Gezondheid alle pijlers

Maagonderzoek, roesje of niet?

11-12-2013 18:46 44 berichten
Hoi, wegens aanhoudende maagklachten krijg ik binnenkort een onderzoek.(gastroscopie)

Door communicatiestoring met de huisarts heeft ze ook een roesje aangevraagd, maar nu lees ik in de folder dat ik dan niet alleen naar huis mag.

Ik heb helemaal geen zin om iemand lastig te gaan vallen hiervoor, dus mijn vraag aan ervaringsdeskundigen:

Is gastroscopie een beetje te doen zonder roesje?
Alle reacties Link kopieren
Het is echt geen pretje, een roesje is voor de meeste mensen geen overbodige luxe.
ik zou het doen..

kan je niet met het ov naar huis??

het is trouwens ook wel fijn als je weer bij komt (het is een soort slaapje wat je doet) dat er iemand is hoor..
Mijn moeder heeft het zonder roesje gedaan en heeft daar een half trauma van opgelopen, zij zou nu iedereen aanraden koste wat kost met roesje :P

Zelf geen ervaring. Sterkte!!!
Als je liever bij bewustzijn een slang inslikt en je slokdarm ingeduwd krijgt dan even een lift regelt....

Ik heb dit onderzoek 2 keer gehad. eenmaal zonder, eenmaal met.

Ik kan je het roesje van harte aanbevelen, ik vind het een gruwelijke ervaring zonder.
ik heb het met roesje gedaan en zelfs daar weet ik nog van dat ik het gevoel had dat ik er in zou blijven......... (arts praatte op dat moment ook tegen me, weet ik nog)

nee nooit zonder roesje voor mij, al was ik wel lang niet fit na dat roesje
Ik heb het zonder roesje gehad en vond het echt afschuwelijk. Ze hielden me met drie man vast want ik raakte behoorlijk in paniek (terwijl ik echt geen angsthaas of piepert ben).

Zou het nooit meer zonder roesje doen.
Hier hetzelfde, nooit meer zonder roesje brr!

Ik heb er een waar trauma aan over gehouden (nou ja het voelde om dat moment echt traumatisch ) .

Ik heb bewust niet voor een roesje gekozen, omdat ik bang was de controle te verliezen, maar om even lullig te doen die verlies je voor je gevoel sowieso wel even.

Dus voor je eigen rust zou ik voor een roesje gaan.
Ik heb het een paar maanden geleden en vorige week zonder roesje gedaan. Wel met keelspray/verdoving.

Tuurlijk is het niet prettig om zo'n slang in je keel te krijgen, maar onthou dat je gewoon door kunt ademen. Je slikt toch ook wel eens per ongeluk een groot stuk eten door.

Het is geen leuk onderzoek maar als je alle negatieve verhalen leest valt het altijd mee. En vooral rustig blijven.

Ik wens je succes en ik hoop dat de uitslag goed is.

(En je mag lekker ongegeneerd boeren)
ik heb het onderzoek 1 keer gehad zonder roesje.

ik vond het verschrikkelijk dus ik zou het echt met een roesje doen!

en ik denk dat het zoiezo fijn is als er iemand bij is als je klaar bent. het is toch spannend!
Ik heb om de twee jaar een gastro. Heb er nu 3 gehad en ik doe het zonder. Weet ook niet waarom. Ik laat het gewoon over me heen komen. Ontspannen de slang inslikken lukt me vrij goed. Je keel wordt zoiezo verdoofd.
Met roesje, neem een taxi terug als je niemand wilt vragen.
Met roesje, neem een taxi terug als je niemand wilt vragen.
Ik krijg liever een kind dan dat onderzoek zonder roesje. Need I say more ?
Ik heb het zonder roesje gedaan, want ik wilde gelijk naar huis. Het is niet prettig, maar zou het volgende keer weer zo doen.

Heb het over me heen laten komen en het was zo voorbij. Was blij dat ik daarna gewoon naar huis kon.
Ik heb het zonder roesje gehad, maar wel met verdovende keelspray, waar ik wel echt om moest vragen. Dat boden ze niet aan vanuit het ziekenhuis.

Vervelend onderzoek, maar wel te doen. Ik heb me heel erg op mijn ademhaling geconcentreerd. Het onderzoek duurde zo'n 10 min. en dat is al vrij lang voor een gastroscopie. Bij mij hebben ze ook mijn dunne darm bekeken en biopten genomen.

Ik heb liever een gastroscopie dan een bevalling (en dat met 3 makkelijke bevallingen).
Als je heel rustig kan blijven, rustig door blijft ademen en goed naar de instructies luistert kan het wel..

Persoonlijk zou ik voor het roesje gaan
Ik heb het zonder roesje gedaan en ook zonder keelspray. Het is niet fijn, maar ik vond het goed te doen. Het moest destijds met spoed en ik had dus helemaal geen keuze (de slang zat er in voordat ik het goed en wel wist), maar een volgende keer zou ik het wel weer aandurven zonder roesje en/of verdoving.
Keelspray is volgens mij standaard bij dit zks, en je krihgt ook een drankje tegen schuimen van de maagsappen(?).

Een taxi bellen is helemaal geen probleem, maar of ze komen is vraag 2 (woon vrij dichtbij zks en hier in Adam doen ze niet graag korte ritjes).

Uit documentatie lijkt dat je geen taxi mag laten bellen maar dat het een bekende moet zijn.

Ik ben een enorme einzelgänger en heb niemand om mijn handje vast te houden.
Rent-a-fake-friend bestaat zeker niet
Ik wilde ook graag alleen. Omdat ik geen roesje had genomen stond ik letterlijk binnen een half uur weer buiten.

Bij mijn ziekenhuis (ook regio Amsterdam) moest ik wel apart vragen om een keelspray.

Je krijgt inderdaad standaard een minibekertje spul om schuimen tegen te gaan, smaakt naar chemische banaan...
Ik heb voor mijn opleiding wat gastro's mogen mee kijken, wat mijn ervaring is van wat ik gezien heb, neem toch maar een roesje..

Er zijn mensen die nemen er geen, maar achteraf vinden ze het meevallen, maar hadden toch een roesje gewild. Sterkte!
Ik zou het denk ik gewoon zonder roesje proberen, al helemaal als je een keelspray krijgt. Het gevoel van de slang is gewoon niet prettig (kokhalzen), maar pijnlijk vond ik het niet en volgens mij is het ook meestal een kortdurende procedure.

Ik heb zelf voor een ander onderzoek wel eens een (verplicht) roesje gehad (dormicon, ik weet niet of het hier ook om gaat), maar dan ben je best even van de wereld.
quote:studentjeuitdenhaag schreef op 11 december 2013 @ 19:49:

ik zou het doen..

kan je niet met het ov naar huis??

het is trouwens ook wel fijn als je weer bij komt (het is een soort slaapje wat je doet) dat er iemand is hoor..

Bij sedatie mag je niet alleen naar huis. De andere mensen in het OV tellen niet mee in het begeleid vervoer.

TO, er zijn mensen die zo'n onderzoek ondergaan zonder sedatie. Maar het is veel prettiger met

Even de valse schaamte voorbij en bel even rond. Er is vast wel iemand die jou wil ophalen en thuisbrengen
Je bent zelf een theepot
quote:loulou39 schreef op 11 december 2013 @ 20:06:

Tuurlijk is het niet prettig om zo'n slang in je keel te krijgen, maar onthou dat je gewoon door kunt ademen. Je slikt toch ook wel eens per ongeluk een groot stuk eten door.

Het is geen leuk onderzoek maar als je alle negatieve verhalen leest valt het altijd mee. En vooral rustig blijven.

dat was dus voor mij geen optie

als ik een sliertje spaghetti doorslik schiet ik al in de stress, dan ga ik echt vanzelf kokhalzen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven