Gezondheid alle pijlers

Minderen/stoppen met alcohol

06-02-2015 19:12 3008 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve dames,

Ik schrijf al meer dan 10 jaar mee maar zou dit graag anoniem willen doen, omdat ik me ergens toch schaam.



Ik heb jarenlang in de horeca gewerkt, waar we na het werk altijd nog een drankje dronken. Later kwam ik in de reisbranche terecht. Vaak uiteten, altijd wel een reden voor een wijntje of een borrel. Heel normaal vond ik dat.

Thuis dronk ik meestal ook wel een paar wijntjes, net als al mijn vriendinnen wel deden.

Kortom: drinken was heel normaal en soms dacht ik wel eens: dit is niet gezond, maar dan negeerde ik dat stemmetje toch.



Wat jaren verder ben ik gaan samenwonen en kreeg ik wel vaker een opmerking over mijn drinkgedrag van vriend. Dat ik wel erg vaak een wijntje dronk, ook doordeweeks. Ik vond dat hij zeurde, twee glazen wijn, wat maakt dat nou uit? Maar het feit dat ik me aangevallen voelde zegt eigenlijk genoeg.



Inmiddels hebben we een gezin en beperken de avondjes met wijn zich tot max drie keer per week. Vaak een doordeweekse dag bij vriendinnen en een of twee avonden in het weekend.



Het is niet teveel, maar ik zit meestal wel net aan de grens van wat gezond, ongezond is, en als we een feestje hebben drink ik eigenlijk altijd teveel.

En eigenlijk ben ik er wel klaar mee. Hoe lekker ik het ook vind, want ik hou echt van wijn ik voel me er steeds minder goed bij.

Ik weet altijd precies hoeveel ik heb gedronken en dat vind ik eigenlijk al ongezond. Dat ik precies weet wanneer ik, wat voor het laatst heb gedronken. Dat betekent dat ik er teveel mee bezig ben.



Ik zou eigenlijk wel gewoon willen stoppen met drinken, of echt alleen nog maar op feestjes oid.

Maar ik denk dat ik dit best moeilijk ga vinden. Ook kennen al mijn vrienden mij wel als een wijnliefhebber, ik voel me toch een beetje stom, durf niet te zeggen dat ik vind dat ik een ongezonde relatie heb met alcohol.



Zijn er hier meer mensen die dit herkennen en mee willen schrijven over het minderen of niet meer drinken van alcohol?
Marjolein ging wat mis met typen. Terug al kan gebeuren. Moest er staan.
Alle reacties Link kopieren
Marjolein, wat vervelend dat je het zo moeilijk hebt. Kun je voor jezelf bedenken wat je nodig hebt om het te veranderen? Misschien is zorgen voor je favoriete koekje of zo wel een goed idee, dat combineert beter met thee dan met wijn.

Is het een optie om geen drank in huis te hebben, of moet je dan een hele wijnkelder door de gootsteen spoelen?

Weet je man overigens dat je minder wil drinken? Heb je er met hem over gepraat? Weet hij hoeveel je eigenlijk drinkt en ondersteunt hij je verlangen om te minderen?



Bella, ik val even stil van je verhaal. Ik vind mezelf als soms heel zielig, nu ik als enige over ben van het gezin, maar wat jij meegemaakt hebt, is echt bizar veel. Lukt het je echt om dat allemaal te handelen zonder professionele hulp? Knap, een mens zou van minder gek worden.....



Voor de anderen: even snel bijgelezen in mijn pauze, dus wie weet sla ik wat over, maar complimenten voor wie het goed gaat, knuffel voor wie het nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet zo veel tijd maar even een voor iedereen die het moeilijk heeft.



Ik heb gisteren een heeeeerlijke yogales gehad en voelde me daarna helemaal gemotiveerd. Ik heb mezelf daarom ook maar voorgenomen om elke dag als ik opsta wat yoga te doen, het voelt zo lekker en brengt me weer even helemaal terug naar hoe ik me voel en me wil voelen.
quote:konijn-tje schreef op 01 maart 2015 @ 21:30:

Ik heb ook weleens online via jellinek zon programma gevolgt, ze geven je wel veel tips in inzichten. Maar ti's online iets dus je moet t wle echt zelf blijven doen.. Misschien heb je daar ook iets aan?



Dat moet sowieso… al was ik opgenomen in een kliniek; je moet het echt zelf doen.



Het programma wat ik gestart ben, is vergelijkbaar. En de Ikpas-challenge is gisteren in gegaan (nationaal)

Ik blijf hier wel lezen en schrijven, ik ben benieuwd wie er succesvol kan minderen, want in mijn omgeving lukt het nooit iemand en ik kan het zelf blijkbaar ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Marjolein kut dat het zo moeizaam gaat! Inderdaad niks in huis halen. Wij hbben een kast vol sterke drank maar daar zit ik eigenlijk nooit aan. Maar als we wijn in huis halen... Dan gaat t op!

Ik vind jullie allemaal kanjers!

En Aurelle jaloers op je yoga! Zo lekker!
Alle reacties Link kopieren
quote:tzippa2 schreef op 03 maart 2015 @ 10:58:

[...]





Dat moet sowieso… al was ik opgenomen in een kliniek; je moet het echt zelf doen.



Het programma wat ik gestart ben, is vergelijkbaar. En de Ikpas-challenge is gisteren in gegaan (nationaal)

Ik blijf hier wel lezen en schrijven, ik ben benieuwd wie er succesvol kan minderen, want in mijn omgeving lukt het nooit iemand en ik kan het zelf blijkbaar ook niet.



Dat klopt... Je krijgt er alleen geen meldingen van per email o.i.d. Ik logde dan gewoon paar dagen niet meer in als k slechte dagen had Ben nu ook weer begonnen via dat jellinek programmatje.

Ik ga eens kijken wat die ikpas Challenge inhoud, zag t al voorbij komen in dat artikel van de Linda
Bettyboef, deze maand ben ik een jaar weg bij hem. Ik was bij hem gaan wonen en dus was ik degene die moest vertrekken. Ik ben helemaal opnieuw begonnen (want heb alles achter gelaten) en het is een heel heftig jaar geweest waarin dus ook wéér naasten stierven. Ik ben diep diep diep verdrietig geweest en heb me staande gehouden door belachelijk veel te werken. Ik merk de laatste tijd dat ik pas boos word. En het zal tijd worden, dat ik eindelijk na een jaar boos word op mijn ex die me dat flikte. Dus langzaamaan gaat het beter en voel ik me meer loskomen van hem. Sommige dagen voel ik me erg rot en alleen, wat ik nu dan doe is naar buiten gaan, fietsen, ipv al veel te vroeg de fles opentrekken.



Marjolein wat balen dat het niet zo goed ging. Vandaag een nieuwe dag!



Goed konijntje dat je niet gezwicht bent!

En Bonuhbakkie, dat nepbier ga ik toch ook eens proberen



Genoeggedronken, je mag jezelf toch ook gerust af en toe heel zielig vinden? Ik vind dat ook wel eens hoor. En je voelt je eigen verdriet het hardst, dat een ander meer dingen op z'n bord heeft gekregen maakt jouw dingen niet minder erg ofzo. Naarmate ik ouder word (ben van '69) lijk ik het allemaal beter te kunnen dragen. Maar ook ik heb dagen (maanden) gehad dat ik het liefst in een donker hoekje bleef zitten en met rust gelaten wilde worden. Ik ben wel eens bij een psychologe geweest maar zij kon weinig meer voor me doen dan luisteren. Het enige wat ik nog steeds wel heb zijn slaaptabletten, ik probeer me daar niet druk om te maken maar loop er ook niet mee te koop omdat ik dan het gevoel heb dat ik me moet verdedigen. Ik schaam me er een beetje voor eigenlijk.
Man weet het wel, maar weet ook dat hij mij niet de les moet lezen.. (beetje kort door de bocht maar kan niet tegen 'goede raad; weet het zelf ook wel).



Ik praat het goed voor mezelf. Onder het motto: het leven moet ook leuk blijven.. Ik heb MS en sinds een jaartje of 2 kan ik echt bijna niet meer lopen. Moet eigenlijk een rolstoel gaan gebruiken, maar daar heb ik grote moeite mee.



Ik vind het moeilijk om leuke dingen te vinden om te doen.. Voor de ziekte was ik erg sportief en veel aan het sporten, maar dat lukt dus niet meer..
Alle reacties Link kopieren
Pfffff allemaal heftige verhalen, vind het best logisch dat we drinken

Sterkte Marjolein, dat zal niet makkelijk zijn!
Hahahaha, ja he Bettyboef!
Bella wat mij opvalt , hoe langer ik niet drink , hoe vaster en beter ik slaap.

Misschien word jouw slapen ook wel beter als je niet drinkt.
Hahaha Bettyboef, ja hè!



Marjolein wat erg...

Als je eerlijk bent... het leven wordt niet leuker met (te) veel alcohol



Bonuhbakkie, dat klopt, van dat slapen. Echter is mijn slaapprobleem al veel ouder dan dat ik drink.

Ondanks dat, merk ik echt wel verschil ja, wel of niet drinken en hoe je dan slaapt.
Alle reacties Link kopieren
Wat een warm welkom bedankt!

Jullie hebben ook zo je verhaal zo te lezen, petje af voor jullie besluit om et ook iets aan te doen.

Ik ken in mijn omgeving en paar mensen die ook bezig zijn met of bewust zijn van hun alcoholgebruik. Toen ik 10 weken niet dronk heb Ik het een aantal mensen gezegd (deze mensen net niet), ze pakten het goed op maar ik merkte ook dat ze me wat saai vonden ofzo. Jammer dan dacht ik. Het is mijn leven en lever . En het zegt ook wat over hun alcoholgebruik denk ik.

Laatst hadden we een meiden avondje en ik had denk Ik bijna een fles wit op, het was 01.00 en ik dacht, ga naar huis, ik wil naar bed! 01.30 gingen ze want ik schonk niet meer bij . Best naar maar ik wist niet hoe ik het anders duidelijk moest maken.

De volgende morgen brak en slecht geslapen. Dat hoeft niet meer van mij......wel gezellig met de meiden maar niet om het zuipen, daar ben ik wel klaar mee. Nu had Ik ervoor met het eten ook al 2 wijntjes gehad, misschien niet zo slim maar dat is meer mijn moment zegmaar...

Al met al heb ik er weer een goed gevoel over. Vandaag dag 2, kom maar op, ik zet zo een bakkie koffie en daarna thee! Wel jammer dat ik nu zoveel paaseitjes snaai, wilde ook afvallen





fijne avond allemaal
Alle reacties Link kopieren
quote:piesofkeekje schreef op 03 maart 2015 @ 19:20:Wel jammer dat ik nu zoveel paaseitjes snaai, wilde ook afvallen





fijne avond allemaal



Ach qua calorieen kan je voor elk glas wijn wat je laat staan wel 2-3 paaseitjes eten



En knap van je trouwens dat je al eerder een poos gestopt bent!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een theetje trouwens!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook weer een kopje thee, mét een lekker stuk zelfgebakken citroenkoek!



Gek genoeg kost het me nauwelijks moeite om doordeweeks mijn wijntje(s) tijdens koken en eten achterwege te laten. Ik maak in plaats hiervan een lekker kopje thee of drinkbouillon, en ik taal niet naar de drank. Later op de avond is het wel even lastig, maar ook te doen.



Als het me nu lukt om dit zo vol te houden, ben ik al erg blij, dit scheelt toch meerdere flessen wijn per week, dat kan niet anders dan goed voor me zijn!
Alle reacties Link kopieren
Goed zo! Hier ook weer thee
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het iedereen vergaan?

Ik heb eindelijk weer eens heel goed en lang geslapen. Kind weer beter en geen wijn dus goed begin van de dag!
Ik ben gezwicht voor 2 portjes..



Genoeggedronken: recept van citroenkoek?
Fijn dat je kind beter is bettyboef!



Hier twee glazen rosé, daarna vruchtensap omdat ik het genoeg vond.
Hier ook gezwicht. Vdaag drink ik niet.

Besloten om meer "leuke" dingen te doen. Ben veuls te serieus.
Alle reacties Link kopieren
Voor degenen die vanavond iets lekkers bij de thee willen, hier het recept van de citroenrepen. Het komt uit een kookboekje met allemaal heerlijke recepten van de Hummingbird Bakery, een kennelijk beroemde bakkerij in Londen. Er staan fantastische cupcakes, brownies en dergelijke in en dus ook deze citroenrepen. Ik heb ze al vaak gebakken, krijg er veel positieve reacties op. Ze zijn echt goed citroenig, daar hou ik van. Bijkomend voordeel is dat ze zeker niet combineren met wijn



Ik heb het kookboek niet bij de hand nu (werk), maar gelukkig vond ik al googlend iemand die het recept helemaal online gezet heeft, hier: http://overeten.com/2011/the-hummingbird-citroenrepen/



Ik bak ze in een brownievorm van de Hema, en dan heb je genoeg om 12 flinke repen te snijden, of 24 bescheiden vierkantjes (maar daar eet ik er dan gewoon meer van )
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig niet gedronken gisteren, wel verlangen naar na het werk. Ik merk dat als ik eenmaal heb gegeten het verlangen weg is.

Op naar dag 3! Trouwens niet zo lekker geslapen, hoop vanacht beter.

Klinkt goed die citroen koek!
Alle reacties Link kopieren
quote:piesofkeekje schreef op 04 maart 2015 @ 13:24:

Gelukkig niet gedronken gisteren, wel verlangen naar na het werk. Ik merk dat als ik eenmaal heb gegeten het verlangen weg is.Dat heb ik ook.. Met name als k thuis kom van werk voor t eten. Na t eten is wat minder. Maar zolang we weten dat die trek minder wordt en dat in ons achterhoofd houden is t wat makkelijker om vol te houden. Heb ik wel tenminste. Alhoewel ik echt nog wel vaak van die moeilijke momentjes heb
Alle reacties Link kopieren
quote:-Bella- schreef op 04 maart 2015 @ 08:47:

Fijn dat je kind beter is bettyboef!



Hier twee glazen rosé, daarna vruchtensap omdat ik het genoeg vond.Knap van je! Ik ben bang dat ik dat niet kan, stoppen na 2 glazen, vandaar dat ik het op 0 hou door de week en alleen in het weekend drink. Dan is het minder erg als ik over mijn grens ga, maar ik blijf er wel aan werken om ook dan mijn grenzen te kennen, want het is toch wel veel fijner om op zondagochtend nog ergens puf voor te hebben...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven