Gezondheid alle pijlers

Machtiging aanvragen ziekenfonds

15-11-2009 14:31 9 berichten
Vanaf febr 2008 draag ik een beugel, mijn orthodontist heeft tijdens het 1e gesprek gelijk verteld dat ik eigenlijk een kaakoperatie moet omdat de ondertanden tegen de achterkant van mijn boventanden komen en daardoor ook mijn kaak kapot kunnen maken in de toekomst.

Ik schrok daar best wel van en vond een operatie dood eng, dus ik heb gezegd ik denk er wel over na en heb niet gelijk ja gezegd.

Nu ben ik 1,5 jr bezig met beugelen, en 2 maanden geleden kwam weer mijn operatie ter sprake bij de ortho, maar ik vond het zo'n moeilijke beslissing,dus na lang dubben zei hij, maak een afspraak bij de kaakchirurg voor een algemeen gesprek.

Dat heb ik gedaan, en ik moest mijn kiezen op elkaar doen, toen begon hij te twijfelen of het wel echt moest. Na 10 min zei hij doe nog eens je kiezen op elkaar, ik weer gedaan. Ik hield ze het zelfde als 10 min daarvoor, maar goed toen zei hij ineens ja ik vind eigenlijk wel dat het moet.

Dus nu staat mijn operatie gepland op 26 november, maar waar ik me erg zorgen over maak is dat ik afgelopen vrijdag mijn ziekenfonds heb opgebeld of er al een aanvraag/machtiging van mijn kaakchirurg is binnengekomen en of er een goedkeuring is gegeven door hun.

Maar er was nog niks binnen, op 26 okt had ik ook een afspraak met de kaakchirurg voor een 2e gesprek, toen vroeg ik er ook al naar en toen zei hij je moet je niet druk daar om maken, ze moeten het tegenwoordig vergoeden en dat is mijn taak dat gaat buiten de patient om.

Maar mijn ziekenfonds zegt weer dat er eerst een aanvraag moet komen met behandelplan en foto's enz voor ik geopereerd kan worden. Wat moet ik nu doen, ik weet het niet meer?? Is er iemand die ervaring met zoiets heeft?
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste: Ziekenfonds bestaat niet meer. Het heet sinds januari 2006: basisverzekering.

Maar goed, antwoord op jou vraag: Doen wat jou zorgverzekeraar aangeeft. Dus inderdaad voor de operatie een behandelplan sturen e.d

En pas als er toestemming is gegeven kan de operatie doorgaan.

Er is nog wel een tweede optie: De operatie door laten gaan en het risico lopen dit zelf te moeten betalen.
Ja dat risico zelf betalen, zit ik dus niet op te wachten.

Maar leef al 2 maanden naar 26 nov, en ben ontzettend zenuwachtig en bang. En dan is het nog niet eens geregeld met mijn ziekenfonds, ik baal er echt zo ontzettend van.

En dan denk ik ook, wat voor chirurg is het waar ik me aan ga overgeven dat hij dit nog niet eens geregeld heeft. Dan kan hij heel makkelijk tegen mij zeggen ik opereer al jaren en het komt goed maak je maar geen zorgen. Maar als de instantie die het moet vergoeden andere eisen stelt, lijkt me idd dat ik dan moet doen wat mijn ziekenfonds van mij/kaakchirurg verwacht. Het is namelijk zo dat hun moeten bekijken of het niet alleen voor cosmetisch is maar dat het idd voor het medische gedeelte is dat ik geopeerd moet worden
@Marcaro: Ja, is ook heel vervelend!

Houd er trouwens ook rekening mee dat áls deze operatie uitgesteld word naar volgend jaar jou Verplicht Eigen Risico hiermee verbruikt word. Ook al kan jij er niks aan doen dat de operatie werd uitgesteld.

Neem morgen nogmaals contact op met je zorgverzekeraar. En vraag wat zij nodig hebben waardoor zij -het liefst- voor 26 november toestemming kunnen verlenen. Soms kan dat sneller dan normaliter behandeld worden.

De kaakchirug kan een behandelplan etc sturen -als het moet faxen!- naar de desbetreffende afdeling van jou zorgverzekeraar.

Succes.

Laat je ook nog even weten hoe 't afloopt e.d?
quote:FleurtjeFee schreef op 15 november 2009 @ 14:35:

Ten eerste: Ziekenfonds bestaat niet meer. Het heet sinds januari 2006: basisverzekering.Nee hoor........zorgverzekering
Ja ik laat weten hoe het afgelopen is,ga idd morgen weer ziekenfonds bellen.
quote:marcaro schreef op 15 november 2009 @ 15:30:

Ja ik laat weten hoe het afgelopen is,ga idd morgen weer ziekenfonds de zorgverzekering bellen.
@Xander:

Hoe dan ook. Ik krijg echt jeuk van het woord ziekenfonds.

Sorry.

(Bedenk me dat de overheid d'r nog wel es een spotje tegen aan mag gooien mbt zorgverzekeren, verplichte eigen risico's, aanvullende pakketten, basisverzekering enz.)
quote:FleurtjeFee schreef op 15 november 2009 @ 15:44:

@Xander:

Hoe dan ook. Ik krijg echt jeuk van het woord ziekenfonds.

Sorry.

Niks sorry! Ik ook!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven