Gezondheid alle pijlers

Medische misser?

11-09-2012 11:29 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren was ik op bezoek bij de nieuwe (Spaanse) vrouw van een Spaanse vriend van mij (ze wonen nu hier omdat hij hier werkt). Ze vertelde me dat ze al een tijdje probeerden zwanger te worden en dat ze op een gegeven moment, toen dat niet zo snel lukte, naar de dokter ging.

Er werd haar gezegd dat ze enorm grote eileiders had en later ook nog eens dat ze cystes had op deze eileiders. Ze zou een routine operatie moeten ondergaan. Toen ze bij kwam uit haar operatie, bleek ze een stoma te hebben, omdat de arts die haar geopereerd had, haar dikke darm had geperforeerd. Ze is natuurlijk erg geschrokken daarvan.

Toen ze later een afspraak hadden met deze arts, was hij nogal laconiek, sloeg die vriend op zijn schouders en zei dat hij zich geen zorgen hoefde te maken, over een aantal maanden zou de stoma weer verwijderd worden en zou alles weer goed komen.

Ze is haar baan nu kwijt, omdat haar werk contract, dat verlengd zou worden, niet verlengd werd door haar maandenlange afwezigheid. Ze kunnen waarschijnlijk ook geen/ of in ieder geval heel moeilijk kinderen krijgen. Toen zij vroegen om een second opinion, zei de arts dat dat onzin was, en zonde van haar geld (ze wil het in Spanje laten doen) en zou alles zelf moeten vergoeden (wat zei overigens geen probleem vinden omdat ze een grote kinderwens hebben).

Is dit een geval van medische misser? of een normale complicatie en moeten zij gewoon hun verlies nemen?
Hoe moeten wij dat in godsnaam weten., wij zijn er niet bij geweest. Ook in Spanje zal je een commissie hebben waar je dat kunt melden en evt onderzoeken, dus even googlen
Is er aangegeven vantevoren wat de risico's waren?

Het is wel een tijdelijk stoma maar toch. Hersteloperatie is volgens mij ook best heftig.

Ik zou zeker naar een andere arts gaan, maar dan met name vanwege de laconieke houding van de arts.
Second opinion natuurlijk. Logisch dat die arts niet met zijn wanpraktijken wenst te worden geconfronteerd, zonde van het geld toch?!
Waarom zou ze maanden niet kunnen werken met een stoma?
Dit is een heel ingewikkeld verhalen wat even in 15 zinnen uiteen wordt gezet. Dat kan natuurlijk niet. Wij kunnen hier geen uitspraak over doen.
Second opinion, maar ik zou dat persoonlijk wel in NL doen als je er mogelijk consequenties aan wil verbinden wat betreft de arts.
quote:lachspiegel schreef op 11 september 2012 @ 11:29:

Gisteren was ik op bezoek bij de nieuwe (Spaanse) vrouw van een Spaanse vriend van mij (ze wonen nu hier omdat hij hier werkt). Ze vertelde me dat ze al een tijdje probeerden zwanger te worden en dat ze op een gegeven moment, toen dat niet zo snel lukte, naar de dokter ging.

Er werd haar gezegd dat ze enorm grote eileiders had en later ook nog eens dat ze cystes had op deze eileiders. Ze zou een routine operatie moeten ondergaan. Toen ze bij kwam uit haar operatie, bleek ze een stoma te hebben, omdat de arts die haar geopereerd had, haar dikke darm had geperforeerd. Ze is natuurlijk erg geschrokken daarvan.

Toen ze later een afspraak hadden met deze arts, was hij nogal laconiek, sloeg die vriend op zijn schouders en zei dat hij zich geen zorgen hoefde te maken, over een aantal maanden zou de stoma weer verwijderd worden en zou alles weer goed komen.

Ze is haar baan nu kwijt, omdat haar werk contract, dat verlengd zou worden, niet verlengd werd door haar maandenlange afwezigheid. Ze kunnen waarschijnlijk ook geen/ of in ieder geval heel moeilijk kinderen krijgen. Toen zij vroegen om een second opinion, zei de arts dat dat onzin was, en zonde van haar geld (ze wil het in Spanje laten doen) en zou alles zelf moeten vergoeden (wat zei overigens geen probleem vinden omdat ze een grote kinderwens hebben).

Is dit een geval van medische misser? of een normale complicatie en moeten zij gewoon hun verlies nemen?

Is dit stemmingmakerij?

En doen artsen uitspraken over vergoedingen en ''zelf moeten betalen''?
quote:gizz schreef op 11 september 2012 @ 11:31:

Hoe moeten wij dat in godsnaam weten., wij zijn er niet bij geweest. Ook in Spanje zal je een commissie hebben waar je dat kunt melden en evt onderzoeken, dus even googlenZe is gewoon in Nederland geopereerd, haar man werkt hier, dus ze wonen hier.
quote:Yoie schreef op 11 september 2012 @ 11:31:

Is er aangegeven vantevoren wat de risico's waren?

Het is wel een tijdelijk stoma maar toch. Hersteloperatie is volgens mij ook best heftig.

Ik zou zeker naar een andere arts gaan, maar dan met name vanwege de laconieke houding van de arts.Nee, er is verteld dat dit een routine operatie was. Het lijkt me erg schrikken als je bijkomt van je "routine" operatie en dan vervolgens een stoma hebt.
Ze moet gewoon hier in NL een SO aanvragen. Niet lullig bedoeld, maar jij hebt natuurlijk alleen haar kant van het verhaal gehoord. Alleen een objectieve, andere arts kan uitspraak doen over of dit een medische misser of domme pech is.

Ik weet niet of zij Nederlands spreken; if not kan dat de communicatie bemoeilijkt hebben. Als alleen haar man Nederlands spreekt zou ik haar als ik jou was aanraden een tolk in te schakelen bij de SO. Niet omdat de man niet betrouwbaar is, maar omdat die tolk ook wat er qua medische info besproken wordt veel beter kan uitleggen, zodat zij makkelijker vragen kan stellen. Het is tenslotte haar lichaam en er moet voor haar goed duidelijk zijn wat ze heeft.
Nou dat is ook verschrikkelijk!
quote:Cateautje schreef op 11 september 2012 @ 11:32:

Second opinion natuurlijk. Logisch dat die arts niet met zijn wanpraktijken wenst te worden geconfronteerd, zonde van het geld toch?!Ja dat dacht ik dus ook vandaar dat ik dit topic heb geopend, maar ik weet dus niet, of je dit "soort dingen" dus dat je dan opeens wakker wordt met een geperforeerde darm/ stoma, zomaar moet accepteren, of het vaker voorkomt. Elke operatie is natuurlijk een risico en artsen zijn ook maar mensen. Ik vond die reactie van de arts ook stuitend.
quote:kabouterpuntmuts schreef op 11 september 2012 @ 11:41:

Ze moet gewoon hier in NL een SO aanvragen. Niet lullig bedoeld, maar jij hebt natuurlijk alleen haar kant van het verhaal gehoord. Alleen een objectieve, andere arts kan uitspraak doen over of dit een medische misser of domme pech is.

Ik weet niet of zij Nederlands spreken; if not kan dat de communicatie bemoeilijkt hebben. Als alleen haar man Nederlands spreekt zou ik haar als ik jou was aanraden een tolk in te schakelen bij de SO. Niet omdat de man niet betrouwbaar is, maar omdat die tolk ook wat er qua medische info besproken wordt veel beter kan uitleggen, zodat zij makkelijker vragen kan stellen. Het is tenslotte haar lichaam en er moet voor haar goed duidelijk zijn wat ze heeft.Ze spreekt tot mijn verbazing best al wat Nederlands, maar zegt geen vertrouwen meer in de artsen hier te hebben, daarmee bedoelt ze de artsen van dat bewuste ziekenhuis. het schijnt dat het verplegend personeel van die afdeling ook niet positief was, ik denk dat ze zich gewoon zekerder voelt als ze in haar eigen taal kan communiceren.
quote:feeks schreef op 11 september 2012 @ 11:32:

Waarom zou ze maanden niet kunnen werken met een stoma?Ze is 2 keer geopereerd. Eerst aan d'r eileiders en haar dikke darm is toen geopereerd, er is toen ontlasting in haar buik terechtgekomen, ze is een tijdje kritiek geweest. Na een aantal maanden, moest de tijdelijke stoma weer worden verwijderd, net voor de datum dat haar contract zou worden verlengd. De stoma is dus nu weg en die wond is aan het genezen.
quote:SeptemberGirl schreef op 11 september 2012 @ 11:37:

[...]

Is dit stemmingmakerij?

En doen artsen uitspraken over vergoedingen en ''zelf moeten betalen''?Zeker geen stemmingmakerij van mijn kant, ik heb zelf ook alleen maar goede positieve ervaringen met mijn artsen. Ze kwam uiteindelijk bij die arts omdat ze een kinderwens hebben, er moesten wat cysten worden verwijderd. De second opinion gaat over het wel of niet zwanger kunnen worden in de toekomst. De arts zou gezegd hebben dat een second opinion niet door de verzekering wordt vergoed en dat ze die zelf moest betalen, toen ze zei dat dat geen probleem is, zei hij dat hij dat zonde van het geld vond. Een beetje rare uitspraak toch? Ik kan het me ook nauwelijks voorstellen als ik aan mijn bekwame artsen denk.
quote:lachspiegel schreef op 11 september 2012 @ 11:42:

[...]

Ja dat dacht ik dus ook vandaar dat ik dit topic heb geopend, maar ik weet dus niet, of je dit "soort dingen" dus dat je dan opeens wakker wordt met een geperforeerde darm/ stoma, zomaar moet accepteren, of het vaker voorkomt. Elke operatie is natuurlijk een risico en artsen zijn ook maar mensen. Ik vond die reactie van de arts ook stuitend.Een second opinion zit in het basispakket en daar heeft zij gewoon recht op en zover ik weet, denk ik, kost dat helemaal niets.
quote:Cateautje schreef op 11 september 2012 @ 11:58:

[...]

Een second opinion zit in het basispakket en daar heeft zij gewoon recht op en zover ik weet, denk ik, kost dat helemaal niets.Ok dank je!
Wij kunnen niet beoordelen of het een medische misser is. Wel denk ik dat er een misser op het gebied van communicatie is. De arts had veel paniek/boosheid/wantrouwen kunnen voorkomen door goed te communiceren. Helaas komen horken in de artsenwereld vaker voor.

Second opinion zou ik laten doen. Bij voorkeur in Nederland omdat die het beste het handelen van de eerste arts kunnen beoordelen (protocollen kunnen per land verschillen).
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
quote:SeptemberGirl schreef op 11 september 2012 @ 11:34:

Dit is een heel ingewikkeld verhalen wat even in 15 zinnen uiteen wordt gezet. Dat kan natuurlijk niet. Wij kunnen hier geen uitspraak over doen.

Inderdaad.

De eerste stap is een second opinion, en ze hadden zelf ook in de polisvoorwaarden kunnen lezen of dat wel/niet vergoed wordt door de verzekering.

Het lijkt me niet verstandig om dat in Spanje te laten doen, omdat je dan met allerlei vertaalproblemen en en wie weet t.z.t. een rechtszaak/getuigen zal komen.

Ze moet contact opnemen met haar rechtsbijstandsverzekering en dan hoort ze wat ze wel/niet moet doen.

En ja, een darmperforatie bij een operatie is geen ongebruikelijke complicatie.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Cateautje schreef op 11 september 2012 @ 11:58:

[...]

Een second opinion zit in het basispakket en daar heeft zij gewoon recht op en zover ik weet, denk ik, kost dat helemaal niets.

Kan het zijn dat de arts bedoelde dat het zonde van het geld is om een second opinion in Spanje zelf te betalen als je het in nederland vergoed krijgt? Ik begrijp trouwens dat zij Spaanse is? Hoe is ze verzekerd? Nederlandse of spaanse verzekering? Kan ook nog uit maken natuurlijk.

Was deze operatie laparoscopisch? Dan kan het namelijk volgens mij inderdaad gebeuren dat één van de instrumenten per ongeluk door de eileider prikt en in de buikholte (waar de darmen zitten) terecht komt. Gebeurt niet vaak maar je kan net pech hebben.

Het vervelende is dat deze mensen het vertrouwen in de arts(en) kwijt zijn, niet door de fout (heel vervelend uiteraard maar het kan gebeuren helaas) maar waarschijnlijk voornamelijk door de reactie van de arts. Als hij gewoon had gezegd 'Sorry, ik heb een fout gemaakt. We gaan ons uiterste best doen om het te herstellen.' was het al heel anders geweest. Erg jammer!
quote:AGirl schreef op 11 september 2012 @ 12:19:

[...]

Kan het zijn dat de arts bedoelde dat het zonde van het geld is om een second opinion in Spanje zelf te betalen als je het in nederland vergoed krijgt? Ik begrijp trouwens dat zij Spaanse is? Hoe is ze verzekerd? Nederlandse of spaanse verzekering? Kan ook nog uit maken natuurlijk.

Was deze operatie laparoscopisch? Dan kan het namelijk volgens mij inderdaad gebeuren dat één van de instrumenten per ongeluk door de eileider prikt en in de buikholte (waar de darmen zitten) terecht komt. Gebeurt niet vaak maar je kan net pech hebben.

Het vervelende is dat deze mensen het vertrouwen in de arts(en) kwijt zijn, niet door de fout (heel vervelend uiteraard maar het kan gebeuren helaas) maar waarschijnlijk voornamelijk door de reactie van de arts. Als hij gewoon had gezegd 'Sorry, ik heb een fout gemaakt. We gaan ons uiterste best doen om het te herstellen.' was het al heel anders geweest. Erg jammer!Volgens mij heb je helemaal gelijk! Ik weet niet of die arts zei dat het zonde van het geld was omdat ze de SO in eigen land wil doen en of hij een SO in eigen land wel acceptabel had gevonden. En ik denk ook dat je gelijk hebt als je zegt dat ze het vertrouwen kwijt zijn (een ook erg verdrietig zijn) door zijn reactie. Ik geloof dat de ingreep i.d.d.laparoscopisch was, maar ik begrijp nu dat een dergelijke methode vaker voor complicaties zorgt, wist ik niet.
Het is zo jammer dat het zo gegaan is. Ik heb in een ziekenhuis gewerkt waar de juridische afdeling je altijd zou helpen/verdedigen als er een fout gemaakt is MITS je de fout toegeeft. Mensen die klachten indienen willen negen van de tien keer helemaal geen schadevergoeding in de vorm van geld maar gewoon erkenning dat er een fout gemaakt is. Deze arts heeft die les denk ik gemist tijdens zijn opleiding!
quote:AGirl schreef op 11 september 2012 @ 12:38:

Het is zo jammer dat het zo gegaan is. Ik heb in een ziekenhuis gewerkt waar de juridische afdeling je altijd zou helpen/verdedigen als er een fout gemaakt is MITS je de fout toegeeft. Mensen die klachten indienen willen negen van de tien keer helemaal geen schadevergoeding in de vorm van geld maar gewoon erkenning dat er een fout gemaakt is. Deze arts heeft die les denk ik gemist tijdens zijn opleiding!

Helemaal mee eens. Het gebeurd te vaak dat artsen zeggen "Dit hoort erbij" in plaats van "Sorry, helaas is er wat mis gegaan"

Erkennen van de fout is zo belangrijk
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
(ik heb niet alles gelezen).

Ik zou eens praten met een letselschade-advocaat en een kopie van het medische dossier opvragen.

(Let op dat ze aangeven hoe veel pagina's ze opsturen. Het is vervelend als er later een aanvulling opduikt. Nou ja, een advocaat weet wel hoe je zoiets vraagt).

Intussen ook: een schriftelijke verklaring van de werkgever proberen te krijgen, waarin staat dat ze ontslagen is wegens lange afwezigheid.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven