wel wat schor (nadat ik dus wat heftig gezongen had) ik doe nu dus wat rustig aan met mn stem en ben ook minder schor (volgens phoebsman helemaal niet meer.......) maar heb het idee dat ik wel een beetje voorzichtig moet doen. dat moet ik zoiezo, omdat ik de laatste tijd dus na een feestje of zo zoiezo wat sneller schor ben.

ik weet verder de truukjes wel, heb al is logopedie gehad.

maar goed ik wilde dus vooral wat tips hoe ik wat voorzichtiger kan doen zodat ik niet schor ben in juli...... (snappen we het nog of word ik vaag? hihi....)
Okee, ik las eerst (gisteren om 11:10), dat je zonder aanleiding al een paar weken schor was.

Maar als het een weekje is, na intensief zingen, ja dan klinkt het alweer anders.

Dan hoop ik dat je stem snel weer helemaal de oude is en je in juli prachtig zult zingen!

Succes er mee!

(Enne, houdt het aan, dan blijf ik bij mijn oude advies! Hoe sneller je er bij bent, hoe sneller je er af bent!)
was ik ook wel een beetje, maar het valt nu wel mee.

het klinkt alleen nog niet zo lekker. vond hem zelf wel schor maar schijnt wel mee te vallen.

wil alleen wel een beetje voorzichtig zijn....
sproet; ik heb vanochtend weer een beetje gezongen,

uiteraard wel ingezongen. (ik zing trouwens Solo, niet in een koort)

mijn vraag is eigenlijk na hoeveel 'inzingoefeningen' is de stem warm? hoeveel of hoelang inzingen is handig??
net terug van familieweekend. heb echt mn best gedaan (zelfs iedere dag paar uur mond gehouden) maar ben weer zo schor als een kraai. niet handig want moet zingen morgen.

ik zeg nu dus maar helemaal niks meer. moet het dan morgen beter zijn of gaat dat niet zo snel ??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven