Maagonderzoek, roesje of niet?

woensdag 11 december 2013 om 18:46
Hoi, wegens aanhoudende maagklachten krijg ik binnenkort een onderzoek.(gastroscopie)
Door communicatiestoring met de huisarts heeft ze ook een roesje aangevraagd, maar nu lees ik in de folder dat ik dan niet alleen naar huis mag.
Ik heb helemaal geen zin om iemand lastig te gaan vallen hiervoor, dus mijn vraag aan ervaringsdeskundigen:
Is gastroscopie een beetje te doen zonder roesje?
Door communicatiestoring met de huisarts heeft ze ook een roesje aangevraagd, maar nu lees ik in de folder dat ik dan niet alleen naar huis mag.
Ik heb helemaal geen zin om iemand lastig te gaan vallen hiervoor, dus mijn vraag aan ervaringsdeskundigen:
Is gastroscopie een beetje te doen zonder roesje?

woensdag 11 december 2013 om 20:00
Hier hetzelfde, nooit meer zonder roesje brr!
Ik heb er een waar trauma aan over gehouden (nou ja het voelde om dat moment echt traumatisch ) .
Ik heb bewust niet voor een roesje gekozen, omdat ik bang was de controle te verliezen, maar om even lullig te doen die verlies je voor je gevoel sowieso wel even.
Dus voor je eigen rust zou ik voor een roesje gaan.
Ik heb er een waar trauma aan over gehouden (nou ja het voelde om dat moment echt traumatisch ) .
Ik heb bewust niet voor een roesje gekozen, omdat ik bang was de controle te verliezen, maar om even lullig te doen die verlies je voor je gevoel sowieso wel even.
Dus voor je eigen rust zou ik voor een roesje gaan.
woensdag 11 december 2013 om 20:06
Ik heb het een paar maanden geleden en vorige week zonder roesje gedaan. Wel met keelspray/verdoving.
Tuurlijk is het niet prettig om zo'n slang in je keel te krijgen, maar onthou dat je gewoon door kunt ademen. Je slikt toch ook wel eens per ongeluk een groot stuk eten door.
Het is geen leuk onderzoek maar als je alle negatieve verhalen leest valt het altijd mee. En vooral rustig blijven.
Ik wens je succes en ik hoop dat de uitslag goed is.
(En je mag lekker ongegeneerd boeren)
Tuurlijk is het niet prettig om zo'n slang in je keel te krijgen, maar onthou dat je gewoon door kunt ademen. Je slikt toch ook wel eens per ongeluk een groot stuk eten door.
Het is geen leuk onderzoek maar als je alle negatieve verhalen leest valt het altijd mee. En vooral rustig blijven.
Ik wens je succes en ik hoop dat de uitslag goed is.
(En je mag lekker ongegeneerd boeren)

woensdag 11 december 2013 om 20:41
Ik heb het zonder roesje gehad, maar wel met verdovende keelspray, waar ik wel echt om moest vragen. Dat boden ze niet aan vanuit het ziekenhuis.
Vervelend onderzoek, maar wel te doen. Ik heb me heel erg op mijn ademhaling geconcentreerd. Het onderzoek duurde zo'n 10 min. en dat is al vrij lang voor een gastroscopie. Bij mij hebben ze ook mijn dunne darm bekeken en biopten genomen.
Ik heb liever een gastroscopie dan een bevalling (en dat met 3 makkelijke bevallingen).
Vervelend onderzoek, maar wel te doen. Ik heb me heel erg op mijn ademhaling geconcentreerd. Het onderzoek duurde zo'n 10 min. en dat is al vrij lang voor een gastroscopie. Bij mij hebben ze ook mijn dunne darm bekeken en biopten genomen.
Ik heb liever een gastroscopie dan een bevalling (en dat met 3 makkelijke bevallingen).

woensdag 11 december 2013 om 21:04
Ik heb het zonder roesje gedaan en ook zonder keelspray. Het is niet fijn, maar ik vond het goed te doen. Het moest destijds met spoed en ik had dus helemaal geen keuze (de slang zat er in voordat ik het goed en wel wist), maar een volgende keer zou ik het wel weer aandurven zonder roesje en/of verdoving.

woensdag 11 december 2013 om 21:23
Keelspray is volgens mij standaard bij dit zks, en je krihgt ook een drankje tegen schuimen van de maagsappen(?).
Een taxi bellen is helemaal geen probleem, maar of ze komen is vraag 2 (woon vrij dichtbij zks en hier in Adam doen ze niet graag korte ritjes).
Uit documentatie lijkt dat je geen taxi mag laten bellen maar dat het een bekende moet zijn.
Ik ben een enorme einzelgänger en heb niemand om mijn handje vast te houden.
Een taxi bellen is helemaal geen probleem, maar of ze komen is vraag 2 (woon vrij dichtbij zks en hier in Adam doen ze niet graag korte ritjes).
Uit documentatie lijkt dat je geen taxi mag laten bellen maar dat het een bekende moet zijn.
Ik ben een enorme einzelgänger en heb niemand om mijn handje vast te houden.
woensdag 11 december 2013 om 21:28
Ik wilde ook graag alleen. Omdat ik geen roesje had genomen stond ik letterlijk binnen een half uur weer buiten.
Bij mijn ziekenhuis (ook regio Amsterdam) moest ik wel apart vragen om een keelspray.
Je krijgt inderdaad standaard een minibekertje spul om schuimen tegen te gaan, smaakt naar chemische banaan...
Bij mijn ziekenhuis (ook regio Amsterdam) moest ik wel apart vragen om een keelspray.
Je krijgt inderdaad standaard een minibekertje spul om schuimen tegen te gaan, smaakt naar chemische banaan...

donderdag 12 december 2013 om 11:08
Ik zou het denk ik gewoon zonder roesje proberen, al helemaal als je een keelspray krijgt. Het gevoel van de slang is gewoon niet prettig (kokhalzen), maar pijnlijk vond ik het niet en volgens mij is het ook meestal een kortdurende procedure.
Ik heb zelf voor een ander onderzoek wel eens een (verplicht) roesje gehad (dormicon, ik weet niet of het hier ook om gaat), maar dan ben je best even van de wereld.
Ik heb zelf voor een ander onderzoek wel eens een (verplicht) roesje gehad (dormicon, ik weet niet of het hier ook om gaat), maar dan ben je best even van de wereld.
donderdag 12 december 2013 om 20:38
quote:studentjeuitdenhaag schreef op 11 december 2013 @ 19:49:
ik zou het doen..
kan je niet met het ov naar huis??
het is trouwens ook wel fijn als je weer bij komt (het is een soort slaapje wat je doet) dat er iemand is hoor..
Bij sedatie mag je niet alleen naar huis. De andere mensen in het OV tellen niet mee in het begeleid vervoer.
TO, er zijn mensen die zo'n onderzoek ondergaan zonder sedatie. Maar het is veel prettiger met
Even de valse schaamte voorbij en bel even rond. Er is vast wel iemand die jou wil ophalen en thuisbrengen
ik zou het doen..
kan je niet met het ov naar huis??
het is trouwens ook wel fijn als je weer bij komt (het is een soort slaapje wat je doet) dat er iemand is hoor..
Bij sedatie mag je niet alleen naar huis. De andere mensen in het OV tellen niet mee in het begeleid vervoer.
TO, er zijn mensen die zo'n onderzoek ondergaan zonder sedatie. Maar het is veel prettiger met
Even de valse schaamte voorbij en bel even rond. Er is vast wel iemand die jou wil ophalen en thuisbrengen
Je bent zelf een theepot

donderdag 12 december 2013 om 20:44
quote:loulou39 schreef op 11 december 2013 @ 20:06:
dat was dus voor mij geen optie
als ik een sliertje spaghetti doorslik schiet ik al in de stress, dan ga ik echt vanzelf kokhalzen
dat was dus voor mij geen optie
als ik een sliertje spaghetti doorslik schiet ik al in de stress, dan ga ik echt vanzelf kokhalzen