Gezondheid alle pijlers

Mezelf niet voor menstruatie

08-05-2019 15:19 527 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Voordat mijn menstruatie doorbreekt, kan ik zo onzeker en humeurig zijn. Ik weet dat het door de hormonen komt, maar ik word er toch verdrietig van als ik mezelf niet ben die periode.
Wie herkent dit en wat doe je eraan om ermee om te gaan?
Ik heb ook wel lichte lichamelijke ongemakken maar dat vind ik een stuk beter te accepteren.
Nee, nog steeds niet Ik heb er vandaag maar weer een testje tegenaan gegooid, maar ook niet zwanger... Dus ik denk dan toch echt nog steeds maar afwachten.

Hier is het ook vrij rustig qua buien. Ik heb soms wel even een bui maar dat trekt ook snel weer weg.Ik voel me wel heel passief,maar dat kan ook komen door het warme weer waardoor ik ook slecht slaap.

Naar welke sauna ga je morgen? Ik ga morgen toevallig ook, naar Elysium
Mijn menstruatie startte gisteren en icm de hitte voel ik mij al 2 dagen ellendig. Gelukkig heb ik vakantie ivm baanwisseling maar als ik nu zou moeten werken, had ik dat waarschijnlijk niet overleefd zonder flauw te vallen.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is dan wel pittig met die hitte inderdaad. Ik was er net op tijd vanaf gelukkig. Hopelijk snel beter Philae!

Rare cyclus dus Snorrie. Maar mooi zonder menstruatie naar de sauna. Wij gaan naar Woudfennen in Joure. Veel plezier! Het wordt morgen minder warm dus dat is fijn!
Alle reacties Link kopieren
Hier midden in de PMS week, maar ik moet zeggen dat de progesteron creme me tot nu toe erg positief heeft verrast mbt de klachten waar ik het voor wilde gebruiken (opgeblazen buik en vermoeidheid). Alleen zaterdag had ik een slechte dag, en vandaag weer, maar waarschijnljik door de stress; moest naar het buitenland voor een presentatie. Hoop gereis, gehaast, zenuwen, dat werkt allemaal niet mee. Vandaag weer thuisgekomen en zat ik er ook gelijk echt goed doorheen, echt enorm moe, hele tijd het gevoel alsof er een paniekaanval aankomt (flauwvallen), maar gebeurde niet, en mn buik ook weer opgezwollen. Vanavond iets meer smeren, kijken of het morgen dan weer beter is.
Desondanks lijkt het wel een hoop te doen, want normaal gesproken is het 10-14 dagen aan een stuk door een opgeblazen buik en vermoeid.

Fijn dat het bij jou beter gaat Snorrie, maar inderdaad wel even in de gaten houden dat het niet te lang duurt.

Philae, jij dus ook veel last van (gevoel van) flauwvallen? Ik heb het ook vooral in combinatie met die hitte inderdaad! Echt vervelend :-(

Elmie, veel plezier in de sauna!
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Wat fijn Friction. :)

Ja van mij hoeft het niet perse op gang te komen dat heeft geen haast,want dan beginnen de klachten misschien ook wel weer. Aan de andere kant ben ik ook wel benieuwd of de DIM werkt
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan het aftellen naar de eerste menstruatiedag (maargoed vorige maand bleek dat een week later te zijn dan ik dacht, dus even afwachten).
Ik ben benieuwd hoe die is nu ik zoveel dagen achterelkaar de progesteron creme heb gebruikt. Hopelijk minder hevig en geen krampen. Hier lijkt de creme nog steeds goed zijn werk te doen. Mijn buik is slechts bij vlagen, heel sporadisch wat dikker (m.n. als ik wat stress heb gehad, of gehaast heb). Maar als ik dan weer rustig ben gaat ie weer plat. Heel apart. Ik had me wat in de onderliggende mechanismes van progesteron voor PMS verdiept, en ook in combinatie met stress, dat kan wel een en ander verklaren. Progesteron is een precursor van cortisol. Op het moment dat je dus stress hebt wordt progesteron als t ware uit je lichaam gezogen om er cortisol van te maken waardoor je progesteron levels dus te laag worden. Doordat ik de creme nu al dagen achter elkaar smeer heb ik wel meer reserve progesteron, ik lijk ook sneller herstelt te zijn van stress en voor de PMS klachten helpt het dus goed, aangezien die niet chronisch aanwezig zijn maar slechts met vlagen dus.

Ik heb het deze maand wel aan de 'safe side' gehouden qua dosis, je moet eigenlijk sochtends en savonds de creme smeren, en ik heb het alleen savonds gedaan. Met name omdat ik dacht overdag wellicht moe te worden van de creme, progesteron werkt heel licht sedatief (vandaar dat je er ook veel beter door zou slapen, heb ik deels ook wel gemerkt, maar door de hitte werd t toch weer minder haha). Maar ik zou dus in principe een dubbele dosis kunnen nemen nog.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
Update: mijn menstruatie is vanavond al doorgebroken! Wauw als ik dan nu de afgelopen twee weken bekijk aan klachten dan werkt dit echt wel heel goed, zeker gezien de stress die ik weer had. Ik dacht er komt misschien nog een zware week aan, maar dat valt dus alles mee! Nu morgen even afwachten of er nog krampen komen *hoopvol*.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Ik blijf nog even meelezen Friction, wie weet waag ik me er ook nog een keer aan. :)

Snorrie, wat gek dat er nog niks komt!


Ik zit hier tegen mijn ovulatie aan te hikken, maar heb een beetje pre-vakantiestress. Dus echt enorm genieten van mijn PMS-loze weken heb ik nog niet. ;-) Ik heb er wel vertrouwen in dat ik me door de DIM niet met PMS klachten in Spanje zit en lekker kan genieten van de vakantie. De pillen gaan dan ook echt mee de koffer in!
Friction-90 schreef:
22-05-2019 20:02
DIM werkt ook goed om dit soort kankers te voorkomen, dan gaat het wel puur om deze hormoongedreven kankers inderdaad. DIM zorgt ervoor dat 'slechte' oestrogeenvormen die dit soort kankers teweegbrengen niet/minder aangemaakt worden (vanuit bv omzetting van testosteron) in het lichaam. Als er dus een gevoeligheid voor het krijgen van dit soort kanker is in jouw familie zou ik DIM zelfs iedere dag gaan slikken (ipv alleen de 10 dagen voor de menstruatie). Laat ik het zo zeggen, als dit in mijn familie het geval zou zijn zou ik dat zeker doen, gezien alle wetenschappelijke studies die ik erover gelezen heb.

Dat je griep noemt wil ik ook nog even aanhalen. Ik merk zelf dus echt dan mijn immuunsysteem de dagen voor de menstruatie echt elke maand weer op zn dieptepunt is. Ik ben niet vaak ziek, maar als ik het ben is het ALTIJD in die week ervoor, en het duurt dan ook altijd zo lang tot de menstruatie over is. Althans, het is nog nooit met een paar dagen over geweest. Toch interessant hoe dat allemaal invloed heeft op elkaar.

Ik ben zelf binnenkort ook nog van plan eens te experimenteren met natuurlijke progesteroncreme voor het verlichten van PMS symptomen, met name om te kijken of dit beter werkt of juist minder goed dan alleen DIM. De combinatie zal helemaal superieur zijn denk ik.
Welke Dim slikken jullie ?
Ik slik op aanraden van de overgangsconsulente die van AOV. Overigens was ik daar niet voor de overgang hoor, maar voor tips over PMDD.
Ik heb nu trouwens al een paar dagen last van spotting... En ben erg moe, maar dat kan ook door de warmte komen natuurlijk en ben ook nog eens verkouden. Ik denk dat ik gewoon maar geduld moet hebben. Zul je natuurlijk zien dat ik in mijn vakantie ongesteld ga worden straks. :roll:
Alle reacties Link kopieren
Ajj hopelijk valt het mee snorriemorrie en stelt het zich nog even uit tot na je vakantie!

De menstruatie viel enorm mee, zaterdag liep ik wel compleet leeg en was ik ook erg moe (waarschijnlijk door tijdelijk ijzertekort vanwege het vele bloedverlies). Maar zondag was het eigenlijk al praktisch weer op zn retour en sinds vandaag niks meer. Krampen had ik gelukkig niet!

Al met al dus erg positief over de progesteron creme, volgende maand ga ik het zeker weer gebruiken, ik denk dat ik dan nog iets eerder ga beginnen (Dag 15 ipv 17 van de cyclus) want ik merkte nu dat de pms eigenlijk al begon op de eerste twee 'smeerdagen' maar ik denk dat dat voorkomen had kunnen worden door eerder te beginnen. Wilde alleen zeker weten dat ik mijn ovulatie al had gehad.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Fijn dat het werkt, Friction. Toch snap ik het niet helemaal. Als ik kijk naar zo'n grafiek met wanneer welke hormonen hoog en laag zijn, dan piekt in de tweede helft de progestron sowieso. En dat is juist de helft waarin je last hebt toch? Hoe kan het dan dat nog meer progestron toevoegen een gunstig effect daarop heeft? Dat snap ik niet helemaal. Ik geloof je zeker wel hoor, en ik weet dat er ook meer vrouwen zijn die het gebruiken,maar snappen doe ik het niet

Hier verder nog steeds een beetje hetzelfde :roll:
Alle reacties Link kopieren
Snorriemorrie, dat komt omdat PMS klachten staan door een disbalans tussen oestrogeen en progesteron, waarbij er teveel oestrogeen is en te weinig progesteron. Inderdaad hoort progesteron te pieken in het tweede deel van de cyclus, maar bij veel vrouwen gebeurd dat te weinig, met als gevolg pms/pmdd klachten. Het kan ook zijn dat je progesteron waardes wel goed zijn, maar dat je teveel oestrogenen maakt, of binnenkrijgt via voeding/schoonheidsartikelen (geeft vergelijkbare klachten). Hoe dan ook, door progesteron toe te voegen, is de balans tussen oestrogeen en progesteron beter, of je nu teveel oestrogeen of te weinig progesteron hebt.
Door DIM te gebruiken verlaag je als het ware de oestrogeen-kant van de balans, en door progesteron creme te gebruiken verhoog je de progesteron-kant van de balans (die dus te laag is).
Als je veel stress hebt is de kans op progesteron tekort zelf nog hoger, omdat progesteron dan in grote mate wordt omgezet in cortisol, en je lichaam de progesteron zelf dus niet kan gebruiken waar het voor nodig is -> gevolg PMS klachten.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
👋 ook hier iemand met behoorlijke last van pms. Na de geboorte van mijn jongste dochter werd het wel heel erg. Vreselijk emotioneel, angstig en noem maar op. Ben doorverwezen naar de gynaecoloog en ben toen begonnen met provera. Dit slik ik nu een jaar en ik voel mij aardig stabiel qua die pms klachten. Menstruatie is helemaal weg en daardoor ook de schommelingen.
Alle reacties Link kopieren
@chantal, dat is inderdaad de synthetische versie van progesteron die jij gebruikt. Die zou hetzelfde moeten bereiken dan natuurlijke bio-identieke progesteron crème omdat het de hoeveelheid progesteron in het lichaam laat toenemen. Ik zou echter zelf altijd eerst voor bio-identieke progesteron gaan voor ik die vorm zou proberen. En wel hierom:

"Progesterone has two forms: the bio-identical form as found in nature and the synthetic form, called progestins. In the synthetic form, molecules have been changed so they can be patented and sold at a profit as a drug.
Progestins are not progesterone. The human body has never seen progestins before. The human body does not respond uniformly to them. These patentable drugs have been linked with many serious side effects, from clots and heart attacks to breast cancer. The Women’s Health Initiative (WHI, 2002) was stopped early due to an increased risk of breast cancer in the women on hormone replacement. Numerous later re-analyses clearly showed that these adverse issues were mainly due to the addition of progestins to the estrogen medication. The combination drug used was called Prempro (the progestin was medroxyprogesterone acetate added to horse estrogen Premarin)."

Zie volledig interview: https://medium.com/thrive-global/everyt ... 2926ea9c84
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Bedankt voor de uitleg Friction. Volgens mij had ik het al eerder gevraagd want nu ik het lees denk ik O ja! :-$
Ik denk dat de PMDD vandaag weer is begonnen. Helemaal in paniek achter het stuur, ruzie met mijn man (hij is van schrik maar naar bed gegaan, omdat ie moe is, maar ik denk ook om mij te ontlopen) en ik kan de hele dag wel janken :cry:
Alle reacties Link kopieren
Aj balen snorrie, maar even rustig aan doen en tijd voor jezelf nemen idd.

Maar zou dat ook betekenen dat je dan binnenkort dan weer een natuurlijke menstruatie hebt? Je zou eens kunnen kijken na hoeveel weken dan de volgende weer is en misschien de bio-identieke progesteron creme eens kunnen proberen vanaf de helft van de cyclus. Ik lees ook veel reacties van vrouwen bij wie het daadwerklijk paniekaanvallen voorkomt/stopzet tijdens de PMDD periode. Na smeren is het binnen zo'n 15 minuten volledig opgenomen, het werkt dus snel.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Hoe gaat het hier met iedereen?

Ik ben bezig met een PMS / PMDD emergency kit maken, met dingetjes erin die ik kan gebruiken als ik weer in die periode zit. Momenteel voel ik me vrij goed eigenlijk. Nog steeds aan het ontpillen, van mij mag het nog wel even duren ik mis het niet ;-)
Alle reacties Link kopieren
Interessant die progresteronzalf maar ik heb ook het idee dat ik juist heftig reageer zodra het progresteron stijgt. Dus lijkt het me juist niet zo handig....

Aha jij bent nog aan het ontpillen Snorrie, dat had ik niet begrepen. Mooi dat je je op het moment goed voelt. Houden zo!

Ik zit weer in de buurt van mijn menstruatie. En dat kan ik merken ook 🤪
Terugtrekgevoel. Niet handig als je 's Avonds een feestje hebt. Verder kort lontje.
Hopelijk breekt het snel door!
Alle reacties Link kopieren
Wat stop je er trouwens in Snorrie?
Ja, ik ben 2 maanden geleden gestopt.

Wat ik tot nu toe heb bedacht:
- Chocolade
- Een dagboekje om frustraties van me af te schrijven
- Foto's van leuke momenten en lieve mensen
- Oordopjes
- Een niet-storen bordje om aan de deur te hangen
- Ventilatortje voor warmedagen
- Dekentje voor warme dagen
- Pak chocomel
- Chicklitboek
- Geurkaarsjes
- Ontspannende douchegel
- Valeriaan
- Puzzelboekje

Dus best veel, ik ga het natuurlijk niet elke keer allemaal gebruiken (behalve de chocolade natuurlijk) Maar wel fijn om in huis te hebben
Als iemand anders nog leuke ideetjes heeft hoor ik het wel
Alle reacties Link kopieren
Wat een goed idee Snorrie, het dekentje is voor de koude dagen neem ik aan :lol: ?
Wat ik er zeker ook in zou doen is een lekkere thee waar je goed ontspannen van wordt. Ik vind momenteel de ZEN again thee van Clipper echt helemaal geweldig!

@Elmie, in de meeste gevallen is het juist het te weinig aan progesteron in die dagen voor de menstruatie wat de klachten veroorzaakt. Het lijkt misschien zo dat je op progesteron reageert omdat de klachten optreden in de periode waarin progesteron zou horen te stijgen inderdaad. Echter ontstaan ze dus meestal omdat het niet genoeg stijgt (tov oestrogeen). Daarnaast reageert het lichaam dus heel anders op synthethische progesteron (uit de pil) dan op bio-identieke progesteron. Ik merkte zelf in ieder geval een gigantisch verschil op met name mijn slaap ook. Die was echt stukken beter (bij 's avonds smeren)!

Edit: ik begin vanavond weer met smeren voor de tweede keer, kijken of het weer zo goed werkt.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven