Gezondheid alle pijlers

Migraine->bètablokker metoprolol->bijwerkingen

13-10-2011 19:38 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben een vrouw van 33 en heb van de huisarts de diagnose migraine gekregen. Dit nu sinds februari.

Ik kreeg hiervoor Maxalt. Dit helpt soms wel/ soms niet. Ik heb ongeveer 1 x 2/3 weken een aanval. Deze duren meestal 2/3 dagen.

Ik ben weer terug gegaan naar de huisarts en hij stelde Metoprol voor. Hij vertelde mij kort de bijwerkingen en deze hoorde ik nogmaals bij de apotheek.

Hier word ik niet zo blij van maar van de migraine ook niet. Ik hoop goede/ slechte ervaringen te lezen met dit medicijn. Of andere tips.

(Ik gebruik ook een AD en Lithium maar heb deze al 3 jaar)

Gr. Deana
medicijnen hielpen bij mij helaas niet ( veel last van de bijwerkingen).

ik heb sinds mijn 8 ste migraine ( ben nu 26) en er is maar 1 ding wat helpt namelijk PAS therapie.

dit is een speciale therapie waarbij je in een speciale stoel ligt.

deze stoel geeft trillingen af.

ik geloofde er helemaal niks van maar mijn baas geeft deze therapie en zei probeer het eens uit.

en waarempel, het helpt me gewoon.

zo vaag, ik kan het ook niet uitleggen.

eerst had ik elke week wel een keer een aanval. nu 1x per twee maanden soms zelfs per 4 maanden.

ik ga er dan een aantal keren heen en dan een half jaar niet, en na een half jaar weer een paar keer.

moet er wel bij zeggen dat het niet goedkoop is ( een behandeling kost 25 euro) en het wordt niet vergoed.

maar mij helpt het.

ik heb wel een linkje maar weet niet of ik die hier mag plaatsen.

google op PAS therapie, het eerste en tweede linkje ondre het gele linkje geven informatie hierover.
Weet je wel wat de voortekenen bij jou zijn als er een migraine aankomt? Is het hormonale migraine?

Zelf zou ik bij deze frequentie niet aan preventieve medicatie beginnen. Heb er nu ook tig geprobeerd en van de laatste (die eerst super werkte, maar later veel problemen gaf) heb ik waarschijnlijk blijvende schade opgelopen. Ik heb 2/3 keer in de week migraine. Nu gebruik ik geen profylaxe, en dat ga ik dus ook nooit meer doen.

Als ik een aanval krijg neem ik sumatriptan in. Deze werkt bij mij het beste. Maar als ik ongesteld word, heb ik een migraine die met niks is te stoppen.
Ik heb ook een tijd metoprolol geslikt. Begonnen met 100 mg.

Bijwerkingen: moe en slapeloosheid. De tijd dat ik wel sliep had ik de ene nachtmerrie na de andere.

De dosering halveren bracht niet veel verbetering.

Heb nog wat andere -lollen geprobeerd maar blijkbaar reageert mijn lichaam/hersens/of whatever slecht op dit soort medicijnen.

Mijn migraine-aanvallen zijn de laatste jaren sowieso niet meer zo hevig (leeftijd?) dus ik red me nu redelijk met imigran.
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 13 oktober 2011 @ 22:23:

Als de maxalt jou niet afdoende helpt kun je ook overwegen om een andere triptaan te kiezen.

Helemaal mee eens. Als je lange aanvallen hebt, heb je ook een langwerkend triptaan nodig. Niks ten nadele van de huisarts, maar die kiezen meestal Maxalt of Imigran en die werken niet zo lang.

Ik kreeg (elke week) aanvallen van 3-4 dagen en ben doorgestuurd naar de neuroloog. Die heeft een langwerkend triptaan voorgeschreven en dat verkort de aanval tot max. 24 uur.

Profylaxe heeft bij mij ook niet geholpen.
Hoi Yvonne, mag ik vragen wat je nu slikt?

Ik heb zelf ook aanvallen die drie tot vier dagen duren en slik dus ook 3-4 dagen imigran. Vaak is een pil al na enkele uren uitgwerkt en zit ik dus te tellen en te wachten zodat ik er in elk geval voor ik 's avonds naar bed ga nog een mag slikken. Ik zit dan echt aan de maximale dosering per dag. (300 mg)

Lijkt me heerlijk om er na een dag vanaf te zijn. Ik heb nog een maand almogran geslikt maar dat deed niks bij mij.
quote:honnieponnie schreef op 14 oktober 2011 @ 12:51:

Hoi Yvonne, mag ik vragen wat je nu slikt?

Ja hoor, dat mag. Maar dit is geen algemeen advies voor iedereen. Sowieso alleen op recept en via neuroloog.(kan ook via huisarts denk ik, maar die kennen het meestal niet)

Ik slik Fromirex 2,5mg tabletten en die werken 24 uur. Ik mag er max 2 nemen per 24 uur en dat is meestal ook afdoende. Het behoort ook tot de triptanen, net als Maxalt en Imigran.
[quote]honnieponnie schreef op 14 oktober 2011 @ 08:59:

Ik heb ook een tijd metoprolol geslikt. Begonnen met 100 mg.

Bijwerkingen: moe en slapeloosheid. De tijd dat ik wel sliep had ik de ene nachtmerrie na de andere.

Zijn nachtmerries een bijwerking van de metoprolol dan in jou geval? Ik heb namelijk wel heel veel nachtmerries/rare dromen sinds ik metoprolol gebruik, misschien dat het inderdaad daar van komt. Nooit aan gedacht eigenlijk....
Misschien kun je bij een volgende aanval sumatriptan / Imigran proberen. Helpt meestal binnen een half uur bij mij. Dat zou ik eerder doen dan elke dag een bloeddrukmedicijn slikken. Dat kan altijd nog als andere migrainemedicijnen niet werken.
quote:Emma95 schreef op 14 oktober 2011 @ 18:45:

Misschien kun je bij een volgende aanval sumatriptan / Imigran proberen. Helpt meestal binnen een half uur bij mij. Dat zou ik eerder doen dan elke dag een bloeddrukmedicijn slikken. Dat kan altijd nog als andere migrainemedicijnen niet werken.Ik gebruik beide. En de arts schrijft natuurlijk niet voor niets een beta-blokker voor. Daar is vast over nagedacht.
quote:nicolientje2410 schreef op 14 oktober 2011 @ 16:39:

[quote] oktober 2011 @ 08:59:

Zijn nachtmerries een bijwerking van de metoprolol dan in jou geval? Ik heb namelijk wel heel veel nachtmerries/rare dromen sinds ik metoprolol gebruik, misschien dat het inderdaad daar van komt. Nooit aan gedacht eigenlijk....

Ja, dit is inderdaad een van de bijwerkingen. Lees de bijsluiter maar eens goed.....of google maar eens.

Waarschijnlijk is dat bij jou dan ook het geval.

Niet altijd even prettig en als je dan ook nog eens de halve nacht wakker ligt dan baal je wel.
quote:TheEmpress schreef op 14 oktober 2011 @ 18:49:

[...]

Ik gebruik beide. En de arts schrijft natuurlijk niet voor niets een beta-blokker voor. Daar is vast over nagedacht.Daar zou ik niet te hard op rekenen.
Bedankt voor alle reacties.

Het houdt me wel bezig...

Mijn huisarts heeft dit voorgeschreven (zo snel): Ik heb 3 jaar ellende gehad psychisch. Opname/ veeeel pillen.

Het gaat sinds een maand of 6 eindelijk goed.

Hij had zoiets je hebt al ellende genoeg gehad de afgelopen tijd dit gaan we goed aanpakken. Mocht dit niet aanslaan dan word ik doorgestuurd naar de neuroloog.

Maar jee ik wist niet er mensen zijn die elke week een aanval hebben! Maar hoe gaat je dagelijks leven dan?

Mijn aanvallen duren meestal 72 uur. En heel veel uur verblijf ik in bed

Als manlief werken is dan breng ik de kids naar school en duik daarna in bed, kids van school broodje eten weer naar school, in bed...Ik kan met andere moeders regelen dat mijn kids met hun meegaan. Maar ja je moet wel eten koken/kids in bed leggen enz. pfff...

De Maxalt helpt soms (maar ook maar 2 in de 24 uur dus tel ook af) al verlicht het soms wel even.

Paracetamol helpt helemaal niet.

Ik vind het zoooooo moeilijk dat ik dan "brommerig" ben naar de kinderen. Niet stampen, zachter praten, nee de radio mag niet aan...enz. (en man maar dat vind ik minder erg )

Hoe gaat dat bij jullie?

Als ik weer hoofdpijn-vrij ben voel ik me gewoon gelukkig!

Gr. Deana
quote:Deana schreef op 15 oktober 2011 @ 19:09:

Maar jee ik wist niet er mensen zijn die elke week een aanval hebben! Maar hoe gaat je dagelijks leven dan?

Dat gaat dus niet! De periodes dat ik wekelijkse aanvallen heb, ben ik of ziek, of aan het herstellen. De 2 of 3 dagen die overblijven moeten dan weer ten volle benut worden voor kind en huishouden. (Ohja, en manlief. ) Meer blijft er niet over, geen sociale contacten ofzo... En dat ben je snel beu, geloof me. Maar ik heb al zoveel medicijnen geprobeerd, de neuroloog weet het niet meer. Hij heeft me wel gevraagd eind dit jaar terug te komen. Dan komt er iets nieuws op de markt. Ik hoop zo dat dat beter gaat helpen.
Hoi Yvonne,

Nou respect hoor! Ik heb nu elke keer om de 2 weken een aanval en vind dat dus al super erg. Het was ook wel eens om de 3 weken maar dat was van korte duur...

Geloof jij dat bepaalde voedingsmiddelen een aanval kunnen triggeren?

Ben jij wel in staat om goed voor je kind te zorgen (geen aanval!) of ben je ook "brommerig"? Dat vind ik zo lastig.

Ik hoop voor je dat het nieuwe medicijn iets voor je kan beteken.

Gr. Deana
Ik word vaak depri rondom een aanval, dan voel ik me zo rot en down. Nu herken ik het en weet dat er dan een aanval aankomt. Herkent iemand dit?
quote:Deana schreef op 15 oktober 2011 @ 22:38:

Hoi Yvonne,

Nou respect hoor! Ik heb nu elke keer om de 2 weken een aanval en vind dat dus al super erg. Het was ook wel eens om de 3 weken maar dat was van korte duur...

Geloof jij dat bepaalde voedingsmiddelen een aanval kunnen triggeren?

Ben jij wel in staat om goed voor je kind te zorgen (geen aanval!) of ben je ook "brommerig"? Dat vind ik zo lastig.

Ik hoop voor je dat het nieuwe medicijn iets voor je kan beteken.

Gr. Deana

Bij mij zijn vermoeidheid en pure chocolade triggers, maar het komt meestal zomaar aanwaaien.

Ik kan dan helemaal niks meer, alleen nog in een donkere kamer liggen met een icepack op mijn hoofd en hopen dat het snel over is. Elke beweging maakt het nog erger. Dus nee, ik kan dan niet voor mijn zoon zorgen.
Ik vond dit topic ik heb bijna een week nu iedere dag een .migraine aanval duren met pijnstillers gemiddeld vier uur maar ik vraag me af ik wil morgen naar de dokter kan ik medcijn krijgen die een aanval verkomen meteen stopen ? Ik weet totaal niet waar het aan ligt namelijk ik heb gimedeld 1 keer jn het jaar een aanval en nu ineens iedere dag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven