Gezondheid alle pijlers

Mammografie

13-07-2026 16:32 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Daar ben ik weer met mijn mammografie. Donderdag is het weer zo ver. Vorig jaar heeft mijn moeder voor de derde keer borstkanker gehad, gelukkig nog net een voorstadium maar toch...

Ik ben zwaar hypochondrisch en heb een angststoornis en gelukkig kan ik na lang wachten over twee weken weer met therapie beginnen.

Voor nu ben ik doods en doodsbang voor donderdag. Ik zie helemaal voor me dat ik weer naar binnen wordt geroepen voor nader onderzoek. Alleen al dat idee geeft me steeds een paniekaanval.

Tot overmaat van ramp heb ik als ik op een bepaalde manier op mijn buik lig pijn bij mijn ribben dus ik ben er nu van overtuigd dat ik een uitzaaiing heb. Kan totaal niet meer rationeel denken en ben ervan overtuigd dat het foute boel is.

Ik ben precies een jaar geleden voor de vorige mammo geweest, voel zelf niks en heb 4 weken geleden nog borstonderzoek door de huisarts laten doen.

Ik kan wel huilen, ben ontzettend bang en in paniek. Ik weet dat het niet normaal is maar het lukt me niet. Hebben jullie nog tips ... of bemoedigende woorden?
Fijn dat je over twee weken terecht kunt voor hulp want zo bang zijn is zwaar voor jou. Zo zonde van je tijd.

Misschien is het een goed plan om als onderdeel van je therapie te werken aan het stoppen met de (extra) onderzoeken. Want geruststelling brengt het je toch niet, het legt alleen extra focus op je angst dat er wat is.
Tip om je vorige topic terug te lezen.

Succes
Ach toch, wat naar dat je zo in paniek gaat.

Gaat er iemand met je mee donderdag?

De mammografie is er natuurlijk zodat ze jou op tijd kunnen helpen als er iets aan de hand is. Maar ik snap dat je die rationaliteit nu niet hebt.

Ik vind het knap dat je gaat :redrose:
Je staat onder regelmatige controle, dus áls er iets mis is ben je er vroeg bij.

Zoek afleiding. Goed dat je weer in therapie gaat!
Ik vind het niet raar dat je met een angststoornis en familiegeschiedenis hier zo over panikeert. Probeer het vooral niet weg te drukken, je mag hier best over huilen en daarna proberen jezelf weer rustig te krijgen. Dat hielp mij wel, je mag die emoties gewoon voelen, toelaten en benoemen. Het ebt dan vaak weer weg. Kun je iemand vragen bij je te zijn? Of zelf afleiding te zoeken?
Fijn dat je straks therapie krijgt, want deze combi is echt funest voor je gemoedsrust.
LizzyLee schreef:
13-07-2026 17:00
Ik vind het niet raar dat je met een angststoornis en familiegeschiedenis hier zo over panikeert. Probeer het vooral niet weg te drukken, je mag hier best over huilen en daarna proberen jezelf weer rustig te krijgen. Dat hielp mij wel, je mag die emoties gewoon voelen, toelaten en benoemen. Het ebt dan vaak weer weg. Kun je iemand vragen bij je te zijn? Of zelf afleiding te zoeken?
Fijn dat je straks therapie krijgt, want deze combi is echt funest voor je gemoedsrust.
Sterkte to

Maar deze beredenering is onjuist
Je panikeert niet omdat je een angststoornis hebt.
Psychiatrische aandoeningen in de dsm zijn niks meer en minder dan een afvinklijst van klachten.

Dus in dit geval heet het (heb je) een angststoornis omdat je o.a. panikeert. Niet andersom

Maar idd wel begrijpelijk gezien eerdere ervaringen dat je er angstig door bent nu.
Hopelijk goed nieuws!
Wat een rot situatie.
Ben je bekend met box breathing? Dat kan je helpen om je lichaam rustig(er) te maken bij paniek of onrust.

Het menselijk zenuwgestel kalmeert ook door liefdevolle aanraking. Dus als je iemand in je omgeving hebt die je een goeie lange knuffel kan geven of die je kan vasthouden dan is dat heilzaam. Een gelukkig is je hoofd niet zo slim als'ie zelf graag denkt dus als je je armen stevig om jezelf heen slaat werkt het ook! Zelf ben ik niet zo van het knuffelen met mezelf maar een flinke aaisessie met mijn kat doet voor mij gelukkig hetzelfde.

Als je je eraan over kunt geven dan staan er op internet een hoop geleide meditaties. Daarmee kun je focussen op de stem en langzaam fysiek weer kalm worden. Je hebt ze in alle soorten en maten, ik hou zelf erg van meditaties die je fantasie aan het werk zetten over landschappen. Als je het fijn vindt om dichterbij jezelf te blijven zou je kunnen zoeken op geleide zelfscan, bodyscan, dat soort termen.

Sterkte, want voor wachten is niet echt een oplossing
SinPermiso schreef:
13-07-2026 18:01
Wat een rot situatie.
Ben je bekend met box breathing? Dat kan je helpen om je lichaam rustig(er) te maken bij paniek of onrust.

Het menselijk zenuwgestel kalmeert ook door liefdevolle aanraking. Dus als je iemand in je omgeving hebt die je een goeie lange knuffel kan geven of die je kan vasthouden dan is dat heilzaam. Een gelukkig is je hoofd niet zo slim als'ie zelf graag denkt dus als je je armen stevig om jezelf heen slaat werkt het ook! Zelf ben ik niet zo van het knuffelen met mezelf maar een flinke aaisessie met mijn kat doet voor mij gelukkig hetzelfde.

Als je je eraan over kunt geven dan staan er op internet een hoop geleide meditaties. Daarmee kun je focussen op de stem en langzaam fysiek weer kalm worden. Je hebt ze in alle soorten en maten, ik hou zelf erg van meditaties die je fantasie aan het werk zetten over landschappen. Als je het fijn vindt om dichterbij jezelf te blijven zou je kunnen zoeken op geleide zelfscan, bodyscan, dat soort termen.

Sterkte, want voor wachten is niet echt een oplossing
Ik vind zelf de app van House.ik Deep Relax erg prettig en helpend.
Naast box breathing werkt de fysiologische zucht ook goed: TO, dat houdt in dat je diep inademt via je neus, vervolgens nog iets meer inademt (dus 2 x inademen voordat je uitademt) en vervolgens via je mond heel rustig uit.

Sterkte, TO. Een angststoornis is zo naar. Ik weet er helaas alles van. Erover praten is fijn, maar voor mij niet genoeg. Ik richt me nu meer op lichaamgerichte therapie en ben op aanraden van POH met het boek Uit liefde voor jezelf van Gijs Jansen begonnen (ACT).
*jaline schreef:
13-07-2026 17:54
Sterkte to

Maar deze beredenering is onjuist
Je panikeert niet omdat je een angststoornis hebt.
Psychiatrische aandoeningen in de dsm zijn niks meer en minder dan een afvinklijst van klachten.

Dus in dit geval heet het (heb je) een angststoornis omdat je o.a. panikeert. Niet andersom

Maar idd wel begrijpelijk gezien eerdere ervaringen dat je er angstig door bent nu.
Hopelijk goed nieuws!
Dit is helaas voor veel mensen nog te ingewikkeld.
Memories are priceless... especially the awful ones that keep you up at night.
Week 29 van de Extremely Demotivational Calendar
Het gaat heel slecht hier. Ik zie maar steeds voor me dat ze iets zien en dat ik voor verder onderzoek moet. Ik kan het niet...

Ik weet dat dit allemaal overdreven is maar ik kan het niet stoppen.

Gelukkig kan ik morgen een half oxaatje nemen.
Leaff schreef:
15-07-2026 19:58
Het gaat heel slecht hier. Ik zie maar steeds voor me dat ze iets zien en dat ik voor verder onderzoek moet. Ik kan het niet...

:hug:
Misschien helpt een geruststellende anekdote? De laatste keer dat ik ging had ik een "onduidelijk vlekje" op mijn borst en moest ik na de mammografie door voor verder onderzoek. Inderdaad geen comfortabel gevoel. Toen ik vroeg waarom dat zo ging en wat voor hun de aanleiding was om verder te zoeken bleek dat een zorgvuldigheidskwestie. Kennelijk was mijn borstweefsel nogal dicht en wilden ze graag het zekere voor het onzekere nemen en wat ze hadden geconcludeerd bij de mammografie (namelijk niks te zien) dubbelchecken. Dus zelfs doorverwezen worden voor aanvullend onderzoek betekent niet altijd dat er iets aan de hand is. In mijn geval was het aanvullend onderzoek een echo waarmee je om bijvoorbeeld littekenweefsel heen kunt manoeuvreren.

De zorg is heel goed in Nederland, je bent morgen in hele goede handen. Als het niks is sta je zo weer buiten en als er meer bij komt kijken laten ze je niet aan je lot over.

Heb je tijd voor een avondwandeling?
Waarom krijg je nu weer een mammografie? Is dat vanwege erfelijkheid en verhoogde kans op borstkanker of op je eigen verzoek?

Ik zou bij je therapie bespreken als die start, of zulke topics openen helpend is of niet.

De vrouwen die ik ken die borstkanker gehad hebben zijn allemaal heel goed begeleid in hun behandeling overigens.
Leaff schreef:
15-07-2026 19:58

Waarom niet nu?
Memories are priceless... especially the awful ones that keep you up at night.
Week 29 van de Extremely Demotivational Calendar
Deze mammo is op mijn eigen verzoek omdat mijn moeder eind vorig jaar dus voor de derde keer een voorstadium had.
Leaff schreef:
15-07-2026 21:12
Deze mammo is op mijn eigen verzoek omdat mijn moeder eind vorig jaar dus voor de derde keer een voorstadium had.
Als het volgens je arts niet hoeft en je een jaar geleden nog een goede mammografie had dan is het dus ter geruststelling. Maar als je er juist heel erg van in paniek raakt is het dan niet beter om dat niet te doen?
Succes vandaag!
Het zit erop. De verpleegkundige heeft gekeken en vergeleken met vorig jaar en ze zag niks geks dus ik moest me niet al te veel zorgen maken.

Officiële uitslag volgt dan nog
Heel fijn voor je!
Ga er even goed voor zitten om er bewust van te genieten. Zo geef je je hoofd een nieuw datapunt dat het de volgende keer mee kan nemen (en hopelijk dan je paniek wat helpt te beteugelen)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven