Gezondheid alle pijlers

Maagonderzoek met sedatie

05-11-2019 21:46 48 berichten
Deze week heb ik een maagonderzoek met sedatie.
Ben normaliter geen stresskip, maar zie zo op tegen de sedatie. Verschrikkelijk eng idee om “weg” te raken.
Twijfel nu om het onderzoek nogmaals te proberen zonder roes. Al was dat de vorige keer ook geen succes:)
Iemand positieve ervaringen m.b.t. de sedatie/roes? Ben als de dood dat ik stop met ademen etc:)
Grijskleedje31 schreef:
05-11-2019 22:52
Oké! Het is dus niet dat je in 1 keer een dosis krijgt.....
Misschien moet ik morgen gewoon even bellen met mijn vragen trouwens.
ligt eraan wat je krijgt
Rainbow91 schreef:
05-11-2019 22:54
Ik heb afgelopen maand alleen al 3x een roesje gehad en 1x een sedatie. Het voordeel voor de arts bij een roesje is dat je reageert op opdrachten. De sedatie had wel iets langer inwerktijd nodig, maar ik grapte dat ik nog 2 minuten inschatte voor ze konden beginnen maar blijkbaar heb ik die zin nog niet af kunnen maken of ik lag al te snurken. BIj beide methodes heb ik geslapen als een roosje en lag ik op de verkoever al te dollen met de verpleging.
Als je nerveus bent, gewoon gelijk aangeven, ze kennen dat en zullen je stap voor stap uitleggen wat er gebeurd en je gerust stellen.
Heel veel succes en slaap lekker alvast!
roesje en sedatie worden door elkaar gebruikt
Grijskleedje31 schreef:
05-11-2019 22:52
Oké! Het is dus niet dat je in 1 keer een dosis krijgt.....
Misschien moet ik morgen gewoon even bellen met mijn vragen trouwens.
Anesthesie medewerkers hebben ook jarenlange opleidingen, werkervaringen en trainingen gehad. Zij weten wel wat ze doen. Daarnaast word je continu in de gaten gehouden op hartslag en ademhaling en mocht het verkeerd gaan dan hebben ze een tegenmiddel die de werking direct ongedaan maakt.

Maak je geen zorgen. Ze weten wat ze doen in het ziekenhuis.
DokterBibber schreef:
05-11-2019 22:55
Propofol is lekker spul en heel veilig. Ik zou me er echt geen zorgen om maken.
Maagonderzoek zonder sedatie, daar zou ik pas zenuwachtig van worden.
Komt goed!
Je nick is erg komisch in dit topic. :proud:

Ik heb het onderzoek zo ondergaan, dus zonder keelverdoving, roesje of wat dan ook. Ik vond het niets voorstellen. Maar begrijp ook dat dat voor een ander anders kan zijn.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 05-11-2019 23:01
Reden: Klikte per ongeluk op verkeerde emo
1.30% gewijzigd
Ja ik reageerde blijkbaar redelijk hysterisch zonder slaapmiddelen vorige maand. Iets met huilen, de slang er tot 3 keer toe uittrekken en half hyperventileren.
Heel apart trouwens, voor de rest ben ik altijd een super rustig, niet paniekerig persoon. Snap ook niet waarom ik zo’n drama hiervan maak :facepalm:
Arts gaf aan dat het niet ging op deze manier, alleen die propofol word ik ook niet zo blij van.
Grijskleedje31 schreef:
05-11-2019 23:06
Ja ik reageerde blijkbaar redelijk hysterisch zonder slaapmiddelen vorige maand. Iets met huilen, de slang er tot 3 keer toe uittrekken en half hyperventileren.
Heel apart trouwens, voor de rest ben ik altijd een super rustig, niet paniekerig persoon. Snap ook niet waarom ik zo’n drama hiervan maak :facepalm:
Arts gaf aan dat het niet ging op deze manier, alleen die propofol word ik ook niet zo blij van.

Zonder is dus geen optie. Onderzoek overslaan lijkt me toch ook niet handig. Dus lijkt me dat je gewoon doet wat ze voorgesteld hebben om zowel voor jou als de arts het onderzoek zo prettig mogelijk en haalbaar te maken.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 05-11-2019 23:14
0.14% gewijzigd
En stop met googelen; dat voedt alleen maar je angst...
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
05-11-2019 23:00
Je nick is erg komisch in dit topic. :proud:

Ik heb het onderzoek zo ondergaan, dus zonder keelverdoving, roesje of wat dan ook. Ik vond het niets voorstellen. Maar begrijp ook dat dat voor een ander anders kan zijn.
Voor sommige patiënten is dat inderdaad zo. In het geval van TO is een eerdere poging gestaakt omdat het echt niet ging. Sommige mensen hebben een veel sterkere kokhalsreflex, of paniekreactie op iets in hun keel dan anderen. Daar kun je niks aan doen, dat is geen kwestie van gewoon even doorzetten. Ze vinden het echt heel vervelend voor een patiënt als zo’n onderzoek over moet, dus als ze eerder gestopt zijn, ging het echt niet.

TO: in veel andere landen hoeft er niet eens een anesthesist bij te zijn voor propofol, dan mag de arts dat zelf doen. In Nederland is er dus wel ook nog een anesthesist bij, alhoewel er ook gesproken wordt om dat af te schaffen. Het wordt dus niet als extreem heftig middel beschouwd hoor.
Dat onderzoek tig keer opnieuw moeten omdat het niet lukt is veel vervelender. Plus dat je dan steeds geen uitslag hebt, terwijl je dat onderzoek vast niet voor niks krijgt.
Geef wel vooral aan dat je er erg zenuwachtig voor bent, dan kunnen ze goed uitleggen wat er gebeurt en je geruststellen. Het is helemaal niet heel gek om het eng te vinden om ‘weg te zijn’, daar hebben veel mensen last van. Daar zijn ze aan gewend, ook om je daar mee te helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorige maand een sedatie ‘gehad’ en zag er ook enorm tegenop.

Echter, voordat je tot 10 kan tellen ben je weg. Het was bij mij maar kort, maar ik werd helder en goed wakker. Een paar minuten later liep ik alweer rond en heb er verder geen last van gehad.

Er is een anesthesist bij en je wordt gemonitord, er gebeurt je echt niks.
Just looking for someone to be the Kanye to my Kanye
nausicaa schreef:
05-11-2019 23:16
Voor sommige patiënten is dat inderdaad zo. In het geval van TO is een eerdere poging gestaakt omdat het echt niet ging. Sommige mensen hebben een veel sterkere kokhalsreflex, of paniekreactie op iets in hun keel dan anderen. Daar kun je niks aan doen, dat is geen kwestie van gewoon even doorzetten. Ze vinden het echt heel vervelend voor een patiënt als zo’n onderzoek over moet, dus als ze eerder gestopt zijn, ging het echt niet.

TO: in veel andere landen hoeft er niet eens een anesthesist bij te zijn voor propofol, dan mag de arts dat zelf doen. In Nederland is er dus wel ook nog een anesthesist bij, alhoewel er ook gesproken wordt om dat af te schaffen. Het wordt dus niet als extreem heftig middel beschouwd hoor.
Dat onderzoek tig keer opnieuw moeten omdat het niet lukt is veel vervelender. Plus dat je dan steeds geen uitslag hebt, terwijl je dat onderzoek vast niet voor niks krijgt.
Geef wel vooral aan dat je er erg zenuwachtig voor bent, dan kunnen ze goed uitleggen wat er gebeurt en je geruststellen. Het is helemaal niet heel gek om het eng te vinden om ‘weg te zijn’, daar hebben veel mensen last van. Daar zijn ze aan gewend, ook om je daar mee te helpen.

Dat schreef ik toch ook, dat dat voor een ander heel anders kan zijn? En ik schreef dat zonder dus geen optie is en ze zichzelf en de artsen dat niet nogmaals aan moet willen doen als een onderzoek haalbaar wil zijn. Ik heb niets geschreven over doorzetten qua onderzoek zonder middelen, voor alle duidelijkheid. Dat is voor niemand fijn als iemand zo in paniek raakt.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 05-11-2019 23:26
10.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ook niet anesthesisten geven propofol binnen protocollen. Dus niet schrikken als het bijv een anesthesiemedewerker is. Vaak houden die zich nog het netste aan alle richtlijnen.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen vrijdag kreeg ik om 09:50 uur een roesje en om 11:20 uur wandelde ik het ziekenhuis weer uit.
Bedankt voor de berichten. Stelt me toch iets gerust.
Ik lees trouwens ook dat de maag ook onderzocht kan worden d.m.v. een bariumpapje + foto. Waarom doet men dat niet gewoon? Bij biopten etc natuurlijk niet praktisch, maar als dat niet nodig is, waarom dan zo’n belastend onderzoek..... Ik ga toch even bellen zo, kan het niet loslaten :facepalm:
wiriehorn schreef:
05-11-2019 22:13
Een roesje is heerlijk, lekker beetje dutten en daarna vrijwel meteen weer fit en helder.
Dit!
Alle reacties Link kopieren
Grijskleedje31 schreef:
06-11-2019 10:24
Ik lees trouwens ook dat de maag ook onderzocht kan worden d.m.v. een bariumpapje + foto. Waarom doet men dat niet gewoon? Bij biopten etc natuurlijk niet praktisch, maar als dat niet nodig is, waarom dan zo’n belastend onderzoek..... Ik ga toch even bellen zo, kan het niet loslaten :facepalm:
Dat is een heel ander onderzoek, het hangt er nogal vanaf wat het doel van het onderzoek is.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook sedatie medewerker geweest.. Gaf ook propofol. Als je niet allergisch bent voor soja / pinda's en verder gezond.. No worries. En daarna ben je vrij snel weer fit!
Grijskleedje31 schreef:
06-11-2019 10:24
Ik lees trouwens ook dat de maag ook onderzocht kan worden d.m.v. een bariumpapje + foto. Waarom doet men dat niet gewoon? Bij biopten etc natuurlijk niet praktisch, maar als dat niet nodig is, waarom dan zo’n belastend onderzoek..... Ik ga toch even bellen zo, kan het niet loslaten :facepalm:

Dat is toch een totaal onderzoek. Eerlijk gezegd denk ik dat het vooral je eigen angst is die maakt dat je het onderzoek nu bij voorbaat al zo belastend maakt. Ook best begrijpelijk gezien je vorige ervaring. Maar er lijkt nu vooral een angst voor de angst te ontstaan, naar mijn idee. En dat is natuurlijk niet prettig. Daarom zou ik je angst voor het onderzoek ook daar bespreken. Je bent niet de eerste en ook zeker niet de laatste die bang is voor zo'n onderzoek. Hun taak is ook om je daarin te begeleiden.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 07-11-2019 07:23
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Grijskleedje31 schreef:
06-11-2019 10:24
Ik lees trouwens ook dat de maag ook onderzocht kan worden d.m.v. een bariumpapje + foto. Waarom doet men dat niet gewoon? Bij biopten etc natuurlijk niet praktisch, maar als dat niet nodig is, waarom dan zo’n belastend onderzoek..... Ik ga toch even bellen zo, kan het niet loslaten :facepalm:
Bariumpap en röntgenfoto geeft ten eerste heel andere resultaten, maar geeft daarnaast dus ook straling die niet gezond is. Wordt volgens mij nauwelijks nog gedaan.
Met een gastroscopie kunnen ze veel meer zien en idd meteen biopten nemen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Hoe is je maagonderzoek gegaan? Als het goed is, heb je het nu achter de rug.
Late reactie. Maagonderzoek is mislukt. Baal er erg van.


HB is goed en bacterie komt er via bloedtest niet uit. Lijkt dus nu geen acuut iets volgens arts.

Volgende week gesprek met internist. Idee is waarschijnlijk om het nu keer vroeg in de ochtend te laten plaatsvinden met sedatie.
Wat is er mislukt aan het maagonderzoek?
Hoe dan ook; erg vervelend dat het niet gelukt is, want je had het zelf ongetwijfeld het liefst al achter de rug gehad.
Tijdschriftenverslindster schreef:
14-11-2019 22:05
Wat is er mislukt aan het maagonderzoek?
Hoe dan ook; erg vervelend dat het niet gelukt is, want je had het zelf ongetwijfeld het liefst al achter de rug gehad.
Teveel paniek.
Poging nummer 3 staat deze week gepland...
Ga nu wel echt doorzetten. Lig nu ook weer met veel last in bed, helaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven