Gezondheid alle pijlers

Menstruatiecup gebruikers: 2 vragen

14-11-2019 15:31 86 berichten
Hoi!

Ik gebruik sinds 2 maanden een menstruatiecup. Ik ben helemaal om. Zo prettig in gebruik! Ik blijf me alleen 2 dingen afvragen waar ik op internet wisselende verhalen over lees.

1. Wat gebeurt er precies als de cup te vol raakt? Laat het vacuüm dan los en loopt dat hele ding leeg? Of druppelt het door de gaatjes aan de zijkant? Ik merk dat ik makkelijk 12u kan laten zitten (dat mag ook bij zo'n cup), maar dan toch voor de zekerheid ga legen...

2. Gebruiken jullie echt alleen water om schoon te maken na het legen? En kokend water om te steriliseren aan einde menstruatie? Ik gebruik toch graag iets van zeep. Sebamed nu. Is dat echt onnodig?

Alvast bedankt!!
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
15-11-2019 19:16
Hij is in het gebruik niet groot. Tenminste, ik ervaar het niet zo.
Breng je hem dan ingeklapt in ofzo?
Omdat ik hier lees dat sommigen voelen of ie wel goed zit?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik nu zo'n 2 jaar een cup en wil niets anders meer. Na mijn menstruatie had ik soms echt last van al die tampons en ik lekte vaak door. Ik begon met de MamiCup M. De eerste dagen heb ik die ook wel echt nodig, alleen vind ik hem iets te lang. Als hij vol raakt zakt hij iets en dat zit niet zo lekker. Ik bestelde de MeLuna short. Heel fijn, heel flexibel, alsof je niets in hebt. Voor de eerste twee dagen is deze echter te klein, daar pak ik de MamiCup voor.
Ik zag dat ze bij Cute Cotton nu een nieuw merk hebben, de Merula. Die heeft wel veel inhoud, maar is niet zo lang. Ik zit er dus over te denken deze te bestellen.

Schoonmaken: onder een kraantje, maar als dat er niet is gewoon afvegen met een papiertje en de keer erna afspoelen. Ik leeg de eerste dagen om de 5 uur ongeveer. Daarna als ik opsta, als ik thuiskom na mijn werk en als ik ga slapen.
Inbrengen en uithalen went heel snel.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
justagirly schreef:
15-11-2019 19:19
Breng je hem dan ingeklapt in ofzo?
Omdat ik hier lees dat sommigen voelen of ie wel goed zit?
Ja je kunt hem op verschillende manieren vouwen. Als je zoekt op Google zal je al heel wat manieren tegenkomen. Als je hem erin stopt vouwt hij weer open en dat kun je dan voelen.
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
15-11-2019 19:17
en wat voor mensen die zware menstruatie hebben?

Ik heb één dag waarop ik hem om de vier uur moet legen. Als die dag op een dag valt waarop ik elders afspraken heb, mik ik op een invalidentoilet en als die er niet is heb ik altijd een fles water bij me. Het is meer gedoe dan thuis, maar het is goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
15-11-2019 19:19
Breng je hem dan ingeklapt in ofzo?
Omdat ik hier lees dat sommigen voelen of ie wel goed zit?

Ja, ik vouw hem dubbel, breng hem in en laat hem los.
Mermedina schreef:
15-11-2019 17:57
Heb je over mijn tip heen gelezen dat je een gehandicaptentoilet kunt gebruiken? Of ben je jezelf aan het overtuigen dat je niet wilt? Je hoeft het niet uit te proberen hoor.

Nee, maar ik heb het nu over gewoon bij mij thuis. Of als je ergens op bezoek bent waar ook alleen een normaal toilet is zonder kraantje. Ik dacht ook dat mensen bedoelden op de pot zittend met een flesje water schoon spoelen.
Ik moet eerder mezelf overtuigen dat ik wel ga willen, milieuvriendelijk gezien.
Toen ik net een koperspiraal had redde ik die 4 uur niet eens èn ik werd op vakantie ongesteld. Maar met een invalidentoilet of gewoon toilet met wasbakje ging het prima hoor. Ik vind het uiteindelijk schoner voelen dan tampons omdat je de cup schoonspoelt en evt geurtjes achter het vacuüm blijven.
Oh ik zie net pas dat er nog heel wat reacties in mijn topic zijn, sorry voor de late reactie.

Mijn baarmoeder ligt in retroflexie. Een andere stand dan gemiddeld. Bij 90% van de vrouwen wijst de baarmoeder en baarmoedermond naar buikrichting. Bij mij naar rugzijde. Het is geen afwijking ofzo, gewoon net iets anders dan de meerderheid. Ik merk dat als ik mijn menstruatiecup inbreng, hij niet meteen om de baarmoedermond heen gaat zitten. Vaak vouwt hij juist uit in een ruimte ernaast. Maar ik weet nu hoe ik dat moet aanpakken, en voel zeker wel even na. Gewoon met een vinger langs de cup voelen of er niet nog ergens een baarmoedermond voelbaar is ernaast :biggrin: Het is zo gebeurd en ik ben nog steeds heel blij met m'n cup.

Nu ik hier zo lees, kan ik me goed voorstellen dat het voor vrouwen die heftiger menstrueren best een gedoe is om dat op het werk/elders te legen. Aangezien ik dat maar 2x per dag hoef te doen, doe ik dat idd boven de douchebak. Er komt eigenlijk nooit bloed mee uit, dus die douchebak blijft wel schoon. Dan was ik 'm af en breng ik 'm boven de douchebak weer in. Voor mij werkt het zo het prettigst.

Ik merk dat in mijn omgeving nog niemand zo'n cup gebruikt. Ik heb echt rond gevraagd toen ik overwoog er een te kopen. Nu ik er zo blij mee ben, vertel ik ook aan die vriendinnen/kennissen hoe fijn het is. Maar ze zijn echt helemaal niet van plan zo'n "ding" te kopen. Het lijkt ze te groot etc. Uiteraard: eigen keus! Maar ik zou het ze zo gunnen om het eens te proberen. Maarja dan moet je meteen zo'n cup aanschaffen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin heeft er één besteld omdat ik zo enthousiast was, maar heeft hem nog niet willen gebruiken, ziet op tegen het gedoe. Ik heb zelf gedacht: ik ga het gewoon proberen. Ze zijn niet goedkoop, maar gaan lang mee. En daarbij, ik leg ook gewoon 35 euro neer voor een potje dagcrème dat veel minder lang mee gaat. Ben echt blij dat ik dat heb gedaan dus, zelfs nu ik de derde overweeg aan te schaffen. Het gemak dat ik ervan heb is me het geld waard Ongesteld zijn is al geen feestje, dus als er iets is om het wat aangenamer te maken, graag.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het fijn te lezen dat zo'n ding blijkbaar werkt maar ik zou het echt niet durven :)

Zelfs met tampon en maandverband lek ik door als ik langer dan 2/3 uur niet verwissel de eerste 3 dagen. En iemand schreef dat ze na 1 dag al inlegkruisjes kan gebruiken. Jaloers!
Alle reacties Link kopieren
Er is een cup met een capaciteit van 50ml, de Merula XL. Dat is ongeveer twee super-tampons. Ik zou het echt eens proberen, een cup is zoveel makkelijker en schoner dan een tampon.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik overigens niks naast de cup, aan inlegkruisjes of maandverband. Zelfs op z’n ergst lekt hij niet door nu ik door heb hoe het werkt, dus het is gewoon niet nodig.
Ik heb de organicup maat A
Eerste dagen van mijn menstruatie zijn wat heftiger, dan leeg ik hem om de 4-5 uur en in de nacht voor de zekerheid wel een maandverband omdat ik soms zo heftig vloei dag ik in de nacht dan toch doorlek

Met tampons moest ik veel vaker wisselen en ik vind zo'n cup ook schoner en frisser aanvoelen
Thuis wissel ik onder de douche of op het toilet waar ik spoel met water.
Als er geen kraantje ter beschikking is heb ik de cup ook wel eens schoon geveegd met toiletpapier
Na elke menstruatie kook ik hem uit in een pannetje

Ik wil nooit meer anders

Vraagje.
Heb je na een bevallig perse een andere maat nodig?
Weet iemand hoe de organicup ( oid) valt tov kruidvat cup ?
Beide maat a

De kruidvat heeft nl 15 ml capaciteit
Ik zou wel iets meer inhoud willen maar die van kruidvat zit verder erg goed
Maat Mini inhoud 17ml
Maat A inhoud 25ml
Maat B inhoud 30ml

Van CuteCotton
Oké top. Heb die van organicup bestelt. Volgende week (gok ik) direct uitproberen. Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik ook een OrganiCup.
Overdag hoef ik m niet te legen, dat is wel fijn want hij gaat bij mij vaak vrij hoog zitten waardoor het soms echt wel even gepruts (en gepers..) is om hem eruit te krijgen. Ik doe dat onder de douche, soms terwijl ik echt douche en soms gewoon boven de bak voor de zekerheid, maar gaat eigenlijk altijd goed, het vliegt er niet ineens allemaal uit ofzo. In 'hurkzit' krijg ik hem er het beste uit. Misschien moet ik er nog wat handiger in worden of het is gewoon mijn bouw, geen idee..
Het inbrengen gaat nu wel vrij makkelijk, ik heb mijn favoriete vouw gevonden ;) op die site van cotton of op YouTube staan filmpjes van vouwmanieren, dat vond ik wel handig om uit te proberen en kijken wat het beste werkte voor mij.

Ondanks dat het uitdoen me enige moeite kost vind ik de voordelen zo groot! Geen touwtje daar hangen, frisser gevoel en niet meer wisselen van een tampon onder werktijd. Sporten en zwemmen vind ik ook veel makkelijker met de cup.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb naast mijn cup ook nog eens period pants van shethinx.

Gelukkig lek ik niet al te vaak meer door sinds ik op de klok let, maar zo voel ik me wel zeker.

Van maandverband en tampons kreeg ik steeds erg veel uitslag en ging ik open liggen van onder.

Nu heb ik nergens meer last van. En die onderbroeken zitten heerlijk je voelt eigenlijk nauwelijks verschil.

Op mijn lichte dagen kan ik ook alleen de cup of eventueel een onderbroek gebruiken
Alle reacties Link kopieren
Pauwenveer schreef:
15-11-2019 19:22
Ik gebruik nu zo'n 2 jaar een cup en wil niets anders meer. Na mijn menstruatie had ik soms echt last van al die tampons en ik lekte vaak door. Ik begon met de MamiCup M. De eerste dagen heb ik die ook wel echt nodig, alleen vind ik hem iets te lang. Als hij vol raakt zakt hij iets en dat zit niet zo lekker. Ik bestelde de MeLuna short. Heel fijn, heel flexibel, alsof je niets in hebt. Voor de eerste twee dagen is deze echter te klein, daar pak ik de MamiCup voor.
Ik zag dat ze bij Cute Cotton nu een nieuw merk hebben, de Merula. Die heeft wel veel inhoud, maar is niet zo lang. Ik zit er dus over te denken deze te bestellen.

Schoonmaken: onder een kraantje, maar als dat er niet is gewoon afvegen met een papiertje en de keer erna afspoelen. Ik leeg de eerste dagen om de 5 uur ongeveer. Daarna als ik opsta, als ik thuiskom na mijn werk en als ik ga slapen.
Inbrengen en uithalen went heel snel.
Ik heb de meLuna M short/sport en daar past inderdaad niet veel in. De maat is bijna hetzelfde als die van de Merula maar daar kan meer in. Lijkt mij wel wat.

Ik lees alleen niets over de stevigheid, wel dat hij ook met een deukje nog goed zit. Ik doe veel paardrijden, yoga, pilates, budo sporten en juist dan gebruik je bekkenbodemspieren.

Ik heb hem maar besteld, want inderdaad: een pot crème koop ik ook voor dat bedrag. Goed argument.
Alle reacties Link kopieren
_Aphia_ schreef:
15-11-2019 20:00
Ik vind het fijn te lezen dat zo'n ding blijkbaar werkt maar ik zou het echt niet durven :)

Zelfs met tampon en maandverband lek ik door als ik langer dan 2/3 uur niet verwissel de eerste 3 dagen. En iemand schreef dat ze na 1 dag al inlegkruisjes kan gebruiken. Jaloers!
Ik lekte met een tampon (super plus) en maandverband (voor de nacht, maar gebruikte die overdag) soms na 1 uur al door.....en nu red ik met de cup 2 uur op mijn hevige dagen. Meestal had het iets langer ook nog gekunnen, maar wil niets riskeren dus hou zelf de klok in de gaten en zorg dat ik op tijd leeg. Het ligt ook aan de inhoud van je cup, ik heb een meluna classic L. Daar kan meer in als in een maat s, maar dat ligt helemaal aan de binnenkant van je vagina of de L ook bij je past.
Alle reacties Link kopieren
Hm, weet iemand wat ik verkeerd doe? Ik heb maat m van Kruidvat, maar het houdt nauwelijks iets tegen. Breng ik hem verkeerd in? Hij trek niet vacuüm, zet gewoon netjes uit, vorm is oké, maar het is zo'n zooitje daar omheen.
Hoe checken jullie trouwens, ik lees voelen maar dan worden je handen toch er vies, hoe doe je de kraan dan open?
Sorry, heb dat ding gisteren pas aangeschaft, gebruiksaanwijzing goed doorgelezen maar heb er geen verstand van dus.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt verschillende manieren, een c vouw, een s vouw, kijk maar eens op youtube.

Ik moest ook wennen, wilde het opgeven, maar wilde het ook een kans geven. Heel af en toe lukt het nog niet meteen, dan haal ik hem eruit en breng hem weer in.
Alle reacties Link kopieren
Hij lijkt goed te zitten. Ik voel hem niet en hij is zonder deukjes / niet vacuüm. En toch veel bloedverlies ernaast.
Lijkt mij als je eerst je baarmoeder zoekt, dat ding veel dieper ingebracht moet worden? Maar te diep lijkt me ook niet oké. Ik heb de baarmoeder overigens niet opgezocht, hoopte eigenlijk dat ie vanzelf wel goed zou gaan zitten, dat lukt bij meerderen hier wel zo las ik?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil het ook zeker een kans geven, lijkt me een stuk beter voor het milieu zo en veel natuurlijker.
Alle reacties Link kopieren
Het heeft me een paar cycli gekost om door te krijgen hoe het werkt, dus geef het even tijd. Wat bij mij werkt:

- ik vouw hem dubbel, breng hem in en laat hem direct na de ingang open vouwen. Daarna druk ik hem pas naar boven, dan gaat hij door de wrijving verder open.

- ik duw hem door tot hij niet meer verder kan. Dat hele hij-hoeft-niet-zo-ver werkt niet bij mij, dan hangt hij half buiten

- het hangt af van de dag tijdens mijn menstruatie hoe hij zit. Mijn baarmoedermond zit lager tijdens de zware dagen, tijdens de lichte dagen hoger

- als hij lekt zit hij niet goed. Dan zou ik hem uithalen en opnieuw inbrengen.

Succes! En geef het even, je wordt er vanzelf handig in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven