Gezondheid alle pijlers

medicijnen angst/paniek

26-09-2013 18:55 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jarenlang een angst/paniekstoornis. Op een gegeven moment werd het zo erg dat ik geen boodschappen meer durfde te doen. Ik bestelde alles via internet. De reden waarom ik deze stoornis heb is omdat ik in mijn jeugd psychisch mishandeld ben.

Ik heb sinds kort om medicatie gevraagd bij de huisarts. Van hem heb ik het middel 'venlafaxine retard' gekregen. Naast de gebruikelijke bijwerkingen als misselijkheid en droge keel kreeg ik ook last van slapeloosheid. Zeer ernstige slapeloosheid waarin ik hele nachten niet kon slapen. In overleg met de huisarts heb ik daarom een dubbele dosis gekregen (het spul zou me juist rustiger moeten maken) en slaappillen. Deze slaappillen mag ik echter niet elke avond innemen. Het gevolg is nu dat ik één avond zo'n 10 uur slaap en de volgende avond maar 2 tot 0 uur.

Mijn vraag is nu of iemand anders ervaring heeft met antidepressiva medicijnen en slapeloosheid als gevolg ervan. Volgens de huisarts moet ik nog wennen aan het medicijn maar ik gebruik het nu al 8 dagen en ik kan nog steeds niet slapen.
Ik denk dat je beter naar een pychiater en psycholoog kunt. Een psycholoog om je problemen aan te pakken, want ik vind het schandalig dat de huisarts er gewoon medicijnen instopt zonder uitzicht op verbetering en afbouwen. En een psychiater voor de goede begeleiding. Zo moet die bijvoorbeeld na twee weken bloed prikken om te kijken of de waarden wel hoog genoeg zijn en je begeleiden bij de bijwerkingen. Want die eerste 6-8 weken zijn die er vaak heel veel (verergering van de klachten) en daarna gaat het langzaam werken. Ik heb het idee dat je dat niet verteld ben.

Persoonlijk ben ik tegen het geven van medicijnen zonder behandeling als de oorzaak zo duidelijk is als bij jou.
Eens met bootje.

Ik snap sowieso niet dat huisartsen dit soort medicatie voorschrijven. In jouw geval is er duidelijke problematiek en daar heb je een psycholoog of psychiater bij nodig. Ik zou dan kiezen voor de laatste aangezien die medicatie kan voorschrijven. Vaak is het een tijd zoeken naar de juiste dosering en naar de juiste combi van medicijnen.

Zelf kreeg ik venlafaxine voor depressie, maar hield angstklachten en slaapproblemen. Daar slik ik een hele lage dosering antipsychoticum voor (dipiperon) en dat heeft bij mij het gewenste effect.
Nou zeg, het is geen snoep!

Als de klachten en bijwerkingen zo erg zijn moet je naar een psychiater.

En dat klinkt heel eng misschien maar dat is een arts die verstand heeft van dit soort geneesmiddelen en daarbij ook nog begeleiding geeft.

Met een psycholoog ga je niet verder komen want dat is geen arts en mag geen geneesmiddelen voorschrijven

Ik begrijp dat het heel eng is om de ha een verwijzing te vragen voor de psychiater maar dat zou wel moeten. Misschien dat iemand met je meekan?

De ha gaat voorbij de afspraken die er landelijk zijn,
Je bent zelf een theepot
quote:bootje_op_de_golven schreef op 26 september 2013 @ 19:07:

Persoonlijk ben ik tegen het geven van medicijnen zonder behandeling als de oorzaak zo duidelijk is als bij jou.

Spijker op zijn kop

Er zijn afspraken hierover in NL

En het zijn de huisartsen die deze regels aan hun of haar laars lappen

Er zijn duidelijke stroomschema's maar veel ha houden zich er niet aan.

Ik denk dat TO het heel eng vindt om tegen de ha in te gaan.

Maar dat zou wel moeten.

Ik merk dat het me irriteert en me zorgen baart, ik ken TO niet maar wel helaas de gang van zaken
Je bent zelf een theepot
ik heb ook venlafaxine en had ook slaapproblemen

Ook slaapmiddelen erbij gekregen maar toen ik (weeer) aan de antipsychotica ging sliep ik gelijk weer beter
Maf, ik werd juist een zombie van venlafaxine. Ik had zelfs als ik wakker was nog het gevoel dat ik sliep.

Verder eens met bovenstaande reacties. Psycholoog en psychiater.
Probeer regelmaat in te bouwen. Als ik 10 uur slaap dan doe ik de volgende dag ook geen oog dicht. Zet na een uur of 7 de wekker dus
Ik krijg paroxetine van de huisarts hiervoor en die bevalt me goed.

Een kennis liep ook voor angst/depressie bij een pscyhiater, die psychiaters proberen ook gewoon maar wat uit hoor...

Mijn kennis is nu al aan zijn derde antidepr. toe, die ook niet lijkt te helpen.Was bij de huisarts heel wat goedkoper geweest.

Google ook eens op brainmed.

Voor slaapproblemen koop eens melatonine 3 mg op de avonden dat je geen slaappil gebruikt.

Voor paroxetine heb ik sertraline gebruikt, daar heb ik ook zo'n 4 weken slechter van geslapen en toen keerde het precies om .
Miedo wat een domme opmerking 'psychiaters proberen ook maar wat uit'..
Vreselijk spul!
Vervelend dat je die angst/paniek klachten hebt. Ik herken ze, ik heb jaren lang geen stap buiten durven te zetten, paniek en een fobie. Ik kreeg dus ook een kalmeringsmiddel, het haalt de scherpe kantjes er wel af, maar op den duur heb je steeds meer nodig + het pakt de oorzaak niet aan. Ik heb uiteindelijk mijn gehele verhaal aan mijn huisarts uitgelegd dat het gewoon zo niet kan doorgaan, de buurtsuper aan de overkant 1 minuut lopen was voor mij al niet te doen. Ik heb dus therapie gehad, fobie groep, paniek groep en een 1 op 1 gesprek bij een psychologe. Binnen een jaar tijd durfde ik zelfs weer met de tram alleen weg. Echt pak het goed aan, en niet met medicijnen, die werken eigenlijk alleen maar tegen en het is super verslavend. Sterkte!
quote:SpringDing schreef op 28 september 2013 @ 00:32:

Miedo wat een domme opmerking 'psychiaters proberen ook maar wat uit'..

Ik vind jouw opmerking nogal dom.

Ik zie toch dat die psychiaters ook maar wat proberen, die weten het ook niet dus!
En dat baseer je op..?
quote:SpringDing schreef op 29 september 2013 @ 14:32:

En dat baseer je op..?Jij kunt niet lezen, dat blijkt wel.
Ik heb ervaring met Venlafaxine, slik het nu ongeveer 3,5 jaar. De eerste 2-3 weken heb je veel last van de bijwerkingen. Dat wil niet zeggen dat het middel niet werkt, het duurt alleen 6-8 weken voordat je hier effect van kan vernemen. De bijwerkingen zijn idd heel vervelend. Stom van je huisarts om meteen een verhoging te geven, dat heeft namelijk helemaal geen effect. Vaak heb je dan juist nog meer last van bijwerkingen. Hoe rot het ook klinkt, maar je zult er even doorheen moeten. Na 2 tot 3 weken zijn de meeste bijwerkingen wel wel. Of je nu 37,5 mg of 150 slikt. Huisartsen hebben trouwens vaak helemaal geen verstand van dit soort medicijnen, beter laat je je doorverwijzen naar een psycholoog/psychiater. En zelfs die weten er niet alles van. Ervaring van anderen was in mijn geval de beste optie. Want volgens mijn eigen psychiater gaf Venlafaxine geen bijwerkingen en had je bij stoppen ook geen afkick verschijnselen. Zegt mij genoeg dat de beste man uit zijn nek zat te kletsen.. Succes en sterkte!
Weetje Miedo, ik vind je te dom om mee te discussiëren, dahaag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven