Gezondheid alle pijlers

Melanoom

13-05-2014 13:15 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Recent heb ik een melanoom laten verwijderen van mijn schouder. Gelukkig nog in een vroeg stadium maar kwaadaardig was het wel. Ben nu iedere 3 maanden onder controle bij de dermatoloog en inmiddels nog 7 vlekjes preventief laten verwijderen. Typische is dat het bij mijn huidtype vrij ongebruikelijk is om melanoom te krijgen ben donkerharig en ook echt geen blanke huid. Eigenlijk een heel makkelijk bruinende huid. Gewoon genetische aanleg en gevalletje pech hebben. zowel mijn broer als ik hebben veel moedervlekken (ik echt heel veel) dus plastisch chirurg zei al dat hij me nog wel vaker ging terugzien. Voel me soms zo onzeker, was altijd kerngezond, sporten, actief bah! En dan is ineens toch het woord kanker gevallen ben ook onzeker , heerlijk als het zonnetje schijnt maar wordt er onzeker van, smeer me in met factor 50+ ga zeker niet in de volle zon en dan de vraag is echt alles weg.. Denk dat het vertrouwen in mijn lichaam weer moet groeien. T is echt een gevaarlijke sluipende kankersoort. Probeer niet te denken aan wat als... Maar soms spookt er toch van alles door mijn hoofd. Wat ik hier mee wil geen idee, gewoon ff hart luchten.
Sterkte dan maar!
Sterkte.
Dank jullie wel ! Ben eigenlijk zo n nuchter type dat overal heel makkelijk overheen stapt zo ook over de 2 operatief van d'r melanoom, eerst verwijderen en daarna nog de operatie waarbij ze uit voorzorg extra huid en weefsel wegsnijden . Zo van niet piepen maar doen . Zoek eigenlijk zekerheid die niemand mij kan geven natuurlijk
Heb je afspraken met je arts dat je om de zoveel tijd op controle komt? Daar zou je dan zekerheid uit kunnen halen, dat je goed in de gaten wordt gehouden.

Sterkte in ieder geval...
Blijf zowiezo voorlopig iedere 3 maanden op controle en dat is op zich wel een prettig idee .
Ja, de wereld staat even stil als je zo iets hoort.

En vlak voor de controles is het ook heel spannend.

Gelukkig was jij er snel bij, en blijf je voorlopig onder controle.

Op internet hoor je vaak de slechte berichten, terwijl er ook veel mensen echt genezen van huidkanker.

Mijn echtgenoot kreeg het 5 jaar geleden.

Nu hoeft hij niet meer terug voor controle, en we hebben het van ons af gezet. Gewoon genieten en plannen maken zoals iedereen.

Ik hoop dat het bij jou ook zo positief gaat verlopen.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Thanx Marcellav heeft je man ook nooit meer preventief iets weg hoeven laten halen, waren de controles steeds goed?? Je hebt gelijk natuurlijk lees je alleen de vreselijkste dingen op internet. Ga er ook wel vanuit dat het vertrouwen met de jaren weer groeit.
Ja, de contoles waren steeds goed.

Ze kijken echt alles na. Vroegen of hij ook klachten had met zijn ogen.

Eerste paar jaar elke 6 maanden, daarna 1 x per jaar, en nu niet meer sinds april.

Er waren ook geen uitzaaiingen 5 jaar geleden.

Toch heeft het wel invloed op je leven ook al gaat het nu goed.

Als voorbeeld moeten wij een nieuwe hypotheek, en daar krijgen we natuurlijk de vraag of hij laatste jaar in ziekenhuis behandeld is.

En wat vul je dan in?
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
hoi 2xbelle,

Tijdens mijn laatste zwangerschap had ik een moedervlek die gek ging doen. Die is weggehaald. Was goedaardig, maar wel licht onrustig. Sindsdien ieder half jaar controle en wel iets laten weghalen, maar dat was meer voor mijn geruststelling. Het was weliswaar goedaardig, maar heeft mij een hele periode vreselijk bang gemaakt, wat weer heeft geleid tot continu willen controleren van alle plekken. ik heb toen paar keer extra afspraak gehad en de dermatoloog begreep het heel goed. Ze heeft aan mij en mijn man extra goed uitgelegd waar je op moet letten. Als ik in paniek raakte kon mijn man meekijken en dingen weer in perspectief zetten.

Het vertrouwen komt nu weer langzaam terug en ik heb nog geen tussendoorafspraken hoeven maken.

Vertel je dermatoloog dat je bang bent, zij kunnen daar met goede voorlichting ook een beetje bij helpen.

Succes
Een melanoom is wel iets anders dan een onrustige moedervlek Lotje
Hou in de gaten of je bruine vlekken op je voorhoofd/bovenlip/decolleté krijgt (na het zonnen) zodra dat gebeurd direct weer naar arts om bloedwaardes te checken.

Verdiep je eens in het de werking van de Maitake paddestoel en de Kurkuma wortel.

Drink iedere dag van je leven veel water en eet zoveel mogelijk biologisch.

Op de KKF website kun je een lijst vinden van voedingsmiddelen die bijdragen aan preventie en/of reductie.

Eenmaal een melanoom gehad moet je echt maar dan ook Echt op je gezondheid gaan letten en dat betekent ook zoveel mogelijk ontspanning

Als je nog tips hebt voor mij en anderen hoe het immuunsysteem te versterken, graag.

Sterkte! En gelukkig was je er snel bij!!!
quote:sabbaticalmeds schreef op 13 mei 2014 @ 22:19:

Een melanoom is wel iets anders dan een onrustige moedervlek LotjeDat weet ik hoor, het ging me meer om de angst en hoe je daar weer wat grip op kunt krijgen.
Misschien heb je wat aan het topic van Swissie....ben alleen even vergeten hoe het ook alweer heet...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven