Gezondheid alle pijlers

Minocycline bij acné, hoe lang blijf je resultaat zien?

16-05-2009 19:48 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik heb al een beetje gezocht op het forum en gegoogled, maar kon geen antwoord krijgen op mijn vraag.

Ik ben 2 maanden geleden bij de dermatoloog geweest voor mijn pukkels nadat ik zonder succes al heel veel rotzooi geprobeerd had onder toezicht van de huisarts...

Nu heeft de dermo mij minocycline voorgeschreven. 100 mg per dag in een kuur van 3 maanden. Mijn acné is nu na 2 maanden zo goed als verdwenen en ik kan mijn geluk niet op! Toch ben ik steeds bang dat het resultaat maar van korte duur zal zijn en dat ik die troep 3 maanden voor niets heb geslikt.

Heeft iemand ervaring met dit middel op de langere termijn? Hoe lang werkt het door? Ik besef dat dit bij iedereen anders zal zijn, toch ben ik benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.
Volgens mij heb ik dat ook geslikt. Althans, in ieder geval iets soortgelijks maar de naam weet ik niet meer. Ik had niet echt acne, alleen op bepaalde plekken in mijn gezicht vrijwel continu rode bulten. 1 plek is oké, 5 of 6 minder. De huisarts heeft het me toen voorgeschreven en de kuur heb ik afgemaakt, daarna nooit meer last van gehad. Nog wel eens een bultje hier en daar, maar niet meer te vergelijken met daarvoor.

Hopelijk pakt het bij jou ook zo uit dus
Helaas hier iemand die ook Minocycline heeft geslikt voor acne...

Meestal werkt deze antibiotica maar tijdelijk. Bij mij kwam de acne dan ook weer na een tijdje gewoon terug. Bij navraag bij de derma zei zij ook dat het vaak maar een tijdelijke oplossing is, de acné komt vaak weer terug en dan kan je weer opnieuw een kuur doen. Mij heeft het in ieder geval na tig kuren en vele jaren verder geen bal geholpen. Pas bij de dianepil trok mijn acne weg...

Maar misschien blijft het bij jou wel weg...?
Hallo dames.

Ik ben ook heel benieuwd.

Ben nu net begonnen met een kuur van 4 maanden!

(vandaag pas 2e dag) ben benieuwd hoe snel il resultaat zal zien,Ik heb van de dermatoloog ook een gel erbij gekregen die ik 2x per dag aan moet brengen.

Kennis van me heeft dit ook gedaan en is echt super tevreden.

Jammer dat de pil hierdoor niet meer 100% betrouwbaar is waardoor ik dus voor een half jaar maar een spiraaltje neem.
Hallo!

Thanks voor jullie reacties!

Ik heb al eerder een kuur gehad van 6 weken Doxy Disp, maar toen kwam de acné na 4 maanden ongeveer weer terug.

Hopen dat de minocycline langer doorwerkt.

ioanna, ik merkte na 1 1/2 maand slikken al verbetering, terwijl in de bijsluiter staat dat dit pas na 3 maanden het geval zal zijn. Hoop voor jou dat je snel een mooi gaaf huidje hebt!

Ik heb echter wel veel last van mijn darmen en ik zag vandaag dat mijn handen grauw gekleurd waren, was ook één van de bijwerkingen zag ik, maar zal na de kuur wel weer wegtrekken...

Nog meer mensen ervaring met de antibiotica?
anoniem_39071 wijzigde dit bericht op 19-05-2009 19:06
Reden: per ongeluk op verzenden geklikt, te vroeg
% gewijzigd
Pff....ondertussen een weekje verder maar ik ben er echt wel misselijk van. Zo 1x in de 3 dagen dat ik er echt van moet spugen.Hopelijk is dit tijdelijk. Of blijft dit aanhouden?

Ik hoop het niet...
Veel misselijk ja? Hè wat vervelend! Ik heb daar geen last van gehad, moet nu nog 2 weken. Heb wel veel last van mijn darmen en een moeilijke ontlasting. Stond ook op de bijsluiter dus dat nemen we dan maar even voor lief!

Succes met je verdere kuur! Hoop dat je snel resultaat ziet!
Nog steeds weinig resultaat, maar nu ook pas in 3e week bezig.duurde dit bij jullie ook zo lang.

Dit motiveerd niet echt....
Even doorzetten. Na 1 maand begin je resultaat te zien, na 3 maanden is alles weg. Ik hoef nog maar 1 week te slikken en ben nu acné-vrij! Joehoe!
Hoi Nena, ik heb jaren geleden ook Minocycline geslikt. Voordat ik daaraan begon slikte ik ook al 4 maanden de Dianepil maar die bracht op dat moment nog geen verbetering. Minocycline heeft mijn acne wel weg gekregen en het is ook min of meer weggebleven (in stressperiodes laaide het weer even op). Ik slik nog steeds de Dianepil, ik weet niet of mijn acne ook was weg gebleven als ik alleen Minocycline zou hebben geslikt...
Hoi Weelassie

Ik heb de acné teruggekregen toen ik na 10 jaar stopte met het slikken van de Dianepil. Deze pil bleek achteraf echt te zwaar voor me, ik voel me nu stukken beter en wil de diane ook echt never nooit meer slikken.

Ik hoop dat ik net als jij geluk heb en van de pukkels af ben voor een hele poos na deze kuur.
Ik heb ook een tijdje minocycline geslikt. Heel veel last van bijwerkingen gehad; ging bijna een keer knock-out echt heel naar.. In ieder geval, het werkte totdat ik stopte. Maandje later kwam alles terug..
quote:Nena schreef op 09 juni 2009 @ 21:06:

Hoi Weelassie

Ik heb de acné teruggekregen toen ik na 10 jaar stopte met het slikken van de Dianepil. Deze pil bleek achteraf echt te zwaar voor me, ik voel me nu stukken beter en wil de diane ook echt never nooit meer slikken.

Ik hoop dat ik net als jij geluk heb en van de pukkels af ben voor een hele poos na deze kuur.Ik heb vier jaar de Diane geslikt en ben sinds december vorig jaar gestopt. Sindsdien is ook mijn acné teruggekomen. Na de zomer begin ik waarschijnlijk weer aan een Roaccutane kuur...
quote:Annelynn schreef op 11 juni 2009 @ 18:45:

[...]

Ik heb vier jaar de Diane geslikt en ben sinds december vorig jaar gestopt. Sindsdien is ook mijn acné teruggekomen. Na de zomer begin ik waarschijnlijk weer aan een Roaccutane kuur...

Ik heb ook jaren de dianepil geslikt en zodra ik hiermee stop keert de acne terug. Misschien ga ik ook een roakuur doen in het najaar.

Maar wat ik niet helemaal begrijp; je zegt dat je WEER een roakuur gaat doen. Heb je er dan al 1 gehad? Een roa kuur zou toch maar eenmalig hoeven? Ervan uitgaande dat je er dus al een gehad hebt; de acne bleef bij jou door de roa dus niet blijvend weg? En ben je na de roa dan aan de diane gegaan?
Ik heb inderdaad al een roa kuur gehad. Van januari tot augustus 2008 slikte ik 7 maanden 20 mg per dag.

Sinds begin juni 2008 ben ik geheel puistloos geweest, tot ongeveer in november van dat jaar. In december kwam het echt terug dus vandaar dat ik een tweede kuur overweeg. Mijn dermatoloog vindt het ook nodig (heb erg hardnekkige acné, loop al 3 jr bij een dermatoloog, dus heb alles al geprobeerd zonder resultaat) maar hij wil wachten tot na de zomer omdat je huid heel dun wordt door de roa waardoor je heel snel verbrandt, soms met brandblaren tot gevolg...

Ik behoor tot de 15% die na een eerste kuur roa een tweede kuur nodig heeft (ongeveer 10% van de mensen die een tweede kuur moet slikken, heeft een derde nodig). Jammer, maar helaas. Ik was in december 2008, toen ik stopte met de Diane, al vier jaar aan de Diane. Nu ben ik dus aan de microgynon 30.
quote:Annelynn schreef op 12 juni 2009 @ 18:55:

Ik heb inderdaad al een roa kuur gehad. Van januari tot augustus 2008 slikte ik 7 maanden 20 mg per dag.

Sinds begin juni 2008 ben ik geheel puistloos geweest, tot ongeveer in november van dat jaar. In december kwam het echt terug dus vandaar dat ik een tweede kuur overweeg. Mijn dermatoloog vindt het ook nodig (heb erg hardnekkige acné, loop al 3 jr bij een dermatoloog, dus heb alles al geprobeerd zonder resultaat) maar hij wil wachten tot na de zomer omdat je huid heel dun wordt door de roa waardoor je heel snel verbrandt, soms met brandblaren tot gevolg...

Ik behoor tot de 15% die na een eerste kuur roa een tweede kuur nodig heeft (ongeveer 10% van de mensen die een tweede kuur moet slikken, heeft een derde nodig). Jammer, maar helaas. Ik was in december 2008, toen ik stopte met de Diane, al vier jaar aan de Diane. Nu ben ik dus aan de microgynon 30.

Hoi.

Ik wil niet betweterig klinken, maar ik heb mij ooit eens laten vertellen dat microgynon bij vrouwen die acnégevoelig zijn niet goed is. Het schijnt dus acné op te kunnen wekken vanwege een androgene werking(mannelijk hormoon). Pillen als de diane 35, yasmin, marvelon, mercilon en nog wat pillen waarvan ik even niet op de naam kom hebben een anti androgene werking en kúnnen bijdragen aan een betere huid. Hoeft niet bij iedereen zo te zijn natuurlijk, maar in de meeste gevallen wel.

Ik ben zelf inmiddels ook weer begonnen aan een 2e roaccutane kuur!

Groetjes!

Hoi.

Ik wil niet betweterig klinken, maar ik heb mij ooit eens laten vertellen dat microgynon bij vrouwen die acnégevoelig zijn niet goed is. Het schijnt dus acné op te kunnen wekken vanwege een androgene werking(mannelijk hormoon). Pillen als de diane 35, yasmin, marvelon, mercilon en nog wat pillen waarvan ik even niet op de naam kom hebben een anti androgene werking en kúnnen bijdragen aan een betere huid. Hoeft niet bij iedereen zo te zijn natuurlijk, maar in de meeste gevallen wel.

Ik ben zelf inmiddels ook weer begonnen aan een 2e roaccutane kuur!

Groetjes!
Hé hé..ik begin eindelijk wat resultaat te zien.

Het klopt dus wel, ben nu ong een maandje bezig.

Mijn dermatoloog vindt het ook nodig (heb erg hardnekkige acné, loop al 3 jr bij een dermatoloog, dus heb alles al geprobeerd zonder resultaat) maar hij wil wachten tot na de zomer omdat je huid heel dun wordt door de roa waardoor je heel snel verbrandt, soms met brandblaren tot gevolg...

Ik dacht dat je huid alleen wat brozer werd door de roa, maar wordt deze echt dunner? Dat is toch hopelijk niet blijvend? Na de kuur wordt je huid toch wel weer normaal?

20 mg is best een lage dosering, niet? Ik lees dat je ongeveer 1 mg per kg lichaamsgewicht per dag binnen moet krijgen, ik neem aan dat je geen 20 kg weegt...?

Hoe lager de dosering hoe minder erg de bijwerkingen, dat dan weer wel. Had jij veel last van de bijwerkingen of viel het mee?
(even een oud onderwerpje naar boven halen)

Nena en anderen, nog steeds tevreden met het resultaat?

Ik heb zelf ruim een jaar minocycline geslikt en ben gestopt vanwege de bijwerkingen. Wel een jaar 'schoon' gebleven, maar nu is het in volle hevigheid weer terug. Ik zou het niet meer lange tijd willen slikken, maar sommigen van jullie hebben het maar een paar weken geslikt. Ik vraag me af of het dan net zo lang weg blijft?
Ik heb het zes maanden geslikt, ook met die gel erbij.

Ben vorig jaar begonnen, en mijn huid is sindsdien een stuk verbeterd. Sinds kort heb ik weer af en toe een puistje maar met die gel is het heel snel weg. Maar nooit meer hele erge acne/onderhuidse onstekingen gehad. Vooralsnog een grote verbetering maar echt puistvrij zal ik wel nooit worden.

Is het misschien zes maanden slikken, zes maanden schoon?

En in jouw geval een jaar slikken, een jaar schoon?

Als het weer wordt zoals vanouds dan ga ik weer naar de dermatoloog voor een kuur van drie maanden. Vrees dat het toch in de genen zit en je altijd onderhoud zult moeten doen.
Hoi allemaal,

zag dit oude topic... ik heb ook myno geslikt, samen met een gel die ik moest smeren en nog wat andere middeltjes... niets hielp. Vlak voordat de dermatoloog een laatste middel wilde proberen alvorens me roacc voor te schrijven had ik 2 weken vakantien. Normaal gebruikte ik veel zuivelproducten (lees: 3 a 4 porties per dag) en toen in die twee weken toevallig wat minder. Aan het eind van mijn vakantie merkte ik dat de acne veel minder geworden was... ik heb me mn hoofd gebroken over wat ik nou anders deed en kwam tot de conclusie dat ik vrijwel geen zuivel meer had gehad. Ik gegoogle'd en daar kwam ik op de combinatie acne + zuivel ook wel de nodig info tegen.

De derma vond het (uiteraard) onzin, want wetenschappelijk gezien is het nooit bewezen dat voeding invloed heeft op acne.. maar ik was helemaal gelukkig. Helemaal weg was het nog niet, maar ik vond het de moeite waard om het even aan te kijken zonder al die heftige medicijnen... Nu, 1,5 jaar later gebruik ik nog steeds vrijwel geen zuivel en ook andere klachten waar ik vaak last van had zijn vrijwel verleden tijd (had bijv vaak diaree). Ik heb vrijwel geen last meer van acne... alleen hier en daar een puistje. Maar goed, ik had het op mijn rug dus daar heb je alleen in de zomer last van. Bovendien kom ik dan zoveel in de zon dat ook die laatste puistjes vrijwel verdwijnen.
Ja mijn dermatoloog zei dat ook al..dat voeding geen bewezen invloed heeft op acne. Terwijl ik toch echt na het eten van een stukje chocola (gelukkig hou ik er niet van, dus geen gemis om het niet te eten) de dag erna altijd een puist had! Kan er de klok op gelijk zetten. Fijn dat jij de oplossing hebt gevonden, en dat per toeval.
Ha Noeks, acné van zuivel is nieuw voor mij. Maar zeker het proberen waard! Laat jij alleen pure zuivel staan of eet jij bijvoorbeeld ook geen koekjes met lactose erin?

Overigens komt het bij mij momenteel waarschijnlijk door stress en die is minder makkelijk te elimineren...
Hallo!

Gisteren dit recept van de huisarts gekregen.. Ben 22 en heb hiervoor nooit echt veel puistjes gehad, nu sinds ong 2 maanden veel op mn kin. Heb ook de gel differin erbij gekregen.

Ben nog niet begonnen met mijn kuur (2x 2 weken, 50 mg) omdat ik best wel schrok van de bijwerkingen. Weet echt niet goed of ik nu wel of niet moet beginnen!

Iemand tips?

Groetjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven